Pe aceeași temă
După ce a anunțat că va candida pentru un nou mandat de președinte, Vladimir Putin a prezentat cel mai important și controversat proiect politic al său - crearea Uniunii Euroasiatice până în 2015.
Cotidianul Izvestia a publicat în numărul din 3 octombrie 2011 articolul premierului, pe atunci, Vladimir Putin, Un nou proiect integraționist pentru Eurasia – viitorul care se naște astăzi. Articolul, apărut la scurtă vreme după ce Vladimir Putin a anunțat că va candida pentru un nou mandat de președinte, a stârnit entuziasmul unor comentatori și i-a consternat pe alții. În primul paragraf, Putin reamintește că la 1 ianuarie 2012 se inaugurează Spațiul Economic Unic Rusia-Belarus-Kazahstan, după care trece în revistă stadiul procesului de integrare a fostelor republici sovietice. Premierul Putin constată că perioada de criză economică mondială a împins statele să caute noi resurse pentru creșterea economică, iar procesele de integrare au primit un impuls suplimentar. Integrarea ar trebui să devină un proces atrăgător pentru oameni și afaceri, un proiect pe termen lung, care să nu depindă de conjuncturi politice de moment. Până aici, nimic nou!
În partea a doua a articolului, actualul președinte al Rusiei anunță o nouă etapă, un obiectiv ambițios, „un nivel mai înalt de integrare – Uniunea Euroasiatică“ (UEA). În primul rând, nu e vorba despre refacerea fostei URSS, îi asigură pe cititori actualul președinte al Rusiei. Vladimir Putin propune o puternică uniune supranațională, capabilă să devină unul dintre polurile de putere ale lumii contemporane, conectând astfel efectiv Europa cu dinamica regiune Asia-Pacific. „Bogatele resurse naturale, capitalurile, potențialul uman remarcabil vor permite UEA să fie competitivă în cursa industrială și tehnologică, în întrecerea pentru atragerea investitorilor, pentru înființarea de noi locuri de muncă și industrii avansate. Și, alături de alți jucători cheie și structuri regionale – precum UE, SUA, China, Cooperarea Economică Asia-Pacific –, să asigure statornicia dezvoltării globale.“
În al doilea rând, continuă Vladimir Putin în articolul din Izvestia, UEA va deveni un fel de centru pentru viitoarele procese de integrare. În al treilea rând, ar fi o eroare să opunem UEA Comunității Statelor Independente. „Fiecare dintre aceste structuri are locul și rolul său în spațiul post-sovietic.“ În al patrulea rând, UEA este un proiect deschis. „Salutăm aderarea la el a altor parteneri, înainte de toate a celor din țările CSI.“
Cel puțin alte două idei din articolul lui Vladimir Putin mai trebuie reținute. Proiectul UEA nu se opune „alegerii europene“ de către unele foste republici sovietice. „Uniunea Euroasiatică va fi construită pe principiile de integrare universale ca parte inseparabilă a Marii Europe unite de aceleași valori ale libertății, democrației și legilor pieței.“ Încă din 2003, continuă președintele Putin, Rusia și UE s-au înțeles să pună bazele unei zone economice comune, fără apariția unei structuri supranaționale. Și, de ce nu?, înființarea unei comunități economice de la Lisabona la Vladivostok, o zonă de comerț liber, fără să excludă forme de integrare mai avansată. Mai mult chiar, se are în vedere o acţiune coordonată în sfera industrială, tehnologică, energetică, a educației și științei. În sfârșit, ridicarea barierei vizelor. Aderarea la UEA va permite fiecărui membru să se integreze în Europa „mai repede și de pe poziții mai puternice“. Mai mult decât atât, parteneriatul UE-UEA va înlesni formarea unor condiții reale „pentru modificarea configurației geopolitice și geoeconomice a întregului continent și va avea fără îndoială un efect global pozitiv“.
A doua idee subliniată de președintele Putin este că formarea UEA se va inspira din experiența UE și va avea la bază Uniunea Vamală și Spațiul Economic Unic, organizații care deja funcționează.
În ciuda asigurărilor lui Vladimir Putin că, prin crearea UEA, Moscova nu urmărește refacerea URSS, marea majoritate a experților occidentali, dar nu numai ei, au acuzat tendințele expansioniste ale Moscovei, care ar dori să-și securizeze dominația în fostul spațiu sovietic pe care-l consideră zonă exclusivă de influență. În fapt, continuă la unison mai mulți comentatori, UEA este un nume nou sub care se ascunde Imperiul Rus, ultimul imperiu de tip colonial.
