Pericolul AUR nu e o glumă. Ce se ascunde în spatele narativelor sale

Ceea ce face, de fapt, din Simion și ceilalți un adevărat pericol este populismul nerușinat și fără nicio limită.

Madalin Hodor 11.01.2022
SHARE 49

Extremismele au fost dintotdeauna semnul că lucrurile nu merg bine într-o societate democratică. Sunt ca simptomele bolii. Cu cât mesajele extremiste sunt mai dese, cu cât discursul urii este mai prezent, cu cât antisemitismul, homofobia, xenofobia își fac mai des apariția în spațiul public, cu atât mai mult este un semn de boală a democrației. Este puțin probabil ca manifestările extremiste să dispară în viitor, într-o lume confruntată cu noi și noi probleme, în care indivizii se radicalizează mult mai ușor, direct proporțional cu răspândirea mijloacelor de comunicare și a rețelelor de socializare. Dar una este ca aceste manifestări să rămână marginale și excepționale, cu totul altceva este ca ele să fie preluate în formă politică organizată. Un astfel de vehicul al extremismului este AUR.

Apărut aparent de nicăieri și luând prin surprindere pe mulți, partidul lui Simion și Târziu a reușit în mai puțin de un an să capitalizeze un neverosimil scor electoral în sondaje. Este deja peste USR și se spune că și peste PNL, mai ales după ce liberalii au considerat că un război civil între ei este o idee bună. PSD încă se simte confortabil, dar având în vedere că AUR pescuiește în aceleași zone de electorat, este o problemă de timp până când domnul Ciolacu va constata că jocul la ambele capete nu este câștigător. O întreagă istorie interbelică îi stă la dispoziție ca material de studiu. Dacă chiar își pune problema.

 În vreme ce unii comentatori vorbesc (chiar cu admirație) despre abilitățile de comunicare, propaganda și modul în care liderii AUR știu să speculeze greșelile guvernanților, mult mai puțini sunt îngroziți de discursul antisemit, de nostalgiile explicit ceaușiste, de antieuropenismul militant și de populismul lor deșănțat. Cumva, cei care atrag atenția asupra acestor din urmă „mici probleme” fie nu sunt luați în serios, fie sunt priviți cu o oarecare condescendență. Antisemitism? Exagerați. Vorbesc și ei așa, nu chiar cred ce au spus. Și apoi, în România, noi nu avem antisemitism. Ba n-am avut niciodată, dacă stăm și ne gândim. Întrebați de câteva ori direct dacă au simpatii prolegionare sau dacă sunt antisemiți, liderii AUR au o atitudine jucată. Fie neagă virulent și invocă imediat libertățile individuale și democrația, fie adoptă o mină amuzată urmată de mici glumițe menite să arunce subiectul în derizoriu. Cei care îi acuză primesc colete conținând calmante în hohotele de râs ale susținătorilor și fanilor de pe Facebook.

În plus, există o mai veche dilemă. Cum abordezi genul acesta de subiect? Pe de o parte, ți se pune că a scrie despre AUR înseamnă „a-i lua în serios” sau „a-i ajuta să se promoveze”, pe de altă parte, a ignora cu bună știință un pericol real nu s-a dovedit cea mai bună idee. Totuși, nu este deloc, dar deloc de glumă și nici de ignorat. Nu pentru că ceea ce spun sau fac cei de la AUR ar fi ceva nou. Mai degrabă este o nouă reluare a unor probleme și teme mai vechi. Dar tocmai aici este marea problemă. Fermentul. Solul pe care a crescut.

Solul este unul moștenit. Vine din perioada comunistă, mai precis din perioada național-comunismului ceaușist, care a împletit într-un mix specific local simbolurile și ideologia naționalistă legionară cu varianta „patriotică” a unui comunism de tip românesc. Voievozii în rândul cărora se integra Ceaușescu, începând cu Burebista (vezi exaltarea dacopatiei, unul dintre filoanele care au alimentat AUR), priveau cu speranță formarea etnocentrismului românesc și victoria lui asupra „străinilor”. „Occidentalul” (străinul dușman) și „Occidentul” erau inamicii prin excelență ai regimului lui Ceaușescu, a cărui propagandă spunea exact ceea ce spun astăzi și liderii AUR. Occidentalii nu au alt interes decât împilarea românilor, transformarea lor în sclavi și menținerea țării într-o stare de subdezvoltare economică pentru a-i putea exploata resursele. Sună cunoscut? Este.

