De același autor
Se spune despre România că, deși are destule probleme, este totuși o țară stabilă din punct de politic și economic. Însă, privind la șirul de evenimente cu care ne confruntăm, nu putem să nu facem două constatări importante: 1) suntem cufundați într-un soi de paranoie informațională, fiind bombardați practic zilnic cu arestări, demisii spectaculoase și dezvăluiri șocante; 2) ceea ce se întâmplă ne face să ne întrebăm, tot mai des, unde se află de fapt pârghiile de putere și dacă ele sunt la vedere sau sunt oculte.
De pildă, doar săptămâna trecută s-au consumat, pe rând: 1) o demisie ciudată, abruptă, nebuloasă a șefului SIE (un fost prim-ministru și ministru de Externe); 2) o expulzare bruscă din spațiul politic a copreședintelui unuia dintre cele două mari partide ale momentului, care este, de facto, și partidul prezidențial; 3) un atac extrem de virulent la adresa unuia dintre cele mai importante personaje publice ale momentului, simbolul luptei anticorupției în România, plecând de la o acuză de plagiat a tezei de doctorat; 4) un fel somație publică adresată de șeful statului actualului premier să intre în politică, pentru a rămâne în continuare în fruntea guvernului și după alegeri.
Confuzia generalizată este întreținută și amplificată de un spațiu mediatic (în sens larg, pentru că trebuie incluse aici și website-urile, blogurile, postările pe Facebook) neurotic, până la paroxism. În care agende personale sau de grup, resentimente, interese politice mai mult sau mai puțin vizibile, convingeri inflexibile în care nu mai este loc de nuanțe, toate acestea la un loc nu au mai lăsat aproape deloc spațiu pentru discuții raționale. În România de astăzi, practic au dispărut reperele, punctele de sprijin la care să te poți raporta. Cifrele din sondajele de opinie, dezvăluri „șocante“ (vezi controversele stârnite de cazul Hexipharma), speculații legate de „spontaneitatea“ unor proteste de stradă sau de sprijinul ocult acordat unor partide sau mișcări politice, iată, practic totul este pus în discuție, chiar dacă adesea cu alegații fanteziste. Și să nu uităm că în spațiul public percepțiile sunt cele care contează, mai degrabă decât faptele sau argumentele raționale.
Dezbaterea publică autohtonă este aproape monopolizată de chestiunea „luptei anticorupție“. Sigur că subiectul respectiv este extrem de important, dar la fel de importante sunt și altele. De pildă, contextul geopolitic actual. Asistăm la un șir de evenimente, începând cu Brexit-ul și cu o posibilă decuplare a Europei de America, foarte probabilă, dacă Donald Trump ajunge la Casa Albă, care riscă să ne lase din nou într-un spațiu incert între un nucleu european dur, consolidat în jurul Germaniei, și o Rusie agresivă și revanșardă. Adăugați la asta deficitul masiv de competență, care grevează, dincolo de problemele de corupție, administrația publică românească și calitatea în scădere semnificativă a clasei noastre politice în ultimii 10-15 ani.
Există un fir roșu care leagă toate cele patru momente amintite mai înainte. Codruța Kövesi a devenit în ultimii ani figura emblematică a luptei anticorupție, preluând ștafeta de la Monica Macovei și Daniel Morar. Premiza fiind aceea că DNA, cu ea la cârmă, funcționează ca o structură politic imparțială, care curăță spațiul public de rețelele extinse de corupție. De aceea, orice element care ridică semne de întrebare din acest punct de vedere are un impact considerabil. Iar, în privinţa asta, nu ajută deloc episodul Blaga. Și nu atât episodul în sine, cât faptul că, la nici o zi distanță, Klaus Iohannis aproape l-a somat pe Dacian Cioloș să-și asume explicit o opțiune politică, pentru a putea continua ca premier și după alegeri. S-a creat astfel impresia că a fost îndepărtat Vasile Blaga pentru a-i face loc, după alegeri, lui Dacian Cioloș în fruntea partidului, după un scenariu deja patentat chiar în cazul lui Klaus Iohannis. Ceea ce alimentează, din nou, justificat sau nu, speculațiile privind manevrele oculte care utilizează anchetele penale ca instrumente de luptă în spațiul politic.
De unde întrebarea: unde se află, de fapt, centrele reale de putere din România în acest moment? E clar că nicidecum la nivelul partidelor politice, unde e un vid enorm de autoritate. La Cotroceni? Mulți au fost tentați să-l considere pe Klaus Iohannis o prezență mai degrabă formală, fără multă substanță și influență, în fruntea statului. Totuși, în ultima vreme el lasă impresia că, discret, manevrează destul de bine pârghiile de putere de care dispune. Ceea ce nu lămurește însă dilema raporturilor reale dintre el și structurile de forță din stat.
Ajungem în acest punct la percepția că serviciile secrete sunt cele care controlează din umbră instituțiile importante din țară, gestiunea anchetelor penale (de unde și binecunoscuta teorie a „binomului“), spațiul mediatic. Le putem considera, evident, doar niște simple teorii conspiraționiste. Problema e că această impresie e alimentată de o realitate obiectivă: mediul politic, în ansamblul său, pare inert și marginalizat în deciziile importante și nici în ceea ce privește serviciile secrete sau sistemul de justiție nu există mecanisme de control credibile și viabile, chiar dacă sunt unele formale, care să dea garanții că structurile de forță, extrem de puternice, sunt totuși sub control, nu o iau razna. În orice societate, acest tip de mecanisme, checks and balances, sunt esențiale, iar argumentele că absența lor în acest moment nu este chiar așa de gravă, că acum prioritar este să luptăm cu corupția sunt eronate, chiar periculoase. Istoria ne învață că nu poți avea niciodată garanția că procesul e neapărat reversibil și că derapajele pot fi la un moment dat corectate.