Pe aceeași temă
Drumul către prăpastie al Oltchim descrie efectul dezastruos al managementului pe care statul îl poate practica în companiile sale.
Spre deosebire de cehi, polonezi sau unguri, noi nu avem nicio companie cu respiraţie regională, care să-şi fi extins afacerile şi interesele în afara graniţelor. În timp ce la Bucureşti se reiau zvâcnirile aşa-numitei reforme a companiilor în care statul rămâne un acţionar păgubit şi păgubos, în restul regiunii centrului şi estului european afacerile se luptă cu turbulenţele crizei.
Noi încă mai medităm filosofic, fals şi oarecum confortabil, dacă este sau nu cazul să privatizăm ceea ce numim perlele coroanei, adică acele companii fanion pe care le considerăm strategice. Deocamdată, „perlele“, în mare parte, sunt subevaluate, trăiesc pe linii de credit pentru plata furnizorilor şi a obligaţiilor către stat, n-au tehnologie şi nici viziune de dezvoltare. Pentru managerii lor, importantă este supravieţuirea.
În timp ce corporaţia petrochimică poloneză PKN Orlen este cea mai mare companie europeană, potrivit unui clasament întocmit de firma de consultanţă Deloitte, combinatul Oltchim a ratat şansa dezvoltării. Epopeea combinatului de la Oltchim exemplifică absurditatea speranţei că poţi continua să faci afaceri fără bani şi fără investiţii, în timp ce cari în spate un munte de datorii. O comparaţie între un colos petrochimic aşa cum e PKN, care are şapte rafinării, reţele de benzinării, extins în Cehia şi Lituania, şi Oltchim pare ridicolă. Oltchim are un capital minuscul, ridicol de mic, peste care apasă, cum spuneam, datorii imense. Totuşi, nu poţi să nu te întrebi, retoric, ce miracol i-a făcut pe polonezii de la PKN să fie atât de puternici şi profitabili şi ce blestem apasă asupra combinatului Oltchim? În economie, nu e vorba de miracole, nici de blesteme, e vorba de decizii pragmatice, de o conducere care ştie meserie şi are viziune. Şi e vorba de bani. La PKN statul polonez mai controlează un pachet semnificativ de acţiuni de 27,5% din capital, prin Trezoreria sa, adică prin Ministerul de Finanţe. Restul acţiunilor sunt în mâini private. Anul trecut, PKN a rulat afaceri care au depăşit 25,8 miliarde de euro, cam o cincime din produsul intern brut al României, în timp ce datoriile Oltchim reprezintă cam 0,4% din acelaşi PIB.
Şi Oltchim este listată la Bursa de Valori, însă nu a ieşit din controlul statului, faţă de care are, de altfel, şi majoritatea datoriilor. Acţionarii săi, în principal nemţii de la PCC SE, au o istorie îndelungată de litigii şi ciondăneli cu managementul combinatului. Nemţii au ajuns în conflict cu directorul general al combinatului aproape imediat după intrarea în acţionariat, deoarece îl considerau pe acesta o frână în calea privatizării. În replică, acesta cerea nemţilor propuneri concrete de dezvoltare. Propunerile concrete nu veneau, deoarece nemţii aşteptau privatizarea, nefiind dispuşi să investească într-o afacere pe care nu o controlau. Cercul vicios, blocajele şi certurile s-au perpetuat inutil
de-a lungul anilor. Acum, Oltchim poate pune mâna pe rafinăria de la Arpechim, ceea ce i-ar asigura dezvoltarea afacerilor, însă n-are bani nici pentru cumpărăturile curente necesare continuării activităţii.
Chestiunea privatizării Oltchim este o dezbatere atât de veche, încât puţini investitori strategici ar putea lua în serios o ofertă de vânzare a pachetului majoritar controlat de stat. Şi totuşi, criza acută în care este combinatul reclamă o rezolvare a situaţiei, deci căutarea unui cumpărător interesat să bage banii în companie.
Tot acest drum către prăpastie al combinatului din Râmnicu Vâlcea descrie efectul dezastruos al managementului pe care statul îl poate practica în companiile sale, efectul nefast al deciziilor amânate şi întârziate. Mai arată că managementul profesionist este esenţial pentru viitorul unei companii. Dosarul de privatizare a Oltchim este plin de indecizii, bâlbâieli şi amânări. Mai întâi a apărut ideea-obstacol de majorare a capitalului social cu valoarea datoriilor combinatului, pistă care a fost abandonată din cauza acţionarului minoritar neamţ, care îşi pierdea poziţia de acţionar semnificativ. Totuşi, combinatul este subevaluat, are un capital incredibil de mic, de numai 34 de miliarde de lei, cam cât un bloc de apartamente din Bucureşti. Bâlbâielile au continuat cu amânarea impunerii unui management privat, aşa cum cerea acordul cu FMI, deşi Oltchim era pe listă. Ratarea schimbării managementului nu pare a fi aşa o pierdere, dacă te uiţi la observaţiile făcute de specialiştii de la Franklin Templeton, compania care gestionează Fondul Proprietatea. Exerciţiul de impunere a managementului privat este, în mare parte, „inadecvat“, spun cei de la Franklin Templeton, deoarece a eşuat în tentativa de a găsi specialiştii izbăvitori, a fost prost conceput, s-a derulat netransparent şi fără criterii clare de selecţie a membrilor boardurilor şi a managerilor. În plus, nu au apărut planuri realiste de dezvoltare a afacerii şi nici calendare de aplicare a acestora. În esenţă, coteriile politice par a funcţiona în continuare, lasă să se înţeleagă un comunicat-avertisment al Franklin Templeton, direct interesat ca acţionar minoritar în multe dintre companiile controlate de stat. Cum mai sunt încă vreo 11 zile până ce experţii FMI pot decide trimiterea evaluării acordului cu România pe masa condurecii Fondului, iar chestiunea privatizării Oltchim este un obiectiv urmărit în acest moment, ne putem aştepta la eforuri consistente pentru a declanşa procedurile de vânzare. Desigur, Fondul nu se aşteaptă la minuni, dar speră să vadă cum se declanşează operaţiuni serioase de privatizare. Într-un final, putem constata, cu amărăciune, că Oltchim este expresia eşecului strategiei de tipul „noi nu ne vindem ţara“. O sărăcim. //