Acesta este unul dintre narativele utilizate de AUR. Doar că liderii săi, care se erijează și în anticomuniști înverșunați (George Simion face, de exemplu, paradă de masterul de istorie a comunismului pe care l-a absolvit) nu spun de unde l-au împrumutat. Desigur, suntem în fața unei surse de inspirație care a fost rafinată și adusă în actualitate. Ceaușescu „se lupta cu Occidentul” construind fabrici, achitând datoria externă și îndemnând la mai multă economie și mai multă muncă, în vreme ce Simion deplânge distrugerea fabricilor construite în comunism, faptul că România a devenit „o piață de desfacere pentru toate gunoaiele UE”. Imperialiștii occidentali ai lui Ceaușescu s-au schimbat și ei, iar astăzi se numesc Uniunea Europeană. Despre care liderii AUR spun că este, de fapt, o formă de dictatură economică, socială și, de ce nu, sexuală. O dictatură care are ca scop distrugerea a tot ceea ce este românesc, de la portul tradițional la limbă și credință.

 Ar fi greșit însă să considerăm că AUR este partidul unui singur narativ. De fapt, aici este și explicația faptului că a prins în electorat. Tocmai pentru că este un amestec de narative. Din punctul de vedere al liderilor, nu este nicio problemă să utilizezi nostalgiile ceaușiste ale „țării care cândva era o mare putere” în aceeași propoziție în care condamni comunismul. Ceea ce face, de fapt, din Simion și ceilalți un adevărat pericol este populismul nerușinat și fără nicio limită. Nu numai că AUR nu are absolut niciun program politic, în afară de generalități și sloganuri, dar strategia asumată este aceea de a le spune tuturor ceea ce vor să audă și de a le promite orice. Demagogia perfectă grefată pe ceea ce există în piață ca electorat.

De exemplu, exhibarea nostalgiilor ceaușiste, combinate cu pictarea în culori negre a UE, prinde atât la electoratul vârstnic, care nu s-a adaptat niciodată la realitățile de după 1990, cât și la consistenta diaspora, care muncește în Occident, dar care trăiește resentimentar situația. În ceea ce privește diaspora, AUR a reușit performanța să-i depășească pe useriști (care intuiseră primii importanța acestui electorat), să își atragă grosul electoratului alcătuit din oameni de condiție modestă, forțați mai degrabă să muncească acolo din cauza lipsei de opțiuni din țară și să le ofere o poveste care să răspundă la frustrările lor.

Dar, așa cum spuneam, AUR pescuiește pe sedimentele adunate de societatea românească în ultimii 30 de ani. Acolo unde și-au găsit procentele la vremea lor și Vadim Tudor, și PPDD, și alte încercări mai mult sau mai puțin reușite de a le exploata. 

Sigur că nu sunt primii antisemiți. Și nici nu sunt primii naționaliști. Ambele ingrediente au fost prezente mereu în societatea românească, ieșită din comunism în mod brusc și brutal, cu o viteză care nu a lăsat loc de o minimă analiză a ceea ce a existat înainte. Valorile și ideile s-au amestecat într-un mix toxic în care rezistența anticomunistă a fost amestecată cu exaltarea unor figuri notorii ale legionarismului, naționalismul a rămas pe aceleași aliniamente stabilite de Ceaușescu și a devenit obligatoriu un război împotriva „inamicului din interior”, iar antisemitismul, ceva acceptat tacit și complice, ca o credință secretă pe care nu poți să o manifești public. De frică.

Dacă vrem să înțelegem cât de real este antisemitismul liderilor AUR, trebuie să înțelegem că el nu este limitat la zisa formațiune politică, ci este împărtășit în diverse forme și de politicieni din zone frecventabile, de oameni din administrație, armată, servicii, formatori de opinie. Există mulți astfel de susținători din umbră ai AUR, care au atârnate pe pereți tablouri ale Mareșalului Antonescu și care admiră în secret „curajul” lui Simion, Târziu sau Călin Georgescu de a fi antisemiți „pe față”.

