Pe aceeași temă
Când statul pro-business începe să se facă cu adevărat prezent, businessul în sine devine un partener puternic al statului. Deocamdată, statul pretinde doar că vrea să acționeze pro-business, dar continuă să exploateze pușculița bugetară, fără să încerce măcar să sporească aria de alimentare a bugetului. Businessul înțelege să contribuie la pușculița statului, dar statul înțelege oare businessul?
Aud din ce în ce mai des că în businessul autohton trebuie schimbată paradigma. În primii 25 de ani de postcomunism, România s-a dezvoltat economic după un singur model: a sporit numărul de întreprinderi, de firme raportat la mia de locuitori, creșterea fiind preponderent cantitativă și prea puțin calitativă. Experții sunt de părere că este momentul ca România să hotărască, prin decizii guvernamentale, ce domenii trebuie crescute calitativ și, în consecință, favorizate prin strategii de dezvoltare, astfel încât creșterea competitivității României să nu se mai facă doar datorită prețului forței de muncă. Cum va arăta România și mai ales mediul de afaceri autohton peste 25 de ani? Vom fi mai mulți și, dacă da, vom fi mai mulți antreprenori? Din păcate, studiile demografice arată că, deși în lume vom fi din ce în ce mai alarmant de mulți (mergem deja spre 8 miliarde), în România vom fi mai puțini, ceea ce înseamnă că și piața locală a forței de muncă va avea o pantă descendentă. Și câți oare dintre cei activi vor fi propriii stăpâni economici, câți vor produce locuri de muncă pentru economie, venituri proprii și venituri bugetare?
Vom fi oare mai prosperi? Dorința de îmbogățire s-a manifestat imediat după căderea comunismului, mirajul capitalismului ne-a captivat, dorința de profit există. Cu siguranță, avem șanse reale să sporim prosperitatea națională, dar care va fi modelul de creștere economică? Până acum, creșterea economică a României a fost bazată exclusiv pe creșterea consumului de bunuri și servicii. Cred că, dacă dorim cu adevărat să realizăm prosperitatea națională, în afara discursurilor populiste și politicianiste, trebuie să schimbăm filozofia construcției bugetului public: atenția să fie pe favorizarea și derularea de investiții (infrastructura fiind prioritară) și pe viitor (starea de sănătate națională și nivelul de educație al forței de muncă), acestea au ca efect creștere economică durabilă. Un stat care dorește să prospere prin creșterea veniturilor bugetare de pe urma capitalului privat trebuie să fie un stat care încurajează în primul rând formarea de capital privat și diminuează povara bugetară pe care i-o pune în cârcă. Un stat pro-business este un stat care are ca permanentă preocupare sporirea condițiilor de dezvoltare a mediului antreprenorial.
Potrivit unor date statistice preluate din Carta Albă a IMM-urilor din România, Ediţia 2015, Raport de cercetare nr. 13, situaţia de ansamblu a mediului economic din România în perioada actuală a fost apreciată ca fiind neutră în 47,27% din întreprinderi, stânjenitoare dezvoltării în 38,55% dintre IMM-uri şi favorabilă afacerilor în 14,18% dintre organizaţii. Prin comparație cu datele pentru 2014, mediul a fost apreciat ca fiind neutru în 44,17% dintre unităţi, defavorizant în 39,20% dintre agenţii economici şi favorizant în 16,63% dintre firme. Ceea ce înseamnă că nu au avut loc schimbări semnificative ale percepţiilor întreprinzătorilor sau managerilor din IMM-uri cu privire la mediul în care îşi desfăşoară activitatea, și asta în pofida măsurilor guvernamentale pretinse pro-business. Din aceleași date, dacă se compară opiniile privitoare la starea actuală a mediului de afaceri cu estimările referitoare la situaţia mediului pe întreg anul 2015 şi în 2016, se remarcă o creştere a frecvenţei aprecierilor defavorabile, dacă avem în vedere evoluţia până la sfârşitul anului 2015, şi îmbunătăţirea uşoară a percepţiilor, dacă luăm în considerare anul 2016: 14,11% dintre întreprinzători consideră că, în anul 2015, mediul de afaceri va fi favorabil pentru dezvoltarea afacerilor, în timp ce, în 2016, 16,80% – consideră mediul de afaceri ca fiind favorabil dezvoltării afacerilor; 45,31% dintre întreprinzători menţionează că situaţia mediului de afaceri va rămâne la fel în anul 2015, în timp ce 45,75% au aceeaşi părere, dar pentru anul 2016; 40,58% dintre IMM-uri estimează că mediul va fi stânjenitor pentru dezvoltarea afacerilor, în cursul anului 2015, în timp ce 37,45% se menţin la aceeaşi părere, dar pentru anul 2016.
