Pe aceeași temă
La 13 iunie 2008, irlandezii au respins, in urma unui referendum, Tratatul de la Lisabona, document care indica cele mai importante directii pentru viitorul UE. Declaratiile facute de liderii UE sau de cei ai statelor membre, la incheierea summit-ului european de la Bruxelles din 19-20 iunie, au anuntat o "perioada de analiza" a situatiei, cu mentiunea ca ratificarea Tratatului trebuie sa continue. Specialistii in problematica europeana au anticipat o repetare a crizei institutionale din 2005, cand francezii si olandezii au respins Tratatul Constitutional al UE.
Tratatul de la Lisabona
• Parlamentul European (PE) a dobandit atributii sporite in ceea ce priveste legiferarea, bugetul UE si incheierea tratatelor internationale. Daca Tratatul de la Lisabona va intra in vigoare, Parlamentul va legifera in domeniile imigratiei legale, cooperarii judiciare si politienesti, comert si agricultura. Consiliul si Parlamentul vor stabili cheltuielile comunitare. Incheierea tratatelor internationale nu se va putea realiza fara aprobarea Parlamentului. Se creeaza functia de presedinte al Consiliului European, ales pentru un mandat de doi ani si jumatate, care va spori impactul, coerenta si vizibilitatea actiunii externe a UE.
• Tratatul prevede schimbarea modalitatii de luare a deciziilor prin introducerea majoritatii calificate, cu exceptia situatiilor care impun o alta procedura. Conform prevederilor actului de la Lisabona, din 2014 legile nu vor putea trece de Consiliul European daca nu vor obtine o dubla majoritate (majoritatea statelor membre - 55% si majoritatea populatiei - 65%). La cererea Poloniei, in textul Tratatului a fost inclusa prevederea potrivit careia un numar restrans de state se pot opune unei decizii, situatie in care Consiliul este obigat sa gaseasca o formula de conciliere.
• Noul Tratat propune reducerea cu 2/3 a numarului de comisari europeni (18 comisari pentru 27 de state membre) incepand din 2014. Procedura de numire a comisarilor va respecta principiul rotatiei statelor, astfel incat fiecare stat va trimite la un moment dat un comisar.
• In ceea ce priveste politica externa a UE, Tratatul stabileste functia de Inalt Reprezentant pentru Afaceri Externe si Politica de Securitate. Detinatorul acestei functii este reprezentantul Consiliului in PESC (Politica Externa de Securiate Comuna) si vicepresedinte al Comisiei pentru relatii externe.
• Arhitectii Tratatului au introdus, la nivelul relatiilor dintre cei 27 de membri ai UE, clauza solidaritatii. Potrivit acesteia, in cazul unui atac terorist, un stat al UE poate obtine sprijinul comun al celorlalte state. Clauza solidaritatii este prezenta in prevederile Tratatului si in ceea ce priveste rezolvarea crizelor de aprovizionare cu energie. In situatia in care un stat membru al UE are dificultati in aprovizionarea cu energie, poate beneficia de sprijinul celorlalti membri ai Uniunii. Un capitol al Tratatului a fost destinat domeniului energie (pietele energetice, securitatea aprovizionarii cu energie, surse alternative de energie).
• Textul Tratatului prevede largirea atributiilor Curtii de Justitie si garanteza aplicarea Cartei Drepturilor Fundamentale. Noul Tratat permite cetatenilor Uniunii sa-si exprime parerea cu privire la temele europene prin intermediul unei petitii. Daca petitia respectiva intruneste 1 milion de semnaturi, Comisia inainteaza o propunere legislativa pe baza acesteia.
