De același autor
Săptămâna trecută, Ministerul Educației a publicat noua structură a subiectelor de bacalaureat pentru proba scrisă la limba română, sesiunea 2018. Modificarea s-a făcut printr-un ordin al ministrului Educației semnat la 4 ianuarie de Mircea Dumitru, încă în funcție (OMENCS 3004/4.1.2017) și face parte din pachetul anunțat în august anul trecut. În mod previzibil, schimbările anunțate (și transmise școlilor printr-o notă a ministerului pe data de 17 ianuarie) au generat deja dezbateri intense, suscitate de ceea ce este considerată a fi o hipersimplificare a subiectelor, făcută în detrimentul calității și al selecției corecte.
Despre ce este însă vorba? Proba va fi structurată, ca și până acum, în trei subiecte, dar modificările intervin în câteva puncte esențiale. Astfel, Subiectul de tip I, comun tuturor filierelor, profilurilor şi specializărilor, are ca suport un text nonliterar, la prima vedere. Subiectul de tip II (comun şi el tuturor profilelor) pornește de la un text literar la prima vedere, care vizează interpretarea şi/sau comentarea unui text integral sau a unui fragment de text. Subiectul de tip III, diferenţiat în funcţie de filieră, profiluri şi specializări, constă în elaborarea unui eseu structurat şi vizează aspecte de analiză tematică, structurală, stilistică a operelor literare studiate ce aparţin autorilor canonici, curentelor culturale/literare, perioadelor, speciilor literare şi/sau a tipurilor de texte menţionate în programa de bacalaureat. Nemulțumirile exprimate public de profesori vizează cu precădere eliminarea din programă a unor întrebări legate de ortografie și gradul mic de dificultate a subiectelor comune tuturor profilurilor, care s-ar apropia în acest fel de nivelul examenului de la sfârșitul clasei a opta. Consiliul Național al Elevilor (CNE) privește însă ușor diferit subiectul: președintele CNE, Vlad Ștefan, citat de HotNews, a estimat că noua metodologie „va sintetiza o cu totul altă perspectivă asupra literaturii române și a modului de analiză și interpretare a textului“. Rămâne de văzut care va fi impactul acestei modificări, vizibile în mod real de abia peste un an și jumătate.
În altă ordine de idei, nu a trebuit să treacă mult până când conducerea Ministerului Educației proaspăt instalată a demarat acțiunea de refacere a rețelelor politizate din sistem. De fapt, acestea nu fuseseră defel destructurate, ci numai ușor intimidate, prin decizii luate de fostul ministru Mircea Dumitru și de echipa sa. Un bun exemplu de acțiune bine intenționată, dar fără mari șanse de izbândă pe termen lung a fost concursul pentru selectarea pe criterii de competență, și nu politice, a directorilor de școli, desfășurat în luna septembrie a anului trecut. A lipsit puțin chiar și atunci pentru ca selecția să nu aibă loc: intervenția la limita legii a Comisiei de învățământ a Senatului, menită să amâne concursul cu un an (!!), a fost oprită cu un scandal de presă și cu proteste. Mascat atunci sub umbrela confortabilă electoral a preocupării pentru oameni, demersul inițiat de senatoarea PSD Ecaterina Andronescu și amânat pentru câteva luni și-a găsit în sfârșit un deznodământ pe măsură prin hotărârea Ministerului Educației din Guvernul Grindeanu de a-i angaja pe cei picați la concursul respectiv.
Decizia luată de actualul ministru al Învățământului are o dublă semnificație: pe de o parte, este o demonstrație de forță, cum s-a întâmplat la mai multe ministere imediat după instalare (secretari de stat readuși imediat în funcții, măsuri anterioare anulate în doi timpi și trei mișcări), iar pe de altă parte, conține un mesaj instructiv pentru cine își mai face vreo iluzie privind viitorul unui sistem meritocratic în administrația românească: nu contează că ai luat nota 4 sau 5 la un concurs, există întotdeauna șanse de promovare pe funcția temporar pierdută. Chestiunea e cu atât mai serioasă, cu cât are loc într-un domeniu din ce în ce mai fragilizat în argumentele care sprijină munca cinstită, performanța reală, competiția onestă, anume învățământul. În timp ce majoritatea profesorilor și elevilor sunt dispuși încă să fie de acord, măcar în principiu, că reușita durabilă stă în munca susținută și în corectitudine, realitatea guvernamentală arată, cu fiecare decizie, că incompetența este recompensată, că loialitățile prost înțelese devin înlocuitori pentru criteriile de competență, că arderea etapelor normale nu e excepția, ci e chiar condiția pentru promovare și reușită.
Descurajarea e un sentiment periculos, mai ales când se instalează din cauza unor nereguli majore constatate de tineri chiar în instituția creată să-i formeze, școala. Profesorii și părinții o știu foarte bine: e atât de greu să le explici elevilor (copiilor) că seriozitatea și efortul constant sunt căile de reușită într-o societate care exhibă, zi de zi, ceas de ceas, contraexemple flagrante: oameni ajunși în funcții înalte prin corupție și relații clientelare; examene luate cu bani, concursuri cu proptele. Evident că nu măsura de angajare a unor perdanți notorii este cea care a făcut să cadă cortina grea a demotivării, dar e limpede că nu a ajutat în niciun caz la ridicarea acesteia.