Pe aceeași temă
Pe 7 noiembrie 2012 filosoful român Mihai Șora a împlinit venerabila vârstă de 96 de ani. Este un prilej de deosebită bucurie, dar și unul întru totul potrivit pentru a pune în lumină unele dintre cele mai importante caracteristici ale filosofiei sale, precum și a modalității în care ele formează o unitate de gândire și chiar de sistem. Voi face un pas mai departe decât se obișnuiește de multe ori în presa culturală de la noi – atunci când se scrie despre biografia filosofului Mihai Șora – și voi intra în „miezul tare“ al personalității sale culturale: în gândirea autorului Mihai Șora, în opera lui filosofică.
Familiarizarea mea cu filosofia și gândirea lui Mihai Șora a fost posibilă, la început, prin atitudinea plină de atenție a profesorului Valentin Cioveie1. Invitat inițial de domnul Cioveie, am pășit pentru prima oară în apartamentul din strada Michelet, pentru a întâlni un om de o vârstă deja venerabilă (cred că pe atunci domnul Șora avea în jur de 89 de ani), aureolat de prieteniile și vecinătatea culturală cu marile nume ale culturii române interbelice (Eliade, Cioran, Ionescu, Noica, Vulcănescu, Alexandru Dragomir etc.), dar despre care nu știam pe atunci foarte multe. Pas cu pas, am ajuns să „mă molipsesc“ de farmecul gândirii acestui om (o gândire vie și plină de înțelepciune) și să aprofundez plin de pasiune opera lui filosofică, elaborând și susținând chiar și o lucrare de licență în această privință, ce avea ca subiect problematica temeiului în gândirea lui Mihai Șora.
Astfel, în acei ani (2005-2007), s-a format ceea ce am putea numi Cercul sau Școala din Strada Michelet. Acest cerc, inițial mai mare, s-a diminuat pe parcurs și a ajuns să aibă un nucleu permanent de patru persoane, la care se adăugau intermitent alte câteva. Cercul era format din Valentin Cioveie, Carmen Lupescu, Sebastian Mateiescu și Victor Eugen Gelan, fiind oarecum condus de domnul Cioveie. Acest cerc și-a desfășurat activitatea mai bine de doi ani, ulterior, fiecare dintre membrii lui având întâlniri personale separate cu domnul Șora, întrucât cel puțin doi dintre ei au plecat în scurt timp din țară. Dincolo de discuțiile obișnuite și cele care nu priveau aspecte filosofice în mod direct, cea mai importantă activitate a cercului a fost discutarea și analizarea pas cu pas a cărților de filosofie ale domnului Șora. Amintindu-mi de farmecul aparte al acelor întâlniri, precum și de rigoarea acelor discuții, mi-am propus să pun în lumină în rândurile ce urmează (fără a fi însă exhaustiv) unele dintre cele mai importante aspecte ale filosofiei și gândirii lui Mihai Șora.
Mai întâi, ca o caracteristică generală, trebuie amintit stilul în care sunt scrise cărţile lui Mihai Şora. Acesta este cel al unui dialog (cu excepţia primei cărţi apărute în 1947 la Gallimard: Du Dialogue intérieur. Fragment d`une Anthropologie métaphysique) între doi principali participanţi (Mai Ştiutorul şi Tânărul Prieten), dar şi cu intervenţia, în mai mică măsură, a încă două voci (cel mai adesea a Devotatului Amic şi mai rar – de fapt doar în ultima carte – Clipa & timpul – a personajului Ariel). Ceea ce este important de subliniat în această privință este tipul de dialog ce se leagă între cei implicaţi. Acesta nu este un dialog de tip socratic, ci prezintă câteva alte trăsături specifice, care îi şi dau într-o mare măsură un aer de spontaneitate, de prelucrare ad-hoc a gândurilor şi problemelor puse în discuţie, fără însă a se pierde prin aceasta ceva din rigoarea întregului demers. În primul rând, dialogul pe care l-am putea numi „de tip Şora“ nu presupune un membru central şi dominant care să regizeze întreaga desfăşurare a lui (precum făcea Socrate), însă, cu toate acestea, există clar un membru proeminent al dialogului (Mai Ştiutorul), la care se raportează permanent reacţiile şi argumentele celorlalţi şi care dă oarecum direcţie întregului demers. Din acest punct de vedere, s-ar putea spune că diferenţa dintre cele două tipuri de dialog nu e de fapt prea vizibilă şi că, în fond, şi Mai Ştiutorul conduce cumva din umbră întreaga desfăşurare de forţe a dialogului. Dacă însă Socrate dădea dinainte o direcţie demersului său, dacă el urmărea în mod clar să ajungă într-un anumit punct, pe care el îl avea dinainte în minte şi pentru aceasta „regiza“ în mod subtil întregul dialog şi, drept consecinţă, interlocutorii săi ajungeau (de cele mai multe ori) exact acolo unde intenţionase el să-i (a)ducă, Mai Ştiutorul are şi el un demers ghidat într-o mare măsură de o direcţie, însă această direcţie se constituie de fapt abia odată cu înaintarea însăşi a discuțiilor și confruntărilor. Nu e vorba, cu alte cuvinte, de un punct dinainte stabilit şi în vederea căruia s-ar face ulterior toate eforturile de a ajunge, ci e vorba, mai degrabă, de o împreună-lucrare, care îşi capătă direcţia şi sensul pe parcursul desfăşurării ca atare a demersului celor implicaţi în discuție.
