Pe aceeași temă
Ruxandra Cesereanu a fost dintotdeauna un scriitor surprinzător. Dar „surprinzător“ e tot mai puțin un termen care să surprindă, iar asta i se potrivește foarte bine autoarei. Cred că ar fi de acord să considerăm fenomenul drept semn că s-a mai schimbat câte ceva în mentalul nostru colectiv.
Poetă mai întâi și universitar pe parcurs, Ruxandra Cesereanu a devenit în timp unul dintre cei mai harnici cercetători ai fenomenului totalitarist, concomitent cu o carieră de prozator îndrăzneț, care a forțat, cu talent și autocontrol cultural strict, limitele literaturii erotice (Tricephalos, Nebulon). A fondat și animă la Cluj Phantasma, un grup de cercetare, dar și o mișcare intelectuală distinctă, care își propune reconstrucția memoriei colective referitoare la experiența totalitară. Se pornește de la premisa formulată de Alain Besançon, și citată undeva de Ruxandra Cesereanu, despre cum călăii sunt amnistiați, iar cei care ar trebui să ia poziție suferă de amnezie. Două forme distincte ale pierderii memoriei, așadar, la fel de periculoase și care trebuie abordate cu mijloace diferite. Pe de o parte, adevărul trebuie, cum-necum, adus la lumină. Pe de altă parte, ar trebui găsit și antidotul la acest reflex amnezic al societăților postcomuniste și parțial comunizate.
Phantasma se consideră aptă să acționeze mai ales în a doua chestiune. O face combinând cercetarea istorică cu arheologia în terenul istoriei mici, psihologia cu sociologia, locurile comune cu reflecția asupra lor, autoanaliza, anamneza și resursele echilibrante ale literaturii. Odată puse laolaltă, nu este exclusă declanșarea unei reacții „chimice“ cu totul noi, iar aici se iese din limitele cercetării reci, către o emoționantă investiție de speranță în succesul nedeductiv, de tip, să-i spunem, alchimic.
Când își propune reconstituirea experienței comuniste, programul grupului Phantasma (de găsit pe site, într-un text intitulat Comunismul în (de)construcţie, semnat de Alex Goldiș) ține cont de transformările ireversibile care au atins publicul receptor. Puțini oameni mai pot face astăzi apel la propriile amintiri când vine vorba de experiența directă a anilor sub comunism (de stalinism, ce să mai vorbim!), iar comunitatea lor se stinge rapid, în accelerando-ul lumii contemporane. În mod firesc, simpla evocare a traumelor comunismului nu mai găsește același ecou ca la începutul anilor ‘90. Acum, e nevoie de note de subsol pentru detalii altă dată elocvente în sine. Prima urgență, deci: o punte între „comunismul malefic“, al închisorilor și atrocităților, care, de bine, de rău, poate fi regăsit în cărți, și cel „cotidian, al obiectelor (ideologice) banale“, aproape dispărut prin netransmitere, nici documentară, nici orală. Ele trebuie rapid aduse la un loc, într-o percepție integrată, iar acest lucru se poate face - ipoteză de lucru la Phantasma - doar printr-un set de „contraproduse culturale“. „Artei politizate a comunismului ar trebui să-i corespundă o artă, nu mai puțin ideologizată, a acomodării cu trecutul.“
Este ceea ce face Ruxandra Cesereanu în „romanul“ ei, Un singur cer deasupra lor. Intenția cărții nu mai are nicio legătură cu „inspirația“, cu „am găsit un subiect“. Nu e nicidecum o găselniță, de genul celei care a făcut - la Cristian Teodorescu, de pildă, în Medgidia, orașul de apoi - roman din însumarea unor povestiri scrise fără proiect inițial. Dar nu este nici obsesie, ci pur și simplu preocupare-far și pasiune științifică. Singura referință literară adecvată a și fost găsită rapid: Povestirile din Kolîma ale lui Varlam Șalamov. Aș adăuga că efectul „romanului“ Ruxandrei Cesereanu poate fi comparabil cu cel al scrierilor deportaților din Bărăgan, acolo unde comunismul ideologic s-a tradus la propriu în comunismul de toate zilele, și a și fost ulterior consemnat ca atare (jurnalul Elenei Spijavca).
Cele 34 de povestiri de sine stătătoare (de fapt 33, plus o minunată pildă despre cei 50 de ani promiși de Dumnezeu diavolului înaintea Apocalipsei) sunt centrate pe personaje care nu interacționează direct și dau uneori impresia de fișe de dicționar. Unele sunt figuri reale, cel mult cu nume schimbate (Pantiușa, Nikolski, Ion Iliescu, Ceaușeștii, profesorul Nicolae Mărgineanu, generalul Iulian Vlad, călăul reeducărilor de la Pitești, Eugen Țurcanu, luptătoarea din munți Lucreția Jurj, Ioan Petru Culianu etc.). Altele sunt ficțiune, dar chemată să ilustreze neîntâmplător un index de tipuri umane caracteristice perioadei: torționarul înnăscut (fabulosul discurs de strângere a șurubului, ținut de Pantiușa), vânătorul de partizani, idiot și crud, învățătorul racolabil și apoi racolat, studentul reeducat la Pitești, un alt student, peste ani, omorât de mineri în Piața Universității, o preoteasă ieșind cu cei opt copii să salute un șlep încărcat cu deținuți politici, fără să știe dacă e acolo și bărbatul ei ș.a.m.d.
