Pe aceeași temă
Nimeni nu îndrăzneşte să avanseze vreun scenariu de redresare a economiei siriene, devastate de războiul intern. Comunitatea internațională are nevoie de timp pentru a înţelege ce a mai rămas dintr-o ţară spulberată, în esenţă, de corupţie.
Conflictele prelungite din Siria au falimentat afaceri şi industrii, au fracturat teritoriul ţării şi au distrus economia, susţine Centrul pentru Cercetări asupra Politicilor Siriei (CCPS). Nimic neaşteptat în această concluzie. Dimensiunile fenomenului sunt însă dramatice. Experţii CCPS descriu un peisaj dezolant al economiei siriene, cu un şomaj cronic, imposibil de rezolvat. Peste 2,9 milioane de angajaţi au devenit şomeri şi şi-au consumat de mult puţinele resurse financiare. Deşirarea statului este vizibilă şi în statistici. Cea oficială înregistrează acum doar şomajul şi inflaţia. Restul datelor se opresc la anul 2010.
Eşecul reformelor
Paradoxal, „Primăvara siriană“ a fost şi o respingere a reformelor, care se întrezăreau, cu lentoare, dar care presupuneau în esenţă reducerea subvenţiilor statului. Totuşi, nu trebuie subestimată reacţia unei populaţii tensionate de autoritarismul patriarhal al conducerii rigide practicate de Bashar Al-Assad, care continuă linia dură a tatălui. Liberalizarea timidă lansată de autorităţile siriene a apărut din necesitatea de a primi fonduri europene, condiţionate însă de reforme. În 1995, Uniunea Europeană, pe atunci formată din 15 ţări, a bătut palma cu 12 ţări mediteraneene, inclusiv cu Siria, şi a conturat în timp cadrul unui parteneriat amplu. În ultimii 20 de ani, acordul de la Barcelona a livrat statelor mediteraneene 16 miliarde de euro şi a asigurat finanţări prin Banca Europeană de Investiţii care atingeau, anual, 2 miliarde de euro.
Miza reformelor nu era însă doar banul comunitar, ci şi atragerea investiţiilor din statele UE. Ceea ce s-a şi întâmplat, cu implicarea francezilor de la Total sau a gigantului britanico-olandez Shell în industria petrolieră. Siria a făcut paşi timizi de modernizare a economiei, iniţial dominată şi finanţată exclusiv de bănci de stat. Bănci private, în general cu capital regional, au apărut la începutul mileniului, iniţiate ca un parteneriat între statul sirian şi investitori din Liban, Iordania şi ţările Golfului. De altfel, statistici oficiale arată că mai mult de jumătate din investiţiile străine s-au concentrat pe afaceri bancare şi de asigurări. Turbulenţele au prins băncile siriene pe o linie confortabilă, cu active de peste 40 de miliarde de dolari. Sirienii au acceptat şi provocarea telefoniei mobile în 2012, când au apărut două companii: una creată în casă, în familie chiar, ca parteneriat între vărul preşedintelui, miliardarul controversat Rami Makhluof, şi compania egipteană Orascom Telecom, şi a doua, iniţial controlată de grupul libanez Mikati, ulterior preluată de sud-africanii de la MTN. A apărut şi bursa de valori din Damasc în 2009, conturată în jurul acţiunilor bancare.
Industria petrolieră a Siriei se află în colaps
Dar nu libertatea de a comunica a alimentat revolta populară, ci intenţia autorităţilor de a reduce subvenţiile la energie, inflamată de repulsia populaţiei faţă de o elită politică coruptă. Preţurile subvenţionate la carburanţi, de pildă, mult mai joase decât cele din ţările vecine, au stimulat apariţia unei pături de contrabandişti ale căror afaceri ilegale, netaxate, constau în vânzarea produselor ieftine din Siria în Turcia, Liban şi Iordania. Aceşti aventurieri au fremătat de nemulţumire în faţa reformelor. Corupţia a depăşit capacitatea de înţelegere a poporului, iar deschiderea economică nu a creat o clasă de mijloc puternică, ci a transferat nişte monopoluri de stat în mâini private. A apărut o elită de afaceri dependentă de elita politică, cu o intensificare a corupţiei.
Sub limita sărăciei
Cotaţia ISIS: 20 dolari barilul |
---|
Statul Islamic spărgea piaţa petrolului şi vindea, în 2014, barilul cu 20-25 de dolari, la jumătate faţă de preţul pieţei. Lejeritatea tranzacţiilor la acest preţ de dumping se poate explica şi prin realitatea că trupele ISIS sunt implicate mai degrabă în afaceri de transport, mai puţin în extractive şi prelucrare.
|
În primele luni ale crizei, salariul mediu era de 12.000 de lire siriene, sumă echivalentă cu 255 de dolari la cursul oficial din epocă. Salariul minim era de 9.975 de lire siriene, cam 212 dolari, dar consumul lunar al familiilor siriene demonstra o capacitate mai mare de cumpărare, oscilând undeva între 31.500 și 42.000 de lire siriene (670-890 de dolari). Acum, după câțiva ani de criză și război, salariul mediu a scăzut sub 16.000 de lire, iar devalorizarea monedei naţionale a tăiat şi ea din valoarea banilor, suma echivalând cu 150 de dolari. Banii sunt insuficienţi, deoarece inflaţia s-a accelerat. Familiile siriene, chiar dacă nu sunt localizate în zonele de conflict, trăiesc la limita supravieţuirii, incapabile să reziste scumpirilor.