Cred că AUR, prin agenda pe care o susține și prin acțiunile sale, potențate de actuala pandemie, care vor crește în violență și în virulență, constituie la ora actuală una dintre principalele amenințări la adresa democrației din România. De asemenea, cred că trebuie ca această amenințare să fie luată în serios. Ceea ce poate că este o soluție pentru a opri această amenințare este faptul că AUR ne spune el însuși care sunt problemele și vulnerabilitățile societății. Dacă încercăm să ascultăm și să rezolvăm problemele excluziunii sociale, ale lipsei de educație, dacă autoritățile nu vor continua să acționeze haotic în gestionarea pandemiei, dacă politicienii se vor responsabiliza, iar societatea civilă va ieși din amorțire, vom opri valul extremismului și populismului.

Înainte să ne întrebăm dacă liderii AUR chiar vorbesc serios. //

Comentarii 41

Radu popescu - 02-22-2023

Geaba ai tu 2 mastere dacă tot cu aur și Zelea Codreanu o dai. Nu ți-au folosit la nimic. Toți molfăiti cuvinte cu majuscule, Popor, Demnitate, si tot închiși la minte sunteți. Tot străinii sunt de vina, nu limitările voastre mentale. Și va mirați ca tot nu va iese de 100 de ani.

Răspunde

Nina - 07-20-2022

dar Dumneata, daca stii sa faci schimbarea lucrurilor mai bine ca AUR, de ce stai ascuns in buruiene si arunci murdarie???? Sa vedem ce poti face mai bun.....

Răspunde

Lucian - 01-30-2022

Voi vota AUR cu toata familia mea. Și cu familia din Italia. Cei care spuneți ca votanții AUR sunt analfabeți funcțional, prosti, saraci sunteți total pe lângă poză. Eu de exemplu am 2 mastere la activ și vorbesc 3 limbi străine. Acum lucrez în IT. Mama lucrează asistenta medicală la spital iar sora face facultate tot de informatica. Toți vom vota AUR. La fel și bunicii. Cei care spun ca AUR nu are proiect înseamnă că nu l-au citit. E singurul proiect viabil pt a opri împrumuturile și cedarea proprietăților către straini. Si apropo, ca vad multe comentarii aiurea. Corneliu Zelea Codreanu a fost un erou al națiunii romane. Căutați și informați-vă corect nu din propaganda comunista pe care azi o aseamăn cu propaganda nociva digi24. Sănătate. Si fie ca Aur sa readucă demnitatea acestui popor.

Răspunde

LevSt. - 01-24-2022

George Simion, stropit cu cerneală la Iași. Incidentul s-a petrecut în piața din centrul orașului. Două persoane, audiate de poliție .(...)___----___ daca nu este o inscenare(pentru publicitate) , autorul actului a la Afganistan, trebuie pedepsit la max. posibil, pentru a reteza cat mai din fasha, aceste actiuni, in care pot fi folosite diverse alte cerneluri, care lasa dupa ele tot cerneluri...Daca este o inscenare, la fel, pedeapsa trebuie sa fie la fel, dar si pentru autorii "morali", asemenea actiuni au ceva iz de terorizm, realmente asa act, trezeste anxietate in omul de pe strada... Iar pentru ca nu vad niciun raspuns in ce-l priveste pe iohan, trag concluzia ca iohan ramane inca marele cartof fierbinte...

Răspunde

EUGEN RADU - 01-23-2022

Buna si realista analza... Romani fiti f. atenti la ,,Alianta pt. Unirea cu Rusia,, Ei Sunt alatii rusiei si noi stim cine ne/a adus pacostea comunista pe cap...

