Pe aceeași temă
Istoria vieţii mele de Teodor Vârnav rămâne un valoros izvor privind viaţa socială, culturală şi chiar politică a Principatului Moldovei din zbuciumata primă jumătate a secolului XIX.
Autobiografia este o specie literară modernă – apărută odată cu romantismul, dar având precedent în literatura confesională moral-religioasă medievală – care ocupă o poziţie din ce în ce mai specială în ştiinţele istorice contemporane. Din perspectiva studiilor literare, ea se distinge în cadrul scrierilor despre sine sau al genului autobiografic – definit de Philippe Lejeune pe baza identităţii dintre autor, narator şi personaj – prin cuprinderea logico-temporală a unei singure şi întregi existenţe, cu accent pe „originile“ copilăriei, constituind o naraţiune retrospectivă cu o orientare mai mult sau mai puţin finalistă, ce nu corespunde întocmai memoriei episodice a evenimentelor trăite. Din perspectiva istoriei ca ştiinţă, în schimb, autobiografia reprezintă înainte de toate un util şi fertil izvor scris, care trebuie însă utilizat cu prudenţă şi citit în conformitate cu protocoale riguroase, însă, pe fondul declinului structuralismului în cercetarea istorică şi a creşterii interesului reflexiv pentru istoriografie, ea tinde să fie tratată astăzi ca o formă de istorie la persoana întâi – o „istorie imediată“, în interpretarea lui Christian Jouhaud, sau o „ego-istorie“, în viziunea metaistorică iniţiată de Pierre Nora. O lectură abilă a Istoriei vieţii mele de Teodor Vârnav, care are privilegiul de a fi prima autobiografie – prima care s-a conservat, după cum bine punctează Laurenţiu Faifer în postfaţa noii ediţii – din literatura română, se pretează la ambele exerciţii interpretative, rămânând totodată un valoros izvor privind viaţa socială, culturală şi, într-o mai mică măsură, cum vom vedea, chiar politică a Principatului Moldovei din zbuciumata primă jumătate a secolului XIX.
Cine este autobiografistul nostru? Teodor (sau Feodor, cum îşi mai zice acesta după influenţa rusească tot mai acaparantă în epocă) Vârnav este primul vlăstar rezultat din uniunea a două familii boiereşti din Ţara de Jos a Moldovei, care încă cuprindea, în 1801, anul său de naştere, sud-estul principatului de pe ambele maluri ale râului Prut: familia boierească Vârnav, din ţinutul Tecuciului, după tatăl său Costachi; şi familia boierească Chiruş, din ţinutul Soroca, după mama sa Mărioara. Aceasta din urmă fusese însă crescută în casa unor rude mai avute din Ţara de Sus, boierii Leonarzi din Movilău (târg de peste Nistru, în Podolia, şi veche posesiune moldavă din vremea domnitoriul Ieremia Movilă în domeniile Coroanei poloneze), fiind chiar căsătorită pentru întâia oară cu o rudă şi partener de afaceri al acestora, negustorul Vasile Ladà. Nu întâmplător, tocmai aceste rude mai prospere de pe partea mamei – Ciureştii, Leonarzii şi familia extinsă Ladà – vor juca un rol determinant în creşterea şi formarea neastâmpăratului fecior Vârnav, expediat de la vârsta de şapte ani la un unchi natural din apropiere de „Folticeni, în ţinutul Sucevii“ (deşi Suceava propriu-zisă, cât şi ţinutul Cernăuţi, împreună cu care vor alcătui viitorul Ducat austriac al Bucovinei, fuseseră anexate de Imperiul Habsburgic în 1774/1775, după războiul ruso-otoman dintre anii 1768-1774!); apoi, la o mătuşă vitregă din târgul Otacile Movilăului, în ţinutul Hotin; şi, în sfârşit, de la aceasta la un unchi vitreg din Principatul Valahiei, mare negustor la Bucureşti pe vremea „ciumei lui Caragea-Vodă“, în cartierul negustoresc Lipscani.
