De același autor
Popoarele europene, mai cu seamă cele încă în negociere cu o cultură politică a statului de drept, sunt vulnerabile în fața ofensivei unei noi forme de barbarie ascunse sub costume scumpe.
„Noi nu criticăm ţări, criticăm politicieni. Ştiţi, ţările înseamnă mult mai mult decât nişte politicieni. Din fericire.“ Așa explica poziția Comisiei Europene - extrem de critică față de interpretarea românească recentă a ideii de imunitate parlamentară ca protecție a corupților în fața justiției - prim-vicepreședintele CE, olandezul Frans Timmermans. Invitat să vorbească pe 25 iunie în fața Comisiei pentru libertăți civile, justiție și afaceri interne (LIBE) a Parlamentului European, Timmermans l-a criticat pe președintele Senatului României, Călin Popescu-Tăriceanu (perpetuu reinventator al democrației) pentru alimentarea unui război între două puteri ale statului, legislativul și justiția. „Așa ceva pur și simplu nu se face“, a spus Timmermans, dând glas unei mereu reînnoite stupori - ușor neputincioase - a instituțiilor europene confruntate în ultimii ani cu inovatoarele moravuri politice ale guvernului de la București. Comunitatea internațională, partenerii strategici indică periodic marile probleme de corupție și de reglementare a statului de drept existente încă în România. Ultimul raport al Departamentului de Stat al SUA, „Human Rights Practices for 2014“, atrage și el atenția (în secțiunea 4 a raportului, dedicată Corupției și lipsei de transparență a guvernării) asupra disfuncționalităților provocate de corupția protejată de imunitatea parlamentară, la cel mai înalt nivel. Oficiali europeni, din Comisie sau Parlament, au știut să treacă peste propaganda găunoasă desfășurată de europarlamentarii PSD și au atras atenția asupra derapajelor fără precedent ale guvernării de la București, în frunte cu primul ministru.
Cu toate acestea, Victor Ponta, un fel de fugar de facto în Turcia, transmite mesaje delirante și amenință în dreapta și în stânga. Președintele Senatului analizează democrația (cu ajutorul unei comisii a cărei componență numai spirit democratic nu insuflă) și își ascute talentul epistolar în noi piese de colecție, cum este răspunsul dat pe 26 iunie lui Frans Timmermans.
Puțin mai la sud, la Atena, observând nu numai deriva economică, fiscală, dar mai cu seamă pe cea a democrației înseși, devine tot mai limpede cât de fragilă este de fapt construcția europeană și democratică și cât de expusă este derapajelor corupției, ale iraționalului, populismului împins la extrem, cărora tot mai multe popoare ale Europei par să-i cadă victime. Victime cu propriul consimțământ, de vreme ce electoratul însuși aduce la putere asemenea lideri: servitute voluntară, cum era ea deja diagnosticată în urmă cu mai bine de 400 de ani.
Comunitatea internațională reacționează după regulile și protocoalele stabilite și verificate în raport cu guverne și țări cu un comportament instituțional previzibil. Până acum câteva zile, chiar și în cazul Greciei, acest tip de mecanisme constrângătoare păreau încă viabile. Ultimele decizii ale primului ministru grec nu mai lasă loc de multe speculații: apelul la populație într-o speță neconstituțională, de vreme ce legea fundamentală a Greciei specifică limpede cazurile excluse de la referendum – iar chestiunile fiscale se numără printre ele (după cum au arătat-o deja mai mulți comentatori) –, arată cât de profundă este, într-adevăr, criza democrațiilor în chiar interiorul Uniunii Europene și cât de vastă este vulnerabilitatea popoarelor europene, mai cu seamă a celor încă în negociere cu o cultură politică a statului de drept, în fața ofensivei unei noi forme de barbarie ascunse sub costume scumpe. Această nouă formă de barbarie sau de desfigurare a democrației - conform altor formulări utilizate din ce în ce mai frecvent pentru a defini cursul unora dintre regimurile politice europene - e cu atât mai perversă, cu cât se folosește de instrumentele democrației: arată la fel, invocă aceleași principii, dar reprezintă contrariul. Se împlinesc trei ani de când statul de drept în România a fost luat cu asalt, sub pretextul apărării lui. Trei ani de când un guvern pe vremea aceea încă nelegitimat de alegeri, ajuns la putere pe valul oportunismului politic triumfător în parlament, invoca vocea poporului pentru punerea în aplicare a unei periculoase construcții politice împotriva statului de drept. Vocea comunității internaționale s-a auzit atunci și a contribuit semnificativ la frânarea derapajelor unor politicieni scăpați de sub control. Dar cât de solid este acest tip de intervenție în fața impredictibilului, iraționalului? La București, acum trei ani, la Atena, acum, pe 5 iulie, poporul e folosit drept scut. Pentru că apelul la popor, nu-i așa, e cel care legitimează, e vocea democrației înseși, e recursul decisiv, irevocabil, e voința generală. O capcană a ideilor greșite despre democrația modernă în care cad cu obstinație generații după generații, de vreo două sute și mai bine de ani, care a făcut posibilă instalarea atâtor regimuri totalitare în secolul XX pe valul aclamațiilor populare.
Regimul politic de la București nu e foarte diferit de cel de la Atena. Primul nostru ministru fugit în Turcia nu e foarte diferit de colegul său de generație, Tsipras: impermeabilitatea uluitoare la orice tip de critică, observație sau protest, național sau internațional, falsitatea imperturbabilă, demagogia agresivă, populismul împins la extrem sunt trăsături comune nu numai celor doi, ci unei întregi noi categorii de politicieni europeni pentru care spectacolul funicularului prăbușit din Zorba grecul pare că a devenit un scop în sine.