De același autor
Consensul general al comentatorilor este că, dacă nu intervine un factor impredictibil, victoria PSD+ALDE în alegeri este inevitabilă. Campania electorală este un dezastru, așa cum au fost și cele precedente, regulile părând să fie făcute pentru a nu deranja electoratul cu o chestiune atât de trivială cum sunt alegerile. În aceste condiții, mulți români nici nu se vor deranja să voteze și, în consecință, vom avea o prezență redusă. Din nou, cele mai multe analize sunt de acord că o prezență scăzută la urne favorizează PSD și sateliții săi, pentru că greutatea alegerilor se mută pe aparatul de partid și niciun partid nu rivalizează cu PSD în privința organizării și mobilizării la urne. Dacă Vasile Blaga ar fi rămas la conducerea partidului, poate că PNL ar fi avut o șansă să concureze cu PSD în materie de eficiență a mașinăriei de partid. Fără Blaga, peneliștii nu au nicio șansă. Dacă mai punem la socoteală și campania extrem de proastă dusă de PNL, precum și campania cvasi-inexistentă a USR, șansele acestor două formațiuni de a forma o majoritate par în acest moment doar de domeniul teoreticului. Ca urmare, deși PNL a pus fotografia lui Dacian Cioloș pe toate materialele electorale - aceasta fiind de fapt singura lor idee de campanie -, iar USR pune condiții privindu-i pe miniștrii din viitorul Cabinet Cioloș, înainte de a avea măcar speranța că ar putea exista un viitor Cabinet Cioloș, ambele partide contribuie cu toată incompetența lor politică și strategică la subminarea șanselor prim-ministrului de a continua.
Ce ar fi trebuit să facă atât PNL, cât și USR era să prezinte public într-o campanie inteligentă și atractivă de ce este important să se deplaseze la secția de votare pentru a continua cu actualul prim-ministru. Ce anume din acest an de guvernare Cioloș este suficient de valoros pentru societatea românească, încât să merite să continuăm cu același om? Ce a adus nou Cioloș și ce riscăm să pierdem, dacă PSD revine la guvernare după numai un an?
Dacă e să aplecăm urechea în stânga, dar și în dreapta, auzim cel mai des că guvernarea Cioloș a reprezentat o anomalie. În primul rând, o anomalie democratică, pentru că, fiind vorba de un guvern tehnocrat, i-a lipsit legitimitatea pe care numai partidele trecute prin proba alegerilor ar putea să o confere. Prin urmare, ni se spune, cu cât se restabiliește mai repede ordinea firească a lucrurilor în care vom avea un guvern politic care să fie expresia unei majorități alese, cu atât deficitul de democrație va fi surmontat. În principiu, acest argument ar fi valid, dacă realitatea politică românească nu ar fi ea însăși distorsionată de faptul că partidele s-au delegitimat ele însele prin corupție endemică. Partidele românești sunt grupuri de interese care urmăresc obținerea și menținerea la putere în scopuri personale și/sau colective. Binele public e ultimul lucru pe agenda partidelor și nu se produce decât în măsura în care servește interesele lor de putere. Nimeni nu le-a forțat să se comporte ca prădători ai avuției publice, dar exact în acest fel se comportă partidele. Guvernarea (iar nu „guvernul“) Cioloș a venit cu o reorientare evidentă a priorităților dinspre interesele unor grupuri restrânse spre binele public sau, altfel spus, spre interesele cetățenilor. Sub Cioloș (și Ghinea) a fost decuplată rețeaua Ghiță de la robinetul cu bani publici și bani europeni, un câștig net atât pentru buget, cât și pentru cetățean. Sub Cioloș, cel puțin de la schimbarea miniștrilor Educației și Sănătății, au fost adoptate măsuri de reformă în mod clar îndreptate împotriva grupurilor de interese cu conexiuni politice și în sensul îmbunătățirii serviciului public în aceste două domenii vitale. Numai atât să fi făcut guvernul în acest an și ar fi reprezentat argumente serioase să continue. Sub Cioloș s-a lansat o campanie agresivă de transparentizare a actului de guvernare și, prin așa-numita comisie de tăiat hârtii, s-a lansat un proces de debirocratizare absolut necesar. E adevărat, mai e mult până departe, dar guvernul are meritul să fi declanșat acest demers care merită continuat. În justiție, lupta anticorupție a continuat în pofida presiunilor politice, instituțiile au rămas independente și, în plus, s-a reușit de bine, de rău înființarea Agenției de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, ANABI, în condițiile în care bunurile sechestrate au ajuns la valori de sute de milioane de euro, iar României îi lipsesc instituțiile care să valorifice aceste bunuri în interes public.
Dacă Guvernul Cioloș ar fi fost unul politic, ar fi avut poate legitimitate democratică, dar nu şi puterea de a lansa aceste reforme. Să ne amintim că, numai cu un an în urmă, România era condusă de Guvernul Ponta, cel mai corupt guvern de după decembrie 1989 (în termeni de miniștri arestați, condamnați sau trimiși în judecată), un guvern captiv intereselor unor grupuri și unor moguli ușor de identificat.
Ca regulă generală, considerăm că puterea și statul trebuie privite cu multă circumspecție și neîncredere, dar trebuie să admitem că ceea ce a încercat și a reușit în parte Cioloș în acest an a fost să demonstreze că statul poate fi un izvor de bine public, nu numai de corupție și abuzuri. Guvernarea Cioloș reprezintă, fără îndoială, o anomalie, după standarde românești. După standarde europene, reprezintă însă normalitatea sau, măcar, un început de normalitate, ceea ce e oricum mai mult decât am avut până acum.