Pe aceeași temă
La cea de a treia ediție din această toamnă (3-6 octombrie 2013 ), Întâlnirile teatrale internaționale organizate de Teatrul Național „Lucian Blaga“ din Cluj au fost dedicate lui George Banu, eminent critic și istoric de teatru, a cărui carieră internațională de excepție a fost omagiată cu ocazia împlinirii vârstei de 70 de ani. Fac referirea la vârstă cu inima ușoară, pentru că Banu însuși a folosit momentul pentru a ne împărtăși dintr-o experiență redutabilă nu doar de teatru, ci și de viață, concluzii sintetizate în butade celebre, mai vesele sau mai triste, precum cea cu vara indiană, în realitate o toamnă blândă. O asemenea toamnă a fost și la Cluj în cele patru zile doldora de evenimente, pregătite de cele două teatre – Naționalul român și Teatrul Maghiar de Stat –, care s-au asociat pentru a le susține împreună cu Muzeul de Artă clujean. Programul a fost alcătuit la sugestia sărbătoritului: spectacole, cărți, filme, expoziții și persoane, toate exprimând deci gusturile criticului și un anume principiu estetic, teoretizat de altfel în cărțile cunoscutului eseist, în conferințele și cursurile universitarului de renume de la Sorbona. Chiar și cele câteva titluri lansate la Cluj cu prilejul evenimentului ar fi suficiente pentru a defini un concept filozofic argumentat teatral, nutrit de o gândire stenică, cu un ambitus renascentist, chiar dacă pe alocuri preferința pentru simbolurile nopții și ale umbrelor scenei, ca și pentru dilemele lui a fi sau a nu fi al teatrului (vezi volumul Iubire și neiubire de teatru, Editura Polirom), trădează un anume romantism cu rădăcini platoniciene (vezi și expoziția Nopțile muzeului, la care a contribuit în chip inedit și Silviu Purcărete cu fotografii adecvate temei).
Afișul spectacolelor, sugerat de critic, exprimă în schimb opțiunea fermă pentru un teatru al substanței, al ideilor și înnoirii formale, al surprizelor și al angajării personale în dialogul multiplu, purtat de scenă cu lumea contemporană.
În deschidere, am avut parte de un spectacol semnat Silviu Purcărete: Ce nemaipomenită aiureală de Eugène Ionesco. Revenirea tot mai insistentă în ultimii ani la acest titlu foarte puțin ionescian e, într-un fel, simptomatică, dacă privim la corespondențele de stare dintre autorul exasperat de absurdul unei lumi în derivă, pe care o descrie aici, și spectatorii de azi, la fel de șocați de lipsa de ieșire dintr-un haos bine organizat, dar strivitor, al lumii înconjurătoare. Povestea personajului singuratic din această piesă, care vrea să trăiască retras în apartamentul proaspăt achiziționat, dar care nimerește într-un spațiu populat de fantomele unei lumi agitate, agresive și curioase, ține pe umeri o întreagă filosofie existențialistă a vremii (piesa a fost scrisă în 1954) la care omenirea e obligată să revină după ce a „fumat“ multe alte teorii deștepte ale epocii postindustriale despre omul unidimensional sau satul universal, explicații sociologiste sau, dimpotrivă, psihologiste fără finalitate. Silviu Purcărete o îmbrățișează și el, creând în spectacolul de la Naționalul clujean o replică ironică a alternativei angajare/neangajare într-un univers ostil, proiectat împotriva voinței și libertății individului. Agresat mai întâi de vecini (aici recunoaștem arta manevrării personajului colectiv a regizorului), noul locatar dă piept apoi cu istoria, revoluțiile, care-l dislocă din existența lui calmă și indiferentă, fiind foarte asemănătoare cu experiențele noastre recente. Nici iubirea nu are față umană în acest balet mecanic al obiectelor (scena e populată cu manechine, iar femeile iubite sunt interșanjabile), personajului ionescian rămânându-i doar sticla și pijamaua - simbol al unui somn metafizic prin care probabil ar putea spera la vise mai frumoase. Cu un Cornel Răileanu (actor redutabil al teatrului clujean) foarte inspirat în muțenia lui, cu un ansamblu bogat, reglat ceas, mai ales pe partea feminină, unde se detașează Irina Wintze, Anca Hanu, Romina Merei, cu o scenografie (Dragoș Buhagiar) care excelează și în mic (cultul detaliilor), și în mare (organizarea spațiului), spectacolul încântă și neliniștește, desfășurându-se în imagini ritmate savant, plastic și poetic.
