Pe aceeași temă
TIFF a debutat la Cluj acum un deceniu și jumătate speculând aura regiunii – Bram Stoker merită o reverență – și nișa cam goală (la noi) a scandalului artistic. Din aceste elanuri inițiale a rămas și azi o pasiune aparte pentru horror – între timp a născut un pui festivalier, în cadrul și mai prielnic genului de la Biertan – și câteva nuanțe predilecte: tragismul sfredelitor, fără eufemisme, imploziile unui mal de vivre insidios – nu întâmplător, filmele nordice au creat dependență –, bizareria existențială, gustul provocării. Șocurile nonconformismului au fost între timp amortizate de o învăluitoare publicitate mainstream și de inevitabilul snobism, iar nișa s-a deschis spre pop și scandalosul spre consum de masă. Spre deosebire de alte festivaluri, aici e indicat să nu cauți cu tot dinadinsul filmul de artă – probabil e și o chestiune de bani, investiți mai cu parcimonie în producțiile cele mai premiate ale momentului – ori prea văditul impact ideologic – cum preferă mai nou, în alte arte ale spectacolului, concitadinul său Temps d`Images. Altele sunt virtuțile sale – în primul rând, șansa unei mai rare panorame (etnografice) a umanității contemporane.
Dacă acum câțiva ani un grupaj tematic consacrat religiozității actuale a fost mai degrabă dezamăgitor – e riscul experimentelor care nu au șansa cizelării –, de data aceasta te-ai izbit de ea nu chiar la tot pasul, dar cel puțin mai des decât te așteptai, în diverse secțiuni ale festivalului. Față de popii cam îmbâcsiți ai lui Călin Netzer/Cezar Paul-Bădescu, Léon Morin, prêtre al lui Jean-Pierre Melville – retrospectiva ce i s-a consacrat a fost un binevenit contrapunct retro – e de o duhovnicie proaspătă și tonică, dar și de o reconfortantă mentalitate pastorală. Profilul protagonistului – în rol, un impecabil tânăr Belmondo – prilejuise în epocă și o confruntare cinematografică cu dolorismul preotului de țară al lui Robert Bresson/Georges Bernanos. De altfel, mai ales cu Dumnezeul femeilor ne-am întâlnit la această ediție. Alături de tânăra văduvă din vreme de război – Emmanuelle Riva conferă personajului tușele unei alte redutabile samarinence (steinhardtiene), totodată zglobii și meditative – convertită (nu fără o salutară doză de erotism sublimat) de Morin, și alte doamne, mai recente, sunt preocupate de prezența/absența Duhului. Aproape sexagenara Gabi, prinsă în ritualurile ei mic-burgheze, iese brusc din rutina anxiolitică și relansează un mariaj deja stors – Supralumea austriacului Karl Markovics nu depășește însă orizontul unei crize mai degrabă senile decât religioase. Mult mai convingător, în schimb, e germanul Sven Taddicken, al cărui Extaz primordial asociază căutarea religioasă cu o ambivalentă solicitudine. Cvadragenara Helene, la fel de captivă în micile ritualuri cotidiene, dar cu un soț mult mai abuziv, va deveni terapeutul improvizat al unui bărbat grav afectat de parafilie – o șansă, pentru ea, și de a-și reconfigura propria sexualitate. Dar cea mai remarcabilă abordare a raportului dintre erotică și spiritualitate o datorăm, la această ediție, ultimului Urs de Aur – poeticul Despre trup și suflet al unguroaicei Ildikó Enyedi. Un basm contemporan cu eroi preavulnerabili, filmul descrie improbabila relație dintre un bătrân infirm și o tânără cu antecedente psihiatrice, în decorul unui abator de vite. Cei doi ajung să se apropie intrigați de un repetat vis comun – o hălăduire prin pădure a unui cerb și a unei ciute, departe de țarcurile domesticirii/exploatării. Profilul (aproape stilizat) de inadecvată al protagonistei – supraviețuitoare prin ritualuri protectoare de ordine și curățenie – potențează un intimism răscumpărător, într-un mediu saturat de violența consumului (carnivor). Actul sexual redevine astfel o problemă de subtilă dialectică a realității. Dar găsirea unui partener potrivit poate fi o dilemă mai explicit religioasă – e cazul lui Michal, o evreică care de ani buni nu-și găsește soț și care ajunge să provoace minunea printr-o hazardată probă a credinței. Mirele (neștiut) apare în chiar ceasul al 12-lea în filmul israeliencei Rama Burshtein, Căsătorie cu obstacole, dar dincolo de un happy-end reconfortant suntem departe de luarea în deșert a numelui Domnului – o singurătate poate fi mai exasperantă decât bubele lui Iov. Dar să nu uităm de pandantul nunții: divorțul. Uneori imprevizibil, precum în principalul câștigător al competiției din acest an, filmul georgian Familia mea fericită – o baladă tragicomică a ambivalențelor familiale.
