Pe aceeași temă
Corneliu Porumboiu și Radu Muntean sunt colegi de generație. Și tovarăși de val (cinematografic). Au redat, fiecare în felul său, evenimentele din decembrie ’89. Pentru cel dintâi: un nimic fondator, o gaură neagră cosmogonică. Pentru celălalt: un haos totodată hilar și tragic. Porumboiu a continuat să urmărească avatarurile nimicului – un filaj interminabil și inutil, o ciorbă sorbită prelung; un coit nevăzut, bănuit din vagi gemete în spatele unei uși crăpate; o partidă de fotbal ninsă și sterilă, un taifas vanitos. Muntean a încercat să decanteze haosul, prin interiorizare și microscopie: o golănie eșuată; o intimitate chinuită; o dublă viață de adulterin. Azi par la antipozi, ca demers estetic. Unul a conceput o snoavă a zilelor noastre, celălalt s-a îndreptat spre parenetică – postmodernă, desigur.
Comoara este povestea neverosimilă a găsirii, într-o grădină de țară, cu ajutorul unui detector de metale, pe baza unui zvon, a unei casete cu acțiuni prețioase. Neverosimil, la limita fabulosului, e și finalul: primul gest al îmbogățitului e să-și umple copilul de bijuterii pentru a le distribui, cu legendară generozitate, tovarășilor de joacă. În rest – o scurtă căutare a aparatului și o zi, pe alocuri tensionată, de săpături. Și de data aceasta, nimicul a generat filmul: căutarea chiar a avut loc în satul unui actor, filmată, inițial documentar, de regizor, care ulterior a transformat previzibilul eșec într-o ficțiune cu happy-end. Nu astfel se întâmplă cu atâtea alte scenarii, în raport cu viața reală? Este amplul filon al filmelor pe care le-am putea defini drept motivaționale.
Imagine din filmul Comoara
Corneliu Porumboiu vizează încă o dată parodia subtilă (nu fără autoironie) – de data aceasta, aparent mai puțin sofisticată și conceptuală. În fond, obsesivele sale îndelungi cadre fixe sunt consonante cu convenția basmelor ilustrate, de la care și împrumută un pic de magie, pentru a nu lăsa spectatorul, ca de obicei, cu mai nimic, ci a-l alina cu nițică speranță. Se întâmplă, de această dată, aproape o minune – tot un fel de creație din nimic. Pare o desăvârșită metaforă autoreferențială. A fost sau n-a fost? își trăgea totuși substanța dintr-un eveniment care avusese loc, doar că în altă parte. Analogia aducea, firav, câteva dileme într-o lume mai degrabă oblomoviană. Eroismul de operetă, mai mult sau mai puțin inventat, trimitea la un palid ideal moral, între timp înecat în alcool și ratare – o agonică zvâcnire de conștiință încă exista. În Polițist, adjectiv zvâcnirea e deja improbabilă, înlocuită de prețioase jocuri nominaliste, în timp ce în Metabolism a fost de mult metabolizată – legătura erotică dintre protagoniști nu e problematică decât prin efortul de a fi dosită, printr-un rafinat trompe l’oeil. Autoportretul pe care și-l creionează tatăl regizorului, comentatorul propriului fost arbitraj din Al doilea joc, ilustrează o lume – pe care nu o putem percepe decât printr-o neconcludentă înregistrare video – în care conștiința e mai degrabă o ficțiune, o simplă prezumție subiectivă. Totul nu e, la urma urmei, decât un capriciu auctorial: din nimic se tot nasc lumi – e nevoie doar de credulitate pentru a le conferi recunoaștere. Cu alte cuvinte, viața fie e un basm, fie nu există. Comoara corespunde posibilității de a construi o poveste nudă, detașată de orice nevoie de înțelegere a umanului. Protagoniștii lui Porumboiu nu sunt lipsiți de conștiință, ci conștiința e la fel de fictivă precum inșii – ceea ce e cu totul altceva.
Preocupat de haos, Radu Muntean a ajuns să-i circumscrie o anumită raționalitate. Mai exact, și-a concentrat atenția asupra ochiului ciclonului – eticul. Lume a incoerențelor, viața umană e determinată de necontenite alegeri – existențialiștii, de altfel, au abuzat fără jenă de acest adevăr. Alegeri care nu atât transformă haosul în cosmos, cât potențează o conflictualitate tragică. Dacă am folosi termeni teologici, am putea spune că Muntean e mai preocupat de cădere decât de creație. Viața nu e, pentru el, un basm, ci o parabolă. În timp ce protagoniștii săi aproape nu au conștiință. În general, privim eticul ignorându-i temporalitatea, ca și cum binele și răul au stabilit deja linia frontului. Și nu atât reducționismul – cei doi combatanți poziționați rigid în propria tranșee – ne încurcă, fiindcă știm prea bine cât de amestecate moral pot fi opțiunile. Uităm însă că o conștiință nu există decât contextual, corespunzător unei fundamentale istoricități existențiale. Prin urmare, orice conștiință e mai degrabă slabă, nu dintr-o carență a virtuții, ci fiindcă subzistă într-o lume haotică, care-i impune continue readaptări – ceea ce nu e deloc la îndemână.
