De același autor
La 23 iunie 2016, populația Marii Britanii și a Irlandei de Nord va vota pentru a decide viitorul statutului de membru al Uniunii Europene al țării lor. La 43 de ani după aderarea Regatului Unit la UE, la 1 ianuarie 1973, începe o etapă extrem de importantă și, deși nu a fost întotdeauna o convieţuire ușoară, ar putea marca sfârșitul unei relații de succes care a durat mai multe decenii. Sau ar putea fi începutul unei noi ere pentru apartenenţa britanică la UE. Fără îndoială, referendumul va fi un punct de cotitură și va face istorie.
Deși semnificația istorică a referendumului este deja cunoscută, totuși, rezultatele și consecințele sale sunt încă neclare. Adversarii și susținătorii referendumului au aproximativ aceeaşi proporţie în sondaje, circa 40% fiecare, ceea ce face imposibilă o predicție serioasă a rezultatelor votului. Totodată, nimeni nu va putea să prognozeze modul în care relațiile dintre UE și Marea Britanie vor evolua în viitor - fie în interiorul Uniunii, fie în afara ei, ca parteneri și sub ce formă. De asemenea, rămâne o altă necunoscută: ce va însemna un Brexit pentru existența viitoare a Regatului Unit? Deja în Scoția se vorbește despre un nou referendum pentru separarea de Regatul Unit (și revenirea Scoției independente în UE), iar problema va deveni probabil tot mai importantă și în Țara Galilor și în Irlanda de Nord.
i
David Cameron trebuie să fi fost conștient de toate acestea când a anunțat referendumul în cazul realegerii sale ca prim-ministru în ianuarie 2013. Cu toate acestea, probabil că nu a făcut acest lucru de bună voie: creșterea succesului electoral al UKIP (Partidul pentru Independența Regatului Unit) l-a plasat pe premier sub o imensă presiune. Din acest motiv, o lungă - aproape tradițională - dezbatere a ajuns la apogeu: discuțiile despre retragerea Regatului Unit din Uniunea Europeană sunt la fel de vechi ca statutul de membru în UE în sine. Aderarea la UE în 1973 a fost una controversată. Iar odată cu tranziția Comunității Economice inițiale către o uniune din ce în ce mai politică (practic, Uniunea Europeană de astăzi), euroscepticismul britanic a crescut. În timp, strategia Partidului Conservator, deși proeuropean, s-a schimbat. Începând cu mijlocul anilor ’90, perspectiva unui referendum cu privire la ieșirea din UE a început să fie discutată serios în Marea Britanie - deși acest lucru nu era prevăzut în tratatele UE, fiind practic o mișcare politică lipsită de orice temei juridic.
Euroscepticii din interiorul partidului lui David Cameron l-au presat pe acesta până când a anunțat în cele din urmă referendumul. Mai întâi, el a vrut să negocieze cu omologii săi europeni un proces de reformă a UE, care să reflecte ideile britanice. La începutul lui 2016, am fost implicat în aceste negocieri, fiind unul dintre cei trei reprezentanți ai Parlamentului European. În ciuda dorinței noastre fundamentale pentru o evaluare serioasă și deschisă a propunerilor britanice, un lucru era foarte clar de la început: reformele ar fi putut avea loc doar în interiorul tratatelor existente.
Cameron a acceptat acest lucru pentru ca un compromis satisfăcător pentru toate părțile implicate să poată fi atins. Acordul obținut este o tranzacție echitabilă, care ia în considerare atât principiile UE, cât și propunerile britanice. Rezultatele - de exemplu, beneficiile sociale pentru lucrătorii din alte țări ale UE - sunt pe deplin în conformitate cu tratatele. Cu toate acestea, ele se vor aplica, devenind efective, numai în cazul în care Marea Britanie rămâne în UE. Nu va exista o renegociere în cazul unui referendum cu rezultat negativ.
În cazul în care rezultatul referendumului din 23 iunie va fi Brexit-ul, Articolul 50 din Tratatul UE oferă baza legală pentru etapele următoare. Retragerea voluntară a unui stat membru al UE este reglementată aici, ca o consecință a Tratatului de la Lisabona. Acesta prevede că „orice stat membru poate decide să se retragă din Uniune, în conformitate cu propriile cerințe constituționale“. Articolul 50 al Tratatului UE descrie procesul specific de ieșire: Uniunea va negocia cu statul în cauză un acord cu privire la detaliile ieșirii, iar Consiliul va decide, după aprobarea Parlamentului European. Din momentul intrării în vigoare a acordului de retragere sau, în lipsa acestuia, la doi ani de la notificarea intenției țării de a ieși, tratatele UE încetează să se aplice statului în cauză. Astfel, ieșirea este încheiată în mod legal.
Din perspectivă politică, însă, negocierile privind relația dintre UE și Regatul Unit ar intra într-o nouă rundă. În primul rând, trebuie remarcat faptul că, din momentul ieșirii din UE, nu vor mai exista relații politice sau economice cu UE. Este de așteptat ca, în cazul unui Brexit, negocierile să înceapă imediat după referendum pentru a se asigura o retragere lină din UE. Planurile pentru acest deznodământ au fost foarte probabil deja elaborate de guvernul britanic.