Posterul filmului Despre trup și suflet al unguroaicei Ildikó Enyedi, premiat cu Ursul de Aur la Berlin anul acesta. |
Familia e o temă inevitabilă într-o astfel de programatică panoramă, iar prilejurile de meditație sunt cu atât mai stringente pentru noi, tocmai prinși de (re)definirea ei. De la delincvență juvenilă la handicapul psihiatric greu de gestionat, de la disconfortul existențial al adolescenților (cu efecte și politice) la reintegrarea homosexualilor seropozitivi, de la renegarea familiei discriminate etnic la însingurarea senectuții, de la cinica pedagogie cinegetică la inconfesabilul viol casnic – perspectiva e suficient de largă încât să ne prindă deseori nepregătiți. Un inconfortabil Teren de joacă – de plasat între Decalogul lui Kieślowski și Elephant al lui Gus Van Sant – al polonezului Bartosz M. Kowalski ne reamintește că fiii noștri (chiar minori) pot ucide, gratuit ori compensatoriu. Ticăloșia slovacei Tereza Nvotová prezintă alibiurile – în acest caz, un alt fiu, prioritar întrucât infirm – conștiinței părintești în favoarea unei doze de dezinteres (uneori tragic). Amanda Kernell contrazice în Sânge de lapon imaginea azi răspândită a suedezului tolerant – nu de mult încă îi discrimina fudul pe compatrioții sámi, cam cum i-am tratat noi secole de-a rândul pe țigani, în numele unei civilizații superioare. Mult invocata integrare e deseori nu doar extrem de solicitantă, ci și o implicită/explicită dezrădăcinare/renegare. De familie poți fugi, însă, nu doar de rușinea stigmatizării sale, ci și din cauza tendințelor sale represive. Saar, un tânăr israelian pe care-l prinde adolescența într-un kibuț, alege exilul libertin londonez pentru a-și trăi homosexualitatea. Infectat cu HIV, îndelunga ruptură familială se surpă treptat, prin neașteptate impulsuri de ambele părți – un caz fericit. Apăsarea patriotismului patern și al pietății materne, dar și prioritarul conformism social, lasă loc, după aproape două decenii, unei reintegrări (nu doar umanitare) – astfel încât întrebarea Cine o să mă mai iubească acum? devine retorică. Iar el se întoarce, asumându-și dublul statut inconfortabil, și nu ca un muribund înfrânt. Polonezul Jan P. Matuszyński ignoră inedit contextul politic în drama intimistă Ultima familie, ca și cum Solidarność ori Legea marțială fuseseră irelevante pentru universul închis al atelierului de pictor ori al minții cu tendințe sinucigașe a unui fiu inadaptat psihic – o povară care deseori copleșește familiile. Cei care fac revoluție pe jumătate își sapă singuri groapa e nu doar un sofisticat portret de grup pe care canadienii Mathieu Denis și Simon Lavoie l-au consacrat genezei terorismului stângist, ci și o interogație asupra resorturilor alienării în familiile burgheze. Alți tineri burghezi, în schimb, nu se simt deloc inconfortabil în a prelua valorile și stilul de viață al părinților – precum în Safari, ultima acidă satiră a lui Ulrich Seidl. Cât despre bătrânii fără familie, documentarul O tânără de 90 de ani, realizat într-o secție de geriatrie de Valeria Bruni Tedeschi și Yann Coridian, surprinde prospețimea tragică a imprevizibilei erotici a senectuții afectate de Alzheimer.
