Pe aceeași temă
Dosarul iranian şi efectele sale asupra celorlalte probleme ale Orientului Mijlociu predomină în presa de dincolo de Atlantic.
În media din SUA, pe de o parte, sunt cei care (altfel, un segment care rezonează profund cu unele cercuri republicane) văd în acordul cu Iranul asupra capacităţilor sale nucleare o capitulare menită să stimuleze agresiunea regională a Teheranului. În această interpretare, Statele Unite şi John Kerry devin emblemele unui conciliatorism de secol XXI care va plăti scump pe termen lung - asemenea lui Neville Chamberlain, la München, în 1938 - concesiile făcute în speranţa evitării războiului. Administraţia Obama „ar trebui să-şi reamintească legile neschimbate care vor bântui cu siguranţă Statele Unite mai târziu. (...) Conciliatorismul aduce mereu bucurie pe termen scurt, în detrimentul securităţii pe termen lung. Chamberlain era pacificatorul iubit după Acordul de la München din 1938 doar pentru a fi ridiculizat drept un prost vanitos şi naiv, în mai 1940. În câţiva ani - după ce Iranul şi-a folosit spaţiul negociat pentru a se reînarma, pentru a-şi intensifica operaţiunile teroriste şi pentru a câştiga eventual o bombă pentru a-şi santaja vecinii -, acordul de astăzi va fi regretat profund. (...) În cinci ani, Iranul va fi mai bine înarmat, mai bogat, mai încrezător şi mai agresiv şi aproape imposibil de descurajat fără apelul la forţă“, spune istoricul Victor Davis Hanson, de la Universitatea Stanford, în National Review. În acelaşi timp, victimele colaterale ale conciliatorismului, la fel ca în interbelic, sunt întotdeauna aliaţii, care devin tot mai puţin încrezători în garanţiile de securitate primite de la Washington.
Pe de altă parte, totuşi, cât de realistă este teama de o hegemonie regională iraniană? În cele din urmă, statele sunnite nu sunt nici pe departe nişte simple victime lipsite de apărare. Dimpotrivă, raportul convenţional de forţe este net în favoarea acestora (fără a contabiliza Israelul şi Statele Unite), după cum demonstrează, pentru Real Clear World, Anthony Cordesman de la CSIS, unul dintre cei mai reputaţi analiști ai echilibrelor militare. Doar în 2014 statele Consiliului de Cooperare al Golfului (GCC) au cheltuit 114 miliarde de dolari, faţă de cele 16 miliarde cât au revenit Iranului, pe apărare. Din 1997 până astăzi, statele GCC au cheltuit de 9 ori mai mult decât Iranul, în timp ce doar marea rivală Arabia Saudită a cheltuit de 5,5 ori mai mult pentru apărare. Şi transferurile de armament modern avantajează masiv blocul Arabiei Saudite, care a primit între 2004 şi 2011 sisteme în valoare de 38,5 miliarde, faţă de achiziţiile Iranului, care se ridică doar la 4,2 miliarde. Iar între octombrie 2010-octombrie 2014, doar transferurile americane de armament către Arabia Saudită totalizează un pic peste 90 de miliarde.
Sigur, perspectiva se schimbă semnificativ în momentul în care coborâm pe terenul subversiunii, al insurgenţelor proxy finanţate, antrenate şi orchestrate de Gărzile Revoluţionare Iraniene. Libanul, Siria, Yemenul, Irakul sunt împânzite de amprentele asimetrice ale Teheranului. O eventuală umbrelă nucleară iraniană le-ar putea conferi acestor „filiale revoluţionare“ un anumit nivel de imunitate, invitându-le să devină şi mai agresive, mai predispuse asumării unor riscuri care acum sunt ţinute sub control. Episodul Pakistanului, al cărui scut nuclear a fost utilizat ca protecţie pentru intensificarea atacurilor teroriste împotriva Indiei, este relevant. Însă tocmai acesta este scenariul pe care Administraţia Obama încearcă să-l evite: să îngheţe perspectiva unei arme nucleare iraniene şi foarte probabil a unui domino nuclear sunnit, păstrând competiția în limitele mult mai controlabile ale sferei convenţionale (unde blocul saudit deţine deja un avantaj net) şi în planul subconvenţional, hibrid. Aici, în această ultimă dimensiune, trebuie Washingtonul să facă mai mult (pe acest fond şi reasigurările venite recent la summitul de la Camp David), pregătind terenul pentru o pace potenţial fierbinte, la fel cum, în timpul Războiului Rece, acordurile de control al armelor cu URSS nu au însemnat şi abandonarea aliaţilor în faţa insurgenţelor comuniste sprijinite de Moscova.
„Prin semnarea acordului nuclear, Iranul a renunţat la umbrela nucleară pentru cel mult două decenii, ceea va permite Statelor Unite să consolideze capacităţile convenţionale militare ale Israelului şi ale GCC. Contrar opiniei criticilor, acordul nuclear a slăbit Iranul, consolidând rivalii regionali“, spune, în Washington Post, Vali Nasr, decanul de la School of Advanced International Studies (SAIS), Universitatea Johns Hopkins.