Pe aceeași temă
HELENE CARRERE D’ENCAUSSE*
Presedintele georgian a facut un mare serviciu Rusiei
Razboiul ruso-georgian este in mod cert un conflict traditional intre doua state, cu o miza aparent clara, soarta Osetiei de Sud, dar el dezvaluie, inainte de toate, vointa puternica a celor doua parti de a repune in discutie, dupa mai bine de 20 de ani, echilibrele geopolitice existente.
Pentru a intelege evenimentul si presiunile asupra eforturilor de pacificare, este utila revenirea la originile conflictului si la pretextul care l-a declansat. In ceea ce priveste Osetia de Sud, presedintele Saakasvili a revendicat dreptul de a restabili integritatea teritoriala a tarii sale in anii 1990. Populatiilor minoritare - osetini, abhazi, adjari etc. -, acceptate de Lenin si Stalin in 1922, doar pentru distrugerea sentimentului national georgian, li s-a recunoscut un statut de autonomie culturala si administrativa in sanul republicii. Acest statut le-a permis dezvoltarea unei limbi proprii si, mai ales, afirmarea unei identitati culturale. Odata cu colapsul URSS, s-a facut auzit glasul acestei Georgii multietnice. Micile popoare au auzit apelul lui Boris Eltin de a lua "atata independenta cata vor", mai ales ca se confruntau cu politica ultranationalista a primului presedinte al Georgiei independente, Gamsakurdia, care respingea diferentele nationale de pe teritoriul georgian. Raspunsul osetinilor si al abhazilor a fost secesiunea si razboiul. Aceste popoare si-au proclamat o independenta contestata de Georgia, ignorata de comunitatea internationala, dar pe care Rusia le-a transformat progresiv intr-un amplasament leninist-stalinist, in incercarea de a reduce ostilitatea georgiana la adresa ei.
Dupa venirea la putere, in 2003, a lui Saakasvili, criza latenta dintre Moscova si Tbilisi s-a transformat intr-o veritabila confruntare. Presedintele georgian a afisat o dubla ambitie: sa restaureze autoritatea georgiana asupra intregului teritoriu si, mai ales, sa se impuna in fata SUA drept cel mai bun aliat al lor din Caucaz, pentru a putea elimina Rusia.
Aceasta ambitie secunda este adevarata cauza a conflictului din august 2008. Soarta osetinilor si a abhazilor conteaza prea putin pentru Rusia, dar ea a aprins focul separatismului pentru a-l slabi pe Saakasvili cu zelul sau atlantist. Aici este vorba despre instrumente de actiune rusesti, si nu de o logica a actiunii. Miza conflictului pentru Moscova este puterea pierduta de aproape 20 de ani, umilinta ca a pierdut un imperiu si care incearca zadarnic sa-si construiasca cu fostele posesiuni un nou tip de comunitate, chiar daca potentialii parteneri se razvratesc impotriva sa si se intorc spre Occident si SUA.
Pentru Rusia a fost de nesuportat faptul ca SUA, care domina singure scena internationala, s-au angajat sa-i elimine influenta traditionala din Asia Centrala si Caucazul de Sud. De mai bine de 20 de ani, Rusia a trebuit sa faca fata declinului de putere, apropierii NATO de frontierele sale si unui joc international in care nu a fost auzita, chiar daca si-a pastrat statutul de membru permanent in Consiliul de Securitate. Popularitatea lui Putin din timpul celor doua mandate prezidentiale a incarnat renasterea Rusiei si refuzul declinului.
In tentativa de a inlatura Rusia de pe scena internationala, Georgia a avut un rol important. In acest context trebuie situat pariul pentru care Saakasvili a sacrificat cu usurinta interesele tarii sale. Dupa 2003, el a jucat pe cartea americana impotriva Rusiei, convins ca este sustinut in orice conditii de SUA si ca Rusia nu va reactiona in fata unui presedinte Bush hotarat sa-si apere micul aliat. Pornind de la aceasta certitudine, Saakasvili a trecut la discursul cu privire la necesitatea de a instaura autoritatea georgiana in Osetia prin folosirea fortei, neglijand doua lucruri: angajamentul crescut al Rusiei in regiunile separatiste, prin distribuirea de pasapoate rusesti locuitorilor acestora, si recunoasterea de catre SUA si cateva state europene a independentei Kosovo, in ciuda protestelor rusesti. Rusia nu a pregetat sa invoce Kosovo ca precedent posibil pentru recunoasterea viitoare a Osetiei de Sud si a Abhaziei. In fine, Saakasvili a supraestimat importanta Georgiei pentru geopolitica mondiala, ignorand ca la un anume moment dat, ea ar putea cantari mai putin in calculele americanilor decat necesitatea unei sustineri din partea Rusiei in problema Iranului.
