Pe aceeași temă
Cine crede că glamour-ul actoricesc – Vanessa Paradis & co. – a ales încă o dată, masochist, să premieze un film despre sărăntoci demni de mila serviciilor publice se înșală. Se înșală și cei care cred că George Miller, un regizor/scenarist/producător care cunoaște bine rețeta succesului capitalist a preferat, tot masochist, să recompenseze un înrăit marxist ca Ken Loach. Chiar și George Steiner e contrazis: tragedia n-a murit, întrucât inadecvarea omului rămâne, dacă nu ne oprim la aparențe, radicală. Așa gândeau gnosticii, care i-au conferit Demiurgului lumea cu condiția de a o tot chinui, încât omul să nu se îndoiască că a greșit locația.
Paradoxul la care se oprește Loach privește chiar valorile stângii, determinante într-un ultim secol de implementări umaniste. Daniel Blake e un tâmplar englez, bătrân, văduv, cu probleme cardiace, care nu vrea să riște o prematură întoarcere la lucru după un accident. Intră astfel în grija serviciilor sociale – mai exact, intră în gura lupului: un sistem bine pus la punct, dar care îl tratează cu o constantă suspiciune, incapabil să-l digere fără a-l frânge mai întâi. Își descoperă vulnerabilități surprinzător de declasante: nu se pricepe la întocmit CV-uri, la manevrarea unui mouse ori la aplicații on-line. E exasperat de indiferența cu pretenții onorabile care animă universul birocratic și e lipsit de smerenia asistatului care știe să țină eficient mâna întinsă. Își clamează un drept deja asigurat (în principiu), dar – precum țăranul lui Kafka – nu are acces la Lege decât când e prea târziu. Îi place curățenia (și ca semn de civism), e harnic (nu doar de nevoie), e săritor, empatic cu suferința altora, iubește copiii (deși nu a fost părinte). Dar sistemul care ar trebui să-l sprijine îl ucide, parcă inexorabil. Slujitorii acestuia nu sunt corupți, ci sunt comozi – contabili, conform unei taxonomii steinhardtiene, pe care îi asociem facil cu meschinăria, deși denotă mai ales autosuficiența normativității funcționale, paravan ideal pentru o dezumanizare cu conștiința împăcată. Pentru a se apăra de bănuiala favoritismelor, mărunții birocrați ai statului asistențial invocă regulile, dar o fac pentru confortul lor, ca un medic care și-ar trata pacientul cu (exagerată) prudență, de grija contaminării. Sistematizarea empatiei inhibă conștiința – iată o concluzie descurajantă. La ce bun atâtea ajutoare sociale, dacă satisfac doar vanitatea noastră umanistă, nu și demnitatea semenilor? Fiindcă marele perdant, în toată această dramă, e statutul omului. Daniel Blake e hăituit fiindcă solicită să fie tratat nu drept un număr de dosar, ci precum un om care crede în virtuțile întrajutorării.
Nu e vorba de ipocrizia cu care ne-au obișnuit regimurile comuniste, ale căror beneficii aveau prețuri morale ridicate, iar traficul de influență era aproape de neocolit. Dacă în concurentul (la Cannes) Bacalaureat completarea regulilor cu o (versatilă) înțelegere a limitelor oricărei corectitudini convenționale ilustra deriva privilegiilor legitimate de empatie, la Loach principiala asumare deopotrivă a generozității și egalitarismului configurează un neașteptat mecanism tragic. Să fie aceasta crucea stângii? Să fie un stat umanist doar un Leviathan altfel coafat? Ajutoarele sociale sunt un real antidot pentru multe drame, astfel încât I, Daniel Blake pare doar o tragică excepție. Dar oare Oedip nu era tot o excepție? Ori chiar mai mult decât atât: o victimă utilă prosperității sociale – chiar dacă astăzi culpelor li s-a mai atenuat rezonanța extra-individuală. Eroul lui Loach pare exclus fiindcă e anacronic, deja prea bătrân pentru a asimila noua cultură asistențială. Dar tânăra mamă împinsă în brațele prostituției –banalizarea unei prolixe și ambigue publicități erotice ne-a făcut mai puțin revoltați de astfel de situații, deja dedramatizate și trecute în contul unui traumatism neglijabil – nu e depășită de vremuri, ci de comoda inflexibilitate a protocoalelor. Eliza, fiica grijuliului Romeo din Bacalaureat, presimte capcana unui favor altfel ușor justificabil – după o tentativă de viol, o mână ghipsată și o imponderabilă rană psihologică. Ar trebui doar să accepte o compensație, o corectare discretă a unui imprevizibil (și nedrept) handicap. Și să se împace cu gândul că egalitatea de șanse e (cel puțin) uneori iluzorie, încât nu merită să-i sacrifici propriile obiective. Ceea ce, să recunoaștem, e chiar adevărat – cu un bemol, însă: inegalitatea (concretă) de șanse face parte din țesătura vitală a realității. Neputințele, dezavantajele, infirmitățile, mai mult sau mai puțin temporare, sunt un ingredient imprescriptibil al dinamicilor antropologice. Astfel încât respectarea unei convenții e decisivă, tocmai fiindcă miza nu e – ca într-un univers cu finalități rigide – de a câștiga partida cu orice preț. Frauda e de evitat nu atât în numele unei onorabile corectitudini, cât fiindcă ascunde un hybris funest, care nu mai ține de lecția inefabilă a contextelor. Nu doar nu putem controla cu totul realitatea, ci ar fi chiar dezastruos, închiși într-o autoreferențialitate păguboasă.
