Pe aceeași temă
Va fi finalizat în curând proiectul legii care reglementează regimul redevențelor. O lege care ar trebui să găsească o formulă de echilibru rezonabilă între nevoile bugetare imediate și interesele geostrategice pe termen lung în domeniul energiei.
La baza relației statului cu economia privată trebuie să stea un sistem legislativ și fiscal care să se construiască pe câteva principii clare, ușor de înțeles, de aplicat și de respectat de ambele părți. Într-o astfel de ecuație, un astfel de cadru de reglementare și taxare trebuie să realizeze un echilibru între interesele a trei părți fundamentale: 1) cetățenii, deși cel mai adesea ei sunt uitați, deci consumatorii; 2) economia privată a țării, companiile producătoare și furnizorii de servicii, „piața“, cum se spune generic; 3) statul însuși, cu întreaga sa structură administrativ-birocratică pe care o putem reduce la un concept simplu, și anume la bugetul public. Dacă vorbim de industria de petrol și gaze, o industrie strategică, importantă – poate cea mai importantă a României –, echilibrul dintre cele trei părți mai sus menționate trebuie realizat mai ales când vine vorba de spațiul fiscal și de sistemul de redevențe, taxe și impozite la care este supusă industria. În cazul redevențelor, regimul acestora trebuie să răspundă atât nevoilor statului, cât și nevoilor industriei și consumatorilor. Din perspectiva consumatorului, trebuie să fie realizate siguranța aprovizionării și accesul competitiv la produsele energetice. Din perspectiva sectorului de petrol și gaze, sistemul trebuie să reprezinte și să ofere un cadru de reglementare și un sistem fiscal care să asigure continuitatea producției, continuarea programelor de investiții care dau sustenabilitatea producătorilor, precum și maximizarea valorii investiției pentru acționari.
Ne apropiem de o finalizare a proiectului noii legi care va stabili sistemul de redevențe pentru resursele naturale, mai ales pentru petrol și gaze. Până acum, atât Agenția Națională pentru Resurse Minerale (ANRM), cât și echipa de la Ministerul de Finanțe au anunțat că proiectul va avea la baza filosofiei sale tocmai această ecuație de echilibru, de câștig al tuturor părților implicate: consumatori, producători, buget public. Recent, Gheorghe Duțu, președinte al ANRM, a precizat într-un interviu pentru Mediafax că societățile care vor face explorări/exploatări la mare adâncime în largul mării, precum și companiile cărora le vor fi concesionate perimetre epuizate vor beneficia de reduceri ale unor taxe. Prin această declarație, șeful ANRM confirmă că echipa comună a ANRM și a Ministerului Finanțelor Publice semnalează faptul că noul regim fiscal va ține cont de gradul ridicat de risc al investițiilor și de natura zăcămintelor. Un regim fiscal care prevede o povară fiscală mai mică în cazul zăcămintelor mature și al celor epuizate este de natură să încurajeze investitorii să facă cheltuieli majore de capital în tehnologii moderne, avansate, costisitoare, care ar putea asigura producția, astfel încât, pe lanțul economic, să se asigure continuitatea locurilor de muncă, dar și a veniturilor la bugetul de stat.
Dar, pe măsură ce ne apropiem de lansarea în dezbatere publică a proiectului, există riscul sporirii în zona politică și cea publică a discursului populist, incorect argumentat, în jurul unei teme sensibile, lăsând la o parte argumentele experților. Este mult mai ușor să vorbești în spațiul public de miliardele pe care statul și le-ar dori încasate în vistierie decât să acorzi atenție și miliardelor investite ani la rând de producătorii de petrol și gaze, miliarde care se regăsesc în locuri de muncă, în infrastructură modernizată și tehnologii de ultimă generație, în creșterea siguranței în cadrul operațiunilor, în stabilizarea și creșterea producţiei, în realizarea de descoperiri onshore și offshore, în realizarea unor recorduri tehnice internaţionale sau în abordarea unor noi frontiere, precum explorarea la adâncime.
Să înțelegem mai bine contextul: la nivel regional, există un risc politic major, avem un conflict în plină desfășurare în vecinătatea României şi a bazinului Mării Negre. Vorbim de un bazin cu potenţial de exploatare a hidrocarburilor, cu conexiune la resursele Mării Caspice și cu legături facile către Europa Occidentală. Să nu uităm și rolul important jucat de resursele energetice în relaţiile dintre Uniunea Europeană și Rusia, dar și în conflictul din Ucraina. Avem, așadar, un risc politic regional crescut. În astfel de condiții, primii care își manifestă neîncrederea sau rezerva față de regiune sunt investitorii strategici. O zonă cu risc politic și militar ridicat este o zonă care îi alungă pe investitorii noi, amână proiectele de investiții începute, îngheață afacerile în derulare. Investiţiile vor continua doar dacă sunt asigurate condiţii de siguranță și stabilitate politică, care să genereze asigurarea competitivităţii şi viabilităţii acestora pe termen lung. Iar stabilitatea politică implică și stabilitatea cadrului de reglementare și a sistemului fiscal.
