Pe aceeași temă
Masacrarea evreilor în pădurea Jilava, în ianuarie 1941, s-a petrecut în trei episoade. Primul a avut loc la București, pe 20-21 ianuarie 1941, chiar în momentul escaladării confruntării dintre Ion Antonescu și Mişcarea Legionară, când cartierele evreiești au fost luate cu asalt de legionari, iar sute de evrei au fost arestați abuziv, duși în centre improvizate de detenție și torturați. Cel mai mare grup de evrei arestați – în jur de 200 de persoane - s-a găsit în sediul „Ing. Gh. Clime“ al Corpului Muncitoresc Legionar din B-dul Domniței nr. 53 (actualul Hristo Botev). Dintre aceștia, au fost aleși în jur de 90, spre dimineața zilei de 22 ianuarie, urcați în două camionete, de o echipă de 17 legionari, și duși la marginea satului Jilava, peste râul Sabar. Acolo, la kilometrul 13,1 și 14,1 au fost împușcați. Şapte legionari au participat la execuții. Acesta a fost episodul al doilea. Până în zece evrei au scăpat de acest prim val de împușcături. Cel puțin doi dintre ei, împușcați, s-au târât până au primit ajutor și au scăpat cu viață. Opt evrei au fost prinși din nou și reținuți la Primăria Jilava, care era un fief legionar. Acolo au fost bătuți și umiliți din nou, iar în seara zilei de 22 ianuarie au fost duși în pădure și împușcați. Acesta a fost episodul trei. Rabinul Herș Guttman a scăpat miraculos din toate cele trei episoade (nu și fiii săi, Iosef și Iancu).
Până acum, istoriografic, nu erau cunoscuți responsabilii pentru niciunul dintre cele trei episoade pomenite. Căutând în arhive recent deschise, am depistat documente inedite care arată că actul trei al tragediei a fost cercetat judiciar mai atent, atât în timpul lui Ion Antonescu, cât și în perioada comunistă, astfel încât putem reconstitui astăzi cu destulă precizie ce s-a întâmplat pe 22 ianuarie, după ce evreii supraviețuitori au fost aduși la
Cadavrele dezbrăcate ale evreilor ucişi la Jilava (foto: CNSAS) |
Primăria Jilava. De asemenea, documentele despre rebeliune și pogromul de la București de la Arhivele Naționale ale României, Arhivele Militare de la Pitești, Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității și Centrul pentru Studiul Istoriei Evreilor din România constituie datele unui puzzle care, dacă este ordonat cu atenție, oferă informații importante despre primele două episoade ale masacrului.
Episodul trei
Vă propun o incursiune au rebours, începând cu episodul trei, cel mai bine documentat, în arhive. Din 24 ianuarie 1941, autoritățile loiale lui Ion Antonescu – armata și poliția militară, jandarmeria, Serviciul Special de Informații etc. - au început să aresteze legionari care au participat la rebeliune și pogrom. În jur de 50 de legionari au fost arestați pentru participarea la masacrul de la Jilava. Arestații aveau legătură în special cu episodul trei al masacrului. Este vorba de legionari din localitățile din jurul Bucureștiului care au participat la sechestrarea, la Primăria Jilava, a evreilor scăpați din primul masacru, la torturarea și apoi asasinarea supraviețuitorilor și, în fine, la jefuirea și profanarea cadavrelor. Pe 23 ianuarie, la ora 16.00, au ajuns la Jilava jandarmi loiali lui Antonescu și, apoi, militari germani. Conform proceselor verbale de constatare ale Jandarmeriei, au fost găsite 30 de cadavre la kilometrul 13,1, 4 cadavre la kilometrul 14,1, lângă un pom, și 53 de cadavre de partea cealaltă a străzii. În total, 87 de evrei omorâți.
