Pe aceeași temă
Crearea unui sistem unic de supraveghere bancară ar putea armoniza reglementările oarecum neuniforme sub care funcţionează diferitele bănci europene.
În vara fierbinte a celui de-al cincilea an de criză mondială, prima din secolul al XXI-lea, panica dădea târcoale Spaniei, răvăşită de colapsul băncilor sale de economii, şi ameninţa Italia, ţară apăsată de povara unor mari datorii istorice. Mario Draghi, italianul care conduce Banca Centrală Europeană, a declarat la finalul lunii iulie că proiectul euro este ireversibil, iar temerile că acesta se va spulbera trebuie să fie risipite de o manieră fundamentală. A intrat în joc Comisia Europeană. Principala critică a pieţelor financiare era aceea că Banca Centrală a Europei nu are mecanismele clasice ale unei bănci centrale, fiind astfel lipsită de capacitatea de a susţine sistemele financiare în criză. José-Manuel Barroso, preşedintele Comisiei Europene, a avansat proiectul unei uniuni bancare care să completeze uniunea vamală şi monetară. Săptămâna trecută, Barrosso a prezentat schiţa finală a proiectului în care supravegherea bancară va fi coordonată de Banca Centrală Europeană, cu implicarea băncilor centrale naţionale din zona euro. Un prim efect al acestei uniuni bancare va fi acela că băncile europene ar avea acces la banii Mecanismului European de Stabilitate, pentru a se recapitaliza. Este o nevoie esenţială pentru băncile europene, care ar fi trebuit să facă faţă presiunilor pieţelor financiare în încercarea de a-şi majora capitalurile.
Deocamdată, BCE are atribuţii oarecum limitate: poate mişca dobânzile sale cheie în concordanţă cu evoluţia inflaţiei şi a economiei în general, poate funcţiona ca împrumutător de ultimă instanţă pentru băncile zonei euro şi controlează masa monetară, deci stăpâneşte tiparniţa monedei unice.
După crearea Mecanismului Unic de Supraveghere Bancară, BCE va putea acorda sau revoca licenţele bancare, ar putea impune sancţiuni băncilor şi ar avea un cuvânt de spus în chestiunea conducerii executive a acestora, prerogative care acum aparţin exclusiv băncilor centrale naţionale. Totuşi, crearea unui sistem unic de supraveghere bancară ar putea armoniza reglementările oarecum neuniforme sub care funcţionează diferitele bănci europene. Să ne amintim, de pildă, momentul tensionat de la începutul acestui an, când bancherul şef al Austriei, Ewald Nowotny, a impus băncilor austriece limite de expunere faţă de ţările din Europa Centrală şi de Est, cu alte cuvinte a limitat cantitatea de bani pe care acestea o puteau implica în finanţările din România, Ungaria sau Cehia. În condiţiile unei supravegheri globale, o asemenea iniţiativă ar avea şanse mici de a fi acceptată.
Iată de ce preşedintele Traian Băsescu a lăsat să se înţeleagă că guvernatorul Mugur Isărescu priveşte cu calm şi luciditate şi, în general, acceptă o asemenea construcţie europeană. Polonia, pe de altă parte, n-a trecut prin tensiunile unui episod în care băncile străine din piaţa ei să-şi reducă fluxurile de bani către economia sa, deoarece economia sa a rezistat în faţa crizei. Acum, însă, ministrul de Finanţe polonez, Jacek Rostowski, este un critic vocal al proiectului pe care îl consideră de neacceptat. „Nu putem continua cu ceva unde noi nu avem un drept de vot“, a explicat Rostowski. Ţările care nu sunt membre ale zonei euro, cum sunt Polonia sau România, pot intra în Consiliul de supraveghere care se va forma, dar nu vor avea vreun drept de vot, ceea ce enervează deopotrivă toate cele zece state membre ale Uniunii Europene rămase în afara zonei euro, dar ale căror pieţe bancare sunt dominate de superbănci controlate de state din zona euro. Aceeaşi atitudine critică a fost împărtăşită şi de ministrul de Finanţe suedez, Anders Borg. Nici Suedia nu este membră a zonei euro. Acest impas pune sub semnul întrebării şansele ca uniunea bancară să fie desăvârşită la începutul anului 2013. Ministrul german de Finanţe, Wolfgang Schäuble, consideră că fixarea unui calendar este nerealistă, date fiind incertitudinile actuale, însă se arată optimist în legătură cu desăvârşirea proiectului.
Un alt punct fierbinte în negocierile ulterioare va fi chestiunea asigurării depozitelor bancare. În Uniunea Europeană, banca centrală a unei ţări despăgubeşte clienţii unei bănci falimentare până la limita a 100 de mii de euro. Germania are nevoie de clarificări, deoarece este principalul sponsor european, însă toate cheltuielile contribuabililor nemţi sunt limitate de Constituţie şi pentru fiecare ban în plus pe care-l cere construcţia europeană e nevoie de aprobarea Curţii sale Constituţionale. Simon Lewis, şeful executiv al Asociaţiei Pieţelor Financiare Europene, consideră că uniunea bancară este un pas esenţial înspre recâştigarea încrederii în sistemul financiar european, însă atrage atenţia că mai sunt multe aspecte neclare, cum ar fi protecţia deponenţilor sau alocarea responsabilităţilor între BCE şi băncile centrale naţionale. Suntem însă la primele mişcări, în faza negocierilor. Momentul seamănă oarecum cu deschiderea din şah numită gambit, în care strategia se bizuie pe mici sacrificii. //