Pe aceeași temă
Câțiva elevi de la un liceu confesional clujean s-au trezit, după un șir de avertismente, scoși de la ore și trimiși să-și lase pletele la frizer și tuleiele la bărbier. Anodinul gest de pedant pedagog a poposit, inevitabil, pe Facebook, postat de o victimă mai mucalită. Iar reverberațiile ultragiate nu s-au oprit până ce n-au pătruns în chiar supremul for de dezbateri politice al țării. S-a invocat, cu năduf, comunismul rezidual, deși de data aceasta a fost o incriminare pripită și nedreaptă. Nu un resort totalitar a fost decisiv, ci unul pios. În numele unor mântuitoare vorbe de apostol. Originea pățaniei a fost chiar Scriptura.
Adresându-se corintenilor, Pavel contura acum aproape două milenii ortodoxia frizurii pentru religia emergentă. Fostul fariseu nu inova cu nimic în acest sens: pentru iudei, lungimea părului corespundea unei vădite distincții divine. Dacă barba era doar pe jumătate la alegerea oamenilor, numai bărbații fiind copleșiți de păr pe față, în cazul chicii, mai egalitar dăruite, Dumnezeu a trebuit să intervină cu precizări suplimentare. Așa s-au înmulțit femeile cu plete și bărbații tunși. Un model care a făcut istorie. Dar cu toate reproșurile fără drept de apel ale apostolului, nu puțini s-au mirat de o contradicție izbitoare. Dacă e rușinos pentru un bărbat să nu se tundă, cum de Iisus, pildă vie a creștinului, e în nenumăratele sale icoane cu precădere un pletos? Și nu e vorba de vreo recentă inovație hollywoodiană, ci de autoritarele erminii bizantine. Mai zburlit ori mai pieptănat, în orice caz, părul lui Iisus nu era opera unui frizer. Ca să fim mai exacți, cel puțin nu părul din icoane. Fiindcă despre adevărata sa înfățișare nu s-au păstrat mărturii credibile. Cu alte cuvinte, imaginea sa pletoasă e o construcție culturală, menită să transmită diverse mesaje. Michele Bacci, profesor la Fribourg (Elveția), a studiat recent subiectul în The Many Faces of Christ. Cartea abordează aceste evoluții iconografice, care au condus la un Iisus pletos și la un Pavel chel. Fiindcă în arta creștină – extrem de timidă la început, cum ne reamintește Alain Besançon – Iisus nu a avut brusc plete. Au trecut câteva secole bune până ce bizantinii să-i canonizeze chipul cu chică, care a devenit astfel de imitat, cel puțin pentru clerici și împărați. Ulterior, acest detaliu fizionomic a ajuns un clișeu identitar, odată cu disputa cu occidentalii intrând în joc și reproșul că preoții lor rași și tunși nu-și merită harul. Dar până acolo a fost ceva cale. Încercând să explice o astfel de opțiune, Bacci propune diverse asocieri simbolice legate de părul lung. Principalul argument, dezvoltat încă din epoca patristicii, în favoarea unei astfel de frizuri a fost referința la tradița iudaică a nazireilor. Era vorba de o formă specială de consacrare religioasă, de obicei temporară, ce presupunea anumite angajamente. Printre voturile nazireului era și acela de a nu-și tăia nicicum părul și barba. Un renumit (și nefericit) nazireu a fost
Andrei Rubliov - Iisus Mântuitorul (icoană pe lemn, 1410) |
Samson, căruia muierea, când dormea, tăindu-i părul, i-a luat toată puterea de l-au prins apoi dușmanii, l-au legat și i-au scos ochii. Samson, judecător în epoca în care aceștia conduceau poporul evreu, era un nazireu mai aparte, fiindcă, deși nu-și tăia părul, nu respecta alte interdicții – dovadă relația sa cu Dalila, care i-a fost fatală. Ceea ce e de reținut în cazul său e învestirea părului lung cu atributul unei forțe ieșite din comun – care se va preta atât de bine la statutul divino-uman al lui Iisus. Descris ca un nazireu a fost și Ioan Botezătorul, cel mai mare dintre cei născuți din femeie, în orice caz, mult mai ascetic decât Samson. De altfel, prestigiul crescând al noilor asceți creștini nu-i fără legătură cu succesul iconografic al pletelor lui Iisus. Dar, înainte de aceasta, nu-i