Această caracteristică a dialogului lui Mihai Şora constituie, în fond, condiția de posibilitate a pluralităţii punctelor de vedere, a opţiunilor diverse și chiar antagoniste uneori, a nuanţelor intermediare şi, în fond, a posibilităţii unei comunicări (dar și comuniuni) autentice.
Înainte de a trece la prezentarea și discutarea altor caracteristici ale filosofiei autorului menționat, dorim a mai evidenţia încă două trăsături ce ţin în mare măsură de particularitatea stilului în care sunt scrise cărţile lui. Prima ar fi aceea a limbajului folosit, iar a doua a modului în care sunt folosite şi prelucrate unele idei, concepţii şi gânduri ale altor filosofi occidentali. În legătură cu prima vom spune că, pe de o parte, limbajul folosit, care este unul de tip poetic, aduce cu sine un fel de „vrajă a urechii“, un fel de muzicalitate încântătoare, dar, pe de altă parte, sub „vraja“ acestui limbaj se ascunde un riguros şi întemeiat demers filosofic, un bine-închegat demers al înlănţuirii gândurilor şi argumentelor. Caracterul poetic al limbajului folosit de către Mihai Șora în cărțile lui poate avea însă cel puţin două virtuţi care merită puse acum în lumină. Una se referă la faptul că, la un anumit nivel al abordării, care este direct proporţional cu subiectul abordat, limbajul filosofic obişnuit nu mai face faţă, ajungându-se, de multe ori la „o implozie a cuvintelor spre propria lor rădăcină“, iar cealaltă trimite la ideea că plasticitatea limbajului folosit poate transmite, de multe ori, mai bine (prin analogie) gândul filosofic subiacent, gândul ce-l însoţeşte în mod discret, dar riguros.
Trecând acum la modul în care unele gânduri, idei şi concepţii filosofice sunt folosite şi prelucrate, observăm (cu mirare poate) că ele nu apar de fapt în modul clasic academic; adică aceste idei nu sunt constant prezentate şi explicitate prin trimiteri punctuale la autorii şi textele cărora le apaţin (sau le-au aparţinut într-o formă care acum apare modificată pentru că este reinterpretată şi revalorificată în alte condiţii şi cu alte scopuri filosofice). Cu toate că aceste trimiteri nu apar chiar aproape deloc în cărţile lui Mihai Şora (cu excepţia, din nou, a Dialogului interior, Humanitas, Bucureşti, 1995), acele idei, gânduri şi influenţe ale unor autori precum Aristotel, Toma, Cusanus, Descartes, Pascal, Husserl, Heidegger, Bergson, Marcel se fac fără îndoială simţite, chiar dacă ele sunt prelucrate şi revalorificate.
