Pe aceeași temă
Sâmbătă, 22 noiembrie 2014, la Târgul de carte Gaudeamus din Bucureşti, Editura Polirom a organizat lansarea celei de-a doua ediţii,
mult îmbogăţită, a volumului semnat de Andrei Oişteanu: Religie, politică şi mit. Texte despre Mircea Eliade şi Ioan Petru Culianu. La eveniment au luat cuvântul Andrei Pleşu, Florin Ţurcanu şi autorul, moderator fiind Daniel Cristea-Enache. Publicăm în continuare fragmente de la această lansare.
DANIEL CRISTEA-ENACHE:
Lansarea oricărei apariţii editoriale datorate lui Andrei Oişteanu devine un eveniment, atât prin substanţa sintezei pe care autorul a realizat-o de-a lungul unor ani, cu o muncă perseverentă şi coerentă, cât şi prin calitatea invitaţilor, spirite de mare exigenţă analitică şi critică, personalităţi care vin la lansările lui Andrei Oişteanu ca să evalueze în faţa cititorilor rezultatele cercetărilor sale. Este exact situaţia de astăzi, cu cartea Religie, politică şi mit. Texte despre Mircea Eliade şi Ioan Petru Culianu, ajunsă la ediţia a doua, publicată la Editura Polirom.
„Nu se pune problema ca derapajul legionar al lui Eliade să fie scuzat sau relativizat“
ANDREI PLEŞU:
D-l Andrei Oişteanu, pe care îl ştiu deja de câţiva ani buni, reuşeşte încă să mă ia prin surprindere. Mi se pare mereu că tocmai irumpe, spectaculos, pe piaţa noastră culturală, după ce mulţi ani a stat sub obroc, a lucrat pe cont propriu, cu un devotament şi o discreţie care nu sunt prea obişnuite prin partea locului. Mi-a trebuit timp să aflu ce ştie, ce scrie, ce poate şi de fiecare dată a fost o surpriză plăcută.
Mi-e foarte greu să comentez cartea sa, care este o antologie de texte: corespondenţă şi documente despre doi oameni importanţi ai culturii noastre contemporane, Mircea Eliade şi Ioan Petru Culianu. Volumul e şi despre Andrei Oişteanu, pentru că el e prezent în fiecare pagină, în corespondenţa cu cei doi, în amintiri, în interviuri. Pentru mine, lectura volumului a fost un prilej să-mi aduc aminte de câteva personaje, întâmplări şi stupori pe care le uitasem. O să găsiţi în această carte un uriaş buchet de informaţii de tot felul – de istorie a religiilor, culturale, literare, istorice, biografice –, veţi afla lucruri neştiute despre viaţa personală a lui Mircea Eliade, a lui I.P. Culianu, dar veţi afla şi lucruri care, poate, vă vor uimi, aşa cum m-au uimit pe mine.
Andrei Pleşu şi Andrei Oişteanu în timpul lansării
Vă dau un exemplu. Eu n-am ştiut până de curând că Andrei Oişteanu a publicat în 1985 un interviu cu I.P. Culianu. La data respectivă, o asemenea ispravă era cu totul improbabilă. Întâi, era imposibil să-i iei un interviu „transfugului“ Culianu. Apoi, era practic imposibil să-l publici în România. M-am întrebat, cum s-au întrebat mulţi, cum de aşa ceva s-a întâmplat, totuşi. Andrei Oişteanu povesteşte cu haz cum această stupoare a fost împărtăşită pe diverse paliere de mai mulţi oameni. Unii au spus: „Ceva nu e în regulă cu ăsta; cum a ajuns el să-i ia un interviu lui Culianu şi să-l şi publice?!“; suspiciunea fiind pâinea noastră cea de toate zilele înainte de decembrie 1989. Pe urmă, când s-a dovedit că suspiciunea n-avea niciun temei, a apărut întrebarea: cum de a acceptat o publicaţie „socialistă“ aşa ceva? Unele reviste n-au acceptat să-l publice, nici n-au încercat. A riscat, totuşi, la un moment dat, o publicaţie care se numea Revista de istorie şi teorie literară. E interesant că intelectualii din ţară s-au enervat şi au devenit suspicioşi, iar cei din exil s-au supărat pe Culianu că a acceptat să i se publice un interviu în România. Asta era atmosfera!
