Pe aceeași temă
Memoriile lui Feodor Mociulski nu sunt altceva decât o încercare de a scoate în evidenţă şi de a dovedi că în Gulag şi pentru NKVD au lucrat şi oameni luminaţi, cinstiţi, poate puţin naivi, dar foarte patrioţi, în sens comunist şi sovietic.
Lectura memoriilor lui Feodor Mociulski (Şef în Gulag. Amintirile unui ofiţer sovietic, Editura Corint, 20131) îţi lasă o senzaţie amestecată - tot timpul eşti confruntat cu dilema dacă şi cât să-l crezi, cât omite şi cât reprezintă doar uitarea omenească, care şterge mai ales amintirile neplăcute. Pentru că această carte a fost scrisă după mai bine de patru decenii de la implicarea lui Mociulski în Administraţia Generală a Lagărelor (Gulag).
Provenind dintr-o familie de condiţie modestă din Bielorusia, mutată însă la Moscova în preajma Marii Terorii (se pare că tatăl său simţise pericolul şi s-a făcut pierdut, iar şi aceasta era, într-adevăr, o modalitate prin care cei mai prevăzători au adoptat-o cu destul succes), tânărul Mociulski a fost angajat ucenic strungar într-o fabrică. Datorită originii sale, a reuşit să facă în paralel şi Institutul de Căi Ferate din Moscova, obţinând diploma de inginer în căi ferate, fapt care l-a adus în atenţia organelor NKVD-iste care, în 1940, i-au propus, atât lui, cât şi altor doi tineri colegi, „să-şi servească ţara“ în nordul îndepărtat sovietic, unde Stalin plănuia să lege bazinul carbonifer Vorkuta (deservit de munca sclavagistă a zeci de mii de deţinuţi politici din complexul penitenciar Vorkutalag), de restul Rusiei printr-o lungă cale ferată de 500 de kilometri, până la Kotlas (unde se afla un alt mare lagăr de tranzit). Autorităţile sovietice îşi luau măsuri de prevedere în cazul în care URSS ar fi fost invadată de Germania, dat fiind faptul că celălalt mare bazin carbonifer, Donbassul ucrainean, se afla în potenţiala rază de acţiune a tancurilor şi avioanelor germane. De altfel, acesta a fost un raţionament corect, care a permis industriei sovietice să înlocuiască transporturile de cărbune din Donbass cu cele din Vorkuta. Mociulski îşi apără timid opţiunea de a accepta oferta: „Pentru noi, munca pe care o făcea NKVD era învăluită în mister, acundea ceva inexplicabil şi extraordinar de important pentru siguranţa ţării noastre“. Îmbarcat în această aventură exotică (pentru el, spre deseobire de cea a milioanelor de concetăţeni de-ai săi pentru care era chiar ultimul act existenţial), parcurge un traseu lung: ia trenul din Moscova către Arhanghelsk, apoi un vapor şi navighează în Marea Albă şi în Marea Barents, acostând în micul port Narian Mar, de unde ia o navă cu tonaj mai mic, care putea să navigheze pe râul Peciora, ajungând după 45 de zile la Abez (în RSSA Komi), un mic oraş unde se afla administraţia Peciorlag. În aceste locuri uitate de Dumnezeu se putea ajunge doar două luni pe an. Mociulski, încă din acest moment al voiajului, ia un prim contact cu masa de lucru: deţinuţii care erau transportaţi în cala navelor maritime şi fluviale, iar apoi – spre deosebire de el, care a parcurs o bună bucată din drum şi călare – pe jos, în marşuri forţate de 20-30 de kilometri pe zi, mânaţi de gardieni înarmaţi. Interesantă este descrierea Peciorlagului, care era atât de vast, încât era împărţit în trei regiuni, fiecare fiind la rândul ei divizată în sectoare unde se aflau instalate mai multe lagăre de deţinuţi, având drept obiectiv construirea câte unui segment din calea ferată. Lagărul pe care l-a preluat şi manageriat el (Pernaşor) trebuia să construiască nu mai puţin de 20 de kilometri de cale ferată. Având în vedere distanţa de 500 de kilometri, un calcul simplu şi aproximativ ne poate oferi cifra de minimum 25 de lagăre de deţinuţi afectaţi doar acestui obiectiv militarizat, cum precizează cu mândrie Mociulski. La 1 ianuarie 1940, Peciorlag avea doar 3.800 de deţinuţi, după un an cifra ajungând la 35.000, iar în iunie 1941, la nu mai puţin de 92.0002.