Binele nu poate fi lăsat la mila indivizilor – aceasta e premiza statului asistențial. O milă fluctuantă, vulnerabilă, discriminatorie, căreia instituțiile i-ar putea conferi continuitate, dozaj înțelept și justă repartiție. Și cum Bisericile au fost treptat suspectate de compasiune la preț de convertire, statul – cu pretențiile sale crescânde de neutralitate spirituală – a preluat ștafeta, încurajat și de popularitatea presantă a anumitor idealuri ale stângii. Dar plasarea întrajutorării într-un regim de pilot automat a implicat alte impasuri. Dacă privim mai atent, pe Daniel Blake nu-l răpune impersonalitatea sistemului – există oameni dispuși să-l ajute, la fel cum alții aleg să-l abandoneze în deșertul legalist. Fatală e, în schimb, această delegare a responsabilității: dacă statul – cu bani și de la mine – chiar se îngrijește de semenii mei, eu sunt tentat să-mi consider datoria împlinită. Pilotul automat în morală e un eficient cal troian: drama asistatului e doar amânată. O aspră exortație evanghelică încearcă să ne țină treji – după extenuante munci la câmp, slujitorul nu are timp de odihnă, ci trebuie să-și prelungească solicitudinea cuvenită. Fără o anumită încăpățânare, binele rămâne doar prologul răului.
Filmul lui Ken Loach se înscrie și în lunga serie de cronici ale unor morți anunțate. Să ne amintim de Umberto D, bătrânelul lui De Sica și Zavattini, la fel de singur și de sărăcit, cu o pensie insuficientă, amenințat de boală, constrâns să-și vândă din lucruri, simpatizat doar de o tânără slujnică (însărcinată, dar cu perspectiva de a-și crește singură copilul) – o situație apropiată de cea a lui Daniel Blake. Pe pensionarul roman (un timp) îl salvase – exasperat, va fi ispitit de sinucidere – vitalitatea propriului cățel. Fiindcă ucigașă, în fond, nu e simpla sărăcie, ci deruta în urma însingurării ce deseori o însoțește. Umberto D spera într-o mărire de pensie, dar nu a insistat dincolo de participarea la un protest rapid dispersat de poliție. Tâmplarul englez își clamează mai îndârjit drepturile, fiindcă ajutorul social care i s-ar cuveni e consecința unei deja obținute cuceriri politice. Moartea celui amenințat doar de boală, nu și de mizerie, e totuși diferită. Julián, cu un cancer avansat, e și el îngrijorat de soarta câinelui – Truman, nu întâmplător titlul unei povești în care blajinul bullmastiff pare doar figurant. Remarcabil lipsit de patetismul caracteristic genului – ultimul Julio Medem, Ma ma, e un exemplu –, filmul lui Cesc Gay prezintă o încheiere de conturi lipsită de isterii sau resentimente. Un inedit (și nu doar uman) triunghi amical mută accentul de final pe moștenirea afectivă. Nici câinele, deja bătrân, nu va mai trăi mult – Umberto D nu avusese șansa unei persoane de încredere căruia să i-l lase în grijă. Julián îl are însă pe Tomás, care apare într-un moment de preocupare pentru viitorul lui Truman, a cărui vulnerabilitate – medicală și socială – e aceeași: e în pragul sfârșitului, astfel încât și o adopție e improbabilă. Prietenul îl va prelua pe prietenul patruped al prietenului: o dinamică care schimbă tonalitatea progresivului doliu. Pe de altă parte, raportul dintre sărăcie și moarte poate fi privit într-o inedită dialectică. Provocatoare pildă evanghelică a iconomului necredincios / managerului corupt ne amintește că profitul e mereu – adverbele (controversate) sunt sarea teologiei politice – în proximitatea nedreptății, astfel încât miza morală a afacerilor umane ar merita căutată în altă parte. Și chiar dacă ne indică și alternativa – prietenia –, creștinismul însuși a neglijat-o impenitent. De fapt, mai toate religiile, ideologiile ori eticile îi consacră cel mult un rol periferic, luând-o în seamă doar pragmatic, pentru a face suportabilă o viață consacrată altor (mai nobile) idealuri. Câinele – aici într-o ipostază mai tipic contemporană, departe de rolurile tradiționale – ilustrează tocmai trecerea de la funcționalismul (uneori) poleit sentimental la o tovărășie mai intim pre(ten)țioasă, bazată pe complicități și complementarități.
Unii mor singuri, alții cu careva alături – afectiv, nu neapărat efectiv. E o diferență nu neglijabilă. Uberto Pasolini a imaginat – în Natură moartă – un personaj aparte: un discret și pedant funcționar local care pregătea înmormântări – amânate până ce rezolva fiecare caz – pentru cei care muriseră însingurați. Cercetările sale vizau identificarea unor rude sau prieteni care ar fi putut să însoțească trupul spre groapa cimitirului. Daniel Blake nu moare singur și cu totul uitat. Dar moare înfrânt. Fiindcă mila publică își păstrează potențialul de tragică înjosire. Mila – o atitudine atât de răstălmăcită în istorie, glisând versatil de la empatie la dispreț. Dar ajutorul cuvenit muncitorului vulnerabilizat de boală corespunde contribuțiilor prelevate an după an din câștigurile sale salariale. Ceea ce e un drept ajunge din nou să fie oferit, sub imperiul unei suspiciuni în derivă (metafizică), ca un favor al compasiunii. Cine ne mai poate proteja de aroganța protecției sociale?