Pe aceeași temă
Călătoresc des cu metroul. Nu există variațiuni notabile în acest peisaj subteran (uneori și suburban), cu mareele de călători care mătură peroanele dintr-un capăt într-altul. Treci neobservat, adesea anonimatul matinal prelungește senzația reconfortantă de hibernare. Zărești un graffitti: rămâi în bula ta! Te grăbești, fiindcă trebuie să ajungi undeva, trebuie să fii acolo la timp... Rareori mi se întâmplă să mă regăsesc pe un peron aproape pustiu, doar eu și un străin. Oare l-aș privi, aș îndrăzni să port un dialog? Cum aș proceda dacă s-ar ivi lângă mine unul dintre personajele lui Cormac McCarthy din Sunset Limited?... Cert este că întâlnirile rămân esențiale. Fiindcă ne formează, ne reconectează la lucrurile cu adevărat importante.
Recent, Unteatru mi-a prilejuit din nou o întâlnire surprinzătoare: cu Cormac McCarthy, considerat unul dintre cei mai puternici scriitori americani contemporani; cu o piesă bine scrisă, într-o formulă inedită - un „roman în formă dramatică“, așa cum însuși autorul precizează; și mai ales întâlnirea cu o impresionantă poveste de viață redusă la esență - doi oameni și întrebările care se nasc între ei, ca o rețea complicată de fire între viață și moarte. McCarthy își descrie laconic personajele, numindu-le Black și White. Eu îi voi numi în continuare Îngerul și Profesorul, fiindcă așa ajung să-şi spună ei înșiși... În timp ce căutam locurile în sală, actorii așteptau deja pe scenă, semn că granița dintre lume și teatru e una subțire, o placentă translucidă prin care întrevezi deja promisiunea unor înțelesuri noi. Scenografia lui Vladimir Turturică recreează un peron pe care doi călători la capăt de linie așteaptă un ultim metrou: Sunset Limited. Suntem foarte aproape de personajele interpretate de Șerban Pavlu și Richard Bovnoczki, într-o intimitate care invită la descoperirea celuilalt: privește, taci, ascultă. Descindem în subteranul metroului - în labirintul vieților noastre interioare. Surprindem o conversație. „Ce mă fac eu cu tine, domnule Profesor?“. Răspunsul nu va fi unul simplu. Nici pentru ei, nici pentru noi.
Ce înseamnă să-l salvezi de la moarte pe omul de lângă tine, străinul pe care viața ți-l scoate la un moment dat în cale? Ce sentimente te încearcă într-o anticameră - improvizată sau premeditată - a morții? Ai motive să te sinucizi? Dar să rămâi în viață? La o privire superficială, Îngerul e bun, iar Profesorul e rău. Însă și unul, și celălalt traversează zone gri, se zbat să supraviețuiască sub semnul aceleiași specii sfâșiate de contradicții: omul. O specie pe cale de dispariție, spune Profesorul, gata să apună odată cu soarele, să dispară în neant odată cu ultimul tren. De ce? Fiindcă fundamentele umanității - cultura, rațiunea, „primatul intelectului“, idealurile, chiar și posibilitatea îndepărtată a credinței - s-au transformat în cenușă. Prin gura - schimonosită într-un strigăt de singurătate - a Profesorului, Cormac McCarthy pune un diagnostic culturii contemporane. O cultură care se prăbușește sub greutatea statisticilor, a cifrelor, nesuportând testul ultim: să ne astâmpere foamea de sens. „Ești un drogat cultural“, îi va spune Îngerul, în timp ce Profesorul înșiră ca pe un fir de ață toate motivele înalte, „sublime“ și „elegante“ care-i justifică dorința de moarte. Și cu toate astea, peste tot în lume se sinucid oameni anonimi, nespectaculoși, lipsiți de faimă și/sau erudiție. Ce-i împinge pe semeni spre gestul definitiv? Există speranță?
Șerban Pavlu și Richard Bovnoczki în piesa Sunset Limited la Unteatru
Cine este Profesorul? Șerban Pavlu demonstrează o extraordinară forță dramatică: e intelectualul, nemulțumitul, revoltatul, însinguratul, necredinciosul, sinucigașul, unul dintre numeroșii „pasageri în fază terminală imuni la medicamente“. Stimulat de idei abstracte, el pierde contactul cu viața. Are doar un prieten „nu prea apropiat“ („Nu îți este atât de bun prieten încât să-i spui că vrei să te sinucizi?!“). Își detestă mama („vreau ca morții să rămână morți pentru totdeauna!“) și își ignoră tatăl pe patul de moarte. Se pricepe la „cifre“, dar scorurile lui personale sunt îngrijorătoare (citește câteva sute de cărți pe an și de tot atâtea ori îi înjură - în gând! - pe necunoscuții din metrou care-l deranjează cu simpla lor existență). Răscolit de un sartrian „Infernul sunt ceilalți“, serviciul i se pare „un lagăr de muncă silnică“. Obsedat de problema răului, nu-i înțelege resorturile. „Răul îl creştem în noi. El apare atunci când îți doreşti lucruri pe care nu le poți avea“, îi va spune Îngerul. Pe scurt, toate considerațiile Profesorului conturează în tușe abrazive un peisaj lunar, halucinant, un urlet de Munch. Îngerul anticipează, vrând să-i denunțe mândria: „Ce va scrie în ziarul de mâine? Un profesor s-a aruncat în fața metroului, iar ultimele lui cuvinte au fost: Am dreptateee...!“. Profesorul cheamă moartea, mascând un strigăt neputincios după viață... De fapt, el nu e onest. E necredincios și orgolios (neagă totul și se mândrește cu asta) devenind predictibil. Prizonier din propria-i vină („erai deja condamnat la moarte“) într-o declarație solemn obstinată, dar în fond neserioasă („Nu cred!“), Profesorul cedează treptat („nu credeai să-ți fie aşa foame...“), fie și numai pentru o clipă de grație, îmbrățișării Îngerului.