Referendumuri
• 10 mai 1972: irlandezii s-au pronuntat, prin referendum, pentru aderarea Irlandei la Comunitatile Europene • 25 septembrie 1972: a avut loc in Norvegia un referendum pentru aderarea la Comunitatile Europene. Majoritatea populatiei a fost impotriva • 2 octombrie 1972: danezii au votat in majoritate "DA" intr-un referendum in care li s-a cerut sa se pronunte cu privire la aderea Danemarcei la Comunitatile Europene • 5 iunie 1975: britanicii s-au pronuntat in proportie de 67,2% in favoarea ramanerii Marii Britanii in Comunitatile Europene • 1987: Irlanda a ratificat prin referendum Actul Unic European • 2 iunie 1992: populatia Danemarcei a respins, prin referendum, Tratatul de la Maastricht. Dupa un an, danezii au revenit asupra deciziei si au schimbat rezultatul consultarii • 18 iunie 1992: irlandezii s-au pronuntat in majoritate favorabili Tratatului de la Maastricht • 20 septembrie 1992: Franta a organizat un referendum al carui rezultat a fost favorabil Tratatului de la Maastricht • 12 iunie 1994: autoritatile austriece au organizat un referendum in urma caruia populatia a sustinut aderarea Austriei la UE • 13 noiembrie 1994: suedezii s-au aratat, in cadrul unui referendum, favorabili aderarii Suediei la UE • 28 noiembrie 1994: norvegienii au respins, din nou prin referendum, aderarea statului lor la UE • 20 septembrie 2000: in Danemarca a avut loc un referendum pentru adoptarea monedei euro. Majoritatea a decis "NU" • 7 iunie 2001: irlandezii au respins prin referendum Tratatul de la Nisa. In anul urmator, referendumul a fost reluat si a inregistrat un succes • 8 martie-14 septembrie 2003: Malta, Slovenia, Ungaria, Lituania, Slovacia, Polonia, Cehia si Letonia au organizat referendumuri cu privire la aderarea la UE. Populatia acestor state a votat favorabil • 14 septembrie 2003: suedezii au respins prin referendum adoptarea euro • 20 februarie 2005: spaniolii s-au pronuntat, prin referendum, in favoarea Tratatului Constitutional de la Roma • 29 mai 2005: francezii au decis sa se opuna Tratatului Constitutional • 1 iunie 2005: olandezii au respins Tratatul Constitutional • 10 iulie: luxemburghezii au votat in favoarea Constitutiei Europene.
Crizele unificarii europene
• 30 august 1954: Adunarea Nationala a Frantei nu a ratificat Tratatul Comunitatii Europene a Apararii, inlaturand posibilitatea crearii unei comunitati politice (prin semnarea Tratatelor de la Paris si Roma se crease o comunitate economica).
• 14 ianuarie 1963: presedintele Frantei, Charles de Gaulle, a anuntat ca nu va sustine aderarea Marii Britanii la Comunitatile Europene.
• 1 iulie 1965: Franta a anuntat ca nu va mai participa la negocierile pentru finantarea Politicii Agricole Comune. Pana in 1966, va practica politica "scaunului gol", refuzand sa trimita reprezentanti la intalnirile Consiliului.
• 23 februarie 1982: populatia Groenlandei a decis, in urma unui referendum, retragerea din Comunitatile Europene. Groenlanda a devenit membru al Comunitatilor prin aderarea Danemarcei in 1972.
Un triumf al cetateanului eurosceptic
Votul irlandezilor de respingere a Tratatului de la Lisabona, dar si referendumurile din Franta si Olanda impotriva Constitutiei Europene arata o consolidare semnificativa a euroscepticismului ca atitudine publica. Toate cele trei momente indica o infrangere asupra unei anumite viziuni de organizare si structurare a Uniunii Europene. Este o modalitate foarte directa de a spune "NU" unei constructii supranationale ce confera puteri substantiale unor elite tehnocratice si care, pe fond, marginalizeaza si periferizeaza cetateanul. El este marele absent al tratatelor europene. Actorii principali ai Europei institutionalizate sunt elitele.
De fapt, aici pare a fi marea problema a constructiei europene recente, anume, ruptura dintre Bruxellesul elitelor supranationale si omul de rand. Acesta nu se simte reprezentat de o birocratie care pare sa fie prioritar interesata de amenajarea propriilor pozitii de putere. Pentru cetateanul de rand, tratatele UE sunt produse pur birocratice, specializate si neinteligibile. Sunt mai degraba reguli de conduita pentru elite care nu au nimic de a face cu preocuparile omului de rand. Tratatele UE reusesc sa arate doar cat de departe este paradisul supranational cu parfum postmodernist al Bruxellesului fata de realitatea profund nationala a cetateanului francez, olandez sau irlandez, care tinde sa reactioneze la probleme mult mai pragmatice, precum imigratia sau somajul. In plus, acesta nu are niciun mijloc de a sanctiona administratia de la Bruxelles, care nu este, in ansamblul sau, un produs cu legitimitate electorala.