Întreaga materie a memoriilor sale nu este altceva decât o încercare de a scoate în evidenţă şi de a dovedi că în Gulag şi pentru NKVD au lucrat şi oameni luminaţi, cinstiţi, poate puţin naivi, dar foarte patrioţi, în sens comunist şi sovietic. Pe lângă organizarea producţiei, principala preocupare a lui a fost aceea de a îmbunătăţi viaţa deţinuţilor, chiar dacă recunoaşte că nu avea cuie pentru a ridica barăci, echipamentele şi hrana rămăseseră în portul Peciora, dezorganizarea fiind la mama ei acasă. Hrana cam lipsea: „Aveam destulă apă şi lemne, dar puţină mâncare“. Confirmă regimul alimentar de înfometare şi exterminare: deţinuţii „leneşi“ şi care nu-şi îndeplineau norma (dar nu face niciodată nici cea mai mică referire la valoarea ei) primeau doar o zeamă chioară şi 300 de grame de pâine pe zi. Cu deţinuţii a avut o relaţie ambivalentă şi este imposibil de stabilit cu exactitate care a fost natura ei reală, putem doar să analizăm circumspect: „Majoritatea deţinuţilor se adaptau repede la condiţiile muncii fizice şi încercau să se conformeze normelor pe care trebuiau să le îndeplinească“. Fiind un şef luminat, le oferă, chipurile, posibilitatea de a se întoarce în lagăr mai repede, dacă terminau norma, şi nu la ora 18, cum era regulamentul. Însă, din amintirile deţinuţilor, normele erau atât de mari, încât nici măcar cei bine hrăniţi nu aveau cum să le îndeplinească. A avut probleme mai degrabă cu infractorii care refuzau să muncească, iar pentru a-i potoli îi ameninţa şi el cu izolatorul (închisoarea de maximă siguranţă din interiorul lagărului).
// FEODOR MOCIULSKI, DEBORAH KAPLE |
Fiind transferat într-un alt lagăr, a dat doar peste deţinuţi politici, oameni foarte educaţi şi care nu înjurau precum delincvenţii. Observă sosirea unor convoaie de deţinuţi din Polonia Orientală şi-i judecă cu superioritate şi dispreţ pe nobili (doar nişte oameni bine îmbrăcaţi, încă în hainele lor civile), rodul deformării sale ideologice. Vede cum doi dintre ei, puşi să care cărămizi, ar fi folosit bucăţi de ziar pentru a nu se murdări, umplând cu doar două cărămizi roaba, şi este aproape bucuros când orgolioşii imperialişti au fost surprinşi de raţia de mizerie acordată la finalul zilei, în funcţie de efortul lor. De altfel, din când în când, vechea educaţie sovietică se interferează în discursul său de om liber. „Zekii intelectuali puteau să provoace (şi uneori chiar provocau) un mare scandal din nimic, pentru a le face rău civililor pe care nu-i plăceau.“ Începând cu 1942, au ajuns în Gulag şi prizonerii de război germani, care munceau foarte eficient şi disciplinat, spre satisfacţia sa. Cumulând atât funcţia de şef de lagăr, cât şi pe cea de brigadier-şef, adică atât pe cea de a administra în sine lagărul, cât şi de a organiza munca în afara lui, din cauza lipsei personalului civil, depindea în mod strâns de rezultatele obţinute de deţinuţi, riscând să ajungă şi el deţinut (sau, şi mai rău, au fost cazuri când şefii de lagăre chiar au fost împuşcaţi), dacă nu îndeplinea norma şi obiectivul.
