Pe aceeași temă
Sunt oare alegătorii europeni tentaţi să voteze partide populiste, formaţiuni care să pună în pericol construcţia europeană și care să ducă la o repliere identitară naţională? Întrebarea se pune tot mai insistent în Franța și în Italia, două țări esențiale pentru construcția europeană. În Hexagon, ultimele sondaje arată că Marine Le Pen, candidata Frontului Național la alegerile prezidențiale care vor avea loc în primăvara lui 2017, se va califica sigur pe primul loc în primul tur. Ea ar obține 28% din voturile alegătorilor francezi, urmată de Alain Juppé, favoritul alegerilor primare ale dreptei, aflat la 26% (sondaj BVA din 15 septembrie). Iar președintele François Hollande ar obține puțin onorabilul scor de 9%. În Bel Paese, Mișcarea 5 Stelle, fondată de comicul Beppe Grillo, se află aproape la egalitate cu principala forță guvernamentală, condusă de premierul Matteo Renzi, Partidul Democrat (29,9 față de 31,1% - sondaj EMG din 3 octombrie). Însă, în cazul în care candidații celor două partide pentru un loc în parlamentul de la Roma ar ajunge în turul al doilea, raportul de forțe ar înclina în favoarea Mișcării 5 Stelle cu 52,5% față de Partidul Democrat, care ar obține 47,5%. Dacă privim și sociologia electoratului celor două partide, observăm că acesta provine din tot spectrul politic – este un electorat compozit, de stânga, de dreapta, ecologist, centrist, coagulat de figurile carismatice reprezentate de Marine Le Pen și Beppe Grillo și de discursurile acestora, care ating problemele reale ale societății : adâncirea clivajelor sociale, transformarea elitelor tradiționale în adevărate caste, disfuncționalitățile și excesul de reglementare ale Uniunii Europene.
Marine Le Pen
Criza migratorie și terorismul islamic au accentuat această orientare a electoratului din cele două mari țări latine, însă ascensiunea FN și M5S a fost amorsată cu mult înaintea apariției acestor probleme. De ce Virginia Raggi, candidata de 37 de ani a Mișcării 5 Stelle, a câștigat Primăria Romei? În primul rând, electoratul a sancționat scandalurile de corupție în care a fost implicată administrația dominată de Partidul Democrat, gestiunea defectuoasă a orașului (în primul rând a deșeurilor și a transportului), cheltuielile excesive de funcționare a administrației urbei, creșterea gradului de sărăcie și prezența acelorași vechi figuri în oferta partidelor tradiționale. Discursul Virginiei Raggi nu a avansat soluții miraculoase, dar a promis transparență în cheltuirea banului public și corectitudine. De ce a câștigat alegerile pentru Primăria orașului Torino tot candidata M5S, Chiara Appendino, în vârstă de numai 31 de ani, în fața unei figuri istorice a Partidului Democrat, Piero Fassino? Electoratul partidelor tradiționale stă la coadă pentru a intra la muzeu, declara aceasta, în timp ce electoratul meu stă la coadă pentru că este sărac. În Franța, de exemplu, se poate face o paralelă între creșterea numărului persoanelor plătite cu salariul minim pe economie și ascensiunea FN. În prezent, peste 1,7 milioane de salariați se află în această situație, 12% din numărul total al angajaților. În plus, inegalitățile și precaritatea socială nu au încetat să crească. Frontul Național domină în rândul alegătorilor șomeri, al tinerilor între 18 și 24 de ani (în jur de 35% în rândul celor care se prezintă la vot) și muncitorilor care trăiesc zilnic teama delocalizărilor și restructurărilor activităților de producție. Totuși, în ciuda acestor tendințe, un partid care se află la 30% este un partid care este prezent în toate mediile sociale. În Franța, spre deosebire de Italia, există și un puternic sentiment suveranist pe care nu îl mai întruchipează ca odinioară partidul neo-gaullist Les Républicains, dar și o sensibilitate crescândă privind numărul mare de imigranți. Totodată, există în momentul de față o incapacitate structurală a partidelor tradiționale de a promova noi figuri carismatice și credibile în fața alegătorilor, iar acest lucru contribuie la progresia Mișcării 5 Stelle și a Frontului Național. Succesul Mișcării 5 Stelle reprezintă și simptomul dorinței electoratului pentru o democrație participativă, în care deciziile să nu se mai ia fără consultarea poporului. Însă curentul contestatar reprezentat de Mișcarea 5 Stelle în Italia și de Frontul Național în Franța nu privește numai elitele politice, sistemul politic tradițional, ci și elitele antreprenoriale și cele academice, oligarhia presei. Există un anumit blocaj, mandarinat se numește în Franța, gerontocrație în Italia, care afectează ascensiunea socială a tinerilor fără recomandare. Pentru moment, nu există pericolul ca cele două forțe politice să ajungă la guvernare sau, în cazul Franței, să ajungă la Palatul Elysée. În ultimă instanță, partidele tradiționale încă au capacitatea de a opune așa-numitul „front republican“. Dar până când? Un alt preț plătit de partidele tradiționale este preluarea discursului partidelor antisistem și radicalizarea acestora. În Franța, de exemplu, este o adevărată concurență între Les Républicains, partidul lui Nicolas Sarkozy, și Frontul Național pe tema imigrației, siguranței publice și identității naționale. De asemenea, aripa socialistă reprezentată de premierul Manuel Valls a preluat parte din discursul securitar al Frontului Național. Această tendință nu face decât să consolideze ascensiunea partidului d-nei Marine Le Pen.
