Pe aceeași temă
Există un numitor comun al tuturor documentelor din Arhiva Dunărea a Securităţii: banii. Arhiva documentează eforturile depuse de Securitate, în secret, pentru a pune la dispoziția liderilor comuniști sume uriașe în valută. Totul era de vânzare și totul trebuia convertit în dolari.
În aprilie 1960, colonelul de Securitate Nicolae Doicaru îi înainta lui Alexandru Drăghici, spre aprobare, un Referat1 care conținea o propunere bizară. Proaspătul șef al Direcției 1 (Informații Externe) îl informa pe ministrul de Interne că „prin mijloacele muncii de Securitate“ se poate desfășura o „combinație“ prin care statul român putea „economisi“ valută. Ofițeri de Securitate sub acoperire negociaseră, încă din 1958, cu un negustor englez importul unor animale de rasă și, după livrarea acestora, trebuiau plătiți 18.000 de dolari. Cunoscând obsesia regimului pentru acumularea de valută, Doicaru propunea ca în schimbul sumei datorate să fie oferită o marfă de care se puteau dispensa: cetățeni români care doreau să plece din „raiul comunist“. Statul urma să câștige dublu.
Încântat de abilitățile comerciale ale subalternului, Alexandru Drăghici aprobă, la 6 aprilie 1960, actul care avea să marcheze destinul a sute de mii de oameni și care va da naștere unei mafii organizate2.
Poza de filaj a obiectivului JAK - Henry Jakober (foto: CNSAS)
„Dunărea“: o cheie și foarte multe uși
Documentul semnat de Alexandru Drăghici se găsește într-unul din volumele care alcătuiesc ceea ce publicul larg numește Arhiva Dunărea. Considerată partea cea mai interesantă a moștenirii fostei Securități, arhiva desecretizată, care a împrumutat numele faimoasei întreprinderi de comerț exterior, a fost așteptată ani de-a rândul cu mare interes de opinia publică. Învăluită în aerul de mister și secretomanie specific instituției care a creat-o, ea a promis că va răspunde la una dintre întrebările obsedante ale postcomunismului românesc: „ce s-a întâmplat cu banii Securității?“.
Străbătând sutele de volume care alcătuiesc corpul de arhivă, cel care speră să găsească răspunsul final la întrebarea de mai sus va fi dezamăgit. Va descoperi un amalgam de documente dintre cele mai diverse. De la operațiuni valutare la dosare organizatorice (care conțin acțiuni desfășurate de ofițeri sub acoperire ai CIE3), dosare ale colaboratorilor externi, chitanțe, extrase de cont, scheme organizatorice, bilanțuri de activitate, acțiuni operative, planuri de măsuri, toate se succed într-un ritm haotic, accentuat de dezordinea cronologică. Asemenea unui păienjeniș, fiecare linie urmărită se ramifică, devine secundară, se oprește fără nici o explicație, pentru ca alta să îi ia locul.
Există, însă, un numitor comun al tuturor documentelor: banii. Arhiva documentează eforturile depuse de Securitate, în secret, pentru a pune la dispoziția liderilor comuniști sume uriașe în valută. Totul era de vânzare și totul trebuia convertit în dolari. „Operațiunile valutare speciale“ – titulatura tehnică care masca o gamă largă de îndeletniciri, de la vânzarea vizelor de ieșire din țară pentru evrei și germani la traficul de țigări și armament – au fost încredințate unor ofițeri din aparatul extern al Securității care puteau stabili contacte directe cu „imperialiștii“ sub acoperirea de reprezentanți economici sau diplomați ai statului român. Odată cu trecerea timpului, „portofoliul“ s-a diversificat și a devenit necesară organizarea centralizată, cu atât mai mult cu cât unele „afaceri“ se derulau pe parcursul mai multor ani.
„Operațiunile valutare“ s-au transformat în „Aport valutar“, prioriate absolută pentru Securitate, și, atunci când a fost creată ICE Dunărea (1982), sumele obținute erau deja de ordinul milioanelor de dolari. Treptat, sectoare întregi ale economiei naționale au devenit dependente de firma Securității și cele şase servicii ale ICE Dunărea se ocupau fiecare cu o ramură industrială, subordonându-și ministerele respective. Nimic nu mai pleca la export sau nu mai era importat fără să treacă prin filtrul întreprinderii de comerț exterior, care planifica indicatorii economici anuali şi încasa comisioane la afacerile derulate cu marfa statului, ca orice intermediar care se respectă.