Acestei lipse a trimiterilor i se pot găsi şi anumite justificări. Una dintre acestea ar fi însăşi forma scrierilor, care este cea dialogală şi în care asemenea trimiteri ar fi „dat totul peste cap“, ar fi îngreunat demersul şi împuţinat forţa stilului. Astfel de trimiteri şi-ar fi avut locul de cinste şi chiar şi necesitatea clară a apariţiei lor în tratate sau în scrieri realizate după modelul tratatelor în mod riguros şi sistematic prelucrate. Nu însă acesta este cazul nostru. Altă justificare posibilă (probabil secundară) ar putea fi perioada în care au fost scrise aceste cărţi. În perioada comunistă, să abordezi asemenea subiecte de ontologie sau metafizică, cu trimiteri clare la categorii şi concepte teologice şi, implicit, la asumarea unei existenţe autentice în raport cu toate acestea, nu era un lucru tocmai uşor şi fără consecinţe nefaste. Astfel de consecinţe ar fi dus probabil la imposibilitatea transmiterii oricărui mesaj filosofic sub orice formă, fie ea şi mai mascată. Trebuia folosit, aşadar, un anumit limbaj, care să dea impresia unei preocupări mai degrabă epistemologice, lingvistice şi poetice decât a unor preocupări precum cele menţionate mai sus. Totuşi, în ciuda tuturor acestor aparente mascări, limbajul folosit de către Șora trimite, pentru cel ce are un minim spirit de pătrundere, în mod clar la probleme ontologice, metafizice, chiar spirituale (în marginea orientărilor teologice) sau de autenticitate a existenţei. În aceste condiții, stilul scrierilor în cauză a fost lipsit de rigoarea trimiterilor ce însoţeşte de regulă orice scriere academică.
Acestea fiind spuse, se cuvine să menţionăm însă două tipuri de reacţii ce au putut fi produse de acest limbaj al scrierilor lui Mihai Şora, în perioade diferite de timp. Dacă, după cum însuşi autorul acestor scrieri îmi mărturisea, o recenzie făcută de Nicolae Manolescu la Sarea pământului (carte apărută în 1978) lăuda, pe bună dreptate, limbajul poetic de o frumuseţe şi profunzime deosebite, dar nu spunea nimic de vreun gând filosofic subiacent acestui limbaj, astăzi putem observa (prin chiar cărţile autorului apărute ulterior2, dar şi prin articolele și cărțile de exegeză și analiză ce interpretează și discută gândirea filosofică a lui Mihai Șora apărute mai recent3) nu numai că în spatele acelui frumos limbaj poetic se ascundeau de fapt multe gânduri şi idei filosofice, ci că toate aceste gânduri şi idei au o coerenţă şi o desfăşurare deloc întâmplătoare, ba, mai mult, că ele sunt întemeiate riguros de însuşi modelul ontologic propus de Filosoful-Poet (care este cel al sferei simbolice de raza nulă).
Mergând mai departe pe firul dialogurilor lui Mihai Şora, vom observa o nouă caracteristică importantă: cea a limitării logicii lineare, a logicii lui tertium non datur. Deoarece această logică acţionează explicativ doar la nivelul exteriorităţii, ea nu poate da seama de domeniul mai adânc al interiorităţii. Avem aşadar nevoie, pentru acest de-al doilea nivel, de o logică specifică, o logică circulară şi inclusivă, o logică a con-juncţiei, a lui tertium datur. Aceasta trebuie să fie capabilă să dea seama de adâncime, interioritate, complexitate, contradicţie aparentă sau de tot ceea ce este secundar, nuanţat sau potenţial.
Tot în această direcţie, filosofia lui Mihai Şora vine să pună în evidenţă necesitatea pluralismului (inclusiv politic), a comunicării, a deschiderii şi a dialogului. Negarea diferenţelor antinomice merge în paralel cu opţiunea pentru incluziune, pentru urmărirea continuă a nuanţelor intermediare, pentru libertate şi potenţialitate (ca formă de împlinire a câmpului posibilităților ce-ţi sunt proprii).
„MAI MULTUL nu-şi poate avea TEMEIUL în MAI PUŢIN“4. Iată o idee de bază a ontologiei lui Mihai Şora. Această propoziţie de principiu (propoziţie directoare) sugerează că abundenţa nu poate fi întemeiată în şi de simplitate. Ceea ce este un MAI MULT trebuie să fie întemeiat de un ŞI MAI MULT; ceea ce, pe „actualitatea existenţială“, este în regim de finitudine şi exterioritate, nu-şi poate avea temeiul decât într-un ŞI MAI MULT, care rezidă în nivelul posibilului sau, în termenii lui Șora, al putinţelor. Dar cum „nici EGALUL nu-şi poate avea TEMEIUL în EGALUL său“5, atunci şi nivelul putinţelor va avea nevoie de un temei. Acest ŞI MAI MULT va fi, în fond, cel care întemeiază şi structurează toate câte sunt, va fi un Act în regim de infinită interioritate. Ceea ce este aici important de subliniat este faptul că, pentru Mihai Şora, acest Act este de fapt o Cine-itate (Werheit) atopică de un caracter personal, idee ce se apropie mai mult de imaginea Dumnezeului creştin decât de imaginea unui Dumnezeu abstract. Cu alte cuvinte, acest temei nu rămâne a constitui doar cauza finală, ci el se erijează şi în cauză eficientă, cauză creatoare. Dacă, pe firul gândirii lui Aristotel, la ideea „primului mişcător nemişcat“ se ajungea datorită finalităţii, a cauzei finale, pe firul gândului lui Mihai Şora, la ideea temeiului se ajunge nu numai prin intermediul ideii unei cauze finale, ci şi a unei cauze eficiente. Este cuprinsă aici într-un mod discret ideea de creaţie.