În urma unui proiect ratat al tutorelui său bucureştean de a-l trimite la studii în Austria sau Saxonia, între 1814-1815 adolescentul Vârnav se află la Sibiu, în Marele Principat habsburgic al Transilvaniei, în casa încă unui preceptor grec, iar după moartea lui Constantin Ladà devine pentru o vreme calfă negustorească, nu tocmai exemplară, la prăvălia unei rude şi asociat al acesteia. Se întoarce apoi în Moldova în anul 1818 (adică exact în momentul în care Imperiul Rus, care anexase estul Principatului în 1812 şi îl încorporase în anul următor sub denumirea extinsă de Basarabia, începe trepat să-l organizeze sub formă de regiune autonomă, după politica curând abandonată practicată şi în Finlanda), stabilindu-se – după o şedere în Floreştiul natal, unde îşi reîntâlneşte mama văduvă, fratele şi surorile – la Hotin, cu sprijinul rudelor sale materne de o parte şi de cealaltă a malurilor Prutului, Tudorache Ciurea şi Costache Chiruş. Aici, în târgul de pe cursul mijlociu al Nistrului, sub protecţia acestuia din urmă, tânărul Vârnav devine secretar al judecătoriei sub numele de familie al binefăcătorului său unchi vitreg Constantin Ladà; se apucă de negoţ cu vite; şi apoi arendează moşii deţinute de boieri moldoveni de dincoace de Prut. În timpul războiului ruso-otoman dintre anii 1828-1829, pe când era însărcinat cu rechiziţiile de fâneţe în ţinutul Hotin pentru trupele ruseşti aflate în marş, se căsătoreşte la a doua încercare cu fiica paharnicului Mihalache Ghiţăscu, în a cărui casă din satul Cotojănii este nevoit să ospetească din obligaţii de serviciu. În sfârşit, după o călătorie plină de peripeţii şi soldată cu un succes parţial la Bucureşti, în 1831, pentru a obţine de la epitropii lui Constantin Ladà partea de clironomie ce i se cuvenea din averea răposatului, Teodor Vârnav – la sugestiile unui intermediar grec amorezat de soţia sa Zoiţa – îşi lichidează proprietăţile din ţinutul Hotin şi arendează de la kneaghina Ecaterina Ghica din târgul Lipcani moşia Zăhăicani din ţinutul „Eşi“ (partea de dincolo de Prut, Bălţiul de mai apoi!), iar după zece ani de „osteneli, speculaţii, lucrarea pământului, stăruinţă“ cumpără, tot de la respectiva prinţesă şi tot în ţinutul Iaşi, Stângăcenii, o „moşie de veci“, şi îşi stabileşte reşedinţa în satul Pocembeni de pe cuprinsul acesteia.
Nu există, în amintirile aşternute pe hârtie la 1845 de către acest urmaş al unor mici boieri însărăciţi de la ţară, nicio reflecţie intelectuală explicită şi închegată, socială sau politică, asupra epocii turbulente, accelerate şi pline de schimbări din istoria noastră naţională în care el a trăit: două pustiitoare războaie ruso-otomane purtate pe teritoriul Principatelor româneşti ale Valahiei şi Moldovei, urmate de tot atâtea costisitoare ocupaţii între 1806-1812 şi 1828-1834, la care a fost în mod direct sau indirect martor; o dezmembrare teritorială a Moldovei în 1812, care îi jalonează viaţa de familie; în sfârşit, două schimbări vizibile de regim politic în Moldova princiară, în 1821 şi 1834, şi una – nu fără o anumită legătură cu cea din urmă – în estul Modovei istorice anexat de Rusia, amorsată în 1820, odată cu introducerea dreptului de veto al guvernatorului imperial în Consiliul Basarabiei, dar definitivată în 1828, când este suprimată autonomia regională, sunt desfiinţate vămile de pe Nistru, iar administraţia din ce în ce mai rusificată este subordonată guvernatorilor-generali sau viceregilor Novorosiei din Odessa.
Teodor Vârnav din Floreşti este un individ cu un statut social marginal în elita socio-politică a vremii, aflat la mare distanţă de înalta aristocraţie guvernantă, „magnaţii Moldovei“, cum îi numeşte el; cu o inteligenţă nativă promiţătoare, dar cu o educaţie precară şi incompletă, de care este în egală măsură conştient, furnizată de popa satului şi mai apoi de diverşi dascăli greci, după cum era încă moda, din Movilău, Bucureşti şi Sibiu; şi, în definitiv, un individ aparent dominat esenţialmente de o preocupare balzaciană de a dobândi, în condiţiile date şi pe diverse căi, o siguranţă economică în acord cu standardele vremii. Cu toate acestea, în pofida absenţei unor comentarii explicite asupra vieţii politice agitate a epocii – o tăcere prin ea însăşi semnificativă şi care echivalează de fapt cu o autocenzură din partea acestui supus basarabean al ţarului Rusiei –, câteva remarci, fapte şi evenimente relatate ne permit să întrezărim portretul intelectual al unui boier conservator pravoslavnic care nu a rămas totuşi insensibil la ideile mişcării de emancipare liberal-naţională, cristalizate în Moldova istorică a timpului sub fanionul comisului Ionică Tăutul.
