Pe aceeași temă
Alegerile bat la usa, iar situatia politica din tara este mai confuza ca niciodata. Putem sa inventam, pentru confortul nostru psihologic, o naratiune analitica edificatoare, clarificatoare si care, in acelasi timp, sa se termine cu un happy-end? Categoric da. Nu numai ca putem, dar o si meritam din plin.
Reformism si dezamagire
Sa incepem cu inceputul. Sa acceptam ipoteza de lucru ca istoria postcomunista a Romaniei poate fi citita ca istoria clivajului intre doua forte. Pe de o parte, un segment social reformist, adept al unei rupturi radicale cu trecutul, activ civic, prooccidental, cu tendinte mai mult principiale decat pragmatice si avand o definitie mai generoasa a "binelui public". Pe de alta parte, un alt segment, definit mai degraba prin opusul acestor trasaturi, coagulat intr-o entitate sociala polimorfa si extrem de influenta, numit, in lipsa unui temen mai bun, "sistemul". Intre "reformatori" si "sistem" sta "majoritatea" - o zona gri, masa de manevra impinsa de energiile degajate de cei doi poli. Daca sistemul are o relativa disciplina si o ierarhie reintarite de exercitiul controlului asupra tarii, segmentul reformist a fost si ramane destructurat si eterogen. Intelectualii si, in special cei publici, alcatuiesc partea sa cea mai vizibila. Dar toate paturile sociale si profesionale si toate generatiile sunt reprezentate in el, fara a fi insa unite de vreo retea sau formula institutionala. Ca paranteza, sa notam conjunctura ca istoricii viitorului vor confirma ca reformisti au existat si in locuri neasteptate precum serviciile secrete si reteaua sociala a familiilor nomenclaturii si ca au avut dupa 1989 un notabil impact pozitiv asupra tranzitiei. Dupa cum aceiasi istorici ne vor confirma ca personaje consacrate ca disidenti au avut, de fapt, dupa 1989, un impact negativ. Pe scurt, reformismul romanesc are o formula complicata. Dar aceasta este o alta discutie, delicata, dar mai putin controversata decat cea care urmeaza in continuare. Sa revenim la subiect.
Daca existenta unui segment social reformist este o constanta a vietii politice romanesti, tot o constanta este si impotenta si ineficienta sa. Reformismul romanesc functioneaza in cicluri de entuziasm exaltat si dezamagire. Rezultatul: istoria sa este o lista de dezamagiri. De la dezastrul din 1990 pana la disperarea de dupa alegerile locale din 2008 si trecand prin depresiile provocate de guvernarile 1996-2000 si 2004-’08, mentalul colectiv al reformismului romanesc este perpetuu traumatizat de disjunctia dintre realitate si idealuri, dintre vointa si putinta. Azi, pusi in fata unui nou moment electoral, pericolul ca reformistii sa repete trecutul este evident: aceeasi lipsa de discernamant strategic in exaltarea principiilor morale, aceeasi convingere ca totul se poate rezolva pe cale pur politica, aceeasi fixatie pe aspectul electoral al procesului politic si aceeasi incapacitate de a privi competitia electorala in contextul mai larg al unei strategii si constructii institutionale pe termen mediu si lung. Poate fi facut ceva pentru a preintampina intrarea intr-un nou ciclu al dezamagirii? Totul depinde de neutralizarea efectelor celor trei erori majore ce stau la radacina acestor atitudini si implicit la baza esecurilor sale recurente: eroarea in identificarea adversarului, eroarea strategica si eroarea logistica.
Trei erori
In majoritatea timpului, reformistii romani au identificat gresit adversarul si s-au concentrat pe tinte false. Ei au pierdut mereu din vedere ca politicul si discursul public sunt doar varful aisbergului. A concentra toate fortele asupra lor, in vreme ce baza economica, institutionala si mass-media raman intacte si opereaza neingradit, apare, retrospectiv privind, drept o naivitate. Este ca si cum grosul armatei reformiste a fost angajat continuu intr-o lupta pe un front diversionar. Fie ca a fost FSN sau PDSR sau entitatea transpartinica PSD-PNL, fata politica a "sistemului" i-a fascinat. Dar adversarul real a fost, de fapt, tot timpul, un imens angrenaj social: un aliaj de structuri administrative, de aranjamente interpersonale, cu sorginte in ierarhia comunista, si de combinatii legate de zona serviciilor secrete, impletite toate in reteaua sociala si institutionala adiacenta.
