Pe aceeași temă
Va fi acest scandal, care riscă să se extindă dincolo de afacerile Volkswagen la toată industria auto, un punct de inflexiune în care se va declanşa retragerea de la carburanţii clasici la utilizarea bateriilor electrice, considerate nepoluante?
Grupul german Volkswagen se află în miezul unui scandal imens: şi-a dezamăgit clienţii, a păcălit autorităţile de control al mediului şi a aruncat în piaţă 1,8 milioane de maşini care au poluat în exces planeta. Dar urmările scandaloasei tentative, reuşite de altfel, de a trece severele teste antipoluare americane cu ajutorul tehnologiei informaţiei, vor fi multiple şi se vor extinde dincolo de industria auto. Platina, de exemplu, metal folosit la componentele motoarelor diesel, a scăzut sub 900 de dolari uncia, cel mai jos nivel al ultimilor ani, în timp ce paladiul, utilizat la motoarele cu benzină, s-a apreciat la burse. Această reacţie a pieţelor financiare ascunde temerea că piaţa automobilelor diesel va rula cu motoarele stinse o vreme. În joc nu sunt doar cele aproape o jumătate de milion de maşini vândute de Volkswagen în SUA, nici măcar cele 1,8 milioane de autovehicule produse de grupul german sub paravanul programului de ascundere a noxelor. Rulează pe şoselele lumii vreo 19 milioane de mașini produse între 2009 și 2015 ale căror emisii de oxizi de azot depășesc normele existente, avertizează specialiștii.
Scandalul măsluirii emisiilor de noxe afectează bursele lumii. Acţionarii Volkswagen se grupează pentru a da în judecată grupul cerând despăgubiri, deoarece consideră că informaţiile primite au fost insuficiente şi înşelătoare. Scandalul a păbuşit încrederea în companie, preţul acţiunilor şi valoarea sa de piaţă. În mai 2015, grupul Volkswagen, listat la mai multe burse de valori germane, dar şi la New York sau la Geneva, avea o valoare de piaţă de 126 de miliarde de dolari (112,9 miliarde de euro). În aceste zile, cotaţiile acţiunilor Volkswagen la burse s-au prăbușit, iar capitalizarea bursieră, adică valoarea pe care piaţa o dă companiei, a coborât la 46,5 miliarde de euro. Deci scandalul emisiilor de noxe a tăiat mai mult de jumătate din valoarea companiei. Desigur, orice investitor care a plasat banii în acţiunile companiei se întreabă: să mai păstrez acţiunile în portofoliu sau să scap de ele, evident, în pierdere? Alegerea depinde şi de viitorul firmei. Volkswagen are o fibră de supravieţuitor peste timpuri grele. Compania producătoare de maşini a fost creată şi susţinută financiar de puterea nazistă, Hitler fiind chiar implicat în detaliile automobilului popular lansat de firmă. Iniţial, deci, compania de stat a răspuns unor nevoi sociale şi a rămas în timp un lider al maşinilor populare, ieftine. Dar, treptat, grupul Volkswagen a înghiţit mărci de mare forţă, extinzându-se în toate pieţele auto din Europa până în China. Grupul produce maşini Audi, dar şi Skoda. Volkswagen este compania care fabrică legendarele maşini de mare lux Porsche şi Bentley. În esenţă, este un conglomerat global, care are peste 590.000 de salariaţi şi 119 fabrici risipite din Germania în Uniunea Europeană, până în China, India sau în cele două continente americane. Polonia, de pildă, are opt fabrici în care produce de la maşini la componente diverse. Nu doar afacerile grupului sunt afectate de scandal. Partenerii de afaceri, cum ar fi Continental, şi-a văzut acţiunile în scădere la burse, ca urmare a problemelor. Dacă acţiunile Continental, prezent şi în România, au scăzut cu 4% în ultimele zile, cotaţiile producătorului de componente auto francez Valeo au pierdut 5%. Au fost afectate şi companiile auto rivale, Daimler sau Peugeot, ale căror acţiuni au scăzut cu 6% şi respectiv 7,2%.
Acum se pare că grupul poate rezista financiar valului de recalibrări ale motoarelor celor 1,9 milioane de maşini, de aşa manieră încât să reducă emisiile de noxe. La finalul primului semestru, Volkswagen avea un profit de peste 5,6 miliarde de euro şi lichidităţi de peste 21 de miliarde de euro.
Gestionarea crizei este destul de opacă, deoarece acum se desfăşoară investigaţii în chestiunea înşelării încrederii consumatorilor, ceea ce este o treabă foarte serioasă şi foarte gravă în Germania. Grupul nu trebuie să supravieţuiească doar unor cheltuieli uriaşe, cât are nevoie de eforturi pentru a recâştiga încrederea pieţelor, fie că vorbim aici de acţionari sau investitori, fie că ne gândim la dealeri de maşini sau clienţi.
Scandalul pune şi problema viitorului maşinilor diesel. Dacă, în SUA, cota de piaţă a maşinilor echipate cu motoare diesel este infimă, în Europa mai mult de jumătate din maşini folosesc motorina, din raţiuni legate de costurile mai mici ale acesteia. Voci ale activiştilor, cum ar fi Peter Mock, directorul unui grup european de protecţie a mediului, susţin că a venit vremea ca industria auto să-şi refacă strategiile şi să treacă la oferta de maşini hibrid şi chiar la motoare electrice. Va fi acest scandal, care riscă să se extindă dincolo de afacerile Volkswagen la toată industria auto, un punct de inflexiune în care se va declanşa retragerea de la carburanţii clasici la utilizarea bateriilor electrice, considerate nepoluante? Este greu de evaluat care va fi răspunsul industriei şi intensitatea presiunilor, însă, în istoria automobilului, data de 18 septembrie 2015 va marca o un moment de cumpănă. Pentru noi, scandalul îmbracă forme mai calme. Există peste 100.000 de mașini Volkswagen, Skoda, Audi şi Seat, deja înmatriculate în România, care au dispozitivul de manipulare pentru testele de consum şi noxe. Va fi desigur o afacere pentru companiile de service auto, care vor lucra de zor la îmbunătățiri. Viitorul însă anunță scumpiri în zona diesel, deoarece îmbunătățirile impuse de noile reglementări europene, deși încă mai relaxate decât cele americane, vor mări costurile de producție, ceea ce va avea ca efect scumpirea mașinilor.