Pe aceeași temă
Netflix, cel mai popular site de filme la cerere din lume, are o obsesie regală. În urmă cu nicio săptămână, compania americană de distribuție de filme la cerere și producție cinematografică a anunțat încă o serie de emisiuni menite să pună în evidență doi dintre membrii familiei regale britanice căzuți în dizgrație. Meghan și Harry – Ducesa și Ducele de Sussex – sunt în lucru cu două emisiuni pentru publicul larg. Harry va prezenta un program despre polo – un sport ecvestru exclusiv, practicat de membrii familiei regale britanice, în timp ce Meghan se lansează într-o emisiune de life-style despre gătit, grădinărit și prietenie. Cele două emisiuni fac parte din contractul plătit cu o sumă astronomică (o sută de milioane de dolari), semnat de cei doi în septembrie 2020.
Acestea două sunt ultimele dintr-o serie consistentă de emisiuni și filme menite să ofere publicului acces direct la cotidianul celei mai cunoscute familii din lume – familia regală britanică. Netflix este producătorul serialului în șase părți – The Crown (Coroana), care acoperă cele mai importante evenimente din viața Reginei Elisabeta a II-a, de la căsătoria sa în 1947 la primii ani din secolul al XXI-lea. Prima serie a avut premiera în noiembrie 2016, pentru ca seriile cinci și șase să fie difuzate începând cu noiembrie și decembrie 2023.
Cele mai dureroase lovituri aduse Casei Regale de Windsor au venit odată cu filmarea și producerea miniseriei documentare în șase episoade Harry și Meghan, care a avut premiera în 8 și 15 decembrie 2022. În ciuda unui buget de promovare consistent, miniserialul nu s-a aflat în topul celor mai vizionate 30 de programe de pe platforma Netflix pentru anul 2023, deși documentarul deține recordul de cele mai multe ore de vizionare (81,6 milioane) pentru primele patru zile după premieră. Curiozitatea unor telespectatori s-a transformat în boicot, o serie de telespectatori s-au dezabonat în valuri pentru a sancționa platforma și felul în care aceasta alegea să participe activ la sabotarea Casa Regale britanice. În cursul anului 2023, 9% dintre abonații din Spania și Germania au renunțat la Netflix, 8% în Australia, 5% în SUA și 4% în Marea Britanie. În total, Netflix a pierdut 200.000 de abonați în 2023. La puțin timp după, Netflix a trebuit să opereze o serie de concedieri pentru a-și echilibra deficitul.
În ciuda acestor sancțiuni publice din partea telespectatorilor, Netflix a continuat să participe la promovarea celor doi Sussex, producând două serii despre oameni care schimbă lumea (Live to Lead, în 7 episoade) și Heart of Invictus ( despre Invictus Games, un fel de olimpiadă militară destinată veteranilor din lumea întreagă, rămași cu sechele fizice și/sau mentale în urma conflictelor militare la care au participat, trimiși de națiunile sub drapelul cărora au servit; vindecare emoțională a acestor poilus de secol XXI se realizează prin sport,
prin lupta cu sine și cu ceilalți care au trecut prin același set de experiențe). Niciunul dintre aceste programe n-a impresionat, numărul telespectatorilor fiind modest, ținând cont de faptul că în lumea întreagă Netflix numără peste 230 de milioane de abonați.
Ceea ce însă place abonaților Netflix sunt filmele artistice inspirate de Casa Regală britanică, iar The Scoop (în trad. Marele interviu) este ultima premieră care tratează un episod de actualitate, al cărui protagonist este Andrew, Duce de York, al treilea copil al Reginei Elisabeta a II-a și considerat de specialiștii Casei Regale copilul favorit. Filmul se concentrează pe evenimentele care au precedat interviul dezastruos acordat de către Ducele de York canalului TV BBC Two, pe 14 noiembrie 2019. Interviul survine într-un moment complicat, după sinuciderea într-un penitenciar american (10 august 2019) a fostului investitor, condamnat pentru pedofilie și proxenetism, Jeffrey Epstein. Prietenia dintre Epstein și Prințul Andrew a fost făcută publică de un articol publicat în revista americană Vanity Fair, în 2011. Epstein și condamnarea sa pentru pedofilie și proxenetism nu au rărit rândurile prietenilor săi influenți, printre care îi amintim pe fostul președinte american Bill Clinton, pe patronul Microsoft Bill Gates, precum și al altor personalități publice și politice. Interviul acordat emisiunii Newsnight, prezentată la acea dată de jurnalista Emily Maitlis, a avut efectul unei bombe în sânul familiei regale, la câteva zile după difuzare (pe 16 noiembrie 2019). Casa Regală anunța, într-un scurt comunicat de presă, retragerea Prințului Andrew din rândurile membrilor activi ai monarhiei britanice și retragerea tuturor distincțiilor și onorurilor militare cu care a fost recompensat de-a lungul vieții.