Dar concluzia mea după această întâmplare, care e povestită cu talent de Andrei Oişteanu, este că noi nu ne asumam pe atunci nici măcar riscuri mici. S-ar fi putut face foarte multe lucruri pe vremea aceea, dacă am fi fost dispuşi să ne asumăm nu mari gesturi eroice, nu mari ieşiri la rampă, ci măcar riscuri minimale. Am fi putut să ne manifestăm ceva mai ofensiv şi poate că lucrurile s-ar fi schimbat mai devreme şi în alt fel. Acest episod dovedeşte că se putea, totuşi: uneori puteai să refuzi să fii colaborator al Securităţii, puteai să rişti să publici un text care, eventual, să-ţi creeze dificultăţi. Alteori, nu puteai. Una dintre caracteristicile comunismului era arbitrarul. Nu puteai să calculezi nimic dinainte. Uneori îţi dădeau paşaport şi te înjurau toţi că ţi-au dat, alteori nu-ţi dădeau şi erai supărat personal că nu ţi-au dat paşaport.
Pe urmă, mai sunt în cartea asta câteva personaje despre care lumea nu mai ştie. De pildă: Dorin Liviu Zaharia, un rocker care a traversat epoca aceea stranie cu un anumit panaş. Era prieten cu I.P. Culianu. A murit la 43 de ani, mai bătrân decât era Culianu când a fost asasinat, dar – ca şi el – foarte tânăr. Aş putea face liste întregi de personaje spectaculoase din epocă uitate, dar care au făcut parte din substanţa, din energia momentului. Cine mai ştie azi de Marin Tarangul, în afară de câţiva congeneri?! Prin urmare, avem de a face cu un volum „de epocă“, cu reconstrucţia unui episod din istoria culturii naţionale care merită recuperat.
Un lucru care îmi place foarte mult la Andrei Oişteanu, nu numai în cartea asta, este că el n-are cum să nu abordeze problema atât de delicată a aderenţei lui Mircea Eliade la Mişcarea Legionară în tinereţe şi trebuie să se confrunte cu ea, într-o ambianţă în care tema este mereu reluată, uneori cu o maximă radicalitate, alteori cu maximă îngăduinţă. Este spectaculos la Andrei Oişteanu cu cât echilibru, cu câtă cuviinţă, cu câtă raţionalitate discută subiectul. Nu se pune nicio clipă problema ca derapajul legionar al lui Mircea Eliade să fie scuzat sau relativizat. În schimb, Andrei Oişteanu respinge teza că acest angajament de tinereţe i-a marcat lui Eliade toată opera, că tot ceea ce citim în cărţile de istorie a religiilor semnate de Mircea Eliade e marcat de acest episod, ceea ce, ca să spun aşa, ar fi un abuz hermeneutic. Echilibrul pe care îl păstrează Andrei Oişteanu în judecarea acestui caz este remarcabil. Pe de altă parte, sunt de acord cu teza, pe care şi Andrei Oişteanu o susţine, că în cazul lui Eliade n-a fost o simplă aderenţă la ceea ce unii au numit „o sectă mistică“, adică un angajament religios. Nu; a fost, de fapt, un angajament politic.
Cât despre faptul că Mişcarea Legionară, spre deosebire de cea fascistă şi nazistă, a avut un coeficient naţional puternic, respectiv creştin-ortodox, nu sunt de acord cu această interpretare. Părerea mea este că Mişcarea Legionară e neromânească în esenţa ei. Românii n-au cultul morţii, niciodată n-au trăit în idolatria imolării de sine. Nici ortodoxia nu are cultul morţii, ci are cultul Învierii. Ideea că în fenomenul legionar se coagulează ceva românesc şi ortodox este, după mine, neglijentă faţă de ce înseamnă „românism“ şi ceea ce înseamnă „ortodoxie“. Aş fi preferat şi eu să fie un ordin călugăresc, să nu se amestece în politică, dar, de câte ori religia se amestecă în politică – şi avem exemple cotidiene frecvente –, ea încetează să-şi mai facă treaba şi face un prim pas spre ceea ce în alte ţări devine fundamentalism.
