Pe aceeași temă
Deşi măsura de tăiere a unor penalităţi şi dobânzi de întârziere este necesară ambelor tabere, introducerea altor penalităţi de întârziere este o exagerare care ar putea duce la un efect contrar celui sperat de Fisc.
Marea surpriză a finalului de an va fi arhitectura bugetului care va susţine cheltuielile statului din 2016. Cât va cheltui statul pentru educaţie, sănătate, cultură, siguranţă a cetăţeanului şi, mai ales, cât va mai investi într-un an periculos de sărac în finanţări? În acest context se înscrie şi ultima tentativă de relaxare fiscală propusă de guvern, aceea prin care firmele şi persoanele fizice vor fi scutite de plata penalităţilor pentru întârziere şi a unei cote de aproape jumătate din dobânzile acumulate. Avem de-a face deci cu o încurajare a contribuabililor pentru a mai face un efort de a scăpa de povara penalităţilor şi a dobânzilor. În esenţă, guvernul a propus anularea penalităţilor datorate de contribuabili, dacă până la data de 31 martie 2016 îşi vor plăti datoriile acumulate faţă de Fisc până la data de 30 septembrie 2015.
În plus, contribuabilii vor mai putea beneficia şi de o tăiere a unei cote de 54,2% din dobânzile aferente obligaţiilor principale datorate bugetului general consolidat la 30 septembrie 2015, dacă până la 30 iunie 2016 vor achita restul de 45,8% din dobânzile asociate datoriei faţă de Fisc.
Este o măsură destul de controversată, care a fost primită cu entuziasm moderat de companiile cu datorii restante şi cu rezervă critică de către firmele care au respectat disciplina fiscală.
Se poate reproşa guvernului lipsa unei analize aprofundate a situaţiei contribuabililor, din care să rezulte amploarea fenomenului de acumulare de restanţe faţă de bugetele statului. Ar fi fost nevoie de o bază de date extrem de solidă, care să poată fi ulterior confruntată cu rezultatele măsurii de tăiere a unor penalităţi şi dobânzi. În absenţa unor astfel de studii, care să descrie caracterul de urgenţă al acestei măsuri, se aude destul de strident comentariul critic al celor care sunt la zi cu plata taxelor, nu fără eforturi. Acest tablou al nemulţumirii poate fi observat în comentariile publicului la fiecare articol despre măsura de relaxare fiscală. Mulţi dintre comentatori sunt pe baricada nemulţumiţilor, deoarece susţin că sunt ajutaţi rău platnicii.
Totuşi, nu aceasta pare să fi fost intenţia guvernului, ci nevoia de a recupera ceva din obligaţiile restante ale contribuabililor faţă de bugetele statului. Potrivit datelor publicate de Fisc, obligaţiile restante ale contribuabililor faţă de bugetele statului se apropiau, în prima jumătate a anului, de suma de 20 de miliarde de lei. Un Fisc mai agresiv cu rău platnicii a reuşit să recupereze în acelaşi interval aproape 14 miliarde de lei, sumă care cântărea ceva mai mult de o treime din suma totală restantă. Nu toată suma, deci. Această păsuire a penalităţilor are deci un obiectiv precis: recuperarea unor sume mai consistente pentru a echilibra bugetul. Nu este vreo favoare făcută cu un scop anume, nu răspunde unui strigăt de disperare, care ar putea fi totuşi lansat de multe companii de stat cu mari pierderi, ci e pur şi simplu o tentativă de a aduce mai mulţi bani către un buget slăbit de reducerea cotei de TVA, impozit care este un stâlp al bugetului.
Firmele şi contribuabilii persoane fizice ar trebui totuşi să profite de această portiţă deschisă temporar de Fisc, spune analistul financiar Dan Schwartz, deoarece lucrurile se complică începând de anul viitor. „Întârzierile faţă de bugetele statului sunt intens penalizate la noi. Avem penalităţi de întârziere, dobânzi aplicate sumei datorate şi, începând din 1 ianuarie 2016, vom mai avea şi penalităţi de nedeclarare. Va fi ceva mai complicat“, susține Schwartz. Cum se ajunge la datorii mari faţă de bugetele statului? Simplu: avem un sistem dual de pedeapsă, restanţa fiind acompaniată de dobânzi care se aplică la suma datorată şi de penalităţi consistente.
Astfel, până acum, pentru fiecare sută de lei datorată statului firmele plăteau dobânzi în valoare de 11,88 de lei şi penalităţi în sumă de 7,9 de lei. Asta pentru că dobânda anuală percepută de Fisc este de 10,95%, aferentă unei dobânzi zilnice de 0,03%. Cam mult, nu-i aşa, în condiţiile în care statul se împrumută de la populaţie, de pildă, plătind o dobândă de 2,15% pe an. Vi se pare fair play? Nu prea e corect ca statul să plătească, atunci când împrumută bani din pieţe sau de la populaţie, de cinci ori mai puţin decât suma pe care o pretinde sub forma unei dobânzi. Penalizarea actuală este de 18,25% pe an, dacă însumăm cele două formule prin care statul pedepseşte neplata. Anul viitor, dobânzile vor scădea 0,03 la 0,02% pe zi, ceea ce corespunde unei dobânzi anuale de 7,3%. La rândul lor, penalităţile coboară de la de la 0,02 pe zi până la 0,01%, cu consecinţa imediată a unei cote anuale de 3,65%. În ciuda acestor reduceri, creşte povara pe care un contribuabil cu întârzieri de plată o va plăti prin introducerea penalităţilor de nedeclarare de 0,08% pe zi, adică 29,2% pe an. Într-un final, dacă o firmă sau o persoană nu va declara la fisc obligaţiile şi va întârzia plata taxelor şi impozitelor datorate statului, atunci va plăti în plus pe an o pedeapsă fiscală cât 40% din suma datorată.
În esenţă, deşi măsura de tăiere a unor penalităţi şi dobânzi de întârziere este necesară ambelor tabere, introducerea altor penalităţi de întârziere este o exagerare care ar putea duce la un efect contrar celui sperat de Fisc: nu doar că nu va mări colecta statului, dar va arunca în faliment firmele mici şi mijlocii care nu au posibilitatea să obţină linii de finanţare de la bănci pentru a-şi plăti la timp obligaţiile, imense, datorate bugetelor statului.