Pe aceeași temă
Este improbabil ca România să experimenteze recesiunea în 2016. Este o nuanță apreciată de matematicieni între improbabil și imposibil, dar referitor la acest subiect este importantă distincția.
În 2008 erau puțini economiști care sugerau iminența unei recesiuni în 2009. În acest moment, există câteva voci care au aruncat în discuția publică ideea recesiunii în 2016, ca și spaima în cazul unor politici guvernamentale aparent greșite.
Indiferent cât de inoportune vor fi deciziile guvernamentale, începând cu acest moment (în limita constrângerilor de sistem inerente) nu au puterea de a arunca economia României în recesiune în 2016.
Motivele pentru care drobul de sare nu va cădea în 2016 sunt multiple. Deciziile economice se manifestă cu întârziere în afectarea economiei, iar economia României este modelabilă ușor ca sistem adaptativ complex și este aceea a unei țări bogate cu caracteristici de economie emergentă aparținând Uniunii Europene. Această realitate face ca deciziile să se propage cu o întârziere mai mare decât în cazul unei economii mature și să beneficieze de supape numeroase din economia gri.
Economiile emergente prezintă o serie de riscuri din perspectiva fluxurilor și dezechilibrelor globale. Cu toate acestea, realitatea geopolitică a României și contextul economic fac ca aceasta să fie mai puțin expusă la acest tip de analiză.
2016 este un an electoral, ceea ce va face ca abordarea economică să aibă o înclinație naturală spre măsuri tactice preelectorale de stimulare. Existența buffer-urilor și excedentelor face ca aceste proceduri să fie la îndemână și ușor de acomodat fără a recurge la măsuri de compensare abrazive.
Discuția privind un nou program cu FMI (care nu poate fi decât similar celui ce operează în Maroc) va acapara cea mai mare parte a anului 2016 și, deși puțin fezabil în prima parte, va menține credibilitatea piețelor în abordarea economică a României. După întârzieri majore în gestionarea noului program de finanțare european 2014-2020, anul 2016 va fi primul care va beneficia din plin de această nouă sursă de finanțare.
Demersul de asanare a economiei românești, generic apelat drept intervenția DNA, începe să devină credibil la nivelul investitorilor autohtoni și străini. Suplimentar, acesta face ca o serie de segmente aflate la contactul cu economia gri să fie scoase la lumină.
Posibila schimbare guvernamentală va genera cel puțin inițial o serie de accelerări la nivelul reformelor structurale. Aceste pusee reformatoare au rolul de a funcționa asemănător unei pârghii.
Setul de legi aflate în dezbatere publică ori la nivel parlamentar care vizează, de exemplu, o primenire a modului de gestionare a companiilor și entităților de stat și introducerea obligațiunilor ipotecare nu fac decât să îmbunătățească mediul de afaceri.
Optimismul general la nivelul populației și antreprenorilor, după o perioadă prelungită de contracție, se poate deja percepe în deciziile de achiziție și în cele de investiție. Optimismul are în România o inerție mare, care trece de obicei cu mult de un eventual punct de inflexiune al schimbării majore în realitatea economică.
Motivele pentru care nu se poate vorbi de imposbilitate sunt legate de problemele ce pot apărea în segmentul intermedierii financiare și, respectiv, în schimbări bruște ale celorlalte componente ale mixului de politici economice. Slăbiciunile la nivelul segmentelor de intermediere financiară pot fi gestionate în timp util prin instrumentarul dezvoltat în ultima perioadă și prin noile inițiative de tip bancă de investiții și dezvoltare, care probabil va acționa în interiorul Eximbank, sau a unui Fond Suveran.
Deși nu poate arunca economia în recesiune în 2016, actuala manieră inoportună de guvernare afectează major potențialul de creștere a economiei, granularitatea creșterii și, desigur, posibilitățile de dezvoltare ale țării.
Momentul în care bucuria guvernanților este că a crescut produsul pe cap de locuitor, în principal, datorită scăderii populației ar trebui să fie momentul ca analizele economice în spațiul public să nu mai folosească ca punct de atragere a atenţiei nivelul zero și alarme legate de recesiune, ci incapacitatea de a readuce economia pe o traiectorie de creștere cu volatilitate redusă în jurul potențialului de 5%.