Găzduită în sânul celei mai odioase instituții a statului comunist, mafia a învățat toate ticăloșiile pe care „părinții biologici“ le practicau. A atins maturitatea, cuprinzând o mare parte a aparatului politic și administrativ al regimului, a învățat să disimuleze, să coexiste cu „societatea socialistă multilateral dezvoltată“. În final, s-a dovedit atotputernică și a supraviețuit „creatorilor“. Arhiva Dunărea ne povestește istoria ei.
Totul are un început
După peluarea puterii și lichidarea adversarilor politici, liderii comuniști români se găseau, la sfârșitul anilor ’50, în fața unor provocări economice dramatice. Satisfacerea nevoilor crescânde ale stăpânilor sovietici (de care depindea menținerea la putere), eșecul masiv al colectivizării, precum și, lucru deloc neglijabil, trimiterea celor mai calificați oameni în pușcării și înlocuirea lor cu politruci semianalfabeți a condus la dezastru.
Șantierele nesfârșite, care dădeau naștere la fabrici, baraje, șosele și blocuri de locuințe, dădeau impresia unei dezvoltări economice fără precedent, în care toată lumea muncea și se bucura de binefacerile modernității.
Totul nu era, însă, decât un mare bluf. Deși se străduiau să mențină aparențele apelând la uriașul aparat propagandistic, „reprezentații poporului“ erau conștienți de realitate. Aveau nevoie urgent de soluții care să alimenteze cu bani o economie bazată pe dezvoltarea unor proiecte industriale gigant, menite mai degrabă să țină ocupată populația decât să genereze vreo urmă de prosperitate.
„Ajutorul frățesc“ secătuise resursele economice naționale, oferind la schimb utilaje industriale total nefolositoare (majoritatea lor erau defecte încă de la livrare), dar vasalii politici de la București nu îndrăzneau să conteste „viziunea economică“ a URSS. A nega superioritatea economiei socialiste față de cea capitalistă, bazată pe „exploatarea omului de către om“, ar fi fost o sinucidere la propriu pentru orice lider comunist al epocii.
Ezitanți, temători și cu sincope datorate unor conjuncturi politice, conducătorii români au început să angajeze negocieri cu diverși reprezentanți, oficiali sau nu, ai unor state „imperialiste“, deținătorii dolarilor de care aveau nevoie. Ceea ce unii istorici s-au grăbit să numească „independența românească“ în interiorul imperiului comunist condus de Uniunea Sovietică nu era decât vechiul calcul, atât de familiar, al menținerii la putere cu orice preț. Nici ideologia și nici naționalismul nu au jucat vreun rol important în această poveste.
Cum negocierile directe, deschise cu adversarii ideologici erau de neconceput pentru liderii de la București, ei au preferat să apeleze la singura instituție în care aveau încredere și care le garanta păstrarea secretului. După ce slujise partidul, lichidând orice urmă de opoziție, Securitatea avea să primească un nou rol, la fel de important.
Poliția politică, prin ofițerii ei acoperiți din ambasadele României, a primit ordin să își întindă „antenele“ spre orice putea semăna a tranzacție comercială. Disperarea regimului era marcată clar de lipsa oricăror indicații specifice sau de stabilirea unor domenii economice prioritare pentru care să se obțină contracte. Principiul de bază pare să fi fost la început: „orice poate aduce valută“.
Porc din rasa Landrace
Securitatea și porcii Landrace
La 3 iunie 1958, rezidența Direcției I (Informații Externe) de la Londra informa „Centrala“ că a închiriat un avion pentru a transporta 10 porci rasa Landrace la București, via Belgrad, și cerea să se rezolve formele de zbor deasupra teritoriului RPR. Transportul urma să fie însoțit de chiar șeful rezidenței, lucru puțin obișnuit, cu atât mai puțin cu cât acesta urma să se întoarcă imediat, cu același avion, în capitala Marii Bitanii. Formele de ieșire și intrare în țară trebuiau făcute chiar în aceeași zi pe Aeroportul Băneasa, motiv pentru care o echipă de la Direcția de Pașapoarte era prezentă la fața locului. Sub stricta supraveghere a Securității, avionul a aterizat la București, la ora 13.00, în data de 11 iunie 1958.