Caracteristică scrierilor lui Mihai Şora este şi „cooperarea“ dintre unitate şi pluralitate/diversitate (în fond, dintre Unu şi Multiplu), ce ia forma şi a unei „cooperări“ a necesarului şi substanţialului cu contingentul şi precarul. Această idee apare în scrierile lui Șora sub forma „imbricării organice“. Din perspectiva conceptului de imbricare organică, a fi îl presupune pe a cunoaşte, dar mai ales a cunoaşte îl presupune pe a fi. Nu poţi, cu alte cuvine, fi (dar mai ales să fii cu adevărat) decât cunoscând şi nu poţi cunoaşte (veritabil) decât fiind. Epistemologia nu se poate separa de ontologie, iar, în acelaşi timp, ontologia se manifestă prin epistemologie. Aceasta e tot una cu a spune că nu există cunoaştere fără un fundament entitativ şi deci că actul cunoaşterii nu poate fi separat de relaţiile de fiinţă, deoarece: „relaţia de fiinţă e întotdeauna o relaţie de cunoaştere“6. Relaţia de imbricare sau intricare organică are un statut ontologic aparte, ea reprezentând relaţia arhetipală7 ce face posibilă depăşirea dualităţii metafizice dintre imanent (ceea ce este – datul însuşi) şi transcendent (temeiul – care întemeiază acest dat). Între temei şi ceea ce el întemeiază nu există aşadar o ruptură, o distanţă metafizică de nedepășit. Nu avem de-a face între cele două cu o breşă dihotomică care le-ar separa în aşa fel încât ulterior descoperirii lor să se pună şi problema relaţiei ce le leagă. Încă din bun început şi în mod permanent între cele două există o legătură indestructibilă, o legătură chiar de „infinitissimă întrepătrundere“ (în care termenii, chiar dacă sunt „indisolubili uniţi“, totuşi ei rămân în acelaşi timp distincţi). Aceasta mai înseamnă că orice interogaţie cu privire la temeiul unui act punctual terminal (care pot fi chiar eu, în situația mea concretă de viață) pleacă de fiecare dată de la nivelul acestui act – de la un individual concret, dar în relaţie cu o alteritate, adică de la ceea ce Șora numește Întâlnire – şi, totodată, că orice întrebare cu privire la un asemenea act punctual terminal presupune în mod tacit şi o a doua întrebare, care este cea cu privire la acea raţiune ultimă de a fi a respectivului act, cea cu privire la temeiul lui.
În această privinţă se poate spune că filosofia lui Mihai Şora este o „filosofie a împăcării“, a concilierii a ceea ce părea iremediabil separat, opus şi neconciliabil (mai ales pe un anumit filon deschis de filosofia modernă), a concilierii și „împăcării“ subiectului cu obiectul, a imanentului cu transcendentul, a exteriorului cu interiorul, a actului cu putinţa etc., în speţă, a unităţii cu pluralitatea (diversitatea). Sintagma „filosofia împăcării“ vrea să surprindă tocmai această „aducere la un numitor comun“ a celor menţionate mai sus şi, în fond, a regăsirii unităţii la nivelul pluralităţii, precum și a întemeierii pluralității în şi prin unitate.
