De același autor
Comentatorii au identificat două paradigme în dezbaterea publică pe aceste teme (terorism, refugiați, ISIS): a) culturalistă; b) tiers mondistă. Prima este îmbrățișată de corifeii dreptei conservatoare și pune accentul pe elementele de civilizație. Potrivit acestora, Islamul nu se poate integra în lumea modernă și are nevoie de o reformă profundă, al cărei punct culminant trebuie să fie evacuarea cuvântului jihad din Coran. A doua paradigmă este utilizată de stânga și ea evocă suferința postcolonială, cauza palestiniană cu care se identifică noua generație, acuză Occidentul, mai ales SUA, de toate nefericirile Orientului Mijlociu, despre care afirmă că ar fi generate de intervențiile Vestului în regiune, deplânge excluderea musulmanilor din societatea occidentală „rasistă și islamofobă“. Și unii, și alții invocă deci cauze profunde, structurale. Ceea ce, paradoxal, nu a contribuit la radicalizarea în masă a populației musulmane. De exemplu, în Franța, în această categorie sunt 2.000-3.000 de tineri radicalizați, identificați de către poliție, iar în cazul atentatului de la Paris, fișați de către serviciile secrete.
Toate cele trei teme au un punct comun, ISIS. Iată în ce fel.
Atentatorii teroriști fac parte din a doua și mai ales a treia generație de imigranți. Nu au identitate religioasă, culturală sau socială. Cel puțin în cazul atentatelor recente de la Paris, responsabilii sunt foști delicvenți, aflați în evidența autorităților. Unii provin din banlieue, alții au trăit în provincie, în condiții foarte bune, în familii situate în clasa de mijloc. Toți au parcurs câteva etape până să devină teroriști: delicvență, închisoare, radicalizare (adesea în închisoare), islamizare (până în acel moment nu au avut niciun fel de culturală islamică), călătoria inițiatică (în teritoriul jihadului, respectiv în Siria), întoarcerea în țara lor, unde pregătesc atentate teroriste. Combinația între radicalizarea celei de a doua și a treia generații de tineri musulmani născuți în Occident (se întâmplă din 1996), islamizarea acestor tineri (accentuată după Primăvara Arabă), apariția ISIS în nordul Irakului și estul Siriei au condus la atentatele de la Paris. Conceptul cheie este radicalizarea, și nu islamizarea. Olivier Roy, unul dintre cei mai importanți experți francezi, vorbea despre „islamizarea radicalismului“. Acești teroriști nu sunt teologi, nici măcar nu sunt interesați de Islam, ei fac parte din generația care-și recompune identitatea „compromisă“ de părinții lor. Ei sunt „mai musulmani“ decât părinții și bunicii lor, care au venit în Franța. Ei aleg Islamul pentru că nu au alt vehicul plauzibil pentru a-și exprima revolta și furia pe o lume pe care vor s-o arunce în aer. Factorul decisiv este noul tip de propagandă practicat de ISIS, care contribuie la formarea unei noi categorii de radicali, tineri din clasa de mijloc, adolescenți întârziați, care nu sunt parte a rețelelor tradiționale de socializare, de unde și dificultatea serviciilor secrete de a-i identifica.
Suruc este cea mai mare tabără de refugiaţi din Turcia, găzduind 25.000 de persoane în 7.000 de corturi
Al doilea subiect: refugiații. Milioane de oameni și-au părăsit casele, atât în Siria, cât și în Irak, fugind din fața ISIS. Să nu uităm că Siria este în război civil din primăvara lui 2012, soldat cu sute de mii de victime. Din 2012 și până astăzi, două milioane s-au refugiat în Turcia, câte un milion în Liban și Iordania. Refugiații care ajung în Europa provin mai ales din taberele aflate în estul Turciei. Președintele Erdoğan folosește cartea refugiaților în partida de poker pe care o joacă cu UE, dând drumul sau închizând „conducta cu refugiați“. Aflat în imposibilitatea de a rezolva cauza care generează acest flux de refugiați, adică de a pacifica Orientul Mijlociu, Bruxellesul este nevoit să facă concesii politice Ankarei și să acopere o parte din nota de plată a taberelor de refugiați din estul Turciei. Dacă n-ar fi fost ISIS, aceste milioane de oameni n-ar fi avut de ce să-și părăsească casele și să ia drumul Europei.
Deci, soluția este organizarea unei coaliții anti-ISIS. Și fără atentatele din 13 noiembrie sau prăbușirea, la 31 octombrie, a unui avion rusesc cu turiști, acest lucru era înțeles la Paris, Moscova, Washington, Londra sau Berlin. Atunci, de ce întârzie intervenția împotriva ISIS? În mod paradoxal, toți actorii interesați sunt mulțumiți cu ISIS.
Turcia este obsedată de problema kurdă. Blocarea apariției unui mare Kurdistan la frontiera ei sud-estică este mai importantă decât înfrângerea ISIS. La rândul lor, kurzii preferă ca ISIS să controleze partea sunnită a Irakului, împiedicând Bagdadul să se întărească atât de mult încât să poată limita autonomia Kurdistanului irakian, cu capitala la Arbil. Bagdadul și Teheranul joacă o carte geopolitică mare, apariția ISIS consolidând influența regională a șiiților. Se conturează o axă șiită formată din Teheran, Bagdad, Damasc și Hezbollah, opusă sunniților din Golf, Egipt, Turcia și Iordania. Rusia vrea să-și mențină influența în Siria, unde are două baze militare, una navală și recent alta aeriană, cu sau fără Bashar al-Assad. ISIS face frecventabil până și regimul alawit de la Damasc, condus de clanul Assad, care poate poza în ultima redută în fața Islamului radical. Israelul se uită din tribună cum se bat între ei sunniții cu șiiții și e mulțumit că atenția se concentrează pe ISIS, uitând de problema palestiniană. SUA, cu câteva sute de oameni pe teren, lucrează în tăcere, nu se știe ce. Franța și Marea Britanie vor anihilarea ISIS cu îndepărtarea lui Assad, nu atât din considerente morale („are mâinile pătate de sânge“), cât din cele de realpolitik. Câtă vreme Assad e la putere la Damasc, ISIS va continua să atragă susținători din rândul populației sunnite.
Și totuși, ISIS a comis o mare eroare, probabil, fatală. A mizat pe divergențele dintre statele ce ar putea constitui o coaliție împotriva sa, atacând în același timp Rusia, Franța, Liban, Turcia, Egipt și Mali. ISIS a devenit astfel o amenințare inacceptabilă. Începe să se contureze soluția la criza generată de ISIS, anume formarea unui stat sunnit, un Sunni-stan, cum îl numea John Bolton, într-un articol recent din New York Times. Pentru aceasta, însă, trebuie ca statele din zonă să renunțe la granițele trasate după primul război mondial, în contextul dezmembrării Imperiului Otoman. Ceea ce presupune retrasarea frontierelor mai multor state din Orientul Mijlociu și formarea unui bloc Kurdistan - Sunni-stan, între Hezbollahul libanez, Latakia alawită a lui Assad, Bagdad și Teheran. Doar perspectiva unui Sunni-stan va reduce sprijinul populației sunnite din Siria și Irak pentru ISIS. Și, cel puțin teoretic, odată pacificat Orientul Mijlociu, Islamul nu va mai alimenta frustrarea unor tineri radicalizați și va întoarce din drum sutele de mii de refugiați care se îndreaptă spre Europa.