În acest context regional, România îşi poate menţine poziţia favorabilă și își poate asigura independenţa energetică doar prin continuarea investiţiilor în sectorul petrol și gaze, un sector economic intensiv din punctul de vedere al cheltuielilor de capital. De unde și solicitarea repetată legată de predictibilitatea legislativă. Guvernul României a anunţat în câteva rânduri modificarea sistemului de redevenţe și, cum spuneam la început, pare să se apropie de finalizarea proiectului. Investitorii se așteaptă ca Executivul să se distanțeze de tendințele politicianiste populiste și să trateze cu seriozitate subiectul, ținând cont tocmai de contextul economic, politic și militar regional, pentru că investitorii nu vor continua proiectele lor și nici alții nu vor fi atrași de economia autohtonă, dacă nu se asigură un cadru predictibil. Sectorul de petrol și gaze cere investiții pe termen lung, care se recuperează în zeci de ani, iar cei care alocă resurse financiare pentru dezvoltarea producției nu o vor face, dacă nu primesc certitudini cu privire la recuperarea investițiilor și garanții de stabilitate politică, legislativă și fiscală.
Guvernul anunţă un regim fiscal pentru societăţile care vor face explorări la mare adâncime şi care va ține cont de gradul ridicat de risc al investițiilor și de natura zăcămintelor.
Există un risc real de apariție a unui discurs populist, axat exclusiv pe beneficiile imediate ale bugetului statului și mai puțin pe beneficiile pe termen lung ale siguranței naționale, ale dezvoltării economice susținute a sectorului energetic, care are în România cel mai mare număr de angajați la nivel european. Nevoia de dezbatere publică este reală, dar dezbaterea trebuie realizată responsabil. Atunci când se discută modificările la actualul sistem de redevențe, ar trebui să primeze argumentele aduse de specialiști, de experți, deopotrivă din sectorul de petrol și gaze, precum și cei din spațiul academic. Iar odată sistemul decis și adoptat, el trebuie lăsat neschimbat pentru cel puțin 10 ani de acum încolo, asigurându-se astfel predictibilitatea și stabilitatea de care au nevoie, deopotrivă, producătorii și investitorii în industrie, consumatorii și, nu în ultimul rând, veniturile bugetare. De aceea regimul de redevenţe ar trebui să fie stabil pe întreaga durată a concesiunii.
Apoi, regimul fiscal, de redevenţe şi de reglementare, trebuie să fie nu doar stabil, ci (mai ales) şi competitiv: deciziile de investiţii se bazează pe cadrul fiscal existent la începutul proiectului. Încrederea investitorilor trebuie menţinută prin asigurarea unui regim fiscal şi de reglementare competitiv, pentru a atrage investiţii, şi trebuie să reflecte riscurile semnificative de ordin geologic, tehnic, riscurile de cost şi preţuri de piaţă, pe care şi le asumă investitorii. Veniturile suplimentare la bugetul de stat ar trebui să vină din producţia suplimentară obţinută, nu pe baza unui nivel ridicat al redevenţelor, care descurajează investiţiile. Totodată, România trebuie să asigure pieţe deschise şi competitive. Piaţa gazelor trebuie să fie deschisă şi liberalizată, conform legislaţiei de energie. Infrastructura trebuie dezvoltată, atât infrastructura de transport şi stocare a gazelor, cât și interconexiunile dintre conducte. Impozitarea profiturilor suplimentare trebuie să fie un instrument neutru, astfel încât proiectele care sunt profitabile înainte de taxare să rămână profitabile şi după ce o astfel de taxare este aplicată. Statul trebuie să primească o parte rezonabilă din profiturile activităților petroliere upstream, dar impozitul suplimentar pe profit și restul impozitelor trebuie să fie competitive, în comparaţie cu alte jurisdicţii similare, să reflecte împărţirea riscurilor de profitabilitate între stat şi investitori și să se raporteze la specificul local. Mai trebuie să se țină cont de declinul natural al producției, de maturitatea zăcămintelor, de localizarea resurselor şi accesibilitatea acestora, de tehnologiile folosite, de tipul de operaţiuni - la suprafaţă sau în adâncime.
În fapt, nu există, în plan universal, un sistem fiscal și de redevențe optim, pe care să-l putem importa pur și simplu. Pentru că acesta trebuie adaptat contextului național și regional. Însă ce ne putem propune este să introducem un sistem de taxare care să răspundă câtorva cerințe esențiale fundamentale într-o ecuație de echilibru prin care să se aducă și venituri consistente la bugetul public, dar să se și faciliteze dezvoltarea economică prin promovarea investițiilor.