Nu exista, de altfel, mecanisme de sanctionare electorala a oficialilor comunitari. Tocmai de aceea, ori de cate ori apare ocazia, euroscepticii nu ezita sa-si arate dezaprobarea fata de un model de guvernare construit pe un real deficit de reprezentare - "democratia de Bruxelles". Simbolic, Tratatul de la Lisabona anunta depasirea unei Europe a statelor: pentru prima data sunt create doua portofolii esentiale capitalului de reprezentare diplomatica a UE pe scena globala - presedintele si ministrul de Externe al UE; de asemenea, se fac pasi semnificativi spre institutionalizarea unei aparari comune (tratatul prevede o clauza de aparare colectiva care, in sine, ofera o garantie de securitate mai puternica decat cea furnizata de NATO).
In acest context, referendumul irlandez este un vot pentru conservarea statului si a identitatii nationale si totodata un protest impotriva Europei unite, care tinde sa absoarba si sa centralizeze la Bruxelles atribute esentiale ale suveranitatii nationale. La nivel identitar, cetatenii continua sa se identifice prioritar cu statele natiuni si rareori cu Europa Bruxellesului.
CODRUT CONSTANTINESCU
Cand buturuga mica rastoarna carul mare
Respingerea Tratatului de la Lisabona de catre electoratul irlandez, in urma singurului referendum organizat in tarile UE avand drept subiect acest document, a venit ca un soc pentru intreaga comunitate europeana. Rezultatele au fost clare: 53,4% (862.415 voturi) au fost exprimate impotriva Tratatului, iar 46,6% (752.451 voturi) in favoarea lui. Care ar fi insa cauzele acestui esec, totusi, neasteptat? Sondajele de opinie ofereau un avans taberei proeuropene, chiar cu doua saptamani inaintea zilei de 12 iunie.
O prima cauza ar fi faptul ca politicienii care au sustinut Tratatul, provenind din intregul spectru politic irlandez, nu au fost foarte convingatori. Cum poate un simplu alegator sa voteze un Tratat pe care comisarul irlandez sau ministrul de Externe au recunoscut ca nu l-au citit in intregime? Unul dintre raspunsurile pe care le-au dat alegatorii care au votat impotriva atunci cand au fost intrebati de ce au procedat astfel a fost: pentru ca nu-l intelegeau. Dar ne intrebam, utopic, cate tratate internationale sunt intelese de publicul larg?! Un alt motiv pentru care electoratul irlandez a respins Tratatul este uitarea. Interesant este faptul ca persoanele in varsta au fost mai dispuse sa voteze in favoarea unui Tratat european pe care, fara indoiala, prea putina lume l-a citit, decat persoanele mai tinere. De aceea acest vot a fost, pana la urma, un vot pentru sau impotriva ideii de Uniune Europeana. Explicatiile ar fi doua: 1) cei trecuti de 65 de ani se apropie sau sunt la pensie, deci nu-si mai simt pozitiile/serviciile amenintate de posibili imigranti din Est, cea mai importanta consecinta a celor doua valuri de extindere, din 2004 si 2007, pentru societatea irlandeza, dar 2) nu trebuie uitat ca batranii Irlandei isi aduc aminte foarte bine cum era Irlanda inainte de aderarea la Comunitate, cea mai saraca tara la acel moment din Europa de Vest. Cei care si-au exprimat optiunea in favoarea Tratatului au fost intrebati care sunt motivele care ii determina sa aiba aceasta atitudine. Pastrarea implicarii Irlandei in afacerile europene a ocupat prima pozitie, urmata de nevoia economiei irlandeze de a face parte din UE, pe locul al treilea fiind necesitatea unei mai bune functionari a mecanismului institutional al UE. Cei care au raspuns ca vor vota negativ si-au argumentat pozitia motivand ca nu au inteles despre ce e vorba in Tratat, dar si, pe pozitia secunda, de nevoia de a proteja investitiile din Irlanda si de a proteja neutralitatea tarii (Irlanda nu face parte din NATO, chiar daca a fost invitata in 1949, dintr-un motiv foarte simplu: NATO garanteaza integritatea teritoriala a tarilor membre, exact ceea ce Irlanda pe acea vreme contesta Marii Britanii, cele sase comitate nord-irlandeze). Daca primul motiv este de inteles, urmatoarele doua, insa, sunt temeri nejustificate. Pozitia strategica a Irlandei, pod intre Europa Occidentala si America, i-a adus insemnate beneficii economice pe care nimeni nu i le poate retrage peste noapte. Temerea privind aderarea la un bloc militar occidental este nefundamentata, conflictul cu Marea Britanie a fost rezolvat satisfacator, granita nordica a fost recunoscuta in mod oficial, iar Dublinul nu mai are nicio revendicare teritoriala fata de Londra sau Belfast. Relevanta este si compozitia sociala a celor doua tabere: daca Tratatul a fost sustinut de intelectuali si de populatia urbana bine educata, in schimb a fost respins de clasa muncitoare si de micii fermieri, tematori ca li se vor diminua subventiile.