Raspunsul rus a fost, fara nicio indoiala, disproportionat. Rusia a profitat de ocazia oferita de Saakasvili pentru a opri erodarea pozitiilor sale si lanseaza un semnal evident lumii, prin care arata ca exista limite ale actiunilor menite s-o slabeasca, mai ales in Caucaz.
Acest semnal se adreseaza, inainte de toate, statelor pe care Rusia le tine aproape de ea. Este semnificativ ca Ucraina, care, la fel ca Georgia, forteaza intrarea in NATO, a ramas mai degraba tacuta in aceasta criza. Ea nu este mai putin ostila Rusiei decat Georgia, dar oficialii sai par sa fi inteles lectia. La ora negocierii este important sa se tina cont de cauzele profunde ale conflictului. Daca presedintele Medvedev a anuntat ca a pus capat ostilitatilor, daca s-a aratat dispus sa accepte planul de pace care i-a fost propus, inseamna ca acordul sau vizeaza realitatea existenta, si nu aparentele privind fictiunea integritatii teritoriale georgiene.
Viziunea rusa porneste de la ceea ce a obtinut: Georgia ingenuncheata, trupele sale izgonite din teritoriile separatiste, o dezbatere internationala asupra viitorului acestor doua mici state nerecunoscute, dar pentru care dezastrul georgian ar putea accelera recunoasterea.
In definitiv, acest razboi a confirmat reintoarcerea Rusiei pe scena internationala, o Rusie sigura pe ea, care isi afiseaza fara complexe interesele nationale si, ceea ce este nou, acceptarea de catre comunitatea natiunilor dezvoltate a acestei Rusii.
Saakasvili, prin proiectul sau nebunesc de a provoca Rusia, i-a facut probabil cel mai mare serviciu din ultimii ani.
* Hélène Carrère d’Encausse este istoric, secretar permanent al Academiei Franceze, autor a peste 20 de volume despre istoria URSS.
PAVEL FELGENGAUER*
Aceasta operatiune a fost planificata de mult timp
Intr-un articol aparut in iulie, ati anuntat ca Rusia se pregateste sa patrunda in Osetia de Sud si Abhazia. Dispuneati de informatii operationale ale Statului Major?
Nu. Eu am facut aceasta apreciere dupa ce am observat miscarile si operatiunile militare rusesti din aceasta luna in regiune, coroborate cu declaratiile responsabililor politici si provocarile continue ale osetinilor si abhazilor la adresa georgienilor. La 30 mai "trupele cailor ferate" rusesti au fost desfasurate in Abhazia. Spre deosebire de armatele occidentale, armata rusa isi transporta armata pe platforme de tren. Sosirea acestor trupe anunta, in realitate, venirea fortelor rusesti. Declaratiile oficialilor dupa proclamarea independentei Kosovo si cererea de a adera la NATO formulata de Tbilisi mi-au atras, de asemenea, atentia. Generalul Baluievski, fostul sef al Statului Major al armatelor rusesti, a afirmat ca Rusia isi rezerva dreptul de a utiliza fortele armate daca fostii sateliti ai URSS vor intra in NATO. Apoi au inceput provocarile osetinilor, pilonarea satelor georgienilor. Saakasvili nu putea sa nu reactioneze.
Saakasvili a cazut in capcana?
Nu avea de ales. Rusii ar fi intrat mai devreme sau mai tarziu, asa cum s-a intamplat si in Cecenia, in august 1999. Preparativele de razboi erau in desfasurare inca din luna aprilie. Saakasvili stia toate aceste lucruri. El s-a gandit ca, daca va declansa un atac asupra capitalei osete, Tinvali, si va bloca tunelul Roki, va putea preveni patrunderea tancurilor rusesti care erau deja comasate in alta parte a frontierei. Georgienii i-au zdrobit repede pe osetini, dar nu au avut timp sa ajunga la tunel. Rusii au inceput sa se miste in momentul in care georgienii au intrat in oras. Cele doua armate s-au luptat in Tinvali timp de doua zile. Armata rusa a fost surprinsa de rezistenta georgienilor si a trimis aviatia ca sa termine treaba. La ordinul lui Saakasvili, georgienii s-au retras. Contrar a ceea ce se spune, ei au putut salva cele mai importante resurse umane si materiale.