de exclus că a contat asocierea cu anumite figuri ale lumii păgâne. Nu atât cu zeii, prea urâți deja de primii creștini, cât cu înțelepții – filosofi ori carismatici –, a căror chică juca un rol subversiv în raport cu convențiile civilizației. Apollonyus din Tyana, de pildă, își justifica în fața împăratului roman frizura neîngrijită drept semn al unei renunțări sexuale: în acest fel nu mai putea atrage erotic pe nimeni – o tactică care a fost, în principiu, și a monahilor. Desigur, în diverse contexte, părul lung a fost asociat, pe rând, cu asceza și, respectiv, cu erotismul – un mai recent avatar e cel al culturii hippie. Trebuie remarcat că, în cele din urmă, după secole de conviețuire, s-a impus, totuși, nu tipul zburlit, ci cel ondulat – chiar și despre cărarea pe mijloc s-a tot speculat, unii amintindu-și de recomandarea făcută nazireilor de a-și da părul de pe ochi cu degetele, nu cu pieptenele. Cum simbolismul iconografic a fost o pasiune de lungă durată, nici culoarea părului lui Iisus nu a scăpat de variante: de la negru – de corb, precum mirele din Cântarea Cântărilor – la blond ori la variante intermediare șatene.
Altfel spus, Iisus ar putea în continuare, fără mari probleme, să fie reprezentat ras și tuns. Și nu e exclus ca, în realitate, el să fi fost ca un iudeu din epocă, bărbos, dar tuns. Cu toate acestea, diversele straturi culturale ale simbolismului părului au legitimat pletele. În paralel, și chelia a avut rațiunile sale iconografice – cea a lui Pavel a fost asociată fie cu Plotin, fie cu rasul capului care încheia un vot temporar de nazireu. Ce a făcut ca pletele să fie, totuși, respinse? Pavel invoca drept principiu clara separare pe sexe. Încă în Deuteronom se precizase o specifică urâciune înaintea Domnului: bărbați în haine femeiești și femei în cele bărbătești. În siajul acestor interdicții se înscrie și avertismentul apostolului cu privire la efeminați, care, inevitabil, nu vor moșteni împărăția. Mulți redescoperă astăzi cuvintele lui Pavel în contextul unei difidențe crescânde față de așa-numita teorie a genului, intens demonizată de diverse confesiuni. Dar pletoșii războinici barbari erau oare efeminați? Ori Mântuitorul din icoana de la Sinai? Ori Treimea de pletoși a lui Rubliov? Dimpotrivă, dacă astăzi apreciem cu precădere aceste chipuri e tocmai pentru atitudinea lor mai puțin virilă. Iisus nu era Baraba.
Mulți își mai amintesc încă de milițienii și tovarășii diriginți care persecutau îndrăciți orice buclă nărăvașă. Dacă nu, pot (re)vedea Zile fierbinți, realizat de Sergiu Nicolaescu la mijlocul anilor ’70, unde își rezervase și rolul principal – directorul de șantier naval în luptă cu imobilismul birocratic. Respectivul se ocupa de toate, nu doar de bunul mers al producției, ci și de aragazul lipsă al vreunui sudor ori de pânza pentru șorțulețele copiilor din creșa uzinei. Inepuizabil, avea timp și să-i trimită la tuns pe tinerii prea pletoși. Consecința popasului forțat la frizerie? Pe unii îi mai părăseau iubitele. În laboriosul și curajosul – împotriva scepticismului unor cadre de partid – drum spre o elice de fabricație românească, câteva plete (și câteva fete) erau un moft. Dacă analizăm iconografia eroică din culturile totalitare – fasciste ori comuniste –, vom observa predilecția pentru tuns și ras. În joc era, desigur, o retorică belicoasă, care transformase chiar cotidianul într-o confruntare permanentă. Dar nici războinicii n-au fost mereu tunși și rași. Cea care explică noua convergență e povestea de succes a biopoliticii. Care a țintit să controleze obrazul și ceafa cu briciul și foarfeca. Disciplinarea trupului revine astfel semnificativ în exercițiul puterii. Părul e o prelungire a uniformei noului soldat al războiului ideologic. O buclă e la fel de gravă ca un nasture neîncheiat la tunica militară, de sancționat prompt la apelul de dimineață.
