Pe aceeași temă
O perspectivă mai puţin cunoscută şi asumată în spaţiul public românesc după 1990 se învârte în jurul suferinţei copiilor care au avut părinţi arestați, dispăruţi cu anii în Gulagul Republicii Populare Române. Trauma lor traversează ca un fir roşu noul volum semnat de Vlad Mitric-Ciupe, În numele tatălui (Editura Vremea) - în fapt continuarea cărţii Arhitecţii români în detenţia politică, 1944-1964: între destin concentraţionar şi vocaţie profesională (INST, București, 2013, volum masiv, alcătuit din 560 de pagini!), urmărind „supravieţuirea şi integrarea socioprofesională în familiile arhitecţilor deținuţi politici din România comunistă“. Titlul este inspirat ales, căci În numele tatălui face referire la filmul regizat de Jim Sheridan în 1993 (coproducţie Irlanda, Marea Britanie, SUA) având drept punct de plecare povestea reală a lui Gerry Conlon, nord-irlandez de confesiune catolică, acuzat pe nedrept în 1974 de perpetuarea unui atentat IRA.
Societatea comunistă, departe de egalitatea de şanse pe care o clama propagandistic pe stadioane, în ziare şi în adunări publice, avea scopul de a umili şi degrada cât mai mult familiile duşmanilor de clasă, încă neexterminaţi, inclusiv a copiilor „reacţionarilor“ care, în definitiv, nu meritau să trăiască într-o lume atât de bună precum cea comunistă.
Ana Puşchilă, născută în 1944, fiica arhitectului Ioan Puşchilă, relatează şirul de umilinţe la care a fost supusă aproape zilnic de rotiţele regimului. Când tatăl său a fost arestat, cei trei copii au fost lăsaţi în paza unor soldaţi înarmaţi cu pistoale mitralieră. „Atunci a fost un pic speriat fratele meu, poate chiar traumatizat.“ Urmau presiunile asupra soţiei pentru a divorţa şi „a-şi reface viaţa“, element standard în complicata textură distructivă a regimului bolşevic. Mama a încercat să păstreze secretul dispariţiei tatălui, spunându-le copiilor că arhitectul muncea pe un şantier secret. Fiind înscrisă la clubul de înot al CCA, ea nu a primit niciodată un cadou de sfârşit de an, spre deosebire de ceilalţi copii, şi nu era luată în cantonamentele de o lună de zile de la Snagov, unde şi mesele erau mai consistente. Evident că nu a fost făcută pionieră din prima serie. I s-a strecurat în banca de la şcoală o mică informatoare care să o tragă de limbă. În ciuda acestor mizerii mici, dar dese, copiii arhitectului aveau de Crăciun sau Paşte o singură înduioşătoare dorinţă, care începea cu litera S: să vină tata. Un alt aspect relatat de Ana Puşchilă este cel legat de vizitele deţinuţilor care fuseseră eliberaţi. Colegii lor îi obligau să memoreze adresele lor pentru că cei liberi aveau datoria de a anunţa rudele de condiţia lor. Un astfel de fost deţinut, venit în casa familiei Puşchilă, întrebat de mamă dacă ar dori să mănânce o porţie de fasole, a răspuns franc: „Cea mai bună mâncare“.
// VLAD MITRIC-CIUPE |
Cel de al doilea destin retrasat în volum este cel al lui Călin Mucichescu (născut în 1943), fiul arhitectului Nicolae Mucichescu (1903-1990), activ în tinereţe în cadrul Ligii Apărării Naţional Creştine (formaţiune antisemită a lui A.C. Cuza) şi care a fost condamnat de două ori la închisoare pe considerente politice, în 1952-1954 şi 1954-1964. Călin Mucichescu a avut de pătimit din această cauză, căci dosarul îl urmărea pe orice cetăţean în comunism (cel puțin în prima parte a regimului) peste tot. Practic, nu puteai avansa sau obţine o poziţie mai bună dacă aveai un dosar pătat. Uneori nici nu puteai obţine un loc de muncă, în ciuda clamatei egalităţi (şi de şanse) din regimurile comuniste. Călin Mucichescu s-a prevalat de faptul că părinţii divorţaseră când el încă era mic, iar mama sa s-a recăsătorit cu un funcţionar care nu făcuse politică. După emigrarea fratelui mai în vârstă, dosarul său avea două pete greu de şters: fiu de fost deţinut politic şi fratele unui exilat în Occident. Şi el a trecut prin experienţa standard la care erau supuse „elementele duşmănoase“ care putea fi şantajate de organele de Securitate: încercarea de recrutare, de a deveni informator, în schimbul uşurării traseului profesional (aceeași situație o relatează şi Dinu Ghika şi mulţi alţii).
A treia mărturie este cea a lui Apollon Cristodulo, fiul arhitectului Ion Cristodulo (1925-1991), care a fost închis în perioada 1949-1952 trecând prin Rahova, Jilava şi coloniile penitenciare Poarta-Albă, Constanţa, Coasta Galeş. Tocmai arestarea şi detenţia au năruit şi prima căsătorie a tatălui său (abia ulterior a aflat că avea un frate vitreg, provenit din primul mariaj al tatălui său) pentru că soţiile erau încurajate să divorţeze de soţii arestaţi şi condamnaţi pentru a nu-şi nărui şansele profesionale, dar și pentru a-şi proteja copiii. Nu toate soţiile au rezistat pe baricade, rămânând fidele soţilor închişi, cu perspectiva de a fi singure (nu numai ostracizate) 5-10-14 ani. Ne putem da seama ce simţea deţinutul când afla că soţia a divorţat de el... Tatăl său a reuşit să supravieţuiască şi pentru că era credincios şi ştim acum din nenumărate mărturii (inclusiv la Varlam Șalamov în infernul din Kolîma) de puterea credinţei: „Credinţa i-a întărit şi i-a ajutat să supravieţuiască, să se confrunte cu nişte torturi inimaginabile fizice şi psihice, cu boala şi moartea din jurul lor“.