Într-un sondaj recent, realizat cu privire la cota de popularitate a membrilor familiei regale britanice, Prințul Andrew este cel mai nepopular membru, cu o cotă de 9%, urmat de Meghan, Ducesa de Sussex, (26%). Prințul Harry are o cotă de popularitate de 34%. La celălalt capăt al clasamentului se află Catherine, Prințesa de Țara Galilor, (71%), Prințul William – moștenitorul tronului (67%) și Prințesa Anne (considerată cea mai activă membră a familiei regale britanice): 65%. Cum și de ce Prințul Andrew a devenit atât de nepopular este explicat succint, în câteva scene-cheie bine plasate în filmul care a avut premiera pe platforma Netflix pe 5 aprilie.
Cu o durată de 102 minute, filmul începe cu un avertisment sobru, scris alb pe negru – menit să blocheze orice acțiune juridică pentru defăimare: „Acest film este bazat pe fapte reale, chiar dacă anumite elemente sunt ficțiuni necesare procesului dramatic”. Prima secvență se concentrează asupra fotografului paparazzi Joe Donnelly, care, în decembrie 2010, reușește să-l fotografieze pe Prințul Andrew la plimbare în Central Park în New York însoțit de Jeffrey Epstein, care la acea dată executase deja o condamnare pentru pedofilie și proxenetism (2008). Alăturarea celor doi nu putea fi mai nepotrivită.
Interviul a fost cu succes organizat de producătorul TV Sam McAlister. Filmul are la bază cartea scrisă de aceasta și publicată în iulie 2022. McAlister a fost timp de 10 ani producătorul emisiunii Newsnight. În prezent lucrează la London School of Economics, unde predă un curs despre negociere. Calitățile sale de negociator sunt vizibile pe toată durata filmului care ilustrează bucătăria internă a unui interviu realizat cu un membru al familiei regale. În general, nimeni din familia regală britanică nu acordă interviuri. Mottoul lor, Niciodată să nu explici, niciodată să nu te plângi, îi obligă prin tradiție să fie inaccesibili. Camerele însă au reușit, prin diverse strategii, să aibă acces la importanți reprezentanți ai familiei regale. A rămas celebru interviul acordat emisiunii Panorama de către Diana, atunci încă Prințesă a Țării Galilor (20 noiembrie 1995), care a precipitat divorțul său de Prințul Charles (actualul rege Charles al III-lea); sau interviul acordat de Prințul Charles jurnalistului britanic Jonathan Dimbleby (ITV) în 29 iulie 1994, în încercarea de a minimaliza efectele cărții publicate în 1992, la care soția sa – Prințesa Diana – participase consistent. Cartea a apărut sub semnătura jurnalistului Andrew Morton.
Prințul Andrew este prezentat în film ca un fanfaron arogant (scena în care se enervează pe o cameristă care nu-i aranjează într-o anumită ordine jucăriile din pluș se pare că nu este o invenție!), înconjurat din umbră de oameni care nu mai au o viziune obiectivă asupra realității. Cum e cazul Amandei Thirsk, secretara personală a Prințului Andrew în momentul filmării interviului, care ocupa poziția respectivă deja de 7 ani, iar admirația fără margini pentru șeful său devenise un obstacol în oferirea de consultanță de calitate. În opinia lui Thirsk, publicul va cădea sub șarmul Ducelui de York, dacă ar avea șansa să-l asculte vorbind despre relația sa cu Jeffrey Epstein. Cei doi s-au întâlnit pentru că Epstein era partenerul lui Ghislaine Maxwell, fiică a unui important magnat de presă din Marea Britanie. Andrew făcuse cunoștință cu Ghislaine în timpul studiilor universitare.
Interviul este filmat la Palatul Buckingham, dar cele două tabere trăiesc două realități paralele. Echipa Prințului Andrew este convinsă că interviul este reușit și că, după difuzarea acestuia, lumea va uita de asocierea cu Jeffrey Epstein și se va concentra pe munca caritabilă a Ducelui de York. Echipa de jurnaliști este însă convinsă că deține un material care va produce schimbări istorice majore.
Difuzarea interviului pune în fața publicului un Prinț Andrew care are explicații puerile, care nu are argumente convingătoare și care pare să se încurce în prea multe detalii. Restul e istorie.
Ca orice film inspirat din realitate și cu personaje notorii, The Scoop /Marele interviu te aspiră într-o lume rarefiată unde puțini au acces. Și totuși, pentru cei familiarizați cu viața și istoria familiei regale britanice, rămâne în aer o întrebare pertinentă: dintre atâția oameni de putere care au avut legături cu Epstein, de ce doar Prințul Andrew a fost și este atât de aspru criticat? //