Dar înverșunarea milițienilor – despre care o vorbă din epocă preciza că se rad de două ori pe zi – avea și o altă sursă: teama de subversiunea hipiotă. În filmul lui Miloš Forman Hair, unul dintre manifestele tardive ale mișcării, se poate observa că sursa de inspirație culturală pentru plete nu au fost icoanele bizantine, ci cele hinduse, filtrate prin New Age. E drept că una dintre scenele onirice se desfășoară într-o biserică, dar se cântă, fără echivoc, Hare Krișna. Și Michele Bacci amintește de sursele mitologiei indiene: Șiva era zeul pletos prin excelență, iar părul lung concentra puterea vitală – de aici derivând o perspectivă mai erotizată asupra spiritualității, atât de dragă și hipioților. Rockul, pletele și contracultura au ajuns astfel să stârnească reacții ambivalente dincoace de Cortina de Fier. Pe de o parte, pacifiștii hipioți meritau chiar să fie discret finanțați dacă mai subminau din efortul belic (anticomunist) al occidentalilor. Pe de altă parte, însă, puteau reprezenta un prost exemplu pentru pionieri și uteciști, meniți disciplinei de partid.
Să ne întoarcem, însă, la Pavel și la vorbele sale adresate corintenilor. Punctul nodal al pasajului în cauză e o teologie radicală a diferențierii pe sexe. Să recunoaștem, de altfel, că argumentația apostolului e destul de încâlcită, mai ales în ce privește antropologia părului. Clară e doar asimetria: bărbatul este slava lui Dumnezeu, dar femeia doar cea a bărbatului – desigur, botezul a eliminat, în principiu, distincția, dar, ca și în cazul sclaviei, e multă retorică în joc: în recomandările practice, Pavel a fost mai degrabă un sclavagist. Într-o altă epistolă, adresată lui Timotei, portretul ideal al creștinei creionat de Pavel oferă câteva amănunte, fizice și morale: îmbrăcăminte decentă – adică dezerotizată –, păr neîmpletit – spre deosebire de cel al lui Iisus din destule icoane –, multă lipsă de inițiativă, multă ascultare față de bărbat, mulți copii. Ne place ori nu, acest portret a dominat multe dintre secolele istoriei creștine. Cu alte cuvinte, femeia se mântuiește precumpănitor prin bărbat. Totuși, ce legătură au pletele? Demonstrația paulină pare improvizată și cam contradictorie, iar argumentul estetic (cu privire la chica masculină) mai mult decât discutabil. Pe de o parte, părul lung e un dar pentru femeie – Pavel îl compară cu un văl; menirea unui văl e fie de a împodobi, fie de a acoperi o goliciune. Deducem că bărbatul, tuns scurt, fie e neîmpodobit, fie nu are o goliciune de acoperit – textele par să încline balanța spre a doua variantă. Dar acest văl de păr nu e suficient când se roagă – e ca și cheală, punctează apostolul. Al doilea văl acoperă o a doua goliciune: fără bărbat (prin supunere) e fără slava lui Dumnezeu. Pletele nu o duc în rai. Pe de altă parte, să fim cinstiți: dacă azi Pavel s-ar uita la Mântuitorul lui Rubliov, ar putea liniștit conchide că ne închinăm unui efeminat.