Pe aceeași temă
Scriitor, dramaturg, scenarist, eseist, dar şi om politic angajat în apărarea valorilor demnităţii umane într-o Românie dureros încercată de nesfârşita ei tranziţie dinspre teroare spre democraţie, Radu F. Alexandru este astăzi și cel mai răsfățat dramaturg al scenelor bucureștene. La Odeon, Metropolis, Teatrul de Comedie și acum, iată, la Teatrul Național, piesele lui, viu aplaudate, fac săli pline. Plac în egală măsură publicului și criticii, performanță rară pentru că, de regulă, criteriile celor două tabere nu se prea întâlnesc în punctul de aur al succesului.
Periodic, scriitorul își ia răgazul să se distanţeze de agitaţia cotidianului, se cufundă în tăcerea vătuită a bibliotecii, reflectează la mersul vremurilor în compania marilor spirite ale culturii și ne transmite punctul lui de vedere asupra lui hic et nunc în piese de teatru incandescent provocatoare. Fie că disecă metastazele celulei familiale sau pune sub lupă malefica inserție a umbrelor trecutului în destinul prezentului, textele lui sunt un fascinant exercițiu de exorcizare morală. Și un model de eleganță stilistică. Construcțiile, aparent simple, se complică neașteptat prin uimitoare răsturnări de situație. Calibrate pentru posibilitățile teatrelor de astăzi, au personaje puține la număr, dar excepțional de ofertante pentru actori. Dialogurile vii, scăpărătoare, cu replici memorabile, perfect adaptate tipologiei și extracției sociale a fiecărui protagonist, conduc conflictul în tempo alert, nu lasă răgaz spectatorului să respire. Dar mai ales voluta polemică este marca distinctivă a unui autor care știe să-și cucerească publicul, să-l țină cu sufletul la gură, să-l treacă brusc de la hohotul de râs homeric la neliniște.
La limita pamfletului, vehemenţa cu care textele lui Radu F. Alexandru incriminează derapajele morale ale lumii noastre îi încarcă textele cu un dramatism de netăgăduit. Luminița... a apărut inițial în volumul Teatru 7, sub titlul elocvent Românica. Benefic scurtată, a rezultat o comedie de moravuri despre banalitatea răului. Un rău atât de adânc infiltrat în sferele înalte ale politicii din Românica, încât nimic nu pare a-l mai putea vindeca vreodată.
În chiar aceste zile, unul dintre cei mai importanți scriitori ai planetei, Mario Vargas Llosa, laureat al Premiului Nobel (printr-o decizie corectă și intelectual responsabilă, nu ca aceea bizară, dacă nu chiar suicidar conjuncturală, care l-a cocoțat recent pe cantautorul Bob Dylan în galeria ilustră a literaturii mondiale), declara la Berlin, într-un interviu acordat agenției DPA: „Astăzi, corupția este cel mai mare dușman al democrației, nu ideologia“.
Or, tocmai asupra acestui flagel se concentrează Luminița..., piesă născută din tragicul destin al ţării noastre, sortită parcă să-și rateze ieșirea din sumbra paranteză comunistă a istoriei din pricina corupției generalizate.
Dacă, în scenariul pentru La capătul liniei, film cult al începutului anilor ’80, virulentă metaforă antisistem, Radu F. Alexandru propunea redempțiunea unor marginali respinși, sub dictatură, de dogmele moralei proletare, premizele conflictului din Luminița... sunt diametral opuse. Astăzi nu mai este nevoie de metaforă. Felia de viață intră direct în scenă. Și nu despre recuperarea unor nefericiți este vorba, ci, dimpotrivă, despre prăbușirea în abisul ticăloșiei a unor răsfățați ai sorții.
Amara confesiune a lui Radu F. Alexandru din Caietul Program al spectacolului de la Teatrul Național spune totul: „Îi cunosc bine pe toți cei care se bălăcesc în burta cașalotului în care trăim. Pe cei de azi și pe cei de ieri: președinți, prim-miniștri, înalți demnitari – leadership-ul , cum i se spune acum. Au făcut și continuă să facă tot ce este în puterile lor ca lucrurile să rămână așa cum sunt de când e lumea“.