O alta cauza ar fi presiunea pusa pe electoratul irlandez de catre marile state continentale, mai ales Franta si Germania, presiune usor de inteles, avand in vedere raportul de forte din cadrul Uniunii Europene. Iar unui popor mandru, precum cel irlandez, nu-i prea place sa i se spuna ce sa faca sau cum sa voteze. Frustrarea marilor tari din UE este justificata, avand in vedere ca din 1973, anul aderarii Irlandei la Comunitatea Europeana, ea a beneficiat de sume substantiale care proveneau in urma procesului de redistribuire in functie de criteriile economice care favorizeaza statele sarace din Comunitate. In plus, noul prim-ministru irlandez, Brian Cowen, fost ministru de Finante, care i-a luat locul lui Bertie Ahern, atat in fruntea guvernului, cat si a celui mai puternic partid irlandez (Fianna Fail), nu are nici pe departe anvergura lui Ahern, care a reusit totusi sa castige alegerile generale de trei ori consecutiv. Demisionand pe 6 mai 2008, in urma unor lungi anchete ale justitiei irlandeze (care doar il ancheteaza, verdictul nu a fost anuntat), Bertie Ahern mai degraba a grevat tabara proeuropeana decat a ajutat-o.
Principalul subiect al Consiliului European de vara de la Bruxelles a fost gasirea unei solutii pentru a salva Tratatul de la Lisabona, fapt ce nu s-a reusit, decizandu-se amanarea rezolvarii problemei pana la toamna. Premierul irlandez nu s-a simtit prea confortabil, declarand ca el personal nu are nicio solutie si ca este prematur sa se prevada un al doilea referendum, dupa modelul Nisa. Ne intrebam cum ar putea obtine un alt rezultat a doua oara, dupa ce a fost invins clar de eurosceptici. S-ar face de ras acasa la el si si-ar compromite intreaga cariera politica ce tocmai atinsese varful. Ii va fi greu sa ramana cu imaginea nesifonata. Daca organizeaza un nou referendum si il pierde, poate sa-si dea demisia. Daca nu o face, va fi responsabil, in ochii partenerilor din UE, de ingroparea Tratatului. Singura lui sansa ar fi sa castige referendumul, ceea ce pare putin probabil.
Ceea ce ni se pare evident este faptul ca marile state nu se vor impotmoli ca urmare a acestui rezultat, pentru ca Irlanda nu are aceeasi pondere in cadrul UE precum Franta sau Olanda si, precum in 2002, vor incerca sa gaseasca o solutie pentru a depasi impasul, eventual oferind cateva concesii Dublinului pentru a-i da premierului irlandez un bun motiv sa mai organizeze un referendum. Impasul este, nu in ultimul rand, si unul de imagine. A devenit UE o sperietoare pentru electoratul din vechile tari membre, care nu o mai inghit? Ideea ajutorarii economice prin intermediul celebrelor Fonduri Structurale si aferente PAC destinate tarilor sarace din Est a devenit desueta? In mod cert, coeziunea unui bloc atat de (sau destul de) eterogen precum cel al UE mai are mult de asteptat pana la o deplina consolidare. Iar acest subiect va provoca in continuare multe valuri de cerneala (ceea ce nici nu-i atat de rau, doar se discuta despre Uniunea Europeana...).