Răspunde

Dârlea gheorghe - 01-21-2022

Domnule . Ca să-ți răspund , mi-ar trebui și mie , tot atîta spțiu , și nu cred că merită . Însă ceva , tot o să-ți spun . Democrația asta , de care cel mai mult vorbiți voi , paraziții ,poporului adevărat , nu a , adus o viață mai bună , poporului adevărat , după ” 89 . Doar voi sînteți , beneficiarii , viții foarte bune ,adusă de , democrație voastră , voi și tot ce înseamnă , paraziți ,și hoți și excroci , din țara noastră , țară care am construito noi și părinții noștri. Nu știu dacă și părinții tăi , au , asudat la construcția țării noastre . Îți mai pot spune că , nu mă dau în vînt pentru AUR . Dar nici nu pot fi deacord cu tine , că toți care vor DREPTATE , și care au vrut DREPTATE , sînt extremiști și cum le-ai mai zis tu , pe parcursul , rezumatului tău . Mai ași avea , multe să îți spun . Dar nu am timp . Pentru că eu , în democrația ta , trebuie să muncesc mereu , toată ziua , ca să am ce să , mănînc . Și ți-ași mai spune că , nouă poporul adevărat , nu ne-a dat nimeni , în democrația ta , posibilitatea , să vă demonstrăm , de cîte zeci de ori , sîntem mai buni ca voi , și ca cei pe care îi susțineți , la conducere . Și îți mai spun ceva . În democrația voastră pe care ați importato de la , americani și care vă place așa , tare , oamenii , americani , au voie să dețină arme , de foc , și o armă costă mai puțin decît o bicicletă . Imaginează-ți dacă ai cu ce , cam cît ai mai fi apucat , tu să , scrii , rău despre oamenii care vor dreptate , și care vor , pedepsirea celor care le-a luat tot , și nu le-a mai lăsat , nimic . Și , cu asta , am să mă , opresc .

Răspunde

George Dipla - 01-21-2022

"Trezitiva la realitate"!!!

Răspunde

George Dipla - 01-21-2022

Cum puteti sa spuneti ca ne meritam soarta si indesat???? Intelectul vostru este dezvoltat,filozofi,politicieni,profesori,doctori ect...trebuie sa ajutati copii vostri, lastarul tari ei sint viitorul, veniti voi cu solutia cea mai buna ! Hai sa lasam negativismul in mocirla ,"bai tata bai," "TREZITIVA

Răspunde

@Ion-o1-12-2022 - 01-20-2022

"AUR promite lucruri irealizabile dar si periculoase".Pai daca sunt irealizabile nu pot fi periculoase. In schimb UDMR-ul au in program lucriri periculoase dar realizabile.( In cazul cand tembelii politicieni romani nu se desteapta conf. Imnului National ). PS: Scuze pentru replica dura.Sper ca apare postarea.

Răspunde

@Ion - 01-20-2022

Alo, daca ar fi mai multi care ar gandi " ca bunicii lor" astazi a m fi fosta Romanie Mare .

Răspunde

Proverb - 01-20-2022

Vorba lunga,moarte sigura. Mai pe scurt, despre articol, nu se poate scrie.

Răspunde

@mike - 01-20-2022

USR-ul nu cred ca va mai avea un cuvant de spus in politica.A dat dovada de un amatorism hilar si de o naivitate in politica greu de egalat ,dublat de pretentiile exagerate ale unui tantar care se bate cu un elefant.

Răspunde

Marian Simionel - 01-20-2022

Nu mor caii cand vor cainii. USR nu a aparut ca si creatie a lui Johannis, deci nici nu va disparea cand si daca va vrea Dulapul. Până sa apară un alt partid care sa convinga printr-un mesaj puternic si constant ANTICORUPȚIE, USR este singura noastră optiune. Or, pentru orice roman sanatos la cap si cat de cat informat, CORUPȚIA este cauza primă a săraciei, a distrugerii statului si a democratiei din tara noastră. Si fasciștii ăștia de carton, cu o ideologie - zarzavat si cu lideri - niste golani nesimțiți, sunt in stare, ca si predecesorii lor de acum 70 de ani, sa dea foc la țară.

Răspunde

Lucian Nicolescu - 01-19-2022

@mike: N-a fost vorba de nici o piedică. S-ar putea ca tu să ai dreptate: "Știu bine cine este acest AUR" (impersonalul folosit mă pune pe gânduri). Dar Călin Georgescu, G. Simion, C. Richard Târziu, Sorin Lavric îți amintesc ceva de figuri admirate (chiar și de fețe ale BOR de la acea vreme) ale unor personaje ce au purtat cu drag cămășile negre fasciste? Tinerețea e dotată cu sânge fierbinte în vene. Bătrânețea mă face să fiu mai sceptic. În privința USR cred că poți avea dreptate. Am fost sceptic în 2020 și în ceeace-i privește pe destui useriști. S-auzim de bine

Răspunde

mike - 01-19-2022

@Lucian Nicolescu Stiu bine cine este acest AUR, nu este nevoie sa-mi tineti predici. Spuneam doar ca, unii romani ar vota din disperare orice. Cred ca inca nu ati inteles faptul ca USR fie va disparea din politica, fie va deveni un partid atat de neinsemnat, incat nu va fi votat decat de cei din diaspora poate. Nu uitati ca Iohannis mai are 3 ani de mandat, in care probabil va avea grija sa distruga USR definitiv.