Care este obiectivul armatei ruse?
Obiectivul invaziei nu a fost atins, acesta consta in a impiedica definitiv Georgia sa intre in NATO. Autoritatile rusesti vor sa distruga armata georgiana si regimul politic actual, cu presedintele Saakasvili, fata de care Vladimir Putin nutreste o ura la fel de puternica ca cea fata de Mihail Hodorkovski. Judecand dupa datele expertilor, rusii par sa aiba in vedere pentru Georgia o formula de stat federal cu puteri foarte limitate, a carui securitate sa fie asigurata de armata rusa. Adjunctul sefului de Stat Major rus, generalul Nogovitine, a spus in mod deschis ca vrea sa impuna "limitari armatei georgiene".
La 18 august existau temeri ca rusii vor ataca Tbilisi?
Asa cum a spus Gleb Pavlovski, la Kremlin este in desfasurare o lupta pentru putere, un scandal intre cei care vor "sa termine treaba" si grupul birocratilor miliardari care nu au niciun interes in acest sens. Bursa se prabuseste, afacerile lor pierd milioane. Acest grup nu agreeaza cearta cu Occidentul, care afecteaza economia. Occidentul are instrumente de presiune, el poate deranja puterea rusa daca impune sanctiuni financiare. Dar Occidentul nu face nimic, cu exceptia retoricii, iar Rusia va fi tentata sa merga pana la capat. Toata elita politica este de acod ca regimul Saakasvili si Georgia trebuie distruse, dar nu este de acord cu pierderea banilor. Dupa informatiile celor care au fost la Tinvali prin tunel, rachetele Totchka se afla in acest loc si ar putea viza capitala, daca este necesar. Totul va depinde de fermitatea Occidentului. Rusia testeaza. Ea va merge atat de departe cat ii va permite Occidentul.
* Pavel Felgengauer este analist militar rus.
(Traducere si adaptare dupa Le Figaro, 13 august 2008, de Ileana Racheru)
FRANÇOISE THOM*
Lasitate occidentala fata de Rusia
Invadarea Georgiei de catre Rusia a scos la iveala demoralizarea profunda in care se afla occidentalii. De altfel, chiar constientizarea acestei demoralizari a incurajat Moscova, determinandu-i pe conducatorii Kremlinului sa actioneze intr-un total dispret fata de comunitatea internationala. Iar norii care s-au adunat pe scena internationala prevestesc ca, in curand, am putea fi paralizati, daca vom accepta o vasalizare completa. Oricat ne-ar costa, trebuie sa iesim din coconul politic corect in care am trait atatia ani, trebuie sa regasim curajul si luciditatea pe care generatiile post-’68 credeau ca le pot suspenda pentru totdeauna. Trebuie sa incetam sa mai fim lasi si, pentru aceasta, avem nevoie, inainte de orice, sa privim cu mintea limpede evenimentele care ne-au facut KO. Altfel, indoiala si confuzia ne paralizeaza.
Una dintre cauzele acestei confuzii trebuie cautata in razboiul psihologic pe care Moscova l-a dus impotriva occidentalilor de la venirea la putere a lui Vladimir Putin. Rusia a stiut sa ne inoculeze o culpabilitate corosiva pentru ca am castigat Razboiul Rece. S-a plasat constant in rolul victimei, incat refrenul diplomatiei franceze a fost, de-a lungul acestor ani, "sa nu umilim Rusia". In numele acestui principiu, Rusia a beneficiat de o indulgenta exceptionala de care s-a folosit si de care a abuzat. Ce alta tara din lume poate sa-si permita sa rada de pe fata pamantului orase, sa-i spolieze pe straini, sa-i asasineze pe opozanti dincolo de granite, sa-i hartuiasca pe diplomatii straini, sa-si ameninte vecinii, fara sa starneasca altceva decat slabe proteste?
Pozand mereu in victima, Rusia a reusit sa-i convinga pe occidentali ca ei sunt responsabili de dezastrul din primii ani de dupa caderea comunismului, cand cauza reala tinea de mostenirea lasata de comunism si de caracteristicile noii elite ivite pe ruinele statului sovietic. Tot asa cum Hitler a mizat pe culpabilitatea starnita in Europa prin Tratatul de la Versailles, la fel si rusii ne-au paralizat vointa, obligandu-ne sa asumam deziluziile lor din anii Eltin. Altfel, lucrurile au mers: am largit NATO, am facut razboi in Iugoslavia, am proclamat independenta Kosovo. In realitate, turnanta pe care a luat-o Rusia spre ceea ce avea sa devina dictatura putiniana a fost croita inaintea acestor evenimente. Sa ne reamintim criza din toamna lui 1993, cand Eltin a dat o lovitura Dumei, impunand adoptarea unei noi Constitutii, care punea intre paranteze separarea puterilor, inchizand astfel calea Rusiei spre o democratie liberala europeana, totul in numele unei renasteri imperiale.