Istoria politica a Romaniei postcomuniste este de fapt evolutia acestei entitati sociale proteice. Ea se scrie ca o nota de subsol la luptele sale intestine, la crizele si reactiile sale de autoaparare, la germinarea si devorarea liderilor alesi sa-i reprezinte interesele si mai ales la cooptarea reformismului si manipularea acestuia. Este naiv sa crezi ca un asemenea organism social formidabil ar putea fi distrus sau restructurat printr-un soc electoral sau o simpla schimbare de configuratie politica. Un sistem social de acest fel nu poate fi dovedit decat de alt sistem social, un antisistem, capabil sa-i faca fata pe toate planurile.
Vedem cum, din eroarea de diagnostic, decurge eroarea strategica. "Sistemul" nu poate fi infrant prin acte de gherila politica si cu atat mai putin daca baza sa de putere ramane intacta. El trebuie confruntat cu un "antisistem": putere contra putere. Dar reformistii nu au imaginat niciodata o stategie prin care sa controleze cu adevarat punctele nodale prin care circula puterea economica sau autoritatea institutionala a tarii. Se spune ca diletantii discuta strategie, profesionistii resurse si logistica. Reformismul romanesc nu a inteles niciodata decalajul intre obiectivele sale si resursele pe care le are la dispozitie pentru atingerea lor. Naivitatea cu care s-a putut crede in anii ’90 ca Leviatanul postcomunist poate fi invins prin bune intentii si retorica bine tintita avea circumstante atenuante. A manifesta azi aceeasi naivitate este cu totul altceva. Cum poti sa reconfigurezi ordinea institutionala in favoarea ta, cand imaginea ta despre reforma este un proces prin care te speli pe maini de parghiile institutionale si le arunci intr-un spatiu al neutralitatii? Cum poti sa construiesti antisistemul, daca nu iti pregatesti si aliniezi resursele umane la startul ocuparii posturilor cheie, nu detii controlul niciunei organizatii media si nu ai nicio baza economica serioasa pe care sa te sprijini la bine si la rau?
Pe scurt, chiar si daca ar fi identificat corect parametrii strategiei, reformismului romanesc i-ar fi lipsit resursele necesare punerii in practica a acestei strategii. Rezultatele ultimilor 18 ani de eforturi sub semnul acestor trei erori sunt bine cunoscute. Si totusi, cauza nu a fost pierduta cu totul. Atunci cand nimeni nu se mai astepta, o conjunctura favorabila a fost creata de doi factori.
O noua conjunctura
In primul rand, a fost o schimbare de perspectiva ce a neutralizat prima eroare. Fie ca a fost vorba de un accident (o lupta intestina a scapat de sub control), fie ca a fost vorba de o reala convertire la reformism, "fronda Basescu" si conflictul sau cu elita "sistemului" au transformat radical dinamica politica a tarii. Pentru prima data apele au inceput sa se separe. Cine poate sti cum a inceput totul si care au fost intentiile lui Basescu? Ceea ce stim sigur este ca rezultatul a fost un "sistem" expus vederii generale in toata splendoarea sa. Atentia publica s-a mutat de la varii excrescente si emanatii ale "sistemului" la "sistem" in sine. Nu Iliescu, nu Patriciu, nu Securitatea, nu Tariceanu, Vadim sau Nastase, nu PNL sau PSD, ci "sistemul ticalosit" a aparut ca problema numarul 1 a tarii in constiinta publica.
Al doilea factor a fost unul ce tine de schimbarea sociala ce a modificat lucrurile in zona resurselor si logisticii. Treptat, apare o patura sociala mai putin vulnerabila economic, exasperata de degradarea publica si civica generate de guvernarea prin "sistem". O noua generatie reformista se apropie de maturitatea politica, economica si intelectuala. Creste puterea reformistilor, influenti prin propriile lor firme, in administratii sau in corporatii. Creste influenta in mass-media a noii generatii de profesionisti. Pentru prima data dupa 1989 reprezentantii "sistemului" in discursul public, numiti ironic "tonomate" si "guru", isi vad profesionismul si legitimitatea contestate serios.