Acest tip de reacții sau unele argumente de ordin tactic se pare că l-au determinat pe Vladimir Putin să nu revină asupra proiectului în campania electorală, în articolele programatice privind politica externă (Rusia într-o lume în schimbare, Moskovskie novosti, 27 februarie 2012), securitate și apărare (Vladimir Putin: Fiți puternici – garanția securității naționale a Rusiei, Rossiiskaia gazeta, 17 februarie 2012). Doar site-ul oficial al candidatului (www.putin2012.ru) menționează, la capitolul 5 (O Rusie puternică într-o lume complicată) din Program, în paragraful al doilea: „Uniunea Vamală Rusia, Belarus și Kazahstan funcționează. Din 2012 va deveni realitate Spațiul Economic Unic, care este o treaptă superioară de integrare. Vom merge și mai departe la înființarea Uniunii Euroasiatice, care deschide o nouă epocă a relațiilor din spațiul post-sovietic“. Cam puțin pentru cel mai important proiect geopolitic al Kremlinului la începutul mileniului al treilea! Sau poate că a fost un simplu balon de încercare lansat de Vladimir Putin, care nu este nici el convins de validitatea proiectului?!
Oricum, subiectul a revenit în atenția opiniei publice cu ocazia întâlnirii de la Kremlin dintre președinții Rusiei, Belarusului și Kazahstanului, de la 18 noiembrie 2011, când au decis înființarea Comisiei Economice Euroasiatice și s-a vorbit de apariția unei monede comune, după modelul euro. Tema se presupune că va deveni de actualitate abia după 2015, când ar putea începe negocierile pentru noua monedă.
Chiar dacă există deja o literatură suficient de stufoasă pe marginea UEA, datele proiectului sunt prea puțin conturate, deși a trecut ceva timp de când, la summitul Comunității Economice Euroasiatice de la Moscova (decembrie 2010), s-a anunțat public acordul președinților Rusiei, Belarusului și Kazahstanului privind fondarea UEA. De altfel, nicăieri nu ființează mai multe organizații internaționale și nu se semnează mai multe acorduri interguvernamentale ca în spațiul exsovietic. Unii comentatori spun că sunt forme fără fond și nimic altceva.
Fondatorii
Doctrina euroasiatică are o istorie fascinantă de aproape 90 de ani. A fost formulată de intelectuali ruși, refugiați în Occident după cucerirea puterii de către Lenin.
Euroasianismul s-a născut la începutul anilor 1920, în mințile unor tineri intelectuali, refugiați în diferite capitale europene după victoria Armatei Roșii în Războiul Civil din Rusia. Încercau să înțeleagă ce s-a întâmplat cu ei, cu țara lor, cum a putut să se prăbușească un imperiu în aparență atât de puternic. Euroasianismul a fost răspunsul generației formate intelectual înainte de Primul Război Mondial la criza de identitate pe care o traversa atunci când a fost nevoită să-și abandoneze țara în mâinile bolșevicilor. Euroasianismul a fost răspunsul tinerilor intelectuali ruși dezamăgiți de neputința Occidentului de a le da înapoi țara din mâinile bolșevicilor. Euroasianismul este răspunsul la criza liberalismului, este soluția găsită la ceea ce părea să fie fundătura ideologică în care nimerise Vestul.
Primele elemente din doctrina euroasiatică s-au articulat în sălile Universității din Sofia, unde se discuta pe marginea cărții Europa și umanitatea a lui Nikolai S. Trubețkoi (1890-1938). Reputat lingvist și filosof, prințul Trubețkoi a apucat să predea prea puțin la Universitatea din Moscova (1915-1917). După revoluție, s-a alăturat forțelor antibolșevice din sudul Rusiei, iar odată cu înfrângerea lor a emigrat în Bulgaria. Aici formulează primele teze ale doctrinei euroasiatice: concepția lumii multipolare (din anii 1990 devine doctrină oficială a Kremlinului), rolul major al influenței mongole asupra istoriei politice și culturii ruse, importanța interacțiunii dintre slavi și turanici etc. După 1923, Trubețkoi s-a mutat la Viena, unde a predat limbi și literaturi slave, fiind unul dintre fondatorii școlii structuraliste în lingvistica slavă. În primii ani, este foarte activ în mișcarea euroasiatică și face parte din conducerea grupării, care în scurt timp devine una dintre cele mai puternice din exil.