Pe baza denunțurilor localnicilor, au fost arestați legionarii din zonă care au fost recunoscuți în timpul evenimentelor. Însă localnicii nu îi cunoșteau pe cei care au adus evreii cu mașinile, de la București. Din documente, aflăm astăzi că o parte dintre legionarii care au transportat și ucis evrei fuseseră arestați la București, dar pentru alte motive – pentru participarea la devastările din cartierele evreiești sau pentru rebeliune. Autoritățile nu au știut și nu au fost interesate să conexeze cauzele, pentru a reconstitui faptele și a stabili responsabilii pentru toate atrocitățile împotriva evreilor. Ancheta a fost îngreunată de faptul că o parte dintre participanții la violențe au stat ascunși sau au fugit în Germania după rebeliune.
Lotul principal al celor arestați a fost judecat pe 13 februarie 1941 de Tribunalul Militar al Comandamentului Militar al Capitalei, secția III, și condamnat prin Sentința nr. 70. Procurorul militar a cerut inițial condamnarea la moarte a câtorva dintre legionarii arestați, dar până la urmă condamnările au fost mult mai mici.
Conform sentinței, episodul al treilea s-a petrecut astfel. În primul masacru, petrecut în noaptea de 21 spre 22 ianuarie, au fost împușcați 79 de evrei. Nouă evrei au scăpat din marele masacru, dar au fost prinși de legionari și sechestrați în sediul Primăriei Jilava. Eduard Tomescu, Florea D. Beiu, Ion Gh. Ivan zis Baltă au asigurat paza celor reținuți.
Piatra funerară a lui Marcel Gherwirtz, din Cimitirul Giurgiului (foto: Anca Tudorancea) |
Marin Mihăiță, șeful sectorului legionar Vidra și primar al comunei suburbane Șerban Vodă (astăzi parte din cartierul Giurgiului din București), aflat din seara zilei de 21 ianuarie la sediul Prefecturii Ilfov, pe care îl ocupase împreună cu primarul comunei Jilava, Constantin Doncu, și cu un grup mare de legionari, i-a ordonat prin telefon lui Eduard Tomescu, aflat la Primăria Jilava, să transmită că evreii care au supraviețuit („niște comuniști scăpați din București“) trebuie executați („Terminați odată cu ei!“). În prima parte a zilei de 22 ianuarie, trei dintre evreii sechestrați au fost duși cu sania peste Sabar, între Șoseaua Națională București-Giurgiu și zona împădurită, de către Doncu T. Doncu, iar acolo au fost executați de Petre Ivănescu și Vasile T. Paraschiv, în văzul localnicilor. Apoi, Nicolae Ciurea (zis Nicolae Florea) și Marin Simion au mai adus cu sania un evreu de la Primăria Regele Ferdinand (la ordinul lui Nicolae Voiculescu, din cuibul „Albina“, șeful garnizoanei legionare din comuna Regele Ferdinand, actuala 1 Decembrie, și al lui Ion Gh. Ivan). Acest evreu a fost împușcat de Vasile Paraschiv. În seara zilei de 22 ianuarie, alți cinci evrei sechestrați la Primăria Jilava, între care și rabinul Guttman, au fost duși cu o mașină a Societății „Mira“ condusă de Alexandru Postelnicu (la ordinul primarului Constantin Doncu) și în care se mai aflau Nicolae Caranfir (care a primit un pistol de la Ilie I. Niță), Gheorghe Dumitru zis Gheorghe (sau Gogu) Soare, Dumitru Mihai Vasile, Dumitru Iancu Baciu și Dumitru Gh. Avram, toți înarmați. Elena Doncu, soția primarului Jilavei, care a răspândit peste tot că s-a dat ordin „să fie uciși jidanii“, a procurat gloanțe și arme pentru ucigași. Acest ultim grup de evrei a fost executat de Ivănescu și Caranfir. Dumitru Mihai Vasile a tras și el, dar arma nu i-a funcționat. Din nou, a scăpat, nu știm prin ce minune, rabinul Guttman. Sentința îi cuprinde și pe Rafael C. Alecu și Constantin I. Constantin, care, la ordinul lui Nicolae Voiculescu, l-au transportat din comuna Regele Ferdinand la Jilava pe Eugen Solomon, medic evreu care venise cu o ambulanță să-și salveze fratele, farmacistul Corneliu Solomon (Eugen Solomon a scăpat cu viață, nu și fratele său). Anchetatorii nu au putut stabili identitatea celor opt evrei uciși pentru că morții au fost jefuiți, dezbrăcați total, de către locuitori din satele din jur.