O economie fragilă
În 2011, înainte de turbulențele sociale, Siria avea o populație de 20,7 milioane de oameni, aproape cât România. Economia sa însă era fragilă, cu un produs intern brut de 60 de miliarde de dolari. Produsul intern pe cap de locuitor, indicator care măsoară capacitatea unei economii de a crea bunăstare, era însă modest, de numai 2.835 de dolari, și plasa țara alături de Egipt și de Maroc. PIB-ul per capita al Siriei era jumătate din cel al Iordaniei (4.370 de dolari) și de trei ori mai mic decât cel al Libanului (8.756 de dolari). În mod evident, nu putea asigura un salariu decent, așa cum sugerează unii comentatori.
Miza petrolului
Jumătate de ţară pe drumuri |
---|
Potrivit datelor Organizaţiei Naţiunilor Unite, în 31 mai 2015 existau 3,08 milioane de refugiaţi sirieni în Egipt, Irak, Liban şi Iordania şi 1,7 milioane în Turcia. Fenomenul dislocuirii era mai amplu în interiorul ţării, unde 6,52 de milioane de oameni îşi părăsiseră satele şi oraşele de reşedinţă.
|
Industria energetică a colapsat, câmpurile de petrol fiind fie abandonate de marile companii retrase din Siria, fie capturate de gherila Statului Islamic sau pur şi simplu izolate şi fără mână de lucru. Siria nu era un exportator de petrol de calibrul ţărilor din Golf. În 2010, ultimul cu statistici certe în domeniu, Siria producea zilnic 385.000 de barili de petrol, a exportat petrol în valoare de 5,5 miliarde de dolari şi a cheltuit 3 miliarde de dolari pe importuri de produse rafinate. Dar aceste produse erau, în mare parte, transferate de contrabandişti în ţările vecine, sub atenta protecţie a unei părţi a autorităţilor. Totuşi, o cincime din veniturile bugetului sirian veneau din taxele petroliere. Sancţiunile şi pierderea unor teritorii cu resurse au dus la stingerea treptată a producţiei de petrol a Siriei, care mai extrăgea anul trecut aproximativ 10.000 de barili pe zi, potrivit unor declaraţii oficiale ale autorităţilor siriene, care pot fi însă puse sub semnul îndoielii.
Banca Centrala a Siriei a risipit banii vistieriei şi sunt indicii că ar fi vândut o mare parte din rezerva de aur. Banca Siriei a continuat să coteze zilnic lira siriană, preocuparea pentru cursul de schimb fiind de altfel una dintre puţinele activităţi. Ca răspuns în faţa inflaţiei, banca a tipărit bani, dând astfel un avânt în plus preţurilor. Există însă o piaţă neagră intensă şi oarecum de bun-simţ, dacă observăm că valoarea la negru a dolarului este doar cu 5-10% peste cotaţia oficială. Uneori, în perioade confuze, piaţa neagră cota dolarul mai ieftin chiar decât Banca centrală, un fenomen temporar, greu de explicat. Băncile schimbau, în mai 2015, un dolar pentru 260 de lire siriene, cotaţia oficială era de 220, iar piaţa neagră cerea 300, semnalizând posibile încleştări armate.
Impactul regional
În Liban sunt 1,5 milioane de refugiaţi sirieni, ceea ce acum cântăreşte cât o treime din populaţia ţării. Potrivit analiştilor băncii Rabobank, fluxul de refugiaţi a adâncit deficitul bugetar al Libanului, a mărit datoria publică, a pus presiune pe infrastructura administrativă şi a creat tensiuni pe piaţa muncii. Banca Mondială a calculat că Libanul a cheltuit, din buget, între 2012 şi 2014, 2,6 miliarde de dolari, cam 5% din PIB-ul ţării, din cauza crizei siriene. În Liban, majoritatea (80%) refugiaţilor sirieni sunt însă necalificaţi, ceea ce a dus la o majorare a ofertei pentru joburi slab plătite. Siria era însă a cincea piaţă de export pentru Liban şi căderea ei a influenţat negativ economia ţării vecine. Turismul libanez a fost şi el afectat de războiul intern sirian, deoarece zona întreagă este percepută ca fiind nesigură. Iordania, care a primit şi ea refugiaţi din Siria, se confruntă cu o scădere a încasărilor din turism, atât ca efect al tensiunilor din Siria, cât şi ca urmare a incertitudinilor din Irak. Dar riscurile geopolitice ar putea afecta şi bugetul Iordaniei, care va trebui să aloce sume mari pentru înarmare şi pentru a face faţă unui flux sporit de refugiaţi, spun analiştii Rabobank. Tensiunile regionale pot afecta şi Emiratele Arabe Unite, care sunt deja implicate în conflictele din Siria şi din Irak împotriva ISIS. Cei mai mulţi refugiaţi sunt însă în Turcia. Ţara vecină a beneficiat însă şi de retragerea unor afaceri industriale în teritoriul său. Spre deosebire de Liban, Turcia are o economie mult mai dezvoltată, însă şi aici se acumulează tensiuni în piaţa muncii, asaltată de oferta ieftină siriană.
Nimeni nu îndrăzneşte să avanseze vreun scenariu de redresare a economiei siriene, devastate de războiul intern. Aşa încât orice scenariu politic stă sub semnul iluziilor, al ipocriziei sau al temporizării. Comunitatea internațională are nevoie de timp pentru a înţelege ce a mai rămas dintr-o ţară spulberată, în esenţă, de corupţie.