|
Când, chiar la începutul autobiografiei sale, Vârnav descrie originile mamei sale, el menţionează expres că aceasta era „fiica dvoreaninului Dumitrache Chiruş (fiul pitarului Chiruş)“, adică fiica unui boier moldovean care a servit drept curtean al ţarului Rusiei. Acest lucru se întâmpla, cel mai probabil, pe vremea războiului ruso-otoman dintre 1787-1792, încheiat cu Tratatul de la Iaşi, care a adus Imperiul Rus la graniţa Moldovei de pe Nistru şi care a reafirmat rolul protector al ţarului – recunoscut în 1774 la Kuciuk-Kainargi – asupra creştinilor-ortodocşi din Imperiul Otoman şi din statele aflate sub suzeranitata acestuia, în care românii din cele două Principate îşi puneau mari speranţe de emancipare antiotomană, reînnodând astfel o tradiţie de gândire şi de acţiune politică ce cobora până la ultimii principi autohtoni de la sfârşitului sec. XVII şi începutul sec. XVIII. Familia Chiruş-Vârnav nu a fost o excepţie în Moldova. Dimpotrivă, la începutul secolului XIX, filorusismul politic, bazat pe unitatea religioasă creştin-ortodoxă dintre români şi ruşi şi pe aversiunea faţă de dominaţia otomanilor musulmani, era larg răspândit în rândul boierimii din ambele Principate româneşti, care au şi fost proclamate în 1810 de Rusia parte a Imperiului. În 1819, pe când Teodor Vârnav – cilen al judecătoriei în „naţionalnica limbă moldovenească“, a cărei scriere o perfecţionase la ruda sa din Fălticeni – se pregătea să participe împreună cu alţi boieri basarabeni conduşi de prinţul Scarlat Sturdza la adunarea obştească de la Chişinău, care urma să dea Regulamentul noii oblastii, el pare să fie încă sub influenţa predominantă a acestei vechi gândiri politice filoruse din Moldova, deşi conştiinţa modernă a unei limbi naţionale distincte trădează deja o anumită disociere. Cu cât proiectele de dominaţie proprii ale Rusiei devin mai evidente şi mai apăsătoare însă, cu atât se disipă solidaritatea interortodoxă şi filorusismul politic dintre români, moldoveni sau valahi, şi ruşi, suferind o lovitură critică cu ocazia războiului din 1828-1829 şi a ocupaţiei ulterioare. În cazul basarabeanului Teodor Vârnav, un punct de inflexiune similar, deşi mai puţin intens, pare să fi fost atins în acelaşi an, 1828, când autorul îşi sfătuieşte mama să nu se mute dincolo de Prut şi el însuşi îşi face planuri de „a trece înapoi în patria mea Moldavia“ – un termen semnificativ, al cărui uz concordă cu sensul modernizant stabilit pentru această perioadă de tranziţie de istoricul Ştefan Lemny. În sfârşit, această conştiinţă naţională se face resimţită şi în anul 1831, când Vârnav merge în oraşul „Eşi“, capitala Moldovei, pentru a-şi elibera o adeverinţă de nobilitate, asemeni moşului său Chiruş, şi poate chiar pentru a se înregistra în noua arhondologie regulamentară a principatului, act ce demonstrează de asemenea conştiinţa unităţii Moldovei, în ciuda anexării ruseşti a Basarabiei.
Ultimul capitol al autobiografiei poate fi citit ca o mostră miniaturală de ego-istorie avant la lettre, în care acest cititor de cărţi de istorie de pe Lipscani, poet a cărui operă nu s-a păstrat şi virtual istoric romantic, îşi mărturiseşte regretul că nu a putut fi „luminat cu învăţătură“, fiind totodată şi o justificare strategică a demersului său scriitoricesc: o compensare intelectuală pentru o viaţă dedicată agonisirii materiale.