In concluzie, place sau nu, fapt este ca, deliberat sau prin accident, Traian Basescu si PD-L au creat posibilitatea coagularii curentelor reformiste intr-o structura apta sa puna probleme "sistemului". Iar aceasta s-a intamplat intr-un moment in care fortele care alimenteaza aceste curente incep sa creasca si sa se regrupeze. Este un proces difuz si sinuos, dar directia sa generala este clara. Virulenta reactiilor este un semn ca aceste evolutii sunt percepute ca o amenintare serioasa. Pe scurt, fortele capabile sa aduca ceva nou incep sa se coaguleze. Nu inseamna ca vor si reusi sa transforme PD-L si cu atat mai putin ca vor invinge. Dar pentru prima data in aproape 20 de ani, confruntarea dintre reformisti si "sistem" nu mai pare atat de asimetrica.
Ce-i de facut?
Daca lucrurile stau cum sunt prezentate mai sus, totul revine la o chestiune de strategie. Cateva chestiuni sunt evidente in aceasta privinta. Totusi, merita reamintite pentru ca nu intotdeauna ceea ce a parut evident tuturor a fost evident si pentru liderii reformisti. Desi victoria in alegeri este de o importanta covarsitoare, nu trebuie uitat ca ea este doar o prima conditie, minimala, pentru pasii urmatori. Victoria politica se va disipa, daca nu este urmata de miscari decisive si pe alte planuri.
De pilda, urmand logica de mai sus, s-ar putea spune ca reforma institutionala trebuie sa fie precedata de trecerea de la un control nominal la unul real al institutiilor tarii. Nu poti face schimbare institutionala cu oamenii sistemului pe post de agenti ai schimbarii. In mod similar, pentru a consolida baza economica a miscarii reformiste, o strategie de favorizare fara rezerve a agentilor economici, a antreprenorilor si firmelor controlate de reformisti este o prioritate. Suna ca o erezie economica? Este. Dar - ar putea spune cineva - cei care obiecteaza ar trebui sa vorbeasca intai cu patronii "sistemului" si sa le explice lor, inainte de toate, cum vine cu economia de piata. In sfarsit, nu poti duce lupta mai departe fara a avea o baza solida in mass-media.
O dilema
In toata aceasta discutie despre reforma romaneasca sta implicit ideea ca ar fi util cauzei reformismului daca exponentii sai in discursul public ar fi mai retinuti in exaltarea registrului moral si si-ar concentra mai mult atentia pe aspectele strategice si institutionale. In plus, liderii de opinie ai miscarii reformiste ar face un mare bine cauzei daca ar renunta la standardele si asteptarile politice nerealiste. Este evident ca PD-L este un vehicul politic imperfect atat institutional, cat si uman. Dar asta este! Daca puristii ar fi creat in toti acesti ani un vehicul politic viabil ar fi fost altceva. Dar n-au facut-o. In cel mai bun caz, au stat pe margine si s-au lamentat. Asa ca acum au de ales. Sau stau pe margine in continuare si contribuie cu retorica lor la repetarea ciclurilor anterioare de esec si dezamagire, sau se pun la treaba si construiesc ceva cu materialul clientului oferit de PD-L. Este clar: PD-L nu va fi in acest ciclu electoral partidul ideal. Dar asta stim deja. Depinde insa de reformisti daca in anii ce urmeaza vor merge in directia acestui ideal sau nu.
In ecuatia politicii romanesti este usor sa emiti de pe tusa opinii indignate si dezamagite despre "trocurile politice" sau "lipsa de personalitate si identitate a PD-L". Este altceva sa intervii practic si sa contribui la dezvoltarea doctrinei sau sa te implici in viata si lupta de partid aratand ca intelegi ce inseamna practic distanta de la vorba la fapta. Este foarte bine ca cineva sa se specializeze in a aduce constant aminte, de undeva de sus, de standarde morale si de idealuri de perfectiune politica. Dar, uneori, prea mult dintr-un lucru bun strica. Reformismul romanesc sufera de o inflatie de constiinte morale si de o penurie de agenti politici competenti. Pe scurt, exponentii publici ai reformismului sunt in fata unei dileme: sau continua sa tot vorbeasca despre reforma in termeni nerealisti, pasand, totodata, responsabilitatea in bratele celor din jur, sau isi asuma responsabilitatea unor roluri, decizii si actiuni concrete, cu toate costurile si riscurile inerente.