Succesul mișcării euroasiatice nu a scăpat neobservat de OGPU (1923-1934), succesorul Ceka (1917-1922) și predecesorul NKVD-ului (1934-1943), serviciile secrete sovietice redirecționând operațiunea Trest, care avea ca obiectiv compromiterea cercurilor monarhiste din sânul emigrației ruse, împotriva acestei grupări. OGPU a inventat o mișcare euroasiatică în Rusia, înțesată cu agenții săi și a adus la Moscova în secret diverși emisari din Occident, cărora le-a regizat întâlniri cu falși lideri ai unor organizații antibolșevice inexistente. Bătrânul general de Stat Major A.M. Zaioncikovski, cunoscut monarhist și prolific istoric militar, autor al unor lucrări fundamentale despre Războiul din Crimeea și Primul Război Mondial, cel care a comandat armata rusă din Dobrogea în toamna 1916, trecut acum de partea bolșevicilor, care l-au invitat să predea la Academia Militară, s-a întâlnit la Moscova, într-un cadru pregătit de OGPU, cu lideri ai euroasianiștilor. Împreună cu aceștia, a pretins că pregătește detaliile unei ofensive monarhiste în URSS. Câțiva ani mai târziu, în aprilie 1927, defecțiunea unui agent sovietic care a fugit în Finlanda a obligat OGPU să închidă această operațiune, care își atinsese deja obiectivul de a sparge unitatea emigrației și a genera suspiciune între diferitele personalități și grupări din exil. OGPU va utiliza informațiile adunate cu această ocazie în următorii ani pentru a-i compromite pe liderii mișcării euroasiatice. Operațiunea secretă Trest a retezat definitiv aripile mișcării politice euroasiatice. Chiar dacă partidul creat de lideri euroasianiști a supraviețuit până la sfârșitul anilor 1930, chiar dacă publicațiile mișcării rămân influente în cadrul exilului, euroasianismul a fost compromis de serviciul secret de informații sovietic. Prințul Trubețkoi a rupt contactul cu gruparea în urma acestui scandal și a refuzat să mai publice în revistele ei. Astfel că multe dintre lucrările sale aflate în manuscris s-au pierdut în 1938, confiscate de Gestapo. Arestat și anchetat pentru articolele antinaziste din presa vieneză și pentru că a contesat teoria ariană în lingvistică, Trubețkoi a murit în urma unui infarct în 1938. Un alt important doctrinar, istoricul Gheorghi V. Vernadski, a plecat în 1927 în SUA, unde a făcut o carieră universitară de excepție. Cărțile sale privind istoria tătaro-mongolilor sunt de multă vreme considerate clasice.
Singurul ideolog important cu care Trubețkoi și Vernadski au rămas în legătură a fost Piotr N. Savițki (1895-1968). Geograf, economist, geopolitician, culturolog, filosof, ziarist, Savițki a fost poate cea mai complexă personalitate a euroasianismului. Activ în presa liberală dinainte de Primul Război Mondial, apropiat de profesorul Piotr B. Struve, ideolog al liberalismului din Rusia, Savițki a participat la dezbaterile din partidul kadeților. Diplomat de rang inferior în vremea războiului la Ambasada Rusiei din Norvegia, după 1917, Savițki s-a alăturat albilor, ca adjunct al lui Struve în fruntea diplomației guvernului condus de P.N. Wrangel. Refugiat la Istanbul, citește Europa și umanitatea prințului Trubețkoi și se mută la Sofia, unde participă la dezbaterile pe marginea acestei cărți. Concluziile dezbaterilor de la seminarul euroasiatic sunt publicate în prima culegere de articole, intitulată sugestiv Ieșirea spre Orient (1921). S-a mutat la Praga, unde președintele Cehoslovaciei, Thomas Masaryk, i-a sprijinit pe intelectualii ruși exilați. La Universitatea Rusă din Praga au predat atât Savițki, cât și Trubețkoi, Vernadski sau Struve. A fost cel mai activ politic ideolog al euroasianismului. În 1945, a fost arestat la Praga de Smerș, contraspionajul militar sovietic, trimis la Moscova și condamnat la 8 ani de lagăr.