George Banu la Întâlnirile teatrale internaționale de la Cluj (foto: Nicu Cherciu) |
Mihai Măniuțiu și noua sa producție de la Teatrul Maghiar de Stat au urmat unui colocviu internațional în care cunoscutul regizor tocmai ne enunțase preferința sa pentru paradoxuri gen metafizica jucăușă sau entertainment și sacralitate. În acest spirit a construit și acest spectacol muzical, după un text din secolul XV de Johannes von Tepl, Plugarul și moartea, o istorioară tristă despre un... plugar care-și plânge soția pierdută, perorând despre moarte și cruzimea ei în fața unei decizii grele cu privire la eventuala lui sinucidere. Cum show-ul pregătit acum pentru TV e un teatru în teatru, cu copertele alcătuite din varianta divertisment televizat, asistăm la un fel de ritual păgân, asezonat cu fracuri și paiete, cu muzică disco și coregrafie de cabaret. Lamentourile plugarului (Dimény Áron) alternează cu scene de music-hall, în care moartea, multiplicată până la sațietate, și dracul devin personajele jucăușe ce-și provoacă sau contrazic propria esență tragică. Foarte interesantă și de bun efect ipoteza lui Mihai Măniuțiu, venind dintr-o poetică a motivelor sumbre specifică lumii actuale, în care sacrul e obturat și alungat în imagini totemice precum cele din spectacol. Respunerea poveștii de către un star TV aduce în scenă și tema unei alternative horror, audiovizualul la modă, cu lumea de vopsele a micilor și marilor ecrane. De altfel, canalele de televiziune pentru care producătorul K pregătește spectacolul se numesc: K Plus, K Minus, K Discovery, K Music, K Sport și K News, un imperiu, o caracatiță a înstrăinării și alterării umane. Ca întotdeauna, trupa maghiară performează la capitolul muzicalitate și mișcare, susținând o reprezentație de mare virtuozitate. Iar noua Sală Studio a teatrului maghiar e o bijuterie.
Elogiile pe care criticul George Banu le aduce cu fiecare ocazie vechiului său coleg și prieten Aureliu Manea au luat de astă dată forma unui spectacol. Un spectacol inedit, tulburător despre Aureliu Manea și universul lui, realizat de către Tompa Gábor și o echipă a Teatrului Național „Lucian Blaga“ pe baza unor texte găsite. Trilogia Aureliu Manea, alcătuită din piesele Penelopa rămâne îngândurată, Repetiția de teatru și Zâna de la răsărit, evocă lumea stranie de fantasme în care trăiește încarcerat artistul al cărui demon creator și devorator l-a răpit lumii reale. Spațiul Studioului Euphorion, cu pereții lui reci, de piatră s-a dovedit ideal pentru acest spectacol al răsucirilor lăuntrice, pe care au încercat să și le apropie un grup de actori dăruiți, ca Miriam Cuibus (admirabilă această actriță cu un talent fără vârstă), Anca Hanu, Cătălin Herlo, Ramona Merei, Angelica Nicoară, Adrian Cucu. Gestul lor de a-l aduce la lumina rampei pe împătimitul Rică Manea ne-a impresionat.
Tot despre patimi trebuie să vorbim și în legătură cu spectacolul Născut pentru niciodată, în care dramaturgul Visky András construiește o metaforă a suferinței, a pătimirii, cu referire la Holocaust, dar și la propria biografie și obsesia unei imposibile uitări. În regia sintetică a lui Tompa Gábor, care proiectează, în geometrii studiate, ecuația efectului de lagăr, spectacolul e auster, sufocant ca atmosferă, dar de o mare poezie, care străbate în subsidiar mărturiile spuse și nespuse ale personajelor. În ipostaza corului sau a personajelor-simbol, actorii interpretează asumat acest text răvășitor, respirând la unison, dar pe limba fecăruia dintre ei, în calitate de artiști cu personalitate și carismă, dar mai ales cu un înalt profesionalism. Ei se numesc: Bogdán Zsolt, Emöke Kato, Györgyjakab Enikö, Sigmond Rita, Bodolai Balász, András Buzási, Gábor Viola, Ferenk Sinko, Attila Orban și Dimeny Áron (în rolul central al Omului fără nume).
În programul Întâlnirilor teatrale internaționale de la Cluj, dedicate lui George Banu, a fost inclus și spectacolul Leonce și Lena în regia lui Tompa Gábor, succes mai vechi al Teatrului Maghiar de Stat, revăzut cu plăcere și admirat mai ales pentru exuberanța plastică.
În fine, Sânziana și Pepelea, în regia lui Alexandru Dabija de la Teatrul Național „Lucian Blaga“, spectacol văzut pe jumătate din cauza haosului din mersul trenurilor, se anunță ca un succes de proporții. O montare inovatoare care duce mai departe satira clasicului Alecsandri, țintind vicii naționale care ne bântuie și azi, făcând buimăceala noastră levantină nu doar simpatică, ci și înfricoșătoare când vine vorba despre poporul care amestecă credința cu superstiția, șmecheria cu istețimea, lenea cu poezia și vinul cu apa. Un final glorios pentru festivitățile de la Cluj, care n-au fost doar sărbătorești, ci și „lucrative“, teoretice, prin colocviile și lansările de carte organizate de gazde, cu participare prestigioasă națională și internațională. //