Cea de-a patra poveste este cea a lui Lucian Goj, fiul arhitectului Alexandru Goj, care a fost închis 4 ani şi 8 luni, fără ca măcar să fie judecat (în comunismul abuziv şi ilegal din anii 1950 exista o portiţă care permitea organelor de represiune să interneze pe oricine administrativ - adică preventiv) în perioada 1948-’53. Arhitectul a trecut pe la Jilava, Văcăreşti, Piteşti, Ocnele Mari şi la Canal. Bunicul lui Lucian Goj a fost o mare personalitate a comunităţii aromâne din Grecia, fiind administratorul general al şcolilor şi bisericilor aromâne. Tatăl său nici nu s-a grăbit să aibă rapid copii după căsătorie, aşteptându-se să fie din nou arestat.
Penultima contribuţie îi aparţine lui Mihai Enescu, fiul lui Ion Enescu, de mai multe ori conducătorul Societăţii şi Colegiului Arhitecţilor din România interbelică, subsecretar de stat la Ministerul Muncii în Guvernul lui Antonescu, condamnat în 1948 la 12 ani de detenţie pentru dezastrul ţării, eliberat în 1956. Fiul său îşi aduce aminte cum, în timpul procesului, tatăl său, pentru a fi umilit suplimentar, avea lanţuri la picioare (unde ar fi putut oare să fugă?). Familia lui a fost dată afară din casa în care locuia imediat ce Ion Enescu a fost condamnat. Revenirea tatălui după atât de mult timp de când familia nu mai avea nicio ştire a fost emblematică pentru timpurile acelea: „la ora 5 dimineaţa, sună cineva la intrare. Prin geam am văzut nişte bocanci legaţi cu sârmă, s-au gândit că era un cerşetor. De fapt, era tata“.
Ultima intervenţie îi aparţine nepoatei arhitectului Nicolae Sârbu, rănit în timpul Primului Război Mondial la Oituz în 1917, absolvent al Şcolii Superioare de Arhitectură din Paris, arestat în 1951, condamnat la 10 ani de muncă silnică, eliberat în 1960. Cristina Sârbu îşi aduce aminte cum „timp de nouă ani nu s-a ştiut absolut nimic despre bunicul meu. Nici dacă mai trăieşte sau nu. Cu toate memoriile, alergătura, nimeni nu spunea nimic. Începuseră să-i facă parastase“. Mama sa, fiica arhitectului, nu s-a putut angaja până în 1961 tocmai din cauza dosarului, familia extinsă trăind în condiţii precare, doar tatăl său fiind salariat. Revenirea bunicului pierdut a fost la fel de traumatică precum cea din familia Enescu. „Bunica mea pur şi simplu nu l-a mai recunoscut, arăta ca un cerşetor. A fost o surpriză enormă, s-au trezit cu el la uşă, n-au ştiut că urma să vină, n-a avut nici măcar bani de tramvai, a cerşit pentru un bilet. (...) Ţin minte că visa noaptea, avea coşmaruri. Fuseseră crunt bătuţi, chinuiţi, ţinuţi dezbrăcaţi în ger.“
Toate cele şase relatări au mai multe elemente în comun, între care, la loc de cinste se află discriminările la care au fost supuşi copiii deţinuţilor politici în societatea comunistă. Pata din dosar i-a urmărit până la jumătatea anilor 1970 (dar asta nu înseamnă că după această perioadă regimul nu a ştiut cine fuseseră părinţii lor, cei cu astfel de dosare, de exemplu, neavând dreptul de părăsi RSR nici măcar pentru a merge în alte ţări ale lagărului). Autocenzura/tăcerea pe care şi-au impus-o taţii reveniţi din infernul concentraționar a fost în ideea de a nu diminua şi mai mult şansele copiilor în noua viaţă din noul regim. Când nu se tăcea, se vorbea în şoaptă, iar copiii sau tinerii erau avertizaţi să nu vorbească cu nimeni despre acele detalii intime din viaţa familiei. Aceste experienţe traumatice au avut şi un efect pozitiv asupra caracterelor: le-a oţelit, iar copiii foştilor deţinuţi politici au fost mai reticenţi în a colabora cu organele de represiune care le chinuiseră taţii.
La finalul volumului sunt reproduse atât mai multe fotografii ale arhitecţilor care au cunoscut Gulagul românesc, cât şi reproduceri ale unor documente extrase din arhiva CNSAS din dosarele pe care Securitatea le-a completat şi păstrat cu multă perseverenţă. Câteva sunt memorii pe care rudele îngrijorate le-au adresat miniştrilor de Interne, cerându-le detalii despre soţi sau fii. Având în vedere uriaşa putere pe care o aveau în epocă miniştrii de Interne (care conduceau aparatul represiv), unele dintre aceste memorii se termină cu patetice formulări, o găselniţă propagandistică inventată de comunişti (care se înarmau până în dinţi): „Luptăm pentru pace“ sau „Trăiască lupta pentru pace!“. Sloganuri care ne aduc aminte de butadele satirice din acea perioadă, acele şopârle - comuniştii vor lupta pentru pace până când nu va mai rămâne nicio cărămidă peste cărămidă!