Savițki – Gumiliov, prietenia salvează ideologia
Piotr Savițki a formulat mai multe teorii referitoare la ciclurile istoriei euroasiatice, la versiunea euroasiatică a geopoliticii ruse, a scos în evidență faptul că euroasianismul reprezintă o alternativă atât la bolșevism, cât și la liberalismul occidental, însă ultimul rămâne principalul inamic al Euroasiei. Savițki visează la ziua în care noua doctrină va înlocui comunismul, dar va păstra dinamica acestuia. După prăbușirea URSS, credea el, va veni vremea unui Imperiu Euroasiatic, nici roșu, nici alb, o sinteză care să împace aceste contradicții și care să pună în valoare atât bagajul asiatic, cât și pe cel european al acestei sinteze. Spre deosebire de alți ideologi, fostul teoretician al liberalismului rus, două decenii mai târziu, este ferm împotriva modelului liberal occidental și civilizației vestice, pe motiv că nu se potrivesc Rusiei. La izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial, s-a încheiat prima etapă a istoriei doctrinei euroasiatice. Soarta doctrinei era mai incertă ca niciodată.
Cu Savițki în Gulag, cu alți doctrinari retrași la catedre în universități occidentale, euroasianismul avea mari șanse să dispară. În fond, cele mai multe doctrine de acest fel se nasc, stârnesc interes și dezbateri pentru o generație sau două, după care mor.
În 1956, Savițki a fost eliberat din lagăr și reabilitat. I s-a permis să se întoarcă în Cehoslovacia, alături de familie. După ce revine la Praga, a început o lungă corespondență cu Lev Gumiliov, și el proaspăt ieșit din Gulag. Practic, prin intermediul acestei corespondențe, euroasianiștii din Occident, prin persoana lui Savițki, au predat ștafeta singurului euroasianist din URSS, Lev Gumiliov. Care încă nu știa că este euroasianist. Prin intermediul scrisorilor de la Savițki, Gumiliov află de lucrările emigranților ruși, publicate în anii 1920-1930, care ofereau răspuns la multe dintre întrebările sale. De la studiile de istorie ale lui Vernadski și Miliukov, la cele de lingvistică ale lui Trubețkoi și de economie ale lui Savițki, Gumiliov plonjează în mijlocul teoriei euroasianismului, ale cărei principale contururi, trebuie subliniat acest lucru, le intuise singur.
Fiul marilor poeți Nikolai Gumiliov (executat de bolșevici în august 1921) și Anna Ahmatova, Lev Gumiliov (1912-1992) are o biografie demnă de un roman de aventură. În 1930, când i s-a interzis înscrierea la Universitatea din Leningrad, s-a angajat muncitor la depoul de tramvaie. Începe în 1934 Facultate de Orientalistică, însă, câteva luni mai târziu, este arestat pentru omisiune de denunț. Eliberat în urma intervenției mamei sale la Stalin, Gumiliov și-a reluat studiile în 1937. Doar pentru câteva luni, pentru că în ianuarie 1938 a fost arestat din nou și condamnat la 5 ani de Gulag. A fost trimis în lagărul de la Norilsk, dincolo de Cercul Polar, la o mină de nichel. Eliberat în 1943, pleacă voluntar la război fiind încadrat într-un batalion disciplinar al Frontului 1 Belarus. A luptat ca soldat la asediul Berlinului, de unde s-a întors la Universitate în 1945, când i s-a permis să dea toate examenele în doar câteva luni. Putea acum să se înscrie la doctorat și să devină istoric, așa cum visase. Însă, abia ce este primit la doctorat, când A.A. Jdanov, ideologul șef al URSS, lansează atacuri demolatoare împotriva mamei sale, Anna Ahmatova, care a fost exclusă din Uniunea Scriitorilor. În scurt timp, și Lev Gumiliov a fost dat afară de la doctorat. A reușit să-și susțină teza în 1948 și abia ce se angajase cercetător la Muzeul de etnografie, când, la 7 noiembrie 1948, a fost arestat și condamnat la 10 ani de lagăr pentru activitate contrarevoluționară. A ieșit bolnav din lagăr, la 44 de ani, în 1956. Mulți ani, va înlocui bibliotecarele de la Muzeul Ermitaj, care plecau în concediu de maternitate. În această perioadă, încheie lucrul la teza de docență, pe care o publică în 1967. Cartea Vechii turci îi aduce celebritatea. În 1968 a fost angajat la Institutul de geografie de pe lângă Universitatea din Leningrad, de unde a ieșit la pensie în 1986.
