Pe aceeași temă
În esenţă, Grecia nu vrea să iasă din zona euro, ba chiar a făcut eforturi inimaginabile să rămână în ea.
Va fi un început de toamnă fierbinte pentru spaţiul monedei unice, cu Grecia în prim-planul discuţiilor şi analizelor, cu o Spanie care continuă să consume bani pentru a-şi salva regiunile de la faliment şi pentru a-şi ţine în viaţă băncile şi cu o Italie care achită, lunar, nota de plată a unor decade de risipă. Între timp, Irlanda şi-a revenit, iar Portugalia este prea mică pentru a ţine prima pagină a ziarelor. Dacă lucrurile merg rău, Lisabona este o victimă colaterală. Octombrie va fi, probabil, luna decisivă în care se vor arunca zarurile pentru viitorul Greciei.
Aşteptările FMI |
---|
Grecia s-a angajat să ia o serie de măsuri de austeritate. Astfel, printre ambiţioasele promisiuni, vedem o tăiere cu 22% a salariului minim, cu o reducere mai severă, cu 10% a câştigului salarial obţinut de tinerii sub 25 de ani. Suspendarea automată a creşterilor salariale, eliminarea recursului unilateral la arbitraj, liberalizarea a 17 profesii închise şi o legislaţie mai flexibilă a contractelor colective de muncă. |
Un abandon de 1 trilion
Chestiunea eventualei ieşiri a Greciei din zona euro a încins spiritele în ultima vreme. O serie de comentarii ale unor figuri importante din zona euro cum că o eventuală ieşire a Greciei din clubul monedei unice ar fi o problemă gestionabilă, deşi n-ar fi de dorit, a inflamat speculaţiile. Nu toată lumea consideră însă că exit-ul Greciei din zona euro ar fi chiar gestionabil. S-au derulat scenarii în mai toate birourile analiştilor din băncile şi din institutele financiare ale lumii. Epuizată de efort, toată această suflare intelectuală a lumii financiare a conchis, ezitant, că nu se poate estima cu precizie o factură cât de cât corectă a evenimentului. Economiştii prestigiosului Institute of International Finance au estimat că un eventual exit al Greciei ar putea costa zona euro în jur de 1.000 de miliarde de euro. Toată lumea pierde, începând cu Banca Centrală Europeană, băncile germane, franceze şi elveţiene şi continuând cu Spania, Portugalia şi restul grupului de ţări cu probleme create de inflamarea datoriei publice.
Estimările acestea au fost oarecum confirmate ulterior de alţi analişti, care, mai precaut, au considerat că pierderile unui asemenea exerciţiu ar depăşi lejer un trilion de euro, deşi, spun ei, nu pot fi estimate toate efectele negative. Ar fi un şoc greu de măsurat, care ar depăşi atât graniţele zonei euro, cât şi forţa distructivă a prăbuşirii băncii americane de investiţii Lehman Brothers, vă amintiţi, evenimentul care a declaşat oficial criza globală actuală în septembrie 2008.
Deşi interesele speculative se uită insistent la zona euro, o eventuală alungare a Greciei ar pune sub presiune şi alte state înglodate până peste cap în datorii, cum sunt, de pildă, Statele Unite ale Americii sau Japonia, deoarece ar deveni clar că, dincolo de un anumit prag al datoriei publice, apar costuri imense care penalizează risipa. Iluzia că o ţară cu o monedă flexibilă îşi poate uşura povara exerciţiului de scuturare de datorii prin devalorizarea monedei scapă din vedere preţul acestuia: haos în pieţele financiare, pericolul inflamării inflaţiei şi scăderea puterii de cumpărare a cetăţenilor. Împreună, aceste efecte pot asasina speranţele de creştere economică ale ţării care încearcă să-şi uşureze povara datoriilor prin devalorizarea monedei şi pot instala infernul în pieţele financiare, ceea ce ar desăvârşi criza începută în 2008.
Încă 2 ani cu Troika
Grecia nu vrea însă să iasă din zona euro. Spaima că asta s-ar putea întâmpla aproape că a golit cuferele băncilor sale, deoarece cetăţenii şi firmele şi-au transferat valuta în afara ţării. După doi ani şi jumătate de proteste, greve şi ciondăneli politice, grecii au obosit, iar liderii lor au înţeles că nu pot gestiona un exit fără a declanşa o dramă naţională lipsită de orizontul vreunei soluţii. Premierul Antonis Samaras s-a aflat săptămâna trecută într-un turneu explorator, în care a încercat să convingă partenerii europeni că Greciei i-ar trebui o prelungire cu doi ani a acordului cu Troika finanţatoare, alcătuită din Fondul Monetar Internaţional (FMI), Banca Centrală Europeană (BCE) şi Comisia Europeană. Unul dintre argumentele sentimentale ale Greciei este acela că suita de alegeri succesive a produs o deraiere a programului negociat cu Troika de la scopul iniţial.
