De același autor
„Țara prezintă o tendință pozitivă pe care vrem să o încurajăm.“ Aceasta a fost explicația reprezentantei europene pentru politică externă, Federica Mogherini, la capătul reuniunii din februarie anul trecut pe tema suspendării cvasitotale a sancțiunilor față de Belarus. Trei companii și 170 de personalități, inclusiv președintele Lukașenko, se aflau pe o „listă neagră“ a Uniunii Europene, fiindu-le interzis accesul pe teritoriul comunitar și înghețate conturile financiare. Semn al dezghețului durabil dintre Minsk și Bruxelles, de anul acesta cetățenii europeni vor putea călători fără viză în Belarus. Anterior, un semnal de apropiere față de Uniunea Europeană din partea Minskului a fost eliberarea tuturor deținuților politici (august 2015), iar alegerile parlamentare din toamna anului trecut au însemnat și o premieră în ultimii 20 de ani: reintrarea opoziției în parlamentul de la Minsk (