Marin Mihăiță a fost condamnat, în lipsă, la 25 de ani de muncă silnică pentru rebeliune și ordonarea crimelor din actul trei al tragediei de la Jilava. Vasile Paraschiv a primit, de asemenea, pedeapsa de 25 de ani de muncă silnică, iar Nicolae Caranfir, 15 ani, pentru asasinat. Paraschiv și Caranfir și-au recunoscut, inițial, faptele, apoi și-au retras declarațiile. Celălalt criminal, Petre Ivănescu, s-a sinucis pentru a nu fi prins de autoritățile antonesciene. Eduard Tomescu a luat 20 de ani de muncă silnică pentru provocare la asasinat.
Restul acuzaților au fost condamnați, pentru complicitate la asasinat și/sau atingerea libertăților individuale, la diferite pedepse de muncă silnică: Alexandru Postelnicu (zece ani), Nicolae Ciurea (opt ani), Dumitru Mihai Vasile (opt ani), Dumitru Gh. Avram (opt ani), Dumitru Iancu Baciu (opt ani), Rafael C. Alecu (cinci ani), Constantin I. Constantin (cinci ani), Ilie Niță (cinci ani), Elena Doncu (cinci ani), Gogu Soare (doi ani), Doncu T. Doncu (cinci ani), Florea T. Beiu (cinci ani), Nicolae Voiculescu (cinci ani), Ion Gh. Ivan (cinci ani). Constantin Doncu a fost pedepsit, până la urmă, doar pentru rebeliune (cinci ani închisoare corecțională). Totuși, majoritatea au rămas în închisoare și în perioada comunistă, prin recondamnare sau decizii administrative. Unii, precum Voiculescu și Rafael Alecu, aveau să moară în detenție.
Asasinii
Ce știm despre asasini?
Majoritatea celor condamnați erau țărani. Doar Doncu T. Doncu era cântăreț bisericesc, Dumitru Mihai Vasile, funcționar la Primăria Jilava, Dumitru Avram, tâmplar, Alexandru Postelnicu, șofer mecanic, Ilie Niță, comerciant.
Petre Ivănescu (n. 1899 sau 1901, Jilava) era de profesie măcelar și devenise, în timpul guvernării legionare, șeful Cantinei „Bumbăcăriei Românești“ din Jilava (unde s-a și sinucis, pe 24 ianuarie 1941). Se număra, alături de Constantin Doncu și preotul Vasile Mihăiescu (care a fost condamnat și el, pentru port ilegal de armă în timpul rebeliunii și masacrului), printre legionarii cei mai activi din Jilava. În Mișcare era înscris din 1937. Când i-a împușcat pe evrei a bravat față de Doncu T. Doncu că este „un legionar adevărat, și nu un căcăcios [precum] aceia pe care i-a împușcat“.
Înainte de a se sinucide, Ivănescu a scris scrisori de adio, pe care am reușit să le găsesc în arhive. Într-una din ele, explica și crimele de la Jilava, spunând că și-a „pierdut mințile în acel moment“. Scria Ivănescu: „... calea fuse să mă întâlnesc cu nevasta primarului Doncu și să-mi spună, ce stai, repede, căci avem ordin să executăm niște jidani răniți, sunt la primărie, ordin de la Mihăiță și Costică al meu. Atunci m-a luat acasă și mi-a dat armă, cartușe, revolverul pe care îl vedeți căci eu pe al meu nu-l mai aveam. Atunci am mers la primărie împreună cu dumneaei și într-adevăr s-a dat ordin și sigur că mi-am pierdut mințile, căci afară de ordin, când am văzut și acei jidani, acei rabini care ne-au supt și ne vor suge într-adevăr n-am putut să mai raționez căci să nu vă gândiți că mi-a făcut plăcere sângele lor, căci de era să trag într-un român, veți ști că n-o spui acu de frică, n-aș fi tras chiar de-mi tăia cineva mâinile, picioarele, ochii scoși și tot nu făceam. (...) Aceasta este mărturisirea mea“. În altă scrisoare, afirma că „Doncu și Mihăiță m-au băgat în mormânt cu comanda lor stupidă“. Cerea să fie înmormântat cu „cămașa verde, pantaloni uniformă care e pe mine, bocancii și șapcă“ și încheia cu „Trăiască Legiunea și Căpitanul“.