În viziunea Atenei, o relaxare a pasului austerităţii ar putea avea ca efect o reluare, înceată, a creşterii economice, aşa încât, la finalul unui ciclu de 7 ani, prin 2020, economia să se aşeze pe o traiectorie de creştere, într-un ritm anual de 3,7%. În condiţiile unui scenariu în care Troika extinde cu doi ani actualul program de finanţare, se presupune ca efortul de tăiere a cheltuielilor să fie împrăştiat pe mai mult timp, devenind oarecum suportabil. Datoria publică ar putea ajunge, în 2020, la un nivel de 108% din produsul intern brut (PIB), estimează Gikas Hardouvelis, economistul şef al Eurobank EFG Group.
Pentru ca acest scenariu să fie acceptat de parteneri este, însă, nevoie de acţiune vizibilă din partea Greciei.
Deocamdată, Grecia şi-a îndeplinit, timid, ţinta de deficit bugetar. În prima jumătate a anului, statul elen şi-a redus cu 12,9% cheltuielile, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011. Tăierea salariilor şi pensiilor şi reducerea cheltuielilor administraţiei de la Atena a avut ca efect obţinerea unui deficit minuscul, de numai 490 de milioane de euro. Ceea ce pare un succes este însă o victorie „à la Pirus“, deoarece, la fel ca în România, reducerea facturii de cheltuieli a statului s-a produs prin amânarea unor plăţi către diverşi furnizori de bunuri şi servicii, prin producerea deci a celebrelor arierate.
Obţinerea unei noi tranşe de împrumut este condiţionată, deocamdată, de aplicarea reformelor ample în piaţa muncii. Aceste reforme ar putea avea un efect imediat negativ asupra economiei sale, deoarece influenţează negativ câştigul oamenilor şi, prin ricoşeu, reduc consumul, iar economia Greciei este intens dependentă de consumul intern, care reprezintă cam 70-75% din PIB. Pe termen lung însă, spune Hardouvelis, efectele sunt miraculoase şi merg de la revirimentul economiei până la refacerea, treptată, a încrederii investitorilor în Grecia.
Partenerii europeni mai aşteaptă şi declanşarea programului de privatizare, care prin el însuşi ar putea hrăni bugetul, aduce investiţii şi ar stimula economia. Totuşi, conjunctura actuală este nefavorabilă vânzării în câştig a vreunui pachet de acţiuni la o companie elenă, ceea ce poate explica ezitările guvernanţilor şi amânarea programului.
Blocaj financiar |
---|
În iunie, arieratele guvernului elen însumau 6,62 de miliarde de euro, echivalentul a 3,2% din PIB. Grecia are o puşculiţă istorică, e drept recentă, de arierate care produc pagube firmelor şi creează blocaje financiare. Nu influenţează însă deficitul fiscal, deoarece facturile sunt deja înregistrate ca o cheltuială în luna în care sunt emise, fiind incluse în deficit. Spitalele au cele mai mari facturi neplătite, care însumează peste 1,6 miliarde de euro. |
Un coş de bani neatins
Grecia mai poate avea acces la puşculiţa fondurilor europene. Ea are la dispoziţie fonduri structurale şi de coeziune în valoare de 20 de miliarde de euro, însă birocraţia stufoasă şi incapacitatea bugetului sleit de a susţine cofinanţarea fac dificil accesul la aceşti bani. Totodată, Banca Europeană de Investiţii este pregătită să finanţeze proiecte greceşti, dacă acestea sunt creionate.
În esenţă, Grecia nu vrea să iasă din zona euro, ba chiar a făcut eforturi inimaginabile să rămână în ea. Într-un clasament al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), Grecia s-a plasat pe primul loc într-un lot de 30 de ţări în termenii reformelor, spunea recent, la Bucureşti, Constantine Papadopoulos, secretarul general al Ministerului Elen al Afacerilor Externe. „Am recuperat jumătate din competitivitatea noastră. Am plătit un preţ uriaş în lupta pentru recâştigarea rolului nostru naţional. Ţara noastră a fost susţinută de zona euro şi alegerea noastră fundamentală este europeană“, a adăugat Papadopoulos.
Deşi ancorarea în zona euro este condiţionată de ţinerea în frâu a cheltuielilor şi de continuarea reformelor, inclusiv de aplicarea lor, liderii europeni nu-şi doresc neapărat o alungare cu năbădăi a Greciei din club. Iată de ce cancelarul german Angela Merkel a recomandat politicienilor germani să comenteze prudent chestiunea greacă. În chestiunea unui exit al Greciei, spune Paul Donovan, economist şef al grupului financiar elveţian UBS, „politicienii şi-au pierdut simţul terorii, au pierdut orice înţelegere a realităţii economice“. În opinia sa, nu există niciun zid care să protejeze Europa – şi, mai apoi, lumea – de o catastrofală ieşire a Greciei din zona euro. Iar dacă ar exista aşa ceva, adaugă Donovan, acel zid ar fi construit din lemn uscat de cea mai bună calitate, îmbibat cu benzină. De altfel, în urmă cu un an, când UBS evalua costurile economice, sociale şi politice ale unui exit al Greciei, se întrezăreau nu doar pierderi de bani, ci, atenţie, pericole de dezmembrări ale unor state europene, acompaniate de vii revolte sociale.
Dar această lucidă privire aruncată asupra dezastrelor pe care le-ar putea provoca o alungare a Greciei nu înseamnă că statul elen va primi bani necondiţionat. Dimpotrivă, va trebui să-şi adapteze finalmente economia la ritmul european. //