Beppe Grillo
Ascensiunea Frontului Național și a Mișcării 5 Stelle s-a făcut în primul rând pe terenurile abandonate de partidele politice tradiționale: cel al claselor populare, dar și al capacității de a propune idei și oameni noi (electoratul are impresia că dreapta și stânga tradiționale țin, în fond, același tip de discurs, că propun aceleași figuri).
Contrarevoluția culturală
Opoziția Ungariei față de cotele de imigranți este și o respingerea modelului occidental de societate multiculturală, considerat un eșec.
„Brexit-ul oferă o posibilitate fantastică pentru Ungaria și Polonia de a lansa o contrarevoluție culturală în Europa.“ Aceste cuvinte au fost pronunțate de premierul Viktor Orbán cu ocazia Forumului economic de la Krynica (sudul Poloniei) din 6-8 septembrie. Ele sintetizează cum nu se poate mai bine intențiile liderului de la Budapesta și ale partidului său, Fidesz, aflați la putere din 2010: o contrarevoluție culturală în sânul comunității europene.
Vestea bună este că, spre deosebire de Marea Britanie, Ungaria nu are un alt orizont decât cel european, iar Viktor Orbán nu concepe viitorul țării sale în afara Uniunii Europene. De altfel, nici nu și-ar permite. Dar dincolo de pragmatism și beneficiile evidente ale prezenței în UE (fondurile europene reprezintă 3% din PIB anual al țării), sunt alte considerente mai profunde care leagă Ungaria de construcția europeană. Ba mai mult, țara vecină se consideră îndreptățită să propună un model pentru Uniunea Europeană, dar acest lucru nu a apărut odată cu Viktor Orbán, ci cu mult înaintea lui. Acum doar s-a ivit momentul istoric de a-și (re)afirma acest rol. Identitatea Ungariei s-a construit ca țară aflată la frontierele Europei și care are responsabilitatea apărării acesteia. Într-o epocă în care Europa se confundă cu Occidentul, acest lucru era adevărat. Deși, după înfrângerea de la Mohács, în 1526, și până la sfârșitul secolului al XVII-lea, a fost ocupată de otomani (cu excepția teritoriilor maghiarofone din sudul Slovaciei) și apoi integrată în Imperiul Habsburgic, Ungaria s-a conceput aproape întotdeauna ca o mare putere. Dualismul austro-ungar i-a restabilit această conștiință, a unui rol aparte, iar în 1896, la Budapesta se celebra cu fast demn de mare putere Ungaria milenară. Tratatul de la Trianon nu a anulat ideea unei misiuni aparte a Ungariei în Europa, iar ideea de centru european regional i-a fost întreținută de prezența comunităților maghiarofone pe traseul frontierelor sale orientale de odinioară.
Viktor Orbán
Dincolo de derivele autoritare ale domnului Orbán, ceea ce se întâmplă în Ungaria este expresia unei tradiții: poporul ungar a dominat de-a lungul secolelor, dacă nu mereu în Ungaria, fără întrerupere în principatul Transilvaniei, un „popor ales“, după cum se afirmă în preambulul care a amendat Constituția ungară din 2011. Ungaria se mai înscrie și într-o tradiție generală est-europeană, care transcende Grupul de la Vișegrad și care este aceea a omogenității culturale europene. Țările din Est nu au cunoscut importul masiv de mână de lucru din țările arabe sau africane, așa cum s-a întâmplat începând cu anii 1960 în Europa de Vest. Opoziția față de cotele de imigranți este, dincolo de conotațiile securitare și de traumatismul suferit de Ungaria în urma traversării sale de peste 400.000 de refugiați sirieni, afgani, irakieni, și respingerea modelului occidental de societate multiculturală, considerat un eșec. Naționalizarea prin răscumpărare a unor companii străine, taxarea băncilor, respingerea cotelor de imigranți, deschiderea economică față de China (Ungaria este pe cale să devină pivotul prezenței economice chineze în Europa Centrală și de Est), apropierea tactică de Rusia sunt semnele noului model de Uniune Europeană promovat de premierul Viktor Orbán, acela al „solidarității flexibile“, în care unele competențe delegate instituțiilor comunitare să revină statelor naționale, o reacție la tendințele de directorat, inclusiv individualismul în materie economică (North Stream II, afacerea Mistral), de care dau dovadă marile state europene.