Răspunde

Ion - 01-18-2022

"Pericolul Aur nu e o gluma" ,dar nici cu UDMR-ul nu e o joaca !

Răspunde

Gabriel Grigorescu - 01-18-2022

Parafrazându- l pe Napoleon, "În dosul oricărui politician se află un morcov uriaș, modificat genetic!" De data asta, se pare că este un morcov de aur. Unii țipă că le-au intrat morcovii în dos, alții că le-a ajuns cuțitul la os.

Răspunde

Simion lidia - 01-18-2022

Din punctul meu de vedere disperarea vine de la cei care acum sunt la robinetul cu bani Nu am nici o simpatie pentru AUR eu rezonez cu dl Sergiu Mihalcea din toata inima Nici cei care sunt acum la putere nu sunt cu nimic mai buni decat acesti AUR Am observat un lucru la început cand din curiozitate intram pe pagina lor instant primeam mesaj "ce probleme am ,cum pot dansii sa ma ajute direct si Binenteles sa le fac reclama si s i susțin Acum cand au crescut in sondaje deja nu mai procedează la fel

Răspunde

LevSt. - 01-17-2022

Domnule Hodor, (acelasi text, adresat si d-nei Rodica Culcer) Nu stiu daca v-am mai adresat aceasta intrebare (dar stiu ca am adresat-o cuiva, aici), daca nu, o fac acum, intrebarea este cine modereaza comentariile, pentru ca inca sunt permise atacuri la persoana(la comentatori), cea ce nu trebuie sa fie admis, pentru simplu motiv ca duce la o escaladare a raspunsurilor si -evident- la transformarea paginii, intr-o troaca de porci, cea ce contravine interesului revistei, care-oricum si inca- este adnotata ca purtatorul de steag al mediei scrise, si -desigur- contravine gunoaielor care nu au nicio parere despre text, despre alte probleme ala tarii( sau ale lumii),adica nefiind in stare sa articuleze ceva rational( rationalul separa omul de animalele inferioare), incearca sa insulte pe cei care isi spun parerea in mod amiabil si rezonabil, cazul de mai jos ( cu acest Orbete- daca este un el- sau cu aceasta (tot) Orbete, daca este o ea, oricum se potriveste pentru amandoua genurile, mai ales de cand pro se si per se, oricine isi poate schimba genul si sexul...)Oricum, individul de mai jos, trebuie sa fie un "republican convins", desi nu la varf(sunt sigur), este un trepadus marunt care se hraneste cu firimituri de la masa limbricilor, stie ca o Romanie Monarhica cu o Casa Regala necorupta si incoruptibila, ii va trimite la lopata pe parazitii ( imensi, ca numar) ca el, de acea incearca ei sa blocheze raspandirea -sau dezavuarea- ideii de Monarhie, care-este evident- este cea mai buna forma de conducere, asa cum a fost si pentru Romania Monarhica... 2-Si inca o intrebare, la care nu puteti raspunde decat f. exact, precis: A fost socrul lui iohanis, cadru(sa nu zicem ofiter) al securitatii, sau nu? (Multumiri pentru raspunsuri)

Răspunde

LevSt. - 01-17-2022

George Simion a incitat mulțimea și la Oradea: „Dacă ei mă omoară pe mine, să vă duceți și voi peste ei!” ____----____Se pare ca GS are premonitii, oricum nu prea vad nicio incitare, mai degraba este ceva de genul " mai am un singur dor...", dar nu la Constanta( or oriunde pe litoral) ci la Oradea, iar "incitarea", nu este decat cerere de justitie, chiar daca, "dupa"...( probabil analfabetul total nefunctional iar o sa gaseasca de facut observatiuni oarbe, oricum, prima concluzie evidenta este ca la toti trecatorii le spune "tata", tocmai pentru ca nu-l cunoaste, cea ce -macar- exprima si o alta idee, ca macar stie " cine " este ma-sa)...

Răspunde

kpisti - 01-15-2022

Ia trage o paralela si pune pe una pe excrocul de GS si pe celalat pe Hitler in anii 30, te sperii ... vor fii mai rai ca USR, doar prin vorbe vor binele poporului, vor doar sa ajunga la ciolan si atunci vor arata adevarata fata, pina nu sa va schimba legislatia si cei de la parlament si guvern nu vor lucra fara foloase extraordinare.