În Luminița... îngenuncherea în fața puterii, umilirea, perversitatea, complicitatea la delictul moral, amoralitatea zglobie sunt tot atâtea ipostaze ale derizoriului ridicat la nivel de condiţie umană. Poate fi o formă de exorcizare a măştilor răului, dar este mai ales o dureros de lucidă spovedanie a unui intelectual trecut prin purgatoriul experienței politice. Nu în ultimul rând, sub semnul unui actual simț enorm și văd monstruos, Radu F. Alexandru meditează cu tristeţe asupra condiţiei umane în lumea postmodernă.
Ca într-un acvariu, patru vietăți se agită, se pândesc, se sfâșie. O fojgăială de gândaci de bucătărie cățărați pe piramida puterii, maculată de cleioasele lor dejecții. În ciuda ambianței elegante, suntem departe de farmecul discret al burgheziei. Cvartetul din acvariu este chintesența mitocăniei. Este rezultatul brutalei inversări a piramidei sociale înfăptuite în urmă cu șaptezeci de ani, traumă istorică reluată, la altă scară, dar cu aceleași dezastruoase efecte în primii ani ai tranziției.
Politicianul veros, doamna cu trecut dubios și moralitate laxă, șmecherașul de cartier strecurat în așternuturi de mătase pentru avantaje materiale, soțioara tradusă care își vinde scump renunțarea la șantaj - pretinde cont în bancă, vilă la Predeal, croaziere -, cu toții sunt, vai, identificabili în paginile și imaginile mass-media. Cvartetul ticăloșilor demonstrează că „omul nou“ visat de Ceaușescu există. Înflorește. Triumfă. Cu toate atributele programate în laboratoarele dictaturii: cameleonic, fără dragoste de țară, fără coloană vertebrală, dispus să se vândă și să vândă patria pe un dolar sau pe o rublă.
Luminița... este mărturia vibrantă a unui intelectual român de factură occidentală asupra disoluției morale a faunei suburbane care, deocamdată, a confiscat avanscena politicii. Câtă luciditate, atâta durere, spunea Camil Petrescu. Radu F. Alexandru își camuflează durerea sub faldurile comediei de salon. Dacă Totul de vânzare se numea un celebru film al lui Andrzej Wajda, unul dintre cineaștii preferați ai lui Radu F. Alexandru, Totul de cumpărare ar putea fi subtitlul acestei amare piese despre lumea noastră.
Versiunea scenică de la Teatrul Național propune un spectacol curat, atent ținut în frâu de un regizor experimentat, maestru al nuanțelor și al echilibrului. Mircea Cornișteanu a mizat cu succes pe chimia unei distribuții echilibrate, în care nume consacrate și nume recent afirmate dau strălucire unei vitriolante radiografii a prezentului politic.
Constantin Cotimanis, tiranic și obsecvios, uns cu toate alifiile, unsuros la propriu și la figurat, respingător în siguranța de sine, oferă identikit-ul perfect al supra-dimensionatei noastre (la propriu și la figurat) clase politice. Iuliana Moise și Alexandra Poiană întruchipează cu brio, la vârste diferite, feline primejdioase, de extracție obscură, cu studii precare, parașutate direct în sferele înalte ale politicii ca să ocupe prim-planul mass-media, impunând privirii stupefiate a națiunii un anume model de succes social - cățărarea fără limite și scrupule.
Iuliana Moise, frumoasă, expresivă, elegantă și suficient de insinuantă ca să înțelegi din ce smârcuri s-a ridicat soția politicianului, își reconfirmă poziția de stea a Naționalului. Cu fină ironie, cu aplombul necesar și cu farmec imbatabil, Alexandra Poiană gradează credibil trecerea de la aparent candida pisicuță inocentă la dezlănțuirea feroce din final.
Ingenios, spațiul scenic imaginat de regizor și excelent pus în operă de scenograful Puiu Antemir materializează metafora acvariului, prin panourile transparente care mărginesc decorul. Plasat pe gradene, de-o parte și de alta a scenei, publicul are ocazia să urmărească simultan derularea spectacolului și reacția spectatorilor. Experiență umană și intelectuală de neratat, mai ales acum. În prag de alegeri, spectacolul este savuros. Se râde cu lacrimi și se plânge în forul interior.