Având atâtea contacte cu Mircea Eliade şi cu Ioan Petru Culianu înainte de 1989, era fatal ca Andrei Oişteanu să fie vizat de Securitate, de „organe“, care l-au invitat, fireşte, încercând cu el un târg: „Haide să colaborăm, îţi dăm paşaport, pleci în Occident, îţi dăm o serie de libertăţi şi dumneata faci următoarele lucruri“. Andrei Oişteanu – „Oană“ , cum era codificat în documentele Securităţii – a rezistat, refuzând propunerea. La un moment dat, s-a făcut un raport de încheiere a acţiunii de racolare, în care ofiţerul respectiv a conchis că Oişteanu „nu se pretează la munca informativă“. Iată încă o dovadă a incompetenţei Securităţii. De fapt, d-l Andrei Oişteanu se pretează la munca informativă. Dovadă sunt cărţile lui, blindate de informaţii.
Relaţia dintre Eliade şi Culianu, dintr-un unghi nou
FLORIN ŢURCANU:
Am redescoperit cu plăcere, graţie lui Andrei Oişteanu, această reeditare a unui volum apărut cu câţiva ani în urmă. Avem azi în faţă o ediţie mult îmbogăţită, revizuită şi ilustrată. Cred că e o bună dovadă privind ceea ce a întreprins Andrei Oişteanu în jurul acestor teme de cercetare, ducând mai departe culegerea de informaţii noi despre M. Eliade şi I.P. Culianu.
Imagine de la lansarea cărţii. De la stânga la dreapta: Radu F. Alexandru, Ana Blandiana, Silviu Lupescu, Daniel Cristea-Enache, Andrei Pleşu, Andrei Oişteanu şi Florin Ţurcanu.
Avem de a face, sub unele aspecte, cu un volum foarte personal. Cred că această carte poate fi citită în multiple planuri, cu beneficii diferite. Este o formă de autobiografie intelectuală a lui Andrei Oişteanu, pentru că, punând la contribuţie documente variate, de la studii de înaltă ţinută academică până la texte cu caracter epistolar, amintiri personale, interviuri şi fotografii, avem de a face cu retrasarea, incompletă, dar deja suficient de grăitoare, a unui itinerariu personal. Un itinerariu în perioade diferite, cu întâlniri diferite, cu etape diferite ale propriei sale relaţii cu fiecare dintre cele două mari personalităţi pe care le studiază.
Aş insista o clipă doar asupra valorii documentaţiei fotografice. A fost o bună idee de a insera imagini în această ediţie, pentru că astfel reconstruirea atmosferei câştigă mult. Pe de altă parte, perseverenţa autorului, pe care o regăsim încă şi mai clară în această reeditare, de a-i pune pe cei doi într-o articulaţie în care uneori Andrei Oişteanu e balamaua, ne permite să-i vedem pe Mircea Eliade şi pe I.P. Culianu în relaţia lor dintr-un unghi nou, într-o lumină nouă. Cred că noile capitole care au fost inserate sunt contribuţii reale, cu deosebire capitolele despre droguri şi substanţe halucinogene – Eliade: de la opium la amfetamine şi, respectiv, Manipularea viselor prin stupefiante în proza lui Culianu. Realmente, Andrei Oişteanu a deschis drumul pe acest tărâm. Deci, cred că vom citi cu mare profit acest volum, repet, pe planuri diferite, cu aporturi nu doar la istoria intelectuală şi la biografiile celor doi istorici ai religiilor, dar chiar şi la biografia lui Andrei Oişteanu.
Un intelectual implicat în viaţa cetăţii
DANIEL CRISTEA-ENACHE:
Vreau să spun câteva cuvinte despre ceea ce înseamnă pentru mine profilul în cultura română al lui Andrei Oişteanu, un strălucit intelectual român de origine evreiască. Câteva cuvinte despre felul în care acest cărturar a ştiut să se apropie, atât în epoca încheiată în decembrie 1989, cât şi în epoca următoare, de unele dintre cele mai conflictuale, mai problematice, mai dificile şi mai riscante subiecte care puteau fi abordate de către un cercetător. Lucrul acesta pare de la sine înţeles în contextul unei epoci în care nu mai există cenzură şi în care informaţia poate fi luată din diferite surse şi procesată onest şi independent, cu un spirit ştiinţific veritabil, şi nu prin respectarea unor indicaţii preţioase, aşa cum erau cele de dinainte de 1990.
