De același autor
Dacă 9 milioane de români nu aleg calea civilizată şi europeană, atunci lamentaţiile nu au rost. Cazul este închis.
Două observaţii privind referendumul. Ele au o temă comună: ne aflăm ca naţiune în faţa unui moment al adevărului. Prin strategia adoptată, echipa Băsescu nu ajută acestei clarificări naţionale. Ne aflăm în faţa unui efort de apărare şi restaurare a statului de drept. Prin strategia adoptată, echipa Băsescu pune în pericol acest obiectiv.
Observaţia 1. Referendumul e mai mult decât despre Băsescu. Este mai mult decât despre statul de drept. Este un test cu privire la starea şi viitorul naţiunii. Ne place sau nu, dacă privim la rece lucrurile, referendumul este un test major pentru România. Este un moment istoric. Avem ocazia în sfârşit să vedem ce e cu noi. Să ieşim din ambiguitate şi să vedem cu adevărat unde stăm ca naţiune, popor, proiect politic. Ora adevărului.
USL a pornit toată această poveste care s-a transformat într-un test major pentru noi toţi. Ei au luat asupra lor sarcina că au ceva de demonstrat. Ar trebui să fim cumva recunoscători. Datorită lor avem ocazia de a ieşi în sfârşit din ambiguitate. Ei au pornit povestea asta, ei ne vor ajuta pe toţi să o rezolvăm. Cu două variante.
Dacă reuşesc să dovedească că 9 milioane de români sunt de acord cu ceea ce fac, ceea ce sunt, ceea ce reprezintă şi ceea ce vor de la ţară, atunci: asta este. Este ţara lor. Prin ei, românii au liderii, abordarea politică şi proiectul de viitor care îi reprezintă şi pe care le merită.
Reformiştii şi susţinătorii occidentalismului şi ai statului de drept trebuie să-şi regândească atunci în mod fundamental relaţia cu naţiunea şi proiectul politic românesc. Trist. Dar realitatea este realitate. Nu poţi face ţară occidentală şi stat de drept în contra voinţei, atitudinii, valorilor şi aspiraţiilor a jumătate dintre cetăţenii cu drept de vot.
Nu există scuze sau circumstanţe atenuante în acest caz. Nimeni nu poate spune că azi, după toate cele întâmplate, cetăţeanul român nu ştie cu cine are de a face şi ce înseamnă acest demers pe care e chemat să-l valideze. Dacă liderii occidentali nu ar fi vorbit, dacă UE n-ar fi pus piciorul în prag, dacă mass-media occidentale şi vocile respectabile din jurnalismul şi sfera publică din ţară nu ar fi fost atât de elocvente cu privire la ceea ce se întâmplă, dacă precedentele nu ar fi clare, dacă fişele biografice (sau clinice,. în anumite cazuri) ale personajelor nu ar fi atât de cunoscute, am spune că există încă scuza ambiguităţii, a ignoranţei. Dar această scuză nu mai există.
Pe scurt, dacă 9 milioane de români nu aleg - în ciuda acestor evidenţe - calea civilizată şi europeană, atunci lamentaţiile nu au rost. Cazul este închis.
Pe de altă parte, este varianta în care USL nu reuşeşte să dovedească că 9 milioane de români sunt de acord cu ceea ce fac şi ceea ce vor de la ţară. Atunci din nou lucrurile sunt simple: USL a avut ceva major de demonstrat şi nu a reuşit. Atât. Este un test major pe care ei înşişi l-au propus naţiunii. Dacă, după ce au făcut tot acest circ care a ridicat o întreagă Europă în picioare şi dacă, după ce au făcut acest maraton al unei campanii de forţă începută încă de anul trecut şi susţinută sistematic în culise, în stradă şi pe majoritatea covârşitoare a canalelor media, tot nu au reuşit să convingă jumătate dintre românii cu drept de vot să iasă la referendum, asta este. Caz închis.
Privind în lumina celor de mai sus, nu putem să nu constatăm sec faptul că, prin strategia adoptată, echipa Băsescu nu ajută acestei clarificări naţionale. Din contră.
Observaţia 2. Prioritatea strategică a echipei Băsescu şi PDL ar trebui să fie preîntâmpinarea şi/sau documentarea fraudei.