Rasa de porci Landrace este la origine din Danemarca, unde s-a format în perioada 1850-1905, prin încrucișarea unor rase locale cu Marele Alb englez. Principala caracteristică, sub aspect comercial, este bacon-ul de calitate superioară care rezultă din prelucrarea industrială a cărnii, ingredient foarte apreciat în componența micului dejun tradițional, în special în Marea Britanie.
Anglia importa în anii ’50, în special din Danemarca, cantități mari de bacon, producția internă nereușind să țină pasul cu cererea. Un motiv în plus îl constituia faptul că varianta englezească de Landrace era inferioară calitativ originalului danez, lucru bine cunoscut de producătorii nordici, care se bucurau de monopolul pe care îl dețineau.
Sosirea în mare secret la București a porcilor Landrace avea legătură exact cu situația de pe piața internațională a cărnii și era rezultatul negocierilor cu un comerciant englez pe nume Henry Jakober. Acesta îi sugerase, într-o discuție, atașatului comercial al Ambasadei RPR la Londra, în realitate căpitan de Securitate în Direcția I, că poate să ofere contra cost exemplare pentru reproducere din rasa Landrace englez, cu care românii pot să îmbunătățească rasele locale și să exporte apoi pe piața engleză carne de porc de calitate superioară. Convins că a descoperit o mină de aur, căpitanul Marcu Gheorghe s-a grăbit să-și informeze șefii și a obținut imediat aprobarea pentru întreaga operațiune.
„Centrala“ era mulțumită de perspectivele afacerii, dar ar fi fost și mai mulțumită dacă Jakober ar fi putut procura exemplare vii de Landrace danez. Ideea de a deține o marfă atât de prețioasă, care ar fi adus venituri mari în valută, i-a entuziasmat pe șefii Securității, însă telegrama trimisă de la Londra, în 15 octombrie 1958, le-a mai ponderat avântul. Jakober nu se putea angaja la un astfel de târg pentru că, din motive lesne de înțeles, danezii nu vindeau animale vii. Totuși, comerciantul propunea o soluție: să procure fiole cu sămânță de la vieri Landrace danez și românii să insemineze cu ele scroafele Landrace englez cumpărate de la el. Excedată de întorsătura situației, rezidența de la Londra anunță că Henry Jakober va sosi pe 19 octombrie la București pentru a discuta unele afaceri la Metalexport și sugerează să fie contactat cu această ocazie pentru a lămuri lucrurile.
La București, șeful Direcției I, general-maior Gavriliuc Mihai, decide contactarea lui Jakober de către doi ofițeri din subordine: căpitanii Răcuțeanu Gheorghe și Dumitrăchescu Ion. Cei doi se prezintă la discuții ca fiind reprezentanți ai Ministerului Agriculturii și Silviculturii: inginerul Constantin și inginerul Popescu. După ce evită un moment jenant (Jakober dorea să vadă porcii trimiși și cei doi au refuzat sub pretextul că sunt „la o fermă departe de București“), „inginerii“ reușesc să canalizeze discuțiile spre punctul de interes și obțin promisiunea că negustorul englez va procura materialul genetic dorit. Mai mult, Henry Jakober se oferă să vândă și vite și chiar instalații moderne pentru prelucrarea cărnii, cu plata în rate pe doi ani, iar dacă nu au bani, românii pot plăti în alte produse. Își face cunoscute, fără să se ferească, și concepțiile politice: este de acord cu înlăturarea monarhiei și elogiază realizările regimului. La despărțire le oferă ofițerilor un mic cadou: două pachete conținând trei cămăși bărbătești, două perechi de ciorapi pentru femei (!?) și o cutie de pudră. Prudenți, cei doi se disculpă în Raportul pe care îl întocmesc: „Fiind în fața hotelului, unde era lume, nu s-a putut face o discuție contradictorie“3.
După o verificare la Direcția a II-a (Contraspionaj), din care reieșea că vizita des România, că o cunoștea pe Maria Tănase și că unii dintre cei cu care se întâlnea erau bănuiți de spionaj, se dispune urmărirea lui Jakober sub numele conspirativ „Kraus“. Camera de hotel este înțesată cu microfoane, este filat în permanență și informatoarea „Irina“ este trimisă să îi câștige „bunăvoința“.
Considerând suficiente măsurile de siguranță, „Centrala“ a hotărât continuarea operațiunii. Henry Jakober era un afacerist pe gustul Securității.