Esența neoeuroasianismului, antiamericanismul frenetic
Începând cu perioada perestroika și continuând cu anii 1990, cărțile lui Gumiliov au fost tipărite în tiraje de milioane de exemplare. A fost cel mai citit istoric într-o perioadă dominată totuși de revelațiile arhivelor sovietice. Cărțile sale au fost cel mai important vehicul prin care au fost difuzate tezele euroasianismului. Însă între cărțile savante ale lui Gumiliov și evoluția ulterioară a doctrinei este o prăpastie. În fond, principala idee a euroasianiștilor este că civilizația rusă este o sinteză între slavi și popoarele migratoare, în special cele turcice, și că viitorul rușilor ca ethnos este legat de popoarele Asiei Centrale. Astăzi, însă, destui intelectuali ruși se consideră euroasianiști, fără să știe ce este euroasianismul. Singura trăsătură care-i unește este un antioccidentalism frenetic.
Aleksandr Dughin (n. 1962) este considerat cel mai important reprezentant al neoeuroasianismului. El militează pentru fondarea unei superputeri euroasiatice prin integrarea Rusiei cu celelalte foste republici sovietice. Destinul Rusiei, crede Dughin, este să îngenuncheze SUA. De altfel, el vede în războiul contra terorismului doar numele de cod sub care Washingtonul consolidează prezența SUA în lume. Ideile lui Dughin răspund stereotipurilor de gândire ale elitei ruse, așa că nu întâmplător sunt răspândite mai ales în mediile militare, de informații, în general birocrației superioare de la Moscova.
După prăbușirea URSS, euroasianismul a fost doctrina asumată de grupările comunist-naționaliste, ce dominau Legislativul, fie el Soviet Suprem sau Dumă de Stat (1992-1996), în opoziție cu liberalismul de tip occidental îmbrățișat de centrul de putere din jurul lui Boris Elțîn. În acea perioadă, Dughin, alături de prietenul său, pe atunci, Eduard Limonov, astăzi unul dintre cei mai înverșunați opozanți ai președintelui Putin, a înființat Partidul Național Bolșevic. Programul politic maximal era refacerea URSS, ca superputere euroasiatică, iar cel minimal prevedea crearea unei Rusii naționalist-corporatiste. În 1999, Dughin s-a îndepărtat de Limonov și de național-bolșevici și a început să coopereze cu puterea.
Discursul lui Putin de la 10 octombrie 2000, de la Universitatea „Lev Gumiliov“ de la Astana, în care președintele rus sublinia importanța ideilor euroasiatice, revenirea asupra acestei teme o lună mai târziu, într-un articol din Nezavisimaia gazeta, consacră euroasianismul ca doctrină neoficială a Kremlinului. Se creează chiar o competiție între diverși experți pentru promovarea noii ideologii. Dughin păstrează însă întâietatea. El a înființat în 2002 Partidul Euroasiatic, cu aparenta binecuvântare a președintelui. Peste câteva luni va fi exclus din partidul fondat chiar de el. N-a renunțat, așa că în 2003 va pune bazele Mișcării Internaționale Euroasiatice, care se bucură de un sprijin generos din partea autorităților. Lui Dughin i se deschid larg ușile televiziunilor rusești, de unde-și propagă tezele antioccidentale. Dar el nu e singurul neoeuroasianist prezent în media rusă. Ziaristul Mihail Leontiev și profesorul Igor Panarin sunt la fel de activi în dezbaterea publică.
Câteva cuvinte despre Panarin, mai puțin cunoscut publicului din România. A absolvit cursurile Școlii militare KGB al URSS de la Orlov și secția de psihologie a Academiei politico-militare de la Moscova. Are două doctorate, unul în psihologie și altul în politologie, și este membru al Academiei de Științe Militare a Rusiei. Predă cursuri la Academia Diplomatică de pe lângă MAE al Rusiei. Are un CV reprezentativ pentru categoria susținătorilor entuziaști ai neoeuroasianismului.
Și la începutul celui de-al doilea mandat, președintele Putin și-a însușit public teze importante fluturate de Dughin, chiar cu cuvintele acestuia din urmă. Astfel, pentru Putin, colapsul URSS este „cea mai mare catastrofă geopolitică a secolului“, iar Rusia are o misiune specială „pe continentul Euroasiatic“ (2005).
Aleksadr Dughin este atent citit și în străinătate, unii experți considerându-l purtător de cuvânt al lui Putin și exponent al naționaliștilor ruși, care îndeamnă la confruntare cu Occidentul, în primul rând cu SUA. Totuși, ar fi o probă de naivitate să ne închipuim că Putin este „dughinist“. Este la fel de stupid să-l vezi pe președintele Putin neoeuroasianist, pe cât era să-l descrii drept liberal, urmaș al democratului Sobceak, primar al Petersburgului.