Altă problemă care trebuie ridicată este următoarea: în ce măsură și în ce formă va avea UE o relație cu un Regat Unit care tocmai a ieșit din Uniune și consideră că îi este mai bine pe cont propriu? Sunt unii care cred că cel mai bine este de a izola Marea Britanie în afara UE. Şi asta din rațiuni de autoconservare: pentru existența viitoare a Uniunii Europene ar fi dezastruos dacă, după un Brexit, Regatul Unit ar fi un succes politic și economic mai mare ca în prezent. Acest lucru i-ar alimenta pe populiștii de peste tot care militează pentru retragerea țărilor din UE.
Prin urmare, o uniune de 27 de state membre va trebui să decidă cu privire la modul în care dorește să interacționeze cu Marea Britanie după ieșirea sa din UE. Desigur, relațiile politice, economice și sociale strânse vor continua. Și vreau să fiu bine înțeles: și noi vrem asta. Dar nu poate fi vorba de faptul că Marea Britanie va continua să fie un beneficiar al relațiilor cu UE, fără a da nimic în schimb. Trebuie să negociem bine acest aspect și vreau să subliniez că acest lucru ar fi un semnal clar pentru adversarii UE din celelalte state membre. Este evident că nu vor exista negocieri noi pentru a obține un acord mai bun. În cazul în care Regatul Unit dorește să rămână în piața unică, de exemplu, are la dispoziție doar „soluția norvegiană“: britanicii ar prelua în întregime legislația actuală și viitoare a UE, fără ca ei să fie direct implicați în elaborarea ei. Mai mult, britanicii ar trebui, totodată, să participe la finanțarea politicii structurale a UE, așa cum fac Elveția și Norvegia.
SUA joacă un rol important dincolo de relațiile interne europene. În timpul vizitei sale la Londra, Barack Obama a pledat în favoarea rămânerii Regatului Unit în UE: „Națiunile care își fac simțită prezența pe scena mondială în secolul XXI nu sunt cele care merg singure“. Mai mult decât atât, președintele american a subliniat faptul că America are nevoie de influența Marii Britanii în cadrul UE. Acest lucru confirmă evaluarea mea că, în ciuda legăturilor istorice cu britanicii, americanii se concentrează pe viitor. În cazul în care Marea Britanie decide să părăsească UE, este de așteptat că SUA se va baza mai mult pe Berlin și Paris. Dintr-o perspectivă globală, Marea Britanie ar deveni doar o insulă lipsită de importanţă strategică în Atlantic. Cetăţenii britanici ar trebui să fie conștienți de acest lucru pe 23 iunie.
Am încredere în cetățenii britanici că nu se vor lăsa seduși de campania emoțională a susținătorilor Brexit-ului. Sunt încrezător că britanicii recunosc că UE este cel mai bun răspuns la provocările de astăzi, și nu cauza multora dintre problemele actuale. În lumea noastră globalizată, nimeni nu poate în mod serios contempla un drum exclusiv național ca model pentru viitor!
Dacă majoritatea britanicilor votează pentru rămânerea în UE, un lucru ar trebui să fie foarte clar: apartenenţa la Uniune este posibilă numai în contextul normelor comune existente. Regatul Unit trebuie să se implice în problemele europene din nou și să participe în mod constructiv la dezvoltarea UE. Asta include acceptarea unor măsuri urgente pentru cooperarea europeană pe mai multe aspecte, precum cooperarea dintre autoritățile de securitate pentru combaterea crimei organizate și a terorismului, care include schimbul extins de informații prin intermediul Europol. Pe de altă parte, „statutul special“ în cadrul Uniunii Europene al britanicilor nu mai este permis: „rabatul britanic“ trebuie pus sub semnul întrebării mai devreme sau mai târziu și, de asemenea, ar trebui reconsiderată chiar aderarea la spațiul Schengen.
„Da“ pentru UE sau „Nu“ pentru UE: populația britanică are opțiunea de a alege, la 23 iunie - alegerea între un viitor în casa noastră europeană comună și o revenire la secolul XX. Vom respecta votul. Dar, în același timp, afirmăm, în mod clar: UE și majoritatea Parlamentului European vor ca Anglia, Scoția, Țara Galilor și Irlanda de Nord să rămână în UE. Vrem și avem nevoie de o Mare Britanie puternică, cu un viitor european. Și invers, Regatul Unit are o perspectivă bună pentru viitorul său în cadrul UE. Cei care vor decide acest lucru și cei care poartă în ultimă instanță responsabilitatea deciziei sunt cetățenii britanici. Vom accepta decizia lor, cu toate consecințele. Raționamentul susținătorilor Brexit-ului că va exista un deal mai bun este o iluzie.
* Elmar Brok este europarlamentar german și actualul președinte al Comisiei Parlamentului European pentru Afaceri Externe.