Dar Andrei Oişteanu a mizat pe propriile modalităţi de a se raporta la un trecut exploziv sau la episoade explozive din trecutul unor personalităţi, şi înainte de 1990, şi după aceea. În această privinţă, îl consider un înainte-mergător pentru tânăra generaţie de specialişti şi de cercetători care au mers, dacă nu chiar pe urmele sale, măcar în spiritul cercetărilor sale. Se poate observa, din chiar lectura titlurilor care au apărut sau care urmează să apară în Seria de autor Andrei Oişteanu de la Editura Polirom, cât de temerar a fost, este şi va fi acest cercetător, care a scris despre Imaginea evreului în cultura română, despre Mit şi magie în cultura tradiţională românească, despre Narcotice în cultura română şi care a scris şi acum reeditează Texte despre Mircea Eliade şi Ioan Petru Culianu. Este anunţat în pregătire un nou titlu, Sexualitate şi societate, deci din nou tabuuri, din nou presiunea unor convenienţe culturale, comportamentale şi atitudinale pe care un cercetător independent le supune unei analize riguroase, le demistifică şi oferă specialiştilor şi cititorilor obişnuiţi roadele acestor cercetări.
N-aş vrea să închei înainte de a spune câteva cuvinte şi despre valenţele de intelectual public ale lui Andrei Oişteanu. Spun asta pentru că am putut vedea, după decembrie 1989, diferite sirene care ne-au cântat cântecul „apolitismului“, al dezimplicării, al întoarcerii unui spate uşor curbat către societate pentru a face literatură, pentru a scrie poezie sau proză, pentru a cânta la pian, pentru a face filozofie sau antropologie ş.a.m.d. Altfel spus, toţi intelectualii publici trebuiau să se retragă din spaţiul public, pentru ca acest spaţiu să fie ocupat de cine trebuie – de continuatorii celor care înainte de 1990 au susţinut totalitarismul şi au consolidat dictatura în România.
Ei bine, faptul că acest lucru nu s-a întâmplat este şi datorită unor oameni precum Andrei Oişteanu, care şi-a dublat cercetările ştiinţifice pe o paletă atât de largă, cu o implicare substanţială, constantă, coerentă a unui intelectual în viaţa cetăţii sale. Vă reamintesc că nu mai departe de acum câteva luni, când Andrei Pleşu era linşat mediatic la Antena 3, un grup de intelectuali din Grupul pentru Dialog Social a organizat un miting de susţinere a domnului Pleşu în Piaţa Universităţii. Un miting la care nu a venit foarte multă lume. Andrei Oişteanu era în centru, avea o portavoce în mână şi apăra dreptul la imagine al lui Andrei Pleşu şi al oricărui intelectual român autentic. În opinia mea, acesta este modelul la care trebuie să ne raportăm, dacă vrem ca această societate şi această ţară să aibă şi un viitor, nu numai un trecut.
Despărţirea ştiinţifică şi politică dintre Culianu şi Eliade
ANDREI OIŞTEANU:
Vă mulţumesc tuturor pentru vorbele spuse, unele nemeritate. Aş vrea să spun câteva cuvinte despre nevoia unei ediţii a doua a acestei cărţi. Prima ediţie am publicat-o în 2007, când a fost Centenarul Eliade, şi a fost vorba cumva de o alcătuire mai rapidă, mai aniversară, poate mai încropită. M-am gândit să rescriu lucrarea dintr-o perspectivă mai aşezată şi mai „rotundă“ şi să încerc să scriu o carte mai personală despre Eliade şi Culianu. Am încercat să evit tipul de abordare apologetică, n-am vrut să-i „mumific“ pe cei doi istorici ai religiilor şi să pun o nouă lespede pe mormintele lor. Dimpotrivă, am încercat să-i cobor de pe soclu, să-i descriu ca pe doi oameni vii, cu viciile şi virtuţile lor, fără să evit subiectele delicate, controversate, unele dureroase: apropierea de Mişcarea Legionară a lui Mircea Eliade, experienţele narcotice pe care le-a trăit în India şi Portugalia, relaţia lui Eliade cu o mişcare „de stânga“ – contracultura hippie din anii ‘60-’70, polemicile politice, dar şi ştiinţifice cu Culianu, despărţirea lui Culianu de contramodelul politic reprezentat de maestrul său, relaţia Securităţii române cu cei doi savanţi şi, nu în ultimul rând, implicarea lui Culianu în politică în ultimii ani ai comunismului şi la începutul anilor ‘90, precum şi misterele asasinării lui în 1991.