Constantin Doncu, Elena Doncu şi Eduard Tomescu (foto: CNSAS)
Vasile Paraschiv (n. 1906, com. Copăceni – Giurgiu), la origine țăran, cu trei clase primare, s-a înscris în Mișcarea Legionară în 1937. A fost șef de cuib. A executat 23 din cei 25 de ani de închisoare (fiind eliberat la grațierea din 1963), după care a fost urmărit informativ de către Securitate, până la mijlocul anilor ’70. La urmă, a ajuns să spună că detestă legionarismul și că a făcut o prostie pentru că s-a luat după alții. După ieșirea din închisoare a fost mulțumit că, deși analfabet, a fost primit la colectiv și a spus la toată lumea că este mulțumit de regimul comunist.
Nicolae Caranfir (n. 1912, com. Jideni – Râmnicu Sărat) era absolvent de patru clase primare, vulcanizator și mecanic auto de profesie. S-a înscris în Mișcarea Legionară în septembrie 1940. După ce a fost arestat și condamnat, a susținut că a fost bătut de jandarmi pentru a-și declara vinovăția. A fost închis la Aiud și, la expirarea pedepsei, în 1952, în colonie de muncă, la Capul Midia. În detenție a rămas legionar convins.
Eduard Tomescu (n. 1922, Jilava), proaspăt absolvent al unei școli de agricultură, a devenit legionar la 18 noiembrie 1940, făcând parte din cuibul „Biruința legionară“, al cărui șef era primarul Constantin Doncu. A fost utilizat drept curier și apoi braț înarmat în diferite misiuni stabilite de Mihăiță și Doncu. Printre altele, a fost și gardian la închisoarea Jilava, în noiembrie 1940, când au fost închiși cei 64 de demnitari care aveau să fie asasinați de legionari din organizația Spărgătorilor de Fronturi și Poliția legionară. Tomescu era de serviciu în ziua măcelului de la închisoare și nu este clar cât de implicat a fost.
Tomescu a fost arestat pe 28 ianuarie 1941. Totuși, a reușit să scape de închisoare, pentru o vreme, printr-un subterfugiu. În martie 1944, era închis la Penitenciarul Suceava, când, din cauza înaintării frontului, toți deținuții au fost eliberați și îndrumați către Centrul de Instrucție de la Sărata, unde urmau să fie trimiși pe front pentru reabilitare. Tomescu nu s-a prezentat la încorporare, stând ascuns în orașul Roman. La Jilava a venit de vreo două ori pe ascuns, noaptea. În 1946, a profitat de amnistia acordată dezertorilor și a mers să facă serviciul militar. În toamna anului 1947, a revenit în Jilava și astfel i-a luat urma Siguranța. A fost arestat din nou și ținut închis până în 1964 (la Văcărești, Jilava, Aiud, Gherla, Mina Valea Nistrului). A trecut prin reeducare la Aiud, recunoscând participarea la crimele din 1941, făcând risipă de diatribe la adresa liderilor legionari și denunțându-i pe legionarii din închisoare care nu renunțau la crezul legionar.
