Pe aceeași temă
Nu e nevoie de cercetari profunde sau de cunostinte specializate spre a constata ca majora criza environmentala declansata in a doua jumatate a veacului al XX-lea se amplifica, s-a globalizat si se acutizeaza. Una a rarefierii si epuizarii resurselor, poluarii generalizate si profunde, schimbarilor climatice rapide, insotita, in ultima perioada, de altele sectoriale, dar tot atat de periculoase si interdependente precum cea energetica si cea alimentara. Totul, in contextul in care sistemul de productie si de consum aferent "erei antropozoice" si instaurat odata cu revolutia industriala, cand populatia planetei era de pana la 1 miliard de persoane, pare a-si fi atins, in mod evident, limitele, din perspectiva unei "amprente ecologice" venite din partea a 7 miliarde de indivizi si a unei societati hiperindustrializate mondializate. In conditiile clivajului fundamental stanga-dreapta, in anii 1970 si deceniile urmatoare ecologia militanta si de atitudine a fost asumata mai ales de adeptii stangii, in cautarea "reciclarii" doctrinare si gasirii de noi teme de contestare a capitalismului. Demontarea sistemului mondial al "socialismului real", in 1989 si desavarsirea mondializarii neoliberale au pus capat acestei diviziuni la nivel economic, creand premisele "consensului environmental".
S-a ajuns, astfel, ca toata lumea sa fie de acord ca avem nevoie de ecologie, dar persista intrebarea: ce fel de ecologie? Un raspuns reductionist considera ca doua curente raman in arena. Cel care propovaduieste un spirit de constrangere, prin intermediul restrictiilor si prohibitiilor, si un altul care pariaza mai ales pe stiinta si inovatie. Asadar am avea de ales intre ecologia de constrangere si cea a creativitatii, intre logica mediatica a fricii si cea "republicana" a stiintei. Pozitia de bon ton, afisata ca atare, este aceea ca viitorul nu ar fi cel al limitarii libertatilor, ci ar apartine imaginatiei stiintifice si tehnice.
Ea respinge deopotriva "pseudoecologia liberala", schema laisser-faire-ului (care considera ca rezolvarea rezida in lasarea pietii sa se autoregleze) si pe cea a stangii (coercitiva si limitativa, deci antiproductiva). Pentru a depasi actuala criza ecologica si, in general, spre a solutiona problemele umanitatii, ne-ar trebui mai multa stiinta si tehnologie si un comportament voluntarist si creativ.
Situatia organismelor modificate genetic (OMG) ar reprezenta, intr-o asemenea viziune, modelul a ceea ce s-ar impune sa facem astazi in materie de ecologie. Adica, daca putem sa obtinem seminte de porumb ori de grau care cresc fara apa, stiind ca apa este o resursa tot mai rara, aceasta ar reprezenta tipul de solutie de salvare a naturii si a omenirii, si nu cea precum reducerea vitezei de circulatie a autovehiculelor la 110 km/h! Cu nuantele de rigoare, asemenea elemente gasim in pozitia neoconservatoare a Casei Albe, privind incalzirea globala si combaterea efectelor schimbarilor climatice.
Mai spre centrul problemei se apreciaza ca ruptura in perceperea imperativului environmental actual este, mai degraba, intre cei care concep ecologia ca un principiu de prudenta si, respectiv, partizanii folosirii ei in scopuri lucrative. Adica intre militantismul verde, cu expresia sa civico-politica, si utilitarismul pervers moral si speculativ economic. Intr-adevar, in privinta acestuia din urma, asistam la o acaparare si pervertire a simbolului ecologic spre scopuri de marketing. Le vedem clar in intreprinderi cu ceea ce denumim greenwashing, prin care "vopsim" in verde marfurile spre a le vinde mai bine, si astfel argumentul ecologic devine unul al business-ului.
Ceea ce este sigur intr-o asemenea perceptie e ca vechile categorii, care considera economia pornind numai de la PIB, nu mai corespund exigentelor prezentului; ele apartin unui trecut in care societatea era construita plecand de la scheme cantitative. Citandu-l pe sociologul complexitatii, E. Morin, cererea vizeaza acum calitatea, iar instrumentele de a o masura, dezvoltate in a doua jumatate a veacului trecut, nu au tinut seama de aceasta evolutie. Un exemplu: exista o dezbatere asupra alimentelor bio. Oamenii nu stiu in mod obligatoriu si cu exactitate despre ce este vorba, dar solicita si cauta o asemenea calitate.
Intr-un fel de replica la prima perspectiva, se arata ca la sfarsitul veacului al XVIII-lea puteam sa construim Declaratia drepturilor omului si ale cetateanului in jurul ideii: "libertatea mea se opreste acolo unde incepe cea a altuia". Astazi suntem, insa, obligati la a lua in calcul ideea potrivit careia clima sau Terra apartin intregii lumi. In acelasi sens se contesta virtutile de "geniu genetic" ale OMG, care nu pot fi, in orice caz, o tehnologie purtatoare de inovatii pozitive si importante pentru civilizatia umana, ci, mai degraba, o inselatorie din ratiuni de profit economic. Rezonante ale unor atari consideratii regasim in proiectul Grenelle de l’environnement, adoptat recent in Franta, din initiativa presedintelui N. Sarkozy.
Ambele perspective au un evident caracter utilitarist si se inscriu logicii actualei mondializari economice. Ele reclama, astfel, cel mult, ca ecologia sa fie integrata economiei si nu accepta, sub nicio forma, ca inversul ar reprezenta o solutie radicala, dar normala. "Consensul" environmental, astfel conturat, este unul fortat de imprejurari, exprima, mai degraba, uimirea in fata incheierii bruste a unui capitol si deruta in identificarea si alegerea caii de urmat. Este de domeniul evidentei ca o devenire viabila a umanitatii si persistenta actualei formule de viata pe planeta presupun reducerea impactului socio-uman in limitele conservarii echilibrului ecologic. Aceasta reclama, in mod obiectiv, cel putin ajustari majore ale actualului model de dezvoltare, cu cedari, limitari si restrictii inevitabile. Teoria ca economia de piata se autoregleaza in toate privintele, inclusiv ecologic, ori ca inovatia tehnologico-stiintifica poate oferi de la si prin sine un panaceu universal pentru toate si spre toti este prea veche si depasita spre a nu putea produce zambete ironice si, totodata, amare. O convietuire veritabila si durabila a omului cu celelalte specii impune o abordare integratoare, globala si pe termen lung, in spiritul unei atitudini responsabile, marcata de solidaritatea intre si intrageneratii. Iar chintesenta acestei noi filosofii responsabile a supravietuirii este rezumata intr-o intelepciune atat de veche: "dupa noi, potopul" trebuie sa devina: "dupa noi, generatiile viitoare"!