Ion Cristoiu a explicat foarte clar că lovitura de stat nu cuprinde doar suspendarea, ci și referendumul, tentativa de demitere și înlocuire a lui Marcel Opriș de la STS, „mașinăria pusă la cale de administrația USL-istă în provincie“ etc. Acest referendum este perceput peste tot în lume ca având loc sub semnul întrebării, la graniţele vagi dintre anticonstituţional, ilegitimitate şi fraudă. În aceste condiţii, prioritatea strategică a echipei Băsescu şi PDL ar trebui să fie preîntâmpinarea şi/sau documentarea şi devoalarea publică a fraudei. Dar dacă tot vor să joace pe partitura USL, tot e bine. Datorită acestui efort, rezultă un referendum curat şi corect, şi atunci, indiferent de rezultat, toată lumea va fi cu conştiinţa împăcată. Dacă USL obţine validare în cvorumul constituţional, asta este. Vezi observaţia 1.
Oricum, pare evident că echipa Băsescu trebuie să îşi organizeze campania cu accent prioritar pe monitorizarea şi documentarea sistematică a metodelor, cazurilor şi situaţiilor de fraudare. Asta este datoria lor primă, dincolo de orice. E o datorie faţă de toţi românii, nu doar faţă de susţinătorii lor. Să asigure prin monitorizare agresivă corectitudinea alegerilor, dacă tot vrea atât de mult să legitimizeze aceste alegeri până la capăt. Dacă ei reuşesc să producă: a) un raport zilnic asupra situaţiei pe acest front, care să fie adus zilnic la cunoştinţa publicului, cancelariilor occidentale şi mass-media şi b) la sfârşit, un dosar solid cu evidenţa sistematică privind natura şi dimensiunile fenomenului fraudei, o miză majoră a bătăliei referendumului este atinsă de ei, indiferent de rezultat.
Pentru aceasta însă, au nevoie să-şi organizeze un mecanism bine pus la punct. Cu o coordonare la nivel naţional, unităţi în fiecare judeţ şi agregare de date pe Internet în mod spontan, prin reţelele de socializare etc. În plus, mecanisme de selectare şi verificare a cazurilor relevante – de la situaţia mass-media la folosirea abuzivă a mecanismelor administrative -, pas cu pas, pe durata întregului proces, nu doar în ziua votului. La care se adaugă constituirea dosarului şi diseminarea sa către şi în relaţie cu organismele şi autorităţile internaţionale şi occidentale relevante. Pe scurt, o operaţie, în sine, paralelă cu cea legată de vot şi mobilizarea sau demobilizarea la vot, după gust. Or, echipa Băsescu pare preocupată de orice numai de fraudă şi organizarea împotriva ei, nu. Din contră. Aflăm că d-l Băsescu în persoană declara senin că nu crede că va fi fraudă. Excelent.
Nu trebuie uitat însă: de data asta, documentarea fraudei este centrală strategiei. Nu ceva accidental, secundar. Nu o externalitate a procesului electoral. Nu ceva de exernalizat „societăţii civile“ etc. Este pivotul întregii strategii. Acest dosar, acest sistem de cartografiere şi contabilizare a fraudei, bazat pe un mecanism naţional organizat în acest scop, va fi baza pe care va avea loc delegitimarea finală a procesului de instaurare a statului oligarhic, a metodelor şi a liderilor săi.
Când acest referendum va fi privit retrospectiv, se vor vedea următoarele. Fie un referendum pornit sub suspiciunea de fraudă, organizat sub evidenţa de fraudă, încheiat sub demonstraţia documentată de fraudă. Fie, alternativ, se va dovedi că totul a fost corect şi că decizia colectivă este perfect validă şi legitimă.
Condiţia pentru abordarea de mai sus este însă una singură. Echipa Băsescu să privească referendumul ca pe ceva serios, despre statul de drept, naţiune şi viitorul acestora. Nu despre Traian Băsescu şi aureola sa politic-electorală. Or, tocmai asta se întâmplă, din păcate, acum. Totul pare a fi despre Traian Băsescu şi voturile adunate de el. Este greşit şi periculos. Populismul ciudat al d-lui Băsescu şi al echipei dumnealui ne pot costa statul de drept. //