Pe aceeași temă
Trei intelectuali români remarcabili se răfuiesc cu comunismul. Îi îngrijorează faptul că experiența totalitară a societăților Estului european din a doua jumătate a secolului XX nu a fost niciodată îndeajuns de luată în seamă de către societățile Vestului european și nu s-a aflat înlăuntrul memoriei istorice comune a Europei.
Pentru a înțelege ardoarea mărturiilor lor și intransigența reflecțiilor lor pe tema comunismului, trebuie să conștientizăm experiența prin care a trecut România în acea perioadă. Unui polonez îi este, bunăoară, mai ușor să o înțeleagă decât, de exemplu, unui francez, dar chiar și pentru un polonez este o poveste destul de exotică. Perioada comunistă se compune în istoria României din două epoci. În prima – anii 1948-1964 – o caracteriza o asemenea cruzime a regimului, încât mult mai scurta perioadă a stalinismului polonez (1948-1956) era, în comparație cu ea, o dictatură aproape de catifea. În cea de-a doua – sub conducerea lui Nicolae Ceaușescu – după o perioadă scurtă de liberalizare în cea de-a doua jumătate a anilor ’60, s-a ajuns treptat la o asemenea înrobire a minților și a sărăcirii societății, încât Polonia acelor ani pare o țară aproape liberă și în care aproape curg numai laptele și mierea. Nemilosul spirit pătrunzător cu care autorii acestei cărți întreprind critica sistemului comunist provine din experiența prin care a trecut România.
Prima teză pe care o enunță este afirmația potrivit căreia crimele comunismului, care au condus la sute de milioane de victime, nu au fost efectul greșelilor și denaturărilor, ci al unei intenții bine gândite, rezultate direct din teoria revoluției proiectată de către Marx. Lor le este mai ușor să ia cunoștință de acest adevăr decât chiar și polonezilor. Oare nu represiunile fizice relativ blânde cu care au avut de-a face polonezii au fost rezultatul „greșelilor și denaturărilor“ comuniștilor polonezi, care doar puteau și trebuiau să omoare mai mulți oameni, dar nu au făcut lucrul acesta?
A doua teză enunțată în carte spune că proiectul comunist a distrus dezvoltarea economică naturală a oamenirii. Gabriel Liiceanu scrie despre asta într-un mod foarte transparent. Proiectul comunist a pus sub semnul întrebării capitalismul, la fel de imperfect ca și democrația și la fel de pretabil la o îmbunătățire treptată, însă relativ cel mai bun sistem de colaborare dintre oameni pe care l-a inventat istoria până în momentul actual. Efortul brutal de înlocuire a lui cu o utopie a raiului pe pământ a dat roade sub forma unei violențe organizate, al cărei scop a fost distrugerea lui și exterminarea oamenilor identificați cu acesta. Și, de asemenea, sub forma unui eșec radical al economiei socialismului real.
Ediţia în limba română a volumului a fost publicată de Andrei Pleșu, Gabriel Liiceanu și Horia-Roman Patapievici în anul 2014 la Editura Humanitas. |
A treia teză îi aparţine lui Andrei Pleșu. Seducţia de către comunism este legată în primul rând de imaturitatea tinerilor prematur fascinați de ideea de luptă pentru libertate, egalitate și fraternitate. În spatele acestui lucru se află minciuna, deoarece comunismul nu a avut nimic de-a face cu aceste valori, ba a fost chiar opusul lor, lucru pe care până în ziua de azi nu îl remarcă foarte mulți intelectuali din Occident.
A patra teză este dezvoltată de Horia-Roman Patapievici, care susține corect, ferm și în continuare provocator pentru oameni din Occident că între comunism și fascism/nazism nu numai că nu există nicio diferență, dar că a existat între ele o comuniune diabolică, care a marcat cu blestem secolul XX, din cauza nihilismului filozofic și practic. Această teză merită o atenție deosebită, mai ales că se prea poate ca ea să nu se refere numai la secolul deja trecut. Nihilismul care le-a permis europenilor să accepte ambele totalitarisme este una dintre cele mai mari probleme până în ziua de azi. Ispita lepădării efortului de distingere a binelui de rău, vizibilă printre altele în neîndemânarea condamnării cu fermitate a comunismului, amenință ordinea lumii europene. Patapievici amintește că atacul fascist-comunist era îndreptat împotriva capitalismului și a democrației liberale – a libertății economice, politice și sociale – care și astăzi stau la baza valorilor europene și a identității europene, pentru care din nou se duce o luptă. Cum poate fi însă salvat de nihilism capitalismul și liberalismul – autorii cărții tac în acest domeniu, deoarece se pare că ritmul evenimentelor și al transformărilor etice din Europa a depășit imaginația lor.