JOHN HULSMAN*
Vot impotriva elitelor tehnocratice supranationale
Care sunt motivele pentru care cetatenii Irlandei au respins Tratatul de la Lisabona?
Exit poll-urile de dupa votul din Irlanda au fost foarte clare: irlandezii au respins Tratatul pentru ca nu stiau ce contine. Cum ar spune tatal meu: nu semna niciodata un angajament inainte sa cunosti toate detaliile, fie ca e vorba de contracte incheiate cu o banca sau de orice altceva. Sa ne amintim si de faptul ca, prin rescrierea si transformarea Constitutiei in ceea ce avea sa devina Tratatul de la Lisabona, Bruxellesul a creat un document total nebulos. Iar poporul irlandez a decis ca nu isi va asuma ceva ce nu intelege. In plus, insusi primul ministru al Irlandei a recunoscut public ca nu a citit textul Tratatului de la un capat la altul. Atunci pentru ce, Doamne iarta-ma, ar trebui sa fii de acord cu ceva ce nu intelegi? Cred ca acesta este principalul motiv pentru care irlandezii au respins Tratatul de la Lisabona.
Care sunt consecintele politice ale votului din Irlanda asupra proiectului european? Ne putem oare astepta la o suspendare a transferului de suveranitate politica dinspre statele natiuni catre Bruxelles?
Principala consecinta a votului irlandez este aceea ca UE trebuie sa corecteze problema deficitului democratic. Elitele Europei institutionalizate trebuie sa accepte ca uneori "NU" inseamna chiar "NU" si ca nu ii poti desfiinta pe oamenii ale caror decizii nu iti sunt pe plac. Problema Europei comunitare este, pe de o parte, aceea ca sustinatorii unei integrari si mai profunde tind sa faca parte, in general, din elite, insa, pe de alta parte, ei nu reusesc sa il convinga pe omul de rand de virtutea cauzei lor. Rezultatul? Respingerea Tratatului de la Lisabona de catre Irlanda, respingerea Constitutiei Europene de catre cetatenii din Franta si Olanda. Toate aceste reactii compun un model care ne spune ca foarte multi cetateni ai Europei nu inteleg de ce trebuie sa voteze pentru un proiect elitist care nu face decat sa centralizeze puterea foarte departe de ei, la Bruxelles. Pana cand "eurocratia" nu va corecta aceasta realitate, vor urma si mai multe respingeri, dar asta nu inseamna sa nu-i mai lasam pe oameni sa voteze in probleme privind integrarea (aceasta ar fi tocmai lectia gresita a votului irlandez).
Este votul irlandez un vot impotriva unui superstat european si totodata un vot orientat spre conservarea puterii si a identitatii statului natiune?
Da, cred ca este. O Europa in care statele raman suverane pare a fi Europa ideala nu doar pentru cetatenii din Irlanda, ci si pentru cetatenii din Franta si Olanda. In general, cetatenii sunt in favoarea integrarii economice si, pana la o limita, sustin o anumita forma de integrare sociala. Ceea ce resping cu certitudine este perspectiva unui superstat in care puterea este cedata eurocratiei de la Bruxelles, cu alte cuvinte, unor elite situate in afara oricarei forme de responsabilitate electorala (in varianta sa clasica, democratia electiva era un mecanism de responsabilizare prin vot a elitelor politice, in masura in care acestea erau un produs si un rezultat al votului popular). Pe fond, ca un bun jeffersonian american, gasesc aceasta tendinta de respingere a unui model in care elitele nu sunt produsul unui vot popular, capabile sa le responsabilizeze politic in fata unui anumit electorat, ca fiind un verdict foarte reconfortant. In fond si la urma urmei, Bruxellesul nu a dovedit si de fapt nu a reusit sa convinga ca guvernarea prin elite tehnocratice supranationale (situate in afara oricaror modalitati de sanctiune electorala) este mai buna decat guvernarea reprezentativa prin lideri politici nationali, in cazul carora avem certe mijloace de sanctiune electorala.