Colonelul Doicaru are o idee
Sursa „Adrian“, angajat al Ministerului Comerțului Exterior, informa Securitatea, în mai 1959, că un anume Jakober intervenise la ministrul Ana Toma pentru a se permite plecarea din țară a unei familii de evrei. Sursa nu reținuse numele lor și nici nu putea oferi alte detalii. Pentru că era menționat numele comerciantului, nota este trimisă la Direcția I, care avea legături de afaceri cu el.
Peste câteva luni, la 5 septembrie 1959, doi ofițeri din Direcția a II-a, maiorii Ilie Mihai și Cojocaru Iulian, trimit superiorilor un Referat cu propuneri5 în care arată că, în luna august, un anume Berry Bernard ceruse, printr-un memoriu, eliberarea din închisoare a tatălui său, condamnat la 25 ani muncă silnică pentru „trafic de valută“. Pentru eliberarea lui Berry Marcu și obținerea vizei de plecare în Israel pentru întreaga familie (6 persoane), rudele din străinătate erau dispuse să „despăgubească statul român“ cu 10.000 de dolari. Afacerea li se părea bună, dar șeful direcției refuză să o aprobe.
Între timp, afacerile Direcției I cu Jakober erau în plin avânt. În perioada iunie 1958–noiembrie 1959, la fermele speciale, plasate în incinta Gospodăriilor Agricole ale Direcției Generale a Penitenciarelor și Coloniilor de Muncă, fuseseră aduse 12 de vaci rasa Friza, 34 de vaci rasa Santa Gertrudis, 45 de oi rasa Oxford, 10 oi rasa Southdown, 55 de oi rasa Romney Marsh și 25 de porci rasa Landrace.
Existaseră ceva probleme atunci când reprezentatul Prodexport sunase la Londra și întrebase din dispoziția cui se cumpărau animalele, având în vedere că întreprinderea care era abilitată cu aceste operațiuni nu fusese înștiințată. Când i s-a răspuns că animalele fuseseră solicitate de Ministerul Agriculturii, directorul Prodexport a replicat că verificase deja și ministerul nu era implicat. Șefii Securității „au sfătuit celelalte organizații să nu intervină cu asemenea procedee, deoarece pot prejudicia muncii“. Nimeni nu a mai dorit să știe ce e cu animalele respective.
La 12 noiembrie 1959, rezidența de la Londra întreabă „Centrala“ ce aranjamente s-au făcut cu Jakober pentru plata ultimei livrări de animale. Nedumerirea este accentuată de însemnarea marginală de pe telegramă, care aparține lui Alexandru Drăghici, ministrul de Interne. Acesta îi solicită lui Nicolae Doicaru să vină „chiar azi la mine cu un răspuns la problemele ridicate de rezidență“. Ce anume i-a spus colonelul Doicaru ministrului Drăghici între patru ochi e posibil să nu aflăm niciodată, dar putem ști care a fost rezultatul întâlnirii.
Rezidența de la Londra a expediat la 17 martie 1960 o nouă telegramă în care raportează că, în urma notei nr. 1282/TS primită de la București, „s-a discutat cu Jakober în combinația BERY MARCU și acesta este de acord să livreze 15 vaci și doi tauri Jersey și 15 oi merinos din Australia“.
Doicaru, puternic pe poziție, simte că poate cere mai mult și suplimentează numărul de animale propus la schimb. În schimbul familiei de evrei, partea română urma să primească 100 de oi rasa merinos australian, 25 de vite rasa Jersey și 30 de porci rasa Landrace. După calculele colonelului, suma totală a tranzacției era de 35.100 de dolari și acoperea și datoria de 18.000 dolari către Jakober.
Londra comunică la 29 aprilie 1960 că Jakober a acceptat și noii termeni ai combinației. Ofițerii de la rezidență propun ca evreilor „să li se dea drumul“ numai după primirea animalelor. Alexandru Drăghici este de acord.
Vânzarea oamenilor putea începe. //
Note:
1. FOVS, Dosar 2871, vol. 13, f. 3.
2. MÁFIE s. f. – Asociație teroristă secretă care practică șantajul și asasinatul. · Grup de indivizi cu îndeletniciri suspecte. · Grup de persoane legate între ele prin preocupări comune și care îşi apără reciproc interesele (meschine). [Acc. și: mafíe] – Din it. mafia.
3. Centrul de Informații Externe (UM 0544) – Direcţia Externă a Securității, în subordinea căreia se găsea ICE Dunărea (UM 0107).
4. FOVS, Dosar 2871, vol. 4, f. 24.
5. FOVS, Dosar 2871, vol. 4, f. 237-239.