Horia-Roman Patapievici analizează în schimb într-un mod frapant versiunea românească a fenomenului cunoscut în eseistica poloneză sub denumirea de homo sovieticus. După părerea lui, începutul apariției acestui fenomen în Europa de Sud-Est a fost experiența creștinismului răsăritean al acestor popoare, care s-au aflat în a doua jumătate a mileniului trecut sub ocupație turcească. Creștinismul răsăritean, care, spre deosebire de creștinismul apusean, nu a reușit să construiască forme de statalitate care să se identifice cu el, a încheiat cu Imperiul Otoman un compromis nescris: în schimbul toleranței pentru supraviețuirea sa în cadrul unei macrostructuri statale dușmane din punct de vedere religios, a fost de acord cu marginalizarea adepților săi. Oamenii supuși presiunii unei situații atât de grele au fost nevoiți să inventeze moduri de salvare a identității lor, a independenței lor și, într-un final, pur și simplu a intereselor lor.
„Au devenit experți în înșelarea autorității - scrie Patapievici –, în practica socială a dublului limbaj, în practica deopotrivă socială și intimă a duplicității sufletești și mentale, în ocolirea legii; pe scurt, au devenit experți în dezvoltarea tuturor acelor comportamente nonpolitice care asigură supraviețuirea cuiva care este și discriminat, și exclus în viața de zi cu zi a unei societăți politice.“
Tocmai această experiență trăită veacuri la rând a rodit prin formarea unei mentalități care este percepută azi ca una dintre componentele principale ale realității balcanice. Acestei experiențe îi atribuie Patapievici ușurința cu care societatea românească s-a adaptat la viața din regimul comunist. Însă gândirea lui Patapievici merge mai departe și sună mai amenințător: după părerea lui, această mentalitate nu a dispărut împreună cu sistemul comunist, ci ea persistă în mare măsură în continuare, rodește prin corupție, lipsă de seriozitate în viața politică, escrocherie, mașinațiuni și minciună.
Varianta românească (sau, mai larg, balcanică) a lui homo sovieticus nu este defel singura, pentru că homo sovieticus revine astăzi în toate societățile Europei de Est, care au trăit în trecut o traumă a „excluderii din viața de zi cu zi a unei societăți politice“. Acest lucru îngreunează în continuare revenirea la normalitate a acestor țări, pentru care posibilitatea normalității s-a deschis în urmă cu un sfert de secol.
Problema predispoziției la fantomele trecutului este însă mult mai largă și cuprinde, de asemenea, și partea de Vest a continentului. Capitalismul și democrația liberală par să piardă teren în întreaga Europă. Transformările structurale, tehnologice, de mentalitate din ultimii zeci de ani au dus la excluderea unor grupuri sociale importante, la creșterea lăcomiei și a egoismelor individuale și naționale, la scăderea eficienței instituțiilor democratice și a credibilității lor. Pentru această stare de fapt sunt de vină oamenii, și nu „transformările“ impersonale.
Care poate fi răspunsul societăților din Apus? Autorii acestei cărți se tem de reîntoarcerea ideologiei comuniste. Însă aproape nimic (cu excepția atmosferei din mediile academice ale câtorva universități) nu sugerează direcția marxistă a simpatiilor europenilor care se răzvrătesc împotriva realității. Ispita care este mai mult vizibilă este, în schimb, forma de autoritarism care ne duce cu gândul mai degrabă la naționalismul populist, care conduce în cel mai rău caz la fascism, decât la fel de sinistrul comunism. Până la Moscova, care organizează distrugerea civilizației liberal-democratice europene, nu mai face referire defel la comunism, iar noul ei mesaj stârnește interesul europenilor răzvrătiți. Cu singura mențiune numai că - așa cum observă în mod corect Patapievici - comunismul și fascismul au fost de fapt același blestem care se trage din rădăcina comună.
Mărturia și avertizarea cuprinse în această carte sunt actuale, extrem de importante și nu pot fi pur și simplu considerate niște vechituri ale istoriei.
Traducere de ANA MARIA LUFT