a prima vedere, protagonistul din Un etaj mai jos e doar un om comod. A fost întâmplător aproape martor la o probabilă crimă, dar evită, cu surprinzătoare încrâncenare, să facă un denunț. Pare că nu vrea să se complice, îi e suficientă mica sa lume: slujba împărțită cu soția, fiul școlar, câinele, joggingul. Totul gravitează în jurul familiei – nu întâmplător, scenografia simbolică e prioritar cea a propriului apartament. Un acasă destul de labirintic – tot astfel era cuibul conjugal de vacanță în Boogie –, unde holurile de legătură par mai degrabă fundături, iar camerele, niște hrube bune de ascunzători. Cadrajul interior e mai mereu elocvent: o lumină de apus pe chip, dedublarea în oglindă, o ușă de geam mat, o lampă aprinsă noaptea. Complementar spațiului domestic e cel exterior, dominat de un aparent haos: jungla traficului. Mașinile, oricât de confortabile înăuntru, sunt mereu într-o competiție acerbă – prioritar e tupeul, traseele au o doză de aleatoriu datorată imprevizibilelor mișcări ale celorlalți, locurile de parcare sunt greu de găsit. Protagonistul – nu întâmplător specialist în înmatriculări auto – a pus la punct strategii de domesticire a acestui haos (rutier și birocratic), utile neofiților care altfel riscă să piardă timp și nervi. E oficiantul perseverent al unor ritualuri cotidiene – iar psihologii ne învață că acestea sunt prin excelență anxiolitice. Într-o astfel de perspectivă, conștiința e în primul rând organul adaptabilității. Ce ar fi presupus un denunț? O acuzație, fie și pasibilă de invalidare, înseamnă a întredeschide poarta judecății morale. Inițial a fost un impuls spontan: a zăbovit câteva clipe în plus în fața unei uși, de unde răzbăteau ecourile unei dispute violente. Ulterior și-a dat rapid seama că acea violență ar explica ușor tragicul deznodământ: o femeie accidentată mortal de un amant abuziv. Ambiguitatea întregii situații îi oferă o portiță de scăpare martorului inhibat – nu se poate decât bănui cum s-au desfășurat cu adevărat lucrurile. Întrucât o mărturie ar fi decisiv incriminatorie, inevitabil i-ar modifica din plin celui vizat parcursul existențial. În trafic fiecare își urmează propria rută, strecurându-se printre ceilalți. Pare că fiecare se deplasează – existențial vorbind – pe propria orbită, autosuficient. Protagonistul nu doar nu vrea să-și asume disconfortul moral al culpabilizării altuia, dar pur și simplu s-a obișnuit să vadă viața drept o vecinătate de găoace aparent autonomă – ca într-un bloc, unde majoritatea se ignoră unii pe alții, mai mult sau mai puțin.
Corneliu Porumboiu (Regizor "Comoara")
Ca și la alte personaje din filmele precedente ale regizorului – precum adulterinul temporizator din Marți, după Crăciun –, conștiința sa e slabă și conform actualei paradigme a unei etici postdramatice. Una e însă să eviți autoculpabilizarea în cazul unei separări, protejat de afecțiunea amantei, și alta să închizi ochii la o crimă. Mai ales că indiciile sunt confirmate de vinovata insistență a celui suspectat, care nu-l evită, ci aproape îl asaltează cu diverse pretexte. Fiindcă până și acela îi suportă mai greu indecizia decât reușește el însuși. A nu lua hotărâri dincolo de cercul restrâns al celor inevitabile a devenit pentru protagonist o strategie de viață. Ceea ce îi este cu adevărat dificil de întreprins e coborârea pe scara conștiinței – de altfel, în fața postmodernilor, profunzimea și-a pierdut prestigiul. Un etaj mai jos se afla șansa de a ieși din meschina sa autosuficiență. Nu ar fi devenit mai bun, ci mai treaz. Dacă și o crimă îl lasă aproape – zvârcolirile conștinței vor fi, în cele din urmă, sterile – indiferent, etanșarea propriului univers se dovedește deplină. Supărătoarea întâmplare va fi exorcizată ca și coșmarul trecător al fiului.
Deși pare un om foarte descurcăreț, imaturitatea sa morală e precum cea a copilului său, incapabil încă să circumscrie prea clar realitatea violenței. Agresivitatea poate fi privită detașat ca într-un aparent nevinovat joc (high-tech) domestic. Ca și cum moartea ar fi doar virtuală. Haosul – iraționalitatea violenței e agentul său predilect – e ținut la ușa propriei lumi (doar aparent ordonate) cu prețul unei radicale devitalizări etice. Strategiile sale identitare sunt cele ale unui parvenit. Nu se prea pricepe la rase de câini, dar aspiră la un pedigree pentru al său. Dorește să se fălească cu el, dar de fapt nu e deloc încântat de obligația publică de a-i curăța excrementele. Se crede un familist respectabil, dar puseele de autoritară responsabilitate n-o conving nici măcar pe soție. Consideră drept singura problemă a vârstei burta, iar joggingul o soluție sigură. E un meschin închipuit, fără orizontul etic al vieții. Reifică contactele umane, se specializează în dosare, preferă, la limită, comunicarea prin cutia de scrisori unei întrevederi. Chiar și apusul ce-i luminează chipul bătut sugerează o înfrângere înainte de vreme, un mormânt bun de văruit