Datele arată că, deși asistăm la o cascadă de declarații politice și de măsuri cu pretenție de încurajare a mediului de afaceri, reprezentanții acestuia își păstrează un grad sporit de reticență cu privire la efectele politicilor în economia reală. În business, lucrurile se schimbă cu repeziciune, experții recomandă chiar din ce în ce mai des schimbarea modelelor. Până acum, afacerile au fost construite mai ales pe baza unei cereri uriașe de produse și servicii. Cerere satisfăcută după două principii simple: 1) „ceea ce vând scump să mă coste ieftin“ și 2) „rezolvarea problemelor ridicate de hățișurile birocratice ale sistemului de taxe și impozite“. Ambele principii se regăsesc diferit astăzi în business. Diferențierea față de concurenți, produsele și serviciile de calitate, retenția clienților, eficiența și productivitatea devin noile provocări pentru cea mai mare parte dintre firmele românești, care vor deveni baza adaptării și reconfigurării modelului de business. Redresarea economică cere noi formule de succes, noi variante „de atac“, bazate pe reorganizare și regândire a modelului de afaceri. Companiile care traversează fără emoții timpuri economice dificile sunt companiile care au ca obicei reinventarea continuă a lor.
Remodelarea economiei reale pe timp de criză ar trebui să le dea de gândit și celor de la guvernare. Modelarea măsurilor economice ar trebui să fie în ton cu măsurile pe care economia reală și le impune de la sine. Reinventarea formatelor de afaceri remodelează industrii întregi și redistribuie miliarde de dolari. Majoritatea companiilor construite în ultimii zece ani și care se regăsesc acum în Fortune 500 au reușit doar datorită dezvoltării de noi modele de business. Un studiu realizat de Economist Intelligence Unit arăta în urmă cu câțiva ani că peste 50% dintre conducătorii companiilor credeau că reinventarea afacerii va deveni chiar mai importantă pentru succes decât inovarea produsului sau serviciului în sine, fapt demonstrat de altfel imediat după criza economică începută în 2008. Peste două treimi dintre executivii chestionați de Harvard Business Review spun că se impun schimbări radicale în modelele de afaceri.
În România, businessul este aidoma ca pretutindeni, dar cu precizarea că mediul de afaceri autohton are încă de furcă cu un mediu politic care nu are atitudine pro-business, fie asta din neînțelegerea corectă a priorităților capitalului privat, fie din rea-voință (sau, mai curând, din lipsă de voință), fie din sechele ale trecutului, fie din simplă, dar dureroasă (pentru economie) prostie.
Investitorii străini au ocupat în ultimii 10 ani o poziție vitală în determinarea tendințelor de specializare în economia României și, în consecință, a modului în care se formează avantajele competitive. Potrivit statisticilor, circa două treimi din cifra de afaceri a întreprinderilor mari și foarte mari din industrie este realizată de filialele companiilor multinaționale rezidente în România. În Top 100, este de remarcat prezența a 30 de companii cu capital majoritar străin, care acoperă peste 76% din cifra de afaceri a companiilor din industrie, și doar a trei companii cu capital majoritar privat românesc, care acoperă cam 4% din cifra de afaceri a companiilor din industrie din Top.
În ceea ce privește prezența pe piețele străine, din cei mai mari 100 de exportatori, care asigură peste jumătate din totalul exporturilor, 96 sunt companii cu capital străin, iar din totalul celor 34 de subramuri ale industriei (cf. CAEN), 25 au lideri companii cu capital străin. Perspectivele pieței nu sunt însă promițătoare: începând cu 2008, anul de vârf al intrărilor de investiții străine și care provin în proporție de peste 70% din Uniunea Europeană, acestea se află în scădere continuă. Ce te faci când capitalul nu se mai lasă atras? Investitorii care au nivel redus de toleranță față de risc sunt din ce în ce mai reticenți în a investi acolo unde văd mai ridicat riscul politic, riscul de dezechilibru economic, risc fiscal, riscul de instabilitate legislativă. Iar asta duce la o reducere a activității de investiții în general. Să nu uităm că în siajul marilor companii trăiesc sutele de mii de firme mici și mijlocii din România. Căderea investițiilor străine directe duce indirect și la o diminuare a afacerilor în zona IMM. Scăderea atractivității unui mediu de afaceri din cauza cadrului politic și economic general are ca efect scăderea cifrei de afaceri a mediului antreprenorial mic și mijlociu.
Remodelarea businessului, de care scriam, se face aproape degeaba dacă nu vine în paralel cu schimbarea modelului politic destinat mediului de afaceri. Când statul pro-business începe să se facă cu adevărat prezent, businessul în sine devine un partener puternic al statului. Modelarea businessului către profit este firească, iar statul trebuie să încurajeze acele direcții în care businessul românesc să se poată dezvolta în ritm considerabil, să poată penetra pe piața globală și să poată – în consecință – să alimenteze pușculița bugetară. Deocamdată, statul pretinde doar că vrea să acționeze pro-business, dar continuă să exploateze pușculița bugetară (acele industrii permanent bune platnice, cărora le impune taxe și impozite adiționale), fără să încerce măcar să sporească aria de alimentare a bugetului. Businessul înțelege să contribuie la pușculița statului, dar statul înțelege oare businessul?
Comentarii 0