Pe aceeași temă
Este de presupus că în multe birouri ale agenţiilor statului lucrurile stagnează deoarece totul s-a aşezat sub zodia schimbărilor. Toată aventura are însă un aer de provizorat, ca şi când oamenii ăştia ar încălzi locul pentru o altă echipă.
Analizat la rece, Cabinetul instalat relativ recent la Palatul Victoria are mai degrabă profilul unui Executiv interimar, deoarece a preluat puterea la mijlocul unui an electoral fierbinte şi va avea, fatalmente, o existenţă limitată la câteva luni. Guvernul actual se vede silit să gestioneze ţara într-un moment extrem de tensionat pentru întreaga suflare europeană, în care orice derapaj poate fi penalizat. Mai mult, Cabinetul condus de Victor Ponta trebuie să ţină cont de agenda de reforme cerute de Comisia Europeană şi impuse de Fondul Monetar Internaţional. Dacă răsfoieşte neglijent această agendă, atunci economia României este pândită de o serie întreagă de riscuri, inclusiv tăierea ratingului de ţară, fuga capitalurilor şi devalorizarea monedei naţionale.
În aceste condiţii, dinspre Palatul Victoria ar trebui să vină mesaje privind consolidarea statului de drept, continuarea programului de reforme menite să modernizeze şi să fortifice România şi menţinerea ţării pe un traseu de stabilitate economică. În plus, trebuie să ne pregătim cu scenarii alternative pentru eventualitatea unui colaps al Greciei, al şaselea investitor al ţării, important partener de afaceri comerciale şi bancher care a atras şi plasat sute de milioane de euro în România. Suntem pe unda principală de şoc în cazul unui prăpăd grecesc, nu vom putea evita contaminarea şi, mai grav, nu putem decât să limităm pierderile. Dar acesta este, deocamdată, doar un scenariu dezastruos care mai poate fi evitat. Toată suflarea administraţiei româneşti ar trebui să se poziţioneze în block starturi pentru a asigura stabilitatea reală a ţării, cu scopul de a fortifica o economie plăpândă.
Deocamdată însă, administraţia pare derutată. Se profilează schimbări la toate nivelele. Într-o singură săptămână s-au produs trei valuri de schimbări, la diversele agenţii ale statului. Sunt cei care au plecat incompetenţi? Nu ştim asta. Unii dintre cei eliberaţi din funcţii lucraseră doar câteva luni şi nu avuseseră prea mult timp să dovedească mare lucru. Sunt înlocuitorii competenţi? E greu de apreciat. Nu avem criterii clare, precise şi eficiente care să definească alegerea noilor şefi. E mai degrabă o fervoare a schimbării, prin care puterea executivă a ţării vrea să-şi impună autoritatea.
Când agoniza în opoziţie, actuala coaliţie de guvernare reproşa fostei puteri executive faptul că utilizase excesiv criteriul politic în schimbarea şefilor diverselor ministere, agenţii şi companii ale statului. Această poziţionare critică avea marele merit că promitea o schimbare a manierei în care este gestionată ţara, anume abandonarea criteriului politic de selecţie în favoarea meritului. De altfel, acesta este secretul unei bune funcţionări a statului, impunerea meritocraţiei în locul impostorilor, alungarea celor ce profită de conjunctură şi se plasează cu dibăcie într-o poziţie favorabilă în teren. Sub umbrela partidelor politice s-au adăpostit o mulţime de personaje dornice să facă o carieră rapidă şi, mai ales, să servească un ţel aflat în spatele scopului declarat, cum avertiza Sun Tzu în Arta războiului. Cum ar fi îmbogăţirea rapidă sau chiar salvarea unor mari averi de la prăbuşirea sub criză şi a unor cariere politice de sub spectrul puşcăriei.
O privire aruncată asupra cărţii de vizită a unora dintre noii şefi impuşi de schimbare îngrijorează. Nu putem vorbi de o expertiză remarcabilă, aşa cum ar avea nevoie o ţară, nu doar în vremuri de criză, nici de cariere fără pată. Dimpotrivă, unii dintre cei plasaţi în prim-plan ar avea extrem de mari dificultăţi să obţină o asemenea poziţie într-un alt stat european.
Noul şef al Autorităţii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), de pildă, a eşuat în afaceri, deşi a beneficiat de diverse contracte cu firme de stat, a folosit bani europeni şi este consultant pentru antreprenori. Probabil a eşuat în afaceri din cauza crizei. Lista este lungă şi rămâne, probabil, deschisă.
Este de presupus că în multe birouri ale agenţiilor statului lucrurile stagnează deoarece totul s-a aşezat sub zodia schimbărilor. Toată aventura are însă un aer de provizorat, ca şi când oamenii ăştia ar încălzi locul pentru o altă echipă. Atenţie însă, această febră a schimbărilor, pe alocuri nefericite, poate dezamăgi rapid. Vorba lui Confucius, „o mică nerăbdare poate ruina un plan măreţ“. //