Propagandistii Kremlinului au asimilat la perfectie frazeologia occidentala, manipuland-o cu stralucire. Inca o data, precedentul creat de Hitler, care a stiut sa-si ascunda pana in 1938 planurile de cucerire sub sloganul "dreptul popoarelor de a dispune de ele insele" si "dreptul poporului german la autodeterminare", este deosebit de instructiv: regimurile autoritare stiu sa-si concentreze minciuna intr-o raza laser devastatoare, tintuind centrii nervosi ai democratiilor pietrificate.
De aceea, inainte de orice, sa ne debarasam de aceasta culpabilitate bolnavicioasa. Sa ne reamintim cum a ajuns Vladimir Putin la putere, prin provocari si un razboi dus impotriva cetatenilor rusi. Sa ne reamintim ce a realizat el in cativa ani: supunerea totala a tarii, redistribuirea proprietatilor in favoarea clanului sau, organizarea unei propagande sistematice de ura contra occidentalilor, ocultarea crimelor comunismului, reabilitarea lui Stalin, o cotidiana spalare a creierelor cetatenilor rusi, carora le inculca paranoia, cultul fortei si al spiritului de revansa.
Rusia pe care o vedem actionand astazi in Georgia atesta succesul intreprinderii de a crea un om nou cu nimic mai prejos decat predecesorul sau bolsevic. In fata acestei Rusii periculoase ne aflam. Sa incetam sa ne acuzam, gasind Rusiei mii de scuze care nu servesc decat ca justificare a lasitatii noastre. Rusia ne spune ca-si apara interesele legitime, invadand o tara independenta. Iar in cancelariile occidentale sunt destui gata sa-i recunoasca Rusiei implicita "sfera de influenta", pentru a-i "linisti, potoli" complexul de incercuire (cu aceleasi argumente, anglo-saxonii au justificat abandonarea Poloniei in 1944-’45).
La toate acestea trebuie reamintit ca, doar cu o saptamana inaintea lansarii operatiunilor de anexare a Georgiei, Rusia a cedat discret Chinei teritoriile contestate si care, in 1969, constituisera miza unui razboi intre cele doua tari. In acest caz, patriotii rusi de serviciu, gata oricand sa revendice teritorii ale tarilor vecine, n-au avut glas. Concluzia e simpla: Rusia ii pandeste cu furia ei pe occidentali si tarile care se indreapta spre Europa si Statele Unite. Ea se pretinde incercuita de NATO, dar nu se ingrijoreaza deloc pentru "sfera ei de influenta" in fata unei Chine agresive, dinamice si periculoase. Lucrul pe care Rusia il uraste si de care se teme e libertatea. Ne pandeste cu aviditate semnele de slabiciune, de orbire, de coruptie si de capitulare preventiva - si are, slava domnului, chiar prea multe ocazii ca sa se bucure. Or, fiecare demisie cheama o alta si mai mare.
Cat timp va dainui o Europa independenta, aliata cu Statele Unite, Rusia se va simti incercuita. Realizarea pretinselor interese de securitate ruse trece printr-o aservire in cercuri succesive a tuturor vecinilor occidentali si meridionali. Cu cat mai repede vom decripta aceasta logica paranoica a Moscovei, cu atat mai rapid vom putea imagina/gasi remediile. Dar a incuraja bolnavul in nebunia lui nu serveste la nimic. Iar a crede ca el se va vindeca fara o proba a realitatii este iluzoriu.
*Françoise Thome este istoric, profesor de istorie contemporana la Universitatea Paris-IV-Sorbona
(Traducere si adaptare dupa Le Monde, 20 august 2008, de Rodica Palade)
ILEANA RACHERU
Eforturi diplomatice in criza georgiana
• 19 august: ministrii de Externe ai statelor membre NATO se reunesc la Bruxelles, in cadrul Consiliului Nord-Atlantic, pentru a discuta despre evenimentele din Caucazul de Sud. Reprezentantii statelor membre ale Aliantei anunta suspendarea intalnirilor din cadrul Consiliului NATO-Rusia pana la retragerea definitiva a trupelor rusesti din Georgia. Declaratia comuna data la sfarsitul reuniunii mentioneaza ca "solutionarea pasnica si de durata a conflictului din Georgia trebuie sa se bazeze pe respectarea deplina a principiilor suveranitatii, integritatii teritoriale a Georgiei". Textul declaratiei comune reafirma sustinerea NATO pentru eforturile Georgiei de a obtine MAP (Membership Action Plan) si anunta crearea unei Comisii NATO-Georgia cu sarcina de a supraveghea relatiile acestui stat cu Alianta.