Care sunt cele mai probabile tendinte in etapa imediat urmatoare?
Cred ca proiectul european va pendula intre doua tendinte: statele vor opta fie sa se integreze intr-o Europa cu mai multe viteze, fie pentru o forma de integrare mai usoara, sensibil diminuata. Anumite state ar putea decide continuarea procesului de integrare in anumite compartimente si pe anumite segmente, proces care in terminologia comunitara este cunoscut sub denumirea de cooperare intensificata, ceea ce este perfect justificat si ar trebui lasate sa o faca. Pe de alta parte, pot exista state care sa nu doreasca continuarea procesului de integrare si, mai mult, care sa vrea sa mentina atribute vitale ale suveranitatii nationale in afara Europei institutionalizate. Cel mai spectaculos lucru la Europa, si vorbesc din perspectiva unui american, este ca te poti deplasa o suta de mile si intalni patru culturi diferite. Aceasta-i Europa: o unitate in diversitate. Totodata, in asta consta si marea sa slabiciune - in diversitatea sa, in diferentele sale. Pana cand liderii europeni nu vor intelege aceasta realitate vor urma si mai multe referendumuri de respingere. Din aceasta perspectiva, un model al integrarii in mai multe viteze pare sa se potriveasca cel mai bine mozaicului european, diversitatii culturale, istorice si politice din Europa reala, din Europa profunda.
Este actuala criza o lovitura fatala data capitalului de incredere al Europei pe scena internationala? Cred ca astazi UE se afla in fata unei dileme shakespeariene: a fi sau a nu fi un actor cheie in modelarea profilului strategic al secolului XXI, alaturi de SUA.
Respingerea Tratatului de la Lisabona este o lovitura majora data visului Europei unificate de a se transforma intr-o putere polara (un pol de putere omogena, compacta) capabila sa actioneze autonom alaturi de celelalte mari puteri ale lumii: SUA, China, India, Rusia. Dar nu trebuie sa uitam, pe de alta parte, ca aproape nicio problema din sfera guvernarii globale (Al Qaida, Afganistanul, proliferarea nucleara, statele esuate) nu poate fi solutionata fara cooperarea dintre SUA si Europa. Pe fond insa, Europa este departe de a fi un actor unitar, cu o voce unica: politica sa externa este inca preponderent facuta de catre elitele din Londra, Paris, Berlin, Madrid si nimeni nu se gandeste serios sa contacteze Bruxellesul pentru a discuta probleme punctuale militare sau de politica externa. Cu totul altfel stau lucrurile in sfera economica, a comertului - unde UE este realmente un superstat si unde este imperativ sa discuti si sa negociezi direct cu Bruxellesul. Dar, in afara acestor aspecte exclusiv economice, tot va fi nevoie sa vorbesti direct cu statele natiuni si nicio problema nu va putea fi rezolvata, in viitorul apropiat, fara consultarea principalelor state europene. Totusi, Europa este departe de a fi irelevanta. Europa ramane cel mai mare investitor al Statelor Unite. NATO ramane alianta militara primara a Americii. Si nicio problema la care pot sa ma gandesc nu poate fi rezolvata in absenta unui acord intre Europa si SUA. Traim insa intr-o epoca in care cooperarea dintre Europa si America nu mai este suficienta (este necesara, dar nu si suficienta), fiind nevoie de cooptarea unor state din afara parteneriatului transatlantic pentru a putea gestiona stabilitatea globala. Nu cred in irelevanta Europei in raport cu dinamicile globale, insa ideea unui superstat european, a unui pol compact de putere care sa se manifeste unitar pe scena internationala este de domeniul trecutului.
* Expert in probleme euroatlantice la German Council on Foreign Relations (Berlin); intre 1999-2006 a fost senior analyst la Heritage Foundation (Washington D.C.); in 2006 a publicat, impreuna cu Anatol Lieven, bestseller-ul Ethical Realism: a vision for America’s role in the world.
Grupaj realizat de Ileana Racheru si Octavian Manea