Răspunde

Lucian Nicolescu - 01-15-2022

@ mike: Parțial ai dreptate. Dar: 1) De ce să voteze diaspora AUR? 2) De ce să nu voteze USR? 3) Dacă ai senzația că Târziu, Simion și tot restul echipei vor da de lucru, în țară, muncitorului român umilit în occident înseamnă că nu ai reușit să înțelegi "caracterul" hienelor din politica românească. 4) AUR nu are program de guvernare. 5)AUR este filosovietic. Nu filorus, filosovietic. 6) Dacă nu ai mirosit nimic, singurul partid care se apucase în 2021 de treabă a fost USR. Zdrobit de mișcarea haotică, de neînțeles a lui Iohannis. Până când românul nu va ști să aleagă între rău și bine, o vom duce, și noi (cei din țară) și voi diasporenii tot mai rău. Conducătorii dacopați sunt doar o amăgire.

Răspunde

Ciupitu - 01-15-2022

Comentariul d-voastra demonstreaza ca nu toti romanii din Diáspora sunt din patura modesta,dar sunt ,cei ce nu si-au putut pleca capul.

Răspunde

Ana Rodica Dinu - 01-15-2022

Foarte bună analiza !

Răspunde

Samoila - 01-15-2022

Mâncați cacat cu toptanul.Situația economică și socială din țară nu se datorează naționalismului

Răspunde

ORBservator - 01-15-2022

Pentru analfabeții funcționali "," e doar un semn pus după prețul afișat de la rafturile comerciale din supermarketuri. Greu tată, greu... BTW, bac-ul l-ai luat la Galați?

Răspunde

LevSt. - 01-14-2022

"...veche dilema.Cum abordezi genul acesta de subiect?" ___----___ din contradictia de mai jos rezulta ca GS va fi inculpat NU pentru ca a intrat in primarie, CI pentru ca VORBEA la microfon, deci situatia este ca cea in care Bula a fost amendat ca "A trecut calea ferata,/Cu sula sculata"...///Dosar penal după ce George Simion a pătruns vorbind la microfon în Primăria Timișoara. Dominic Fritz: "Au intrat ilegal, prin forță": "... pentru a se vedea de ce fortele de ordine au permis ce s-a petrecut azi..."

Răspunde

mike - 01-13-2022

Eu vad lucrurile un pic altfel... Partide precum AUR nu au ajuns intamplator la putere (chiar daca nu inca in guvern), pentru ca pe langa substratul social modelat in perioada comunista, exista si o societate tanara care a avut foarte mari asteptari timp de 32 de ani de la politicienii romani si care astazi, de disperare, accepta orice job in spatiul Schengen, oricat de rau ar fi sau de umilitor. Acesti oameni au sperat, si spera in continuare, ca intr-o zi sa se intoarca acasa si sa lucreze pe un salariu decent si in conditii decente. Nu toti romanii care au plecat sunt IT-isti, doctori sau ingineri care s-au angajat la firme mari. Cea mai mare parte sunt oameni care lucreaza pe bani putini, comparativ cu un inginer, multi dintre ei fiind chiar ingineri. (De exemplu, doamna care imi facea curat (inainte de pandemie) avea o facultate, insa lucra ca "femme de ménage", iar sotul in constructii). Mai este un aspect, si anume dezamagirea fata de USR. In ultimii ani am votat la diverse ambasade (Germania, Belgia, etc) si am vazut foarte clar ca 99% dintre diasporeni aleg un partid democratic, pro-european (PNL, USR), indiferent de studiile lor si de job! Oamenii aveau speranta si votau formand cozi imense, la care am stat si eu cu orele. Multi amici isi luau bilete ca sa voteze la parlamentare in Romania si chiar alegeri locale (!!), doar, doar sa nu iasa PSD-ul sau alt partid. Astazi, dupa doi ani in care s-au dus lupte grele intre PNL si PSD si in care presedintele i-a adus la putere din nou pe PSD-isti, diaspora este dezamagita rau de tot. Nu va mirati! Poate ca cei cu joburi bune vor vota USR in continuare, insa romanii care au joburi grele si care odata au sperat sa revina in tara, vor vota AUR, nu pentru ca are vreo agenda politica (este zero aici), ci pentru ca momentan este un partid cu un discurs care le trezeste niste sentimente de demnitate si o oarecare speranta. Trebuie sa priviti ascensiunea AUR prin prisma psihologica, nicidecum politica. Atunci cand omul dupa 10 ore de cules sparanghel sau carat lazi de fructe vine acasa si il aude pe unul ca Simion cum trambiteaza (pe buna dreptate) umilintele la care sunt supusi romanii prin Germania sau alte tari la muncile de jos si cand mai spune si ca "asupritorul vestic" profita de romani, care trebuie sa revina acasa, in patria lor frumoasa si sa lucreze, nu este greu de intuit ce sentimente trezeste un astfel de discurs.