Mai mult decât războiul, de această dată pacea a prezentat mai mult interes cinematografic. Mai exact – pacea pierdută în vâltoarea războiului. Filmul lui François Ozon, Frantz, unul dintre cele mai depline – nu doar regizoral, ci și imagistic, scenaristic, interpretativ – propuse la ediția din acest an, surprinde dramatica dialectică a doliului. Un francez penitent vine să depună flori la mormântul unui neamț pe care-l ucisese pe front. Prins în vârtejul conjuncturilor, se pretează la o mistificare, dându-se drept un fost prieten. Devine nu doar un inedit balsam pentru îndurerații părinți, dar chiar logodnica aceluia ajunge să vadă în el o nesperată șansă, fie și după o tardivă mărturisire. Francezul, deși ros de o acută căință, era însă nepregătit pentru o mai deplină răscumpărare printr-o iubire de substituție. Rănile continuă să se cicatrizeze doar prin persistența în mistificare, singura pe măsura pacifismului tragic ce-i fusese fatal tânărului neamț. O situație asemănătoare regăsim într-un alt remarcabil film al lui Melville, Tăcerea mării, deși e deja vorba de următorul război. Un ofițer neamț încartiruit într-o locuință de francezi – un bătrân și nepoata sa – se izbește de persistenta lor tăcere demnă. Luni în șir va vorbi doar el, mărturisindu-și profunda sa francofilie. În fața obtuzității criminale a altor ofițeri, îmbătați de victorie, dezvrăjit de speranța unei concordii între cele două națiuni, va pleca să moară pe frontul de răsărit – tânăra, fără a schița vreun gest, se îndrăgostise între timp de noblețea sa delicată.
Tot o victimă, ceva mai inconștientă însă, e și tânărul plecat cu ajutoare într-o Ucraină sfâșiată de război. Înghețul lituanianului Šarūnas Bartas – Apocalypse Now în variantă est-europeană – e un road movie spre inima întunericului nu departe de noi. De la pălăvrăgeala desfrânată și parazită a activiștilor străini la încrâncenarea fratricidă a conflictului e un drum presărat cu paradoxuri. Tânărul voia doar să miroasă moartea, dar excesiva apropiere nu-i putea fi decât fatală. Despre cât de greu e să ieși dintr-un război (neconvențional) vorbesc și victimele violenței generalizate din Mexicul contemporan în documentarul lui Everado González Libertatea diavolului. Sicari și polițiști torturează și ucid deopotrivă, într-o impunitate greu de imaginat, deși a lua viața copiilor rămâne greu chiar și pentru profesioniști. Dușmanii păcii, realizat de Stephen Apkon și Andrew Young, urmărește activismul unor foști teroriști palestinieni și al unor foști militari israelieni, asociați acum în renunțarea la violență pentru un pacifism prost văzut de ambele tabere (și nu foarte convingător în contextul dat). De urmele persistente ale războiului ne izbim și în ultimul documentar al lui Alexandru Solomon, Ouăle lui Tarzan, realizat într-o Abhazie parcă încremenită într-o decreptitudine fabuloasă. De fapt, nici războiul n-a reușit să pună acolo cu totul capăt unui vis sovietic – la un moment dat, se încercase la Suhumi chiar hibridarea om-maimuță, în vederea producerii unei noi rase de sclavi. Dar trufiile SF și delirurile ideologice au produs doar niște doctori Mengele ai primatelor, tragici cobai pentru experimente cu pretins rol farmaceutic. Despre așteptarea păcii vorbește și Țara moartă, documentarul lui Radu Jude – o succesiune de portrete de epocă (din arhiva datorată unui fotograf din Slobozia) însoțite de lectura unor pasaje din jurnalul medicului evreu Emil Dorian și de câteva fragmente de discursuri oficiale ori cântece cu rezonanță politică. O pace – cea postbelică – care a trecut apoi prea ușor peste prea multele (și dezonorantele) crime antisemite.