Tomescu a povestit în anchetă, în 1950, versiunea sa asupra evenimentelor. În dimineața zilei de 22 ianuarie, pe la orele 3-4, a oprit în fața Primăriei Jilava un convoi de mașini, format din două camionete acoperite cu prelate, înțesate de oameni, și doua taxiuri. A coborât un individ care a întrebat de primarul Doncu. A răspuns că primarul era plecat la București, iar convoiul a plecat mai departe. După un sfert de oră, s-au auzit împușcături de la circa un kilometru depărtare de primărie. După alte 5-10 minute, a auzit alte împușcături, venind de mai departe. Apoi, un lăptar care a trecut cu o sanie trasă de cai pe lângă pădurea Jilava i-a relatat precipitat că a văzut cum sunt dați jos oameni din camioane și împușcați. L-a sunat pe Marin Mihăiță, iar acesta i-a ordonat să-i aresteze pe cei din mașini, dacă se întorc tot prin Jilava. Convoiul a trecut însă în mare viteză înapoi spre București. Tomescu a luat-o apoi la picior spre pădurea Jilava. Acolo a văzut una dintre camionete, abandonată, cu o roată sărită, și mai multe cadavre în zăpadă. La fața locului era deja subofițerul de jandarmi Moraru de la postul din localitate, care căuta cadavrele în buzunare, pentru a le stabili identitatea. Așa a aflat că cei omorâți erau evrei. S-a întors la primărie și i-a raportat lui Mihăiță, care a spus că va raporta mai departe. După aceea, localnicii au adus la primărie opt evrei supraviețuitori ai masacrului, pe care i-a preluat Petre Ivănescu, care fusese însărcinat cu păstrarea ordinii de către primarul Doncu. Unul dintre evrei avea o rană superficială la o mână. Un altul era plin de sânge, dar nu era rănit. Doar s-a acoperit cu sânge de la ceilalți pentru a nu-și da seama asasinii că nu fusese atins de gloanțe. Tomescu a pretins că i-a ajutat pe cei doi, dar, confruntând cu alte documente și declarații, se vede că distorsionează și amestecă informațiile.
Probabil, evreul rănit la mână era tânărul Marcel Ghewirtz, de 17 ani, tehnician radio care locuia în str. Parcul Berindei. Tatăl său, Herș Heinrich Ghewirtz, avea să povestească, în mai multe memorii trimise autorităților după război, tragedia fiului său – aceasta după ce s-a documentat temeinic, deplasându-se la Jilava, vorbind cu martori și cu rudele altor victime. În seara zilei de 21 ianuarie, pe la orele 19-20.00, Marcel și prietenul său Jori Scheer, de 16 ani, se întorceau de la serviciu când au fost acostați pe stradă de o grupă din Corpul Muncitoresc Legionar. Cei doi tineri au fost reținuți și duși în sediul legionar din Calea Moșilor, unde fuseseră închiși numeroși alți evrei. Peste noapte, au fost bătuți crunt și deposedați de paltoane și alte bunuri. Spre dimineață au fost urcați într-o camionetă și duși în pădurea Jilava. Ca prin minune, Marcel a scăpat cu viață din primul val de împușcături, fiind rănit la o mână și atins în piept. A stat ascuns sub cadavre până s-a făcut lumină, după care a pornit spre comuna Regele Ferdinand, unde s-a refugiat la o localnică, Elisabeta Scarlat. Aceasta a anunțat la primărie că un evreu a venit la casa ei, iar legionarii conduși de Nicolae Voiculescu l-au scos imediat din casă pe tânărul rănit. L-au pus pe o sanie și l-au dus la Primăria Jilava. Acolo, după cum i-a povestit rabinul Guttman, copilul său s-a chinuit teribil, implorând după ajutor. Din această relatare reiese că Tomescu, dimpotrivă, s-a comportat cu sadism, lovindu-l cu o cravașă peste gură pe Marcel, de fiecare dată când acesta cerea apă. Spre seară, Marcel a fost dus în pădure alături de ceilalți supraviețuitori și împușcat. Tatăl său l-a găsit la morgă, cu capul zdrobit, alături de prietenul Jori Scheer.
Pentru istoriografie, declarațiile lui Eduard Tomescu și Herș Heinrich Ghewirtz sunt esențiale, pentru că indică o pistă pentru stabilirea responsabililor pentru primele două episoade ale tragediei.
(Va urma)
Primele două părţi ale articolului pot fi citite aici. şi aici.