• 21 august: Rusia anunta ca va suspenda actiunile pe care le desfasoara in comun cu NATO. Osetia de Sud si Abhazia cer Moscovei sa le recunoasca independenta.
• 22 august: Anatoli Serdiukov, ministrul Apararii al Federatiei Ruse, afirma ca Rusia a finalizat retragerea trupelor sale de pe teritoriul georgian. Soldatii rusi instaleaza puncte de control in apropierea portului Poti si in satul Karatela din apropiere de orasul Gori, pretextand ca sunt trupe de mentinere a pacii.
• 23 august: Gordon Johndroe, purtator de cuvant al Casei Albe, afirma ca Rusia a incalcat acordul de pace incheiat cu Georgia, deoarece a plasat puncte de control si baze militare ale soldatilor sai pe teritoriul georgian.
Intr-o discutie telefonica purtata cu presedintele rus, Dmitri Medvedev, Nicolas Sarkozy, presedintele Frantei, cere urgentarea retragerii soldatilor rusi din regiunea Poti. Cei doi presedinti au subliniat necesitatea adoptarii unei rezolutii de catre Consiliul de Securitate al ONU cu privire la situatia din Georgia si desfasurarea unui mecanism international coordonat de OSCE, care sa inlocuiasca trupele rusesti ramase pe teritoriul georgian.
Angela Merkel, cancelarul Germaniei, inainteaza Frantei, stat care detine presedintia UE, propunerea de a organiza o "conferinta a vecinilor" cu scopul de a "sprijini economic Georgia". Merkel propune participarea la conferinta respectiva a Armeniei si Azerbaidjanului si exclude prezenta Rusiei.
Turneul diplomatic al presedintelui Romaniei
In zilele de 20 si 21 august presedintele Traian Basescu viziteaza Ucraina, Moldova, Azerbaidjan, Georgia si Turcia pentru a face o "analiza exacta cu privire la impactul evenimentelor din Georgia asupra regiunii (Caucazului) si a Romaniei". Alegerea ca destinatie a vizitelor prezidentiale a celor 5 state nu este intamplatoare. Potrivit lui Traian Basescu, pe teritoriul Moldovei, Azerbaidjanului si Georgiei exista conflicte inghetate (Transnistria, Nagorno-Karabah, Abhazia si Osetia de Sud) care ameninta securitatea Romaniei.
In Ucraina, Traian Basescu se intalneste cu presedintele ucrainean, Victor Iuscenko, prilej cu care reafirma sustinerea Romaniei pentru statul ucrainean in ceea ce priveste acordarea MAP acestei tari.
In cadrul conferintei de presa sustinuta la Chisinau impreuna cu presedintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin, Traian Basescu apreciaza ca situatia din Trasnistria este similara cu cea din Kosovo si Osetia de Sud, cu exceptia absentei conflictului din aceasta regiune.Dupa intrevederea cu presedintele Turciei, Abdullah Gül, Traian Basescu anunta ca Romania va participa la Black Sea Harmony, o "initiativa a Turciei de descurajare a terorismului si proliferarii armelor de distrugere in masa in Marea Neagra".
Traian Basescu se intalneste, la Tbilisi, cu Mihail Saakasvili, presedintele Georgiei. In timpul unei conferinte, Traian Basescu precizeaza ca Romania "sustine fara rezerve integritatea teritorila a Georgiei", pledeaza pentru initierea de negocieri directe cu Rusia ca modalitate de rezolvare a disputelor ruso-georgiene si apreciaza ca respectarea acordului ruso-georgian de incetare a focului este o "prioritate". Traian Basescu reafirma sustinerea Romaniei pentru obiectivul Georgiei de a primi statutul de MAP din partea NATO si anunta ca guvernul de la Bucuresti va ajuta umanitar populatia georgiana.
Cu prilejul vizitei efectuate in capitala azera, Baku, Traian Basescu apreciaza ca solutionarea conflictului din Nagorno-Karabah nu se poate realiza fara mentinerea integritatii teritoriale a Azerbaidjanului.