Statutul civililor - apropiaţi NKVD sau făcând parte din NKVD - era unul privilegiat: nu numai că primeau salarii mult mai mari decât în restul Uniunii Sovietice (în plus, nici nu prea aveau ce face cu banii, îi jucau la cărţi), dar erau aprovizionaţi regeşte. Administraţia lagărului Peciorlag avea un mic magazin aprovizionat cu toate cele necesare direct de la Moscova. Fiind un element de încredere, la un moment dat i se trasează o sarcină vitală: să construiască un terasament uriaş pe unul dintre malurile râului Peciora, peste care să fie ridicat un pod. Nici nu a fost numit bine peste acel lagăr, că a reuşit printr-o planificare raţională şi iluministă să crească acea cantitate de pietriş şi pământ de 10 ori! Numai bine, pentru că a primit inspecţia administraţiei centrale. Pentru a ne da seama de condiţiile ne- şi supraomeneşti pe care au trebuit să le îndure deţinuţii (el se plimba călare şi supraveghea) în construcţia acestei căi ferate de 500 de kilometri, trebuie precizate caracteristicile topo- şi geografice ale zonei. Care, opt-nouă luni pe an, era complet îngheţată şi acoperită de zăpadă, cu un frig între -30 şi -40 de grade și furtuni de zăpadă. Aproape că nu exista primăvară în acele zone nordice, situate pe sau în imediata apropiere a Cercului Polar. Dintr-o dată, dezgheţul masiv ducea la inundaţii şi imense mlaştini, de unde ieşeau roiuri de musculiţe care-i chinuiau teribil pe oameni şi pe animale.
După cum remarca foarte pertinent şi Deborah Kaple în postfaţa la ediţia în limba engleză, Mociulski nu menţionează nici măcar o dată vreun deţinut care să fi murit lucrând la sectorul de cale ferată deservit de lagărul condus de el. Şi asta în timpurile atroce ale celui de-al doilea război mondial (1941-’45), când anual mureau între 15-25% din întreaga populaţie a Gulagului. Este imposibil ca Feodor Mociulski să nu fi văzut cu ochii lui cum mureau deţinuţii, mai ales că se mândreşte că făcea dese inspecţii la locurile de muncă. O altă neclaritate sau omitere flagrantă. În postura lui dublă, de şef de lagăr şi brigadier-şef (pe care o recunoaşte), el avea acces direct la toate datele privind „evoluţia demografică“ (mai degrabă involuţia) a lagărului. Fiecărui şef de lagăr i se raporta zilnic numărul de decese pe care şi el, la rândul său, le transmitea la sediul complexului de lagăre de care aparţinea (în cazul lui Mociulski, la Abez, sediul Peciorlag). Nu face nici o referire la baraca specială destinată muribunzilor, anticamera morţii, un fel de morgă, şi nici la vreo înmormântare3.
Memoriile lui Mociulski, unice din ştiinţa noastră în materia memorialistică despre Gulag, nu sunt construite decât pentru ca autorul să dovedească faptul că şi în interiorul chitului s-au aflat conducători luminaţi, descurcăreţi, feţe umane ale sistemului represiv. Interesant este de ce s-a apucat Mociulski să le şi scrie. E drept, condamnă la final câteva dintre crimele stalinismului, mai mult pentru că au întinat idealurile generoase ale socialismului, dar este evident că nu vrea sau nu poate să meargă până la capătul penitenţei, recunoscând-şi explicit partea din vină. Probabil că în această logică trebuie să căutăm inexistenţa referirilor la moartea concretă a deţinuţilor: el, în calitate de şef de lagăr, ar fi fost direct responsabil şi, cum crimele împotriva umanității sunt imprescripibile, el ar fi putut fi tras la răspundere penală chiar după apariţia cărţii. Dacă Parchetul rus sau autorităţile ruse ar fi avut în vedere vreodată o decomunizare autentică. Cum ar veni, nu s-a băgat singur în gura lupului. Sacrificiile sale de până în 1944 (căci, până în 1946, a fost mutat într-un alt lagăr al Gulagului de lângă Orel, Rusia Centrală, unde se lucra tot cu mână de lucru sclavagistă la repararea şoselei Moscova-Harkov, distrusă de război) s-au dovedit a fi benefice pentru cariera lui ulterioară, Partidul răsplătindu-l cu o carieră diplomatică în RP Chineză, Tailanda (în slujba NKVD şi ulterior KGB), iar apoi tocmai în cadrul Comitetului Central al PCUS. Rămâne un mister de ce a simţit nevoia să mărturisească chiar şi acest adevăr parţial, dar, ştim bine, conştiinţa umană urmează căile ei misterioase.
Note
1. Versiunea în limba engleză a apărut în 2011.
2. Și pe fondul anexărilor teritoriale sovietice din 1939-’41 - Polonia Orientală, Ţările Baltice şi Basarabia şi Bucovina de Nord.
3. Care erau colective, în gropi comune - în anii 1990-2000 s-au descoperit nenumărate. Teoretic, ar trebui să fie cel puţin una lângă fiecare lagăr, iar ele au fost aproximativ 400.