Acestea toate ne relevă un alt aspect al scrierilor lui Mihai Şora, care este cel al paradoxului (sau, mai bine zis, al paradoxalului). Întreaga desfăşurare a filosofiei lui Şora şi, în speţă a modelului ontologic propus de acesta, este una paradoxală. Ea porneşte „la drum“, în încercarea de accedere la temei (prin dez-văluire), din însăşi „inima opoziţiilor“, de la nivelul unei adevărate coincidentia oppositorum: „Nu din no man`s land-ul expectativei egal binevoitoare tuturor părţilor, pentru că egal străină tuturora, ci din însăşi inima opoziţiilor, din centrul lor pulsator (cu speranţa de a le integra, fireşte) clamez eu, din chiar acest vârtej încerc eu să invoc, să evoc, din însuşi hăul acesta mă străduiesc eu... să aduc cumva în preajmă-mi (şi să-l înduplec să-şi manifeste energia)... (ένέργεια: actul)... verbul total A FI, verbul precategorial A FI...“8. Acest lucru este făcut posibil de către o atenţie la ceea ce eşti, şi mai puţin la ceea ce ai, adică de către o atenţie existenţială. Însă nici această atenţie nu este una pur existenţială. Ea se îmbină pe alocuri cu ceea ce Șora numește o atenţie operaţională, o atenţie care este necesară în cadrul oricărui demers metodic riguros. Așadar, cea care trebuie să ghideze întregul demers de interogaţie şi cunoaştere al omului este o atenţie existenţial-operaţională. Dacă atenţia operaţională este cea care te ajută să desfăşori pas cu pas fiecare etapă a propriului tău demers interogativ, dacă, cu alte cuvinte, ea este cea care garantează coerenţa şi justeţea înlănţuirii argumentelor, atenţia existenţială este cea care dă direcţie şi sens întregului demers, cea care „veghează“ la realizarea propriului tău rol, care nu este altul decât acela „de actualizator liber, proaspăt şi eficace al propriului potenţial, adică de autor spontan al împlinirii personale...“9.
Cele menţionate mai sus sunt doar câteva dintre trăsăturile esențiale ce caracterizează filosofia lui Mihai Şora. Bineînţeles că acestea, pe lângă multe altele, sunt desfăşurate, în cadrul demersului său filosofic, într-o anumită ordine şi consecvenţă interioară, ceea ce constituie, în lumina modelului ontologic amintit, însuşi procedeul lor specific de întemeiere.
În final, doresc să-i transmit seniorului filosofiei românești, cu ocazia recentei aniversări, un gând de sănătate și bucurie, precum și mulți ani frumoși, plini de seninătate și pace! //
Note:
1. Valentin Cioveie este unul dintre (deocamdată) puținii și cei mai buni specialiști în filosofia lui Mihai Șora din țară. În 2011 a publicat una dintre cele mai importante cărți de exegeză și „confruntare“ cu filosofia lui Mihai Șora (Impalpabila sferă a realului. Modelul ontologic și aplicațiile lui în filosofia lui Mihai Șora).
2. Acestea sunt: A fi, a face, a avea, Cartea Românească, 1985 (Humanitas, 2006), Eu & tu & el & ea sau Dialogul generalizat, Cartea Românească, 1990 (Humanitas, 2007), Despre dialogul interior, traducere din franceză, Humanitas, 1995 (Humanitas, 2006), Clipa şi timpul, Paralela 45, 2005, precum şi o serie de articole şi interviuri realizate de-a lungul timpului. Cărţile enumerate aici sunt doar cele de filosofie.
3. Amintim aici cărțile de exegeză semnate de Leonid Dragomir: Mihai Șora – O filosofie a bucuriei și a speranței, Editura Cartea Românească, București, 2009, respectiv Valentin Cioveie: Impalpabila sferă a realului. Modelul ontologic și aplicațiile lui în filosofia lui Mihai Șora, Editura EIKON, Cluj-Napoca, 2011. Pe lângă aceste două cărți, au mai apărut de-a lungul timpului în presa culturală de la noi sau în reviste din străinătate importante articole exegetice semnate de nume cum ar fi Virgil Nemoianu, Aurelian Crăiuțu, Valentin Cioveie.
4. Mihai Șora, A fi, a face, a avea, p. 41.
5. Mihai Șora, A fi, a face, a avea, p. 80.
6. Mihai Şora, Sarea pământului, Cartea Românească, Bucureşti, 1978 (reeditare: Humanitas, 2006), p. 18 – trimitere la cunoaşterea de tip poetic.
7. Intricarea sau imbricarea organică este de fapt o instanţă de manifestare a atracţiei universale ce pe toate le menţine într-un perfect echilibru, atracţie ce apare în filosofia lui Mihai Şora sub forma erosului.
8. Mihai Șora, A fi, a face, a avea, pp. 33-34.
9. Mihai Șora, Clipa şi timpul, p. 88.