Defilarea portretelor e cu mult mai bogată. Și foarte lentă, cumpănită. E o liniște gânditoare în ele, care invită la răbdare și întrebări. Diversitatea uimește din start, pentru că busculează stereotipul masificării, al alunecării forțate în indistinct, cu care operăm de regulă când vine vorba de deceniile comuniste. Contrariată este și imagologia asociată epocii, hidoșenia aceea senină și inexpresivă a artei monumentale. Dimpotrivă, Un singur cer deasupra lor mustește de fluidele vitale ale afectelor, tribulațiilor, deliberărilor, defulărilor, de subite irumperi de tragism laconic sau de simple purități.
Și totuși, Un singur cer deasupra lor drămuiește emoția, o evită, o ascunde sub întâmplări. Scenele cele mai dureroase sunt aproape mute (Lucreția Jurj, în munți, trăind în colibe de cetină, în care și dormitul era în picioare; șeful grupului de partizani plângând spasmodic, apoi luându-și viața, ca să oprească schingiuirea nesfârșită a familiei lui de către securiști; domnul Ionescu, baricadat în politețea lui intratabilă, în casa care tocmai se demolează), după cum scenele cele mai dure sunt fără mișcare, simple fotografii ale ororii, în varianta tâmpă (minerul Pâlcu), lombroziană (milițianul Tinu), sau orwelliană (Ceaușescu luându-și lecțiile de dicție înaintea unei întâlniri cu scriitori). Cel mai bine ilustrată rămâne distrugerea bunei banalități, clash-ul dintre reflexele naturale ale solidarității și intruziunea brutală a noii ordini: tânăra studentă evreică silită să avorteze clandestin e asistată tacit, cu frumoasă compasiune, de un șofer de taxi; șvabul Johann trăiește aproape transparent, cu gândul la emigrare, dar scrie versuri dadaiste pe colțuri de ziar, e bătut de miliție și lăsat fără pașaport; Valeriu, burlac hrănit cu nechezol, ajunge într-un azil psihiatric pentru că a strigat „Jos comunismul“; Iasmin, băiat timid și cam neterminat, e împușcat din întâmplare la Revoluție și nimerește în scamatoria cu teroriștii sirieni inventați etc.
Prozatoarea nu se ferește de niciunul din arcanele stilului. Sub o scriitură de o neutralitate înșelătoare, afli deformări savante ale propriei amprente inconfundabile (pentru care exista un eșantion-martor, în secvența Iubiții). Naivitatea psihologiei, a expresiei, poticnelile introspecțiilor de oameni simpli, aduși în situații-limită, disperarea, vidul momentului cedării - toate sunt scrise migălos, cu sunet atent ciocănit din cuvinte. Forma prozei scurte privilegiază fermitatea și limpezimea, iar ele transmit fără efort subtextul superior didactic al cărții, căci romanul Ruxandrei Cesereanu este, întâi de toate, un proiect (păcat că acest cuvânt a fost într-atât de golit de sens): o țintă clară, bine definită din start (complicata, lunga și încă improbabila ieșire din amnezie prin „memoria morală“), plus instrumente și plan de lucru pregătite lucid.
Din această carte gravă a fost extirpată orice retorică eroică. În schimb, șirul portretelor de trădători, rătăciți, mankurți abulici sau de vocație, e lung și te urmărește. Îţi răsar în minte ba unul, ba altul, fără vreun plan, în defilări reluate, recompuse, insistente și, treptat, cartea îți ocupă gândurile.
Misiune îndeplinită, s-ar zice, căci iată ce scrie într-un interviu recent Ruxandra Cesereanu: „E evident că o memorie strictă a suferinţei, o memorie emoţională nu mai interesează neapărat astăzi şi nu mai poate fi un fel de cârlig care să constituie o captatio benevolentiae, pentru ca tinerii să fie interesaţi de recuperarea istoriei țării lor. Cea care ar putea interesa (dar şi pentru aceasta sunt necesare diverse strategii de atragere şi adaptare la mentalul tinerilor) ar putea fi eventual o memorie istorică, informativă. Aceasta, însă, riscă să fie oțioasă, plictisitoare, uneori. Și atunci, de ce nu am putea avea o memorie care să îmbine emoţionalitatea cu informaţia, o memorie etică, o memorie morală, care n-ar trebui să fie justiţiară, revanşardă (...). Această memorie etică ar putea să fie, de fapt, o memorie tămăduitoare“. //