Despre ce fel de Înger este vorba? În piesa regizată de Andrei și Andreea Grosu, Îngerul (providențialul Black, vagabondul filosof) interpretat de Richard Bovnoczki seamănă cu Îngerul lui Klee, care zboară cu fața spre trecut. Își rememorează greșelile (crimele, închisoarea), dar asta, departe de a-l înrăi, îl ajută să-și deschidă aripile ocrotitoare către fratele său; un frate răsfățat de soartă, dintr-o familie bună, cu o educație aleasă, cu o poziție socială menită să-i asigure un trai demn. Și, cu toate astea, un om ce stă să apună... Suntem obișnuiți să privim îngerii drept făpturi atotputernice, însă ei nu pot face nimic în fața libertății noastre absolute; sunt ființe discrete, creaturi ale intervalului a căror misiune constă în a ne asista în alegerile noastre. Richard Bovnoczki redă expresiv discreția luminoasă a Îngerului. Tonul și gesturile lui au forța transparențelor lui Andrew Wyeth, Vânt dinspre mare (1947); în inflexiunile vocii, în ritmul alert și nuanțat, aproape că poți simți acel „miros persistent al Divinității“.
„În viață ne poartă ceea ce credem, nu ceea ce nu credem.“ Logica simplă a Îngerului demontează argumentele Profesorului, arătând că „primatul rațiunii“ reprezintă de fapt o mulțime de frustrări acumulate din copilărie, o imensă teamă de viață. „Biserica ta“ ne pregătește pentru și mai multă viață, reproșează excedat Profesorul, încercând să străpungă scutul Îngerului. Însă Îngerul se apără cu o singură carte, Biblia, și, mai ales, cu prezența Cuvântului din paginile ei („Iisus este în această cameră“). Urmează o tăcere încurcată. Tocmai de aceea piesa lui Cormac McCarthy este atât de interesantă, fiindcă mobilizează mai multe categorii de personaje: văzutele și nevăzutele, cuvintele și tăcerile. Împreună, ele alcătuiesc o constelație de înțelesuri, o plasă de siguranță gata să prindă, în plină cădere, un sinucigaș depresiv. „Am iubit lucruri fragile, dar eu nu am știut asta“, continuă intelectualul rasat, căruia viața pare să-i fi oferit multă bunăstare și prea puțin sens. Intelectualul fin e înfometat, la figurat și la propriu: o dovedește sinceritatea cu care se înfruptă din blidul cu mâncare oferit de Îngerul-vagabond și, la răstimpuri, din firimiturile de speranță pe care acesta i le întinde. Omul și Îngerul mănâncă. Cină tainică, ascunsă într-un subteran anonim la capăt de linie, la marginea vieții. Timpul se suspendă. Ar putea fi foarte bine o pregustare a veșniciei. E aici veșnicia, „lumina este peste tot în jurul tău, dar tu vezi numai umbră... tu eşti cel care faci umbră“. Îngerul are, așadar, o misiune grea. Acest Înger... e și el om. După o ultimă răbufnire înveninată a Profesorului, el îi strigă din urmă: voi fi aici și mâine! Un om care refuză să apună: „- Vrei să mă faci să cred... de ce nu recunoşti că situația te depăşeşte...?! - Mă depăşeşte, dar asta nu mă scuteşte de răspundere“.
Regizorii Andrei și Andreea Grosu au transformat sala de la Unteatru într-un spațiu al intervalului, o „cameră obscură“, în care developează imaginea sufletului. Confesiune, judecată, căutare, confruntare, respingere, comuniune, toate nuanțele întâlnirii cu celălalt sunt prezente într-un dialog ritmat, dilematic și incitant, de o duritate atenuată pe alocuri de duioșie și mult umor; o conversație care urmărește atât de firesc pliurile celor două lumi contrastante, intrate în coliziune, încât dă impresia puternică de autenticitate, de trăit, de experiență care ți se întâmplă în primul rând ție, celui care privești. Sunset Limited ne privește, pe fiecare dintre noi; un spectacol-martor pentru un „spectator angajat“ (ca să folosesc expresia lui Raymond Aron). Suntem oameni, iar puterea noastră constă în a rămâne „cu picioarele pe peron“, de partea vieții. Ideile și viața. Suntem condamnați la alegere. Iar orice alegere asumată în adevărul ei poate să ne elibereze.
Ce înseamnă zbaterea fără happy-end a vagabondului-Înger? Victoria lui e ascunsă dincolo de catapeteasma apusului, unde numai ochii credinței pot vedea... Deși afară s-a făcut noapte și chiar noaptea din mintea Profesorului pare să fi biruit, Îngerul-Om privește cerul (contemplându-și cerul lăuntric): „E bine?...A fost bine?“. Acum 2.000 de ani, Fiul lui Dumnezeu și Fiul Omului întreba, răstignit pe cruce: „Dumnezeul meu, de ce m-ai părăsit?“. Îngerul lui McCarthy are și el un moment de deznădejde: „Doamne, în loc să-mi dai mie cuvintele, i le-ai dat lui!... A fost bine?... A fost bine?“...
Final. Aplauze.
Într-adevăr, a fost bine... a fost foarte bine! //