Pe aceeași temă
Criza financiara globala declansata recent si interventionismul statal gasit ca (unica) solutie salvatoare a sa pun in discutie o serie de teze economice, cu implicatiile lor de natura ecologica, decretate deja, in ultimele decenii, drept “infailibile” de promotorii mondialismului neoliberal. Se zdruncina, inainte de toate, cu putere, fantasma, devenita aproape un mit, a unei stiinte economice integrate, coerente si atotputernice, care ar dispune de un raspuns unic, suficient si previzibil chiar, la problemele care i se pun. Dar dincolo de aceasta si din perspectiva care ne intereseaza, cea ecologista, se compromite, am putea spune in mod definitiv, paradigma reglarii interne, care postuleaza ca sistemul economic, prin faptul unei interactiuni intre actori liberi, este ori revine intotdeauna la echilibrul optim; reguli de conduita individuala si mecanisme institutionale proprii ar perpetua ordinea politica si ar favoriza progresul economic si social, iar, ca un apendice inevitabil, ecologicul ar urma aceeasi soarta. Ca atare, ingrijorarile legate de starea mediului sau de schimbarile climatice ar fi neintemeiate, iar preocuparile ecologiste-stiintifice, militante (civice, politice) ori individuale-false, o expresie a unei miopii evidente. Pentru ca piata, prin virtutile sale, ar gasi singura caile dezvoltarii durabile si asigurarii protectiei mediului, sub conditia ca autoritatile publice sa se abtina de a interveni prin elaborarea si implementarea de politici pertinente sau edictarea de norme juridice adecvate.
Legile economiei de piata ar valoriza asa cum se cuvine o marfa, inclusiv din perspectiva ecologica, iar prin jocul lor, in frunte cu cel al cererii si ofertei, vor autoregla si “piata environmentala”, chiar in dimensiunile ei specifice. La randul lor, “economia cunoasterii” si instrumentul sau indispensabil - sistemul de preturi devenit mecanismul de comunicare a informatiei, prin care individul interesat trebuie sa cunoasca putine lucruri pentru a lua o decizie - ar fi menite sa ofere garantia alocarii optime a resurselor realizate pe piata si ar face nociva interventia publica. Un exemplu concret: cresterea pretului petrolului si al celorlalti combustibili fosili (gazele naturale si carbunele) ar semnala celor direct implicati ca a venit timpul sa investeasca in surse de energie alternative si in cercetarea privind noile tehnologii. Numai ca rezultatele acestei abordari in planul problemelor ecologice globale sunt dezastruoase. De exemplu, in numele paradigmei autoreglarii, administratia G.W. Bush a refuzat ratificarea Protocolului de la Kyoto, iar in privinta crizei energetice majore se prefera paleative, in loc de a se recurge la o regandire a intregului model economic inaugurat de revolutia industriala. Este adevarat ca semnele inadecvarii noului model autoimpus au fost percepute treptat, cel putin la nivel empiric, dar nu avusesera o afirmare masiva si directa. Este semnificativa, in acest sens, atitudinea Angelei Merkel care, in 1998, ca ministru al Mediului in cabinetul Kohl, actiona pentru dereglementarea si autoreglarea domeniului, iar in ultimii ani, de pe pozitia de cancelar, militeaza energic pentru masuri publice restrictive, concertate la nivel mondial, pentru combaterea fenomenului incalzirii climatice! In acest context, criza financiara occidentala pare a fi o lectie, dura dar adevarata, asupra limitelor unui sistem si a pericolelor absolutizarii lui.
Esecul anuntat al teoriei si practicilor autoreglarii sporeste credibilitatea si potenteaza virtutile celeilalte paradigme fundamentale contemporane, cea a “reglarii externe”, de altfel singura in masura, prin natura sa, a lua in calcul, asa cum se cuvine, relatiile dintre om si mediul sau de existenta. Meritul ei rezida in faptul de a concepe economia ca un sistem deschis, fondat pe o politica ferma, dar, de asemenea, si pe social si procesele fizice cu care se afla in interactiune. Apoi, atunci cand este vorba de orientarea deciziilor prioritare pe termen lung sau, uneori, chiar foarte lung - orizontul investirii, de exemplu, intr-o centrala nuclearo-electrica este de 100 de ani! -, sistemul de preturi ale modelului autoreglarii nu mai functioneaza, determinandu-i astfel pe actorii implicati sa adopte decizii gresite si deosebit de prejudiciabile in materie de mediu. Marele risc este acela ca, intr-o economie “oarba” de piata, concurenta conduce la o privatizare a beneficiilor si o socializare a pierderilor (precum si in actuala criza financiara occidentala!), pentru ca puterile publice nu pot, evident, sa ramana pasive in caz de disfunctiune grava a unui serviciu public atat de esential ca, de pilda, cel al energiei sau cel al crizelor ecologice grave.
In sfarsit, cea mai mare parte a bunurilor environmentale fiind bunuri publice, ele nu au decat pretul conferit de catre politica si nu poate fi stabilit corect pe orice piata.
Victoria noului mondialism economic post-1990 si impunerea paradigmei sale au “sufocat” ecologia politica traditionala, militanta si protestatara, nascuta in anii 1970, crezandu-se ca ideile sale au devenit bune numai pentru paginile istoriei. Aceasta lovitura de sistem s-a conjugat, in mod nefericit, cu o criza de crestere a ecologismului, in sensul transformarii naturii imperativului ecologic, prin trecerea sa de la exigenta unui aspect de calitate a vietii la conditie indispensabila a supravietuirii planetare. Astfel, in mod evident si absolut, ecologia politica avea nevoie de o renastere a sa, pe baze teoretice noi, dar cu pastrarea si metamorfozarea adecvata a filonului sau esential, circumscris dreptului primordial la existenta, la un mediu echilibrat ecologic al generatiilor prezente si viitoare. Prin esecul experimentului neoliberal, noua ecologie politica isi gaseste puternice resorturi economice in paradigma reglarii externe si mizele majore ale impasului energetico-environmental actual.
Unele dintre elementele si dimensiunile sale se reflecta deja in lucrari teoretice indraznete, precum recenta La nouvelle écologie politique a universitarilor francezi J.P. Fitoussi si E. Laurent (Editions du Seuil, Paris, septembrie 2008), in care se afirma si se demonstreaza posibilitatea unei dezvoltari umane fara sacrificarea ecosistemelor terestre, dar cu conditia ridicarii nivelului nostru de exigenta democratica; egalitatea ecologica este cheia dezvoltarii durabile.
Astfel regandita, ecologia politica devine disciplina care gandeste economia, politica si ecologia nu numai ca sisteme deschise unul catre altul, dar si ca unele care se determina reciproc. Si, considera autorii mai sus citati, dupa cum exista cai fecunde de comunicare intre liberalismul naiv si dirigismul brutal, o ecodemocratie este posibila ca o punte intre impreviziunea ecologica si descresterea resemnata.
Asadar, printre putinele efecte pozitive ale actualului crash financiar, se numara votul de blam dat paradigmei autoreglarii si confirmarea validitatii celei a reglarii interne, deschizandu-se astfel perspectiva construirii unei noi ecologii politice.