Răspunde

Decebal - 01-13-2022

"Voievozii (...) începând cu Burebista". Autorul nu are proprietatea termenilor istorici, confundă epocile. Înapoi la carte!

Răspunde

Marinca Mirceamarinca00@gmail.com - 01-12-2022

Cine își uită istoria, riscă să o repete! Ascensiunea acestui așa zis partid, de fapt o anexă a propagandei moscovite, are la bază sistemul educational românesc care scoate pe bandă rulantă analfabeți funcționali, cât despre cultura generală ce să mai vorbim, lipsește cu desăvârșire! Ne merităm soarta cu virf și îndesat!

Răspunde

Ion - 01-12-2022

Articol bun! AUR promite lucruri iralizalile, dar si periculoase! Sant multi cetateni care gandesc ca bunicii lor! Aceste este nivelul! Problema este CUM se poate realiza o majoritate care sa dicteze solutii adaptate vremurilor noastre! Traim ca in orice democratie in dictatura MAJORITATII. De la caz la caz poate fi vesel sau trist! Qvo Vadis?

Răspunde

ORBservator - 01-12-2022

Perfect prezentat portretul susținătorului AUR. 10 clase școlare, muncitorul clasic învățat de PCR să i se dea, să ciupească și el un pic din intreprindere/fabrică sau uzină, analfabetul funcțional ideal pentru asemenea discursuri.

Răspunde

Dudu - 01-12-2022

Exită o teorie - confortabilă pentru unii- care susține că apariția AUR, nu este altceva decât un soi de Bau Bau, produs în laboratorul PSD. Această teorie face trimitere la apariția pe scena politică a lui CVTudor! (momentul memorabil al înghesuielii la vot pentru Iliescu. Este un scenariu în care nu cred, dar care nu poate duce decât la o autoliniștire a electoratului imatur.

Răspunde

Hercules - 01-12-2022

Dacă AUR va fi un vector politic care va promova o Revoluție, eu îi felicit. România are o societate bolnavă care trebuie zdruncinata din temelii.

Răspunde

Sin Dumitru - 01-12-2022

O radiografie exactă AUR !

Răspunde

Sin Dumitru - 01-12-2022

Excepțional articolul , felicitări autorului!

Răspunde

Dan - 01-12-2022

Esti blind, intelegator, generos, prea.

Răspunde

Joaquin Murieta - 01-11-2022

Istoria trebue studiata asha cum a fost nu modificata ca sa fie folosita de contemporani. Discutand cu un coleg de armata, Evreu, el imi spune ca bunicii lui au murit la Auscwitz deportatzi acolo din Romania. Unde in Romania s-au intamplat asemenea atrocitatzi, intreb eu indignat caci in zona unde m-am nascut eu Evreii au fost respectatzi chiar protejatzi de armata Germana care i-ar fi ucis. La Cluj raspunde colegul Evreu. Aia nu era Romania spun eu caci Clujul fusese ocupat de Maghiari ca urmare a dictatului de la Viena shi Antonescu chiar a rugat Evreii Clujeni sa plece in Romania caci se pot ashtepta doar la rau de la Maghiari.

Răspunde

Dialog ?? - 01-11-2022

D-le Hodor,in mod cert articolul dvs.se incadreaza perfect in Grupul Pentru Monolog Social daca luam in considerare eliminarea comentariilor.

Răspunde

"Curajosul " - 01-11-2022

Ca AUR nu are un program politic este adevarat, in schimb UDMR-ul are.Coane, nu vrei sa te ocupi putin si de aceasta problema ?

Răspunde

Carmen Lopez - 01-11-2022

Excelenta analiza!

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22