Cealalta dilema
Reformismul romanesc are si o alta dilema, mai profunda. Nu incape indoiala ca "fronda Basescu" a produs o nisa in "sistem". Se vede cu ochiul liber ca reformistii au ocazia sa profite, regrupandu-se si utilizand oportunitatile create de aceasta defectiune neasteptata, pentru a-si crea o baza reala de putere. Isi dau ei seama de asta? Pot sa o faca? Greu de spus. Ceea ce este clar este ca o oarecare schimbare de raporturi de forte s-a produs in societatea romaneasca. "Sistemul" a incercat sa-i anihilieze pe cei ce au participat la "fronda": suspendarea presedintelui, eliminarea platformistilor din PNL, marginalizarea PD-L, izolarea si incercarile de a-i dezbina pe liderii PD-L, presiunea asupra ICR, GDS si Comisiei Tismaneanu sunt cateva exemple. Cu toate acestea, nu a reusit stoparea insurgentei antisistem. Ceea ce "sistemul" realiza aproape fara efort cu cativa ani in urma se dovedeste imposibil acum. "Fronda" nu invinge, dar nici nu este invinsa.
Si aici intervine elementul cel mai interesant. Pe toate canalele este insinuat acum Planul B. "Marea Impacare": oferta de recooptare in "sistem" a liderilor insurgentilor. Conform lui, elitele celor doua parti ar trebui sa isi dea mana peste capul majoritatii si sa-si imparta beneficiile mulgerii tarii si bugetului european prin mecanismele validate de timp ale "sistemului". Eventual, capetele catorva lideri, eliminati, ar fi pretul pacii sociale oferite tarii si viitorului Romaniei. PD-L iese din izolare si totul revine la "normal". Poporul va respira fericit, scapat de turbulentele "scandalagiilor", in tara va fi "liniste", monarhia va veghea ca accidente de tipul Basescu sa nu se mai repete si toata lumea va fi bine.
Planul B implica o observatie si o dilema. Observatia este ca insusi faptul ca a fost pusa in circulatie aceasta oferta arata ca "sistemul" pare sa nu mai stapaneasca situatia ca altadata. Liderii reformisti realizeaza astfel ca prin PD-L si Basescu s-ar putea sa aiba totusi in mana o carte tare. Pe de alta parte, pentru aceiasi lideri, imaginea idilica a societatii romanesti pacificate si confortul psihologic sugerate de "Marea Impacare" sunt foarte tentante. De aici o dilema: ce-i de facut? Mergem inainte pe calea constructiei unei baze de putere alternative? Sau batem palma? Aceasta-i intrebarea. Istoria reformismului romanesc post-1989 si viitorul sau se concentreaza acum in aceasta dilema.
Un final fericit
Ajuns in acest punct, cititorul se va intreba: unde este promisul happy-end? Raspunsul este: in viitor. Intotdeauna putem imagina un viitor fericit. Confruntati cu dilema, liderii reformismului romanesc o vor lua pe cai diferite. Unii vor bate palma. Altii vor refuza indignati oferta. Toata lumea va fi insa fericita cu alegerea. Primii, pentru ca se vor autoconvinge ca se afla intr-o machiavelica misiune de "reformare a sistemului din interior" si pentru ca, printre picaturi, vor imbina utilul cu placutul bucurandu-se de beneficiile materiale si politice ale pacii cu "sistemul". Ceilalti pentru ca se vor putea abandona, in sfarsit, fara constrangeri practice, ocupatiei lor favorite: exercitarea publica a capacitatii de a fi indignati si dezamagiti - folosind ca tribuna, evident, canalele mass-media puse cu gratie si generozitate la dispozitie de "sistem". Si unii, si ceilalti vor fi usurati ca au scapat de incertitudinea unei lupte cu final deschis si de epuizantul efort de constructie institutionala si politica pe care altfel ar fi trebuit sa le gandeasca si coordoneze. Oamenii sistemului vor fi si ei fericiti. Si fericit va fi si poporul: in tara va fi "liniste", la televizor vor curge distractive emisiuni reformiste pline de diatribe la adresa politicienilor si partidelor politice, iar pensiile, ajutoarele sociale si pachetele cu atentii electorale vor veni la timp - si corelate la inflatie -, prin grija si dedicatia fata de cauza nationala a noului establishment rezultat din Marea si Istorica Reconciliere Nationala din 2008.