Pe aceeași temă
Galeristul Mihai Nicodim nu se dezminte cu proiectele lui ambițioase: după ce l-a lansat pe pictorul Adrian Ghenie pe piața internațională la cote uluitoare, el a revenit de la Los Angeles în orașul lui natal, București, unde de câțiva ani a deschis galeria ce-i poartă numele. Situată acum în spațiile somptuoase de la etajul Muzeului Enescu, această galerie prezintă nu doar plasticieni români cunoscuți sau promițători, ci și artiști internaționali, pentru care un vernisaj la București poate să fie mai pitoresc și mai interesant decât „locațiile“ occidentale arhibătute. Cred că acesta e și cazul tânărului plastician chinez Zhou Yilun, în călătorie prin mai multe capitale europene, Viena, Budapesta, București și Berlin.
La București, expoziția sa cu nume straniu, Maimuța pe cal, este o demonstrație de nonșalanță și forță. Plecând de la statuara ecvestră europeană, unde în locul unui erou el așază o maimuță, Zhou Yilun construiește obiecte vizuale provocatoare și inventive, care de-construiesc de fapt diverse arhetipuri ale istoriei artei occidentale. Dar o face cu umor și cu grație, chiar dacă folosește obiecte găsite și elemente sculpturale rupte de context, pe care însă are grijă să le înfășoare cu folii de plastic și să le coloreze cu graffiti pentru a-și pierde din înțelesul inițial. Această „insolitare“ a unei imagerii moderniste curente, prin diverse inserturi de obiecte domestice și prin tehnici venind dinspre cartoons sau artă stradală, se poartă acum la tânăra generație de plasticieni internaționali de diverse origini exotice, pe care-i poți vedea la Paris sau New York. La Zhou Yilun, acest cocktail de elemente culturale contradictorii nu are vehemența aluvionară și revendicativă a altor congeneri planetari, ci un fel de bonomie, o dezinvoltură simpatică, ce-ți dă finalmente o senzație confortabilă de dezinhibare și libertate față de propriile tale așteptări și prejudecăți. O expoziție de văzut.
// Zhou Yilun
// The Monkey on Horseback
// Galeria Nicodim, București
// 12 mai – 11 iunie 2016