Fondul din acordul cu FMI

Redactia | 22.01.2013

Pe aceeași temă

Până la marile dezbateri despre rolul statului în economie, guvernul trebuie să îndeplinească partea cea mai grea din acordul cu FMI: să nu mai permită furtul din companiile publice.

În aceste zile, au loc la București cele mai con­sistente și complicate discuții între guvernul ro­mân și FMI din 2010 încoace. Se întâmplă as­ta pentru că, într-un fel, cu excepția ne­go­cierilor din 2011, care au pus bazele actualului acord de tip preventiv, celelalte 5 au fost de tranziție. Ba guvernul era nou, ba echipa Fondului... De altfel, există un sentiment de oboseală și neadecvare atât în rândul oficialilor, cât și al pu­blicului în legătură cu acor­dul; o convingere că este de­pășit și România nu mai are nevoie de el, cu atât mai pu­țin de unul nou. Oficial, premierul Ponta spu­nea înaintea alegerilor că își dorește un nou acord, inducând cumva ideea că acordul în curs este oarecum... caduc. Răspunsul FMI a fost ferm: nu putem vorbi de un nou acord, decât după ce îl finalizăm pe cel în curs. Cel în curs are însă restanțe majoare, ire­cu­pe­ra­bile până în aprilie, în formula actuală. Și de aici, problemele.

Cum să nu pară caduc un acord făcut cu 4 gu­verne în urmă? Negociat de Guvernul Boc 3, încercat să fie implementat de Ungureanu, renegociat de Ponta 1, trebuie finalizat rapid de Ponta 2. În România, s-au întâmplat la pri­ma vedere atâtea din 2011, încât a privi în ur­mă acum la temele anului 2011 pare cu ade­vărat o întoarcere în timp. Austeritatea de tip Boc a trecut, salariile s-au recuperat în parte, ter­menul în sine „austeritate“ a fost ana­te­mi­zat de Guvernul Ponta, iar noua lui traducere de „disciplină fiscal bugetară“ încă nu pare tu­turor clar că este doar o ver­siune uşor ameliorată față de cel vechi. În plus, economia Ro­mâniei nu mai scade (sau ca­de) tot de prin 2011. Dar nici nu crește! Și, odată cu această constatare, se ter­mi­nă și argumentele celor care văd acordul depășit. În ciuda unor măsuri de restructurare bugetară exemplare, prin ca­re deficitul a fost redus de la 8,3% în 2009 la sub 3% în 2012, această re­ducere drastică nu a eliberat însă fonduri pen­tru economie. De aceea, nu sunt puțini cei ca­re spun că, tocmai din cauza acestei reduceri masive și bruște a deficitului, România nu în­registrează creștere economică. Reducerea – mai degrabă necesară și de neevitat – a fost prea bruscă pentru a putea reașeza atât de re­pede România pe un alt model de creștere economică. Nici acum acest lucru nu s-a întâmplat și Fondul a propus în 2011 o stra­te­gie care vizează atacarea nucleului dur al lip­sei de eficiență în economie, și anume com­pa­niile de stat. De aici, toate discuțiile și dis­pu­tele din acești ani legate de „management pri­vat“, listări la bursă și privatizări mai mult sau mai puțin eșuate. Chiar și adversarii doc­trinari ai metodelor Fondului recunosc faptul că ceva trebuie să se întâmple cu companiile de stat. Dar acel ceva să nu însemne priv­a­ti­zare, vânzare sau angajare de manageri stră­ini. Pe scurt, un nou naționalism economic a început, cultivat insistent de Victor Ponta pe vremea când era în opoziție (abandonat, ce-i drept, acum), într-o perioadă în care în în­trea­ga lume această concepție a prins tot mai mult contur: statul nu este „cel mai prost“ ma­nager, nu trebuie să iasă din economie și trebuie să investească masiv pentru a redefini noul model (și unicul) de creștere economică. Spre meritul lui, actualul guvern nu pare să fie un susținător al acestei tendințe, ba dim­potrivă, din declarațiile de până acum în­țe­le­gem că este uimitor de fidel doctrinelor FMI. Ne­reușitele și întârzierile de până acum se da­torează exclusiv unui climat politic prea fier­binte și unei inerții uriașe în sistem, care face extrem de dificilă orice schimbare de ma­na­gement, de exemplu, unde accesul la resursa ieftină de stat este extrem de atractivă. Ceea ce trebuie însă subliniat în legătură cu com­paniile publice românești este dincolo de ori­ce ideologie. Și, până să stabilim exact de ce parte a ideologiei intervenționiste să fim, tre­buie abordată chestiunea de fond. Și anume, trebuie ruptă piatra de moară care trage în jos întreaga economie. Sectorul întreprin­de­rilor publice a rămas consistent. Sunt peste 1.000 de companii de stat, dintre care 240 foarte mari. Ele cuprind în total 20-30.000 de an­ga­jați, adică 10% din totalul forței de muncă an­gajate în economie, și produc undeva tot în jur de 10% din venitul anual total al eco­no­miei. În anumite sectoare - energie, trans­por­turi, poştă, minerit –, au între 25 și peste 50% din totalul pieței. Comparativ cu celelalte sta­te estice, Polonia are un sector public mai dez­voltat (și evident mai performant). La ju­mătatea anului trecut, aveam arierate și da­torii de peste 20 de miliarde de lei și asta la un PIB de puțin peste 600 de miliarde de lei, adică peste 3% din PIB. Subsidiile de diverse forme pe care le primesc de la bugetul cen­tral companiile publice se duc spre 0,5% din PIB. Numai dacă ar fi eliminate acestea, nu am mai avea o creștere economică ambiguă, în marja de eroare, ci una ferm peste 1% în ultimii doi ani. (Ceea ce e imposibil practic, din păcate. Nimeni nu-și poate asuma să re­nunțe la susținerea CFR Călători, de exemplu, sau la subvențiile pentru energie.) Necesitatea de investiții pentru energie, de exemplu – un sector cheie -, e uriașă. România ocupă locul 74 în lume la calitatea infrastructurii ener­getice și acest lucru spune multe despre cât trebuie investit pentru performanță.

Dar prima și cea mai importantă condiție este oprirea pierderilor. Dacă aceste pierderi pot fi oprite, fără a diminua semnificativ venitul anu­al al acestor companii, atunci, cel puțin no­minal, PIB-ul României va începe să creas­că. Aceasta este reforma „caducă“ pe care o propune Fondul. De aici până la dezbaterea ideologică legată de care e rolul statului în economie e cale lungă. Primul rol, dacă este să ținem cont de faptele de notorietate de până acum, este să nu mai piardă și să nu mai fure din proprietatea publică. Și acesta es­te cel mai greu dintre toate. Management pri­vat, listări, privatizări – sunt doar unele din­tre metodele pentru asta. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22