Vorbind de „despărţirea“ lui Culianu de Eliade, trebuie să remarcăm două paliere ale acesteia. Primul palier se referă la o despărţire ştiinţifică. La un moment dat, metodele pe care le abordau au devenit diferite, iar modul în care s-au raportat cei doi savanţi la şamanism este un studiu de caz, fiind cel mai reprezentativ din acest punct de vedere: Eliade a fost mai conservator, mai precaut, Culianu mai inovator, mai curajos şi mai reformator.
Al doilea palier se referă la despărţirea politică. Dacă, într-o primă perioadă, Culianu nu a înţeles de ce este acuzat maestrul său pentru derapajele politice din anii ‘30-’40, cu timpul a început să caute, să citească, să înţeleagă şi să nu fie de acord. Pentru că I.P. Culianu a fost un democrat sadea, care s-a ţinut la egală distanţă faţă de fascism şi de comunism, care i se păreau, aşa cum şi sunt, conform Hannei Arendt, cei doi gemeni descreieraţi ai secolului XX. Cert este că a început să-i pună întrebări maestrului, să încerce să înţeleagă şi Eliade a avut un recul, pentru că, de regulă, tăcea în această privinţă şi foarte rar răspundea, dar în particular, în corespondenţă. A făcut-o în scrisorile pe care le-a trimis lui Gershom Scholem, eminentul profesor de mistică iudaică de la Universitatea Ebraică din Ierusalim, a făcut-o şi în epistolele adresate discipolului său Culianu. Există într-o scrisoare a lui Eliade un paragraf care cred că este elementul cel mai puternic din corespondenţa lor. Culianu îi cerea dreptul să scrie despre relaţia lui Mircea Eliade cu Mişcarea Legionară. „Eu nu cred că se poate scrie o istorie obiectivă a Mişcării Legionare – îi răspundea Eliade în 1978 – şi nici un portret al lui C.Z. Codreanu. Documentele la îndemână sunt insuficiente. În plus, o atitudine «obiectivă» îi poate fi fatală autorului. Astăzi, nu sunt acceptate decât apologiile (pentru un număr infim de fanatici de toate naţiile) sau execuţiile (pentru majoritatea cititorilor europeni şi americani). După Buchenwald şi Auschwitz, chiar oamenii cinstiţi nu-şi mai pot îngădui să fie «obiectivi»“. Este aici un episod tranşant care merită el însuşi un studiu exegetic.
Andrei Oişteanu în timpul sensiunii de autografe
Titlul cărţii mele este Religie, politică şi mit. Termenul politică este răstignit cumva între religie şi mit, cei doi piloni de interes, cele două domenii de care s-au ocupat Eliade şi Culianu. Politica şi istoria au irupt brutal şi tragic în destinul celor doi istorici ai religiilor. Trebuie să ţinem cont de faptul că Eliade este un teoretician al „terorii istoriei“ asupra ţăranului român şi, ca atare, un teoretician al „boicotării istoriei“, una dintre ideile lui de bază. Şi iată că viaţa i-a fost marcată de politic, aşa cum moartea lui Culianu a fost marcată de politic.
Ultimul text din această carte se intitulează Istoria istoriei religiilor din România. Într-o formă prescurtată, l-am prezentat la inaugurarea Congresului Internaţional de Istorie a Religiilor, care a avut loc la Bucureşti, în septembrie 2006, ca un fel de festin de gală la care Eliade şi Culianu nu puteau decât visa. În urma şi datorită acestui congres, s-a înfiinţat Institutul de Istorie a Religiilor în cadrul Academiei Române. Două săli ale Institutului poartă numele lui Mircea Eliade şi, respectiv, Ioan Petru Culianu. În atmosfera stimulativă a acestui institut am scris cartea pe care o lansez acum. Mulţumesc Editurii Polirom şi redactorului de carte, Tereza Culianu-Petrescu.
Pagini realizate de RĂZVAN BRĂILEANU