Pe aceeași temă
Neîncrederea FMI vine din comportamentul public de până acum al liderilor USL, care nu sunt deloc convinși că soluțiile existente sunt cele dezirabile, dar nu prea au ce face, și din tonalitatea isterică a politicii românești, care împinge inevitabil economia pe un plan secund.
Relația cu Fondul Monetar Internațional începe să fie tot mai mult testul de maturitate al guvernelor României. Și, ca la bacalaureat, miza este să treci, să iei cinci, nu să performezi. E drept, în ultima perioadă s-au luat și niște note mai bune, cu eforturi enorme însă și costuri pe măsură pentru societate și clasa politică. Pe de altă parte, faptul că există o continuitate în politica guvernamentală a acestui an, deși avem deja trei guverne diferite, e de salutat. Faptul în sine e de salutat, motivul pentru care se întâmplă asta, mai puțin: incapacitatea de a veni cu formule noi, propuneri viabile, alternative la vechiul model propus de FMI, acela al echilibrării cu orice preț a deficitului bugetar și un control cât mai riguros al companiilor de stat (prin management privat și privatizări/listări), al pierderilor. Aceste alternative erau așteptate de la Guvernul Ponta și, cel puțin în ceea ce mă privește, nu pentru că politica FMI nu mi se pare justă, ci pentru că în opoziție Ponta & co. au criticat în permanență acordul dacă nu pe fond, ca acum doi ani, pe formă în ultima perioadă, cu un amestec de discurs etatist și naționalist. De altfel, linia a doua a USL a lăsat nuanțele la o parte, a apăsat pedala naționalist-etatistă până la fund, a dat de pământ cu toate privatizările, a râs de ideea listării pe bursă a companiilor energetice și a minimalizat strategia de a alege manageri privați.
Odată ajunși la putere, cu un ministru de Finanțe, Florin Georgescu, dacă nu „tatăl și mama“ ai acordului, oricum rudă apropiată, tonul critic s-a redus. La negocierea avant la lettre din mai, miza a constat în acceptarea plății salariilor majorate în sectorul public și a eșalonării pentru contribuția pensiilor încasate ilegal. Poate de aceea, nu s-a schimbat nicio literă din acord și nicio altă propunere nu a ajuns să se discute serios. Era prea devreme, se putea spune, noua echipă abia se constituia. Acum, în august, când guvernul a ajuns la cele o sută de zile de când este în funcție – perioadă de grație pentru a înțelege ce se întâmplă și a nu mai da vina pe fostul guvern –, negocierile puteau aduce în acord ideile noi și viziunea proprie USL manifestată vehement în opoziție. Cu atât mai mult cu cât Victor Ponta a ținut să anunțe în plină criză politică, chiar de la guvern, o serie de măsuri, ca și cum ele ar intra deja în vigoare, într-un stângaci efort de a arăta că guvernul lucrează. Măsurile, unele binevenite, sunt departe de a constitui un program și vin mai ales datorită preocupării secretarului de stat de la Finanțe, Liviu Voinea, de a găsi ceva stimuli pentru o economie mai mereu neglijată: plata TVA la încasarea facturii, stimuli pentru angajarea de șomeri. TVA la alimente micșorat este altceva, o eternă himeră bugetară pentru toate guvernele României, care nu va fi acceptată până când structura bugetară nu se va reechilibra. Adică până atunci când TVA nu va mai ocupa mai bine de un sfert din venituri și, mai ales, când ponderea alimentelor nu va mai fi atât de ridicată în coșul de consum. Sigur că aici vorbim de un cerc vicios: acest TVA va avea această pondere atât timp cât structura consumului va rămâne așa; va rămâne așa până când noi stimuli sau bani vor schimba structura consumului. Marele eșec al negocierilor de acum îl reprezintă împingerea TVA-ului la facturare pentru anul viitor. Propunerea este clar și explicit motivată economic de Liviu Voinea, în consecință, refuzul este unul politic. Îngrijorarea Fondului transmisă public președintelui interimar înseamnă, de fapt, că orice schimbare structurală într-un acord care și așa se mişcă greu din cauze politice nu prea poate fi acceptată. Ceea ce guvernul a pierdut acum (și nu știu dacă va mai regăsi vreodată) este încrederea că este convins de beneficiile propunerilor din acord. Scepticismul Fondului vine nu atât din întârzierile din calendarul de listări sau de angajarea managerilor privați. Parte din întârziere vine din schimbarea rapidă de guvern, cu consecințele birocratice care decurg de aici. Neîncrederea vine din comportamentul public de până acum al liderilor USL, care nu sunt deloc convinși că soluțiile existente sunt cele dezirabile, dar nu prea au ce face, și din tonalitatea isterică a politicii românești, care împinge inevitabil economia pe un plan secund. Contextul politic și social în care guvernul a intrat aproape neforțat, dar care îi ocupă tot timpul ridică semne de întrebare Fondului, și nu textul propriu-zis al acordului. Uneori însă, aceste elemente de context pot altera un text mai degrabă bun.
În ceea ce privește amânarea mecansimului de coplată, avem mai degrabă o abordare realistă. Cine și l-ar fi asumat înainte de alegeri? Politica de sănătate rămâne în continuare o bombă cu ceas, care va fi detonată după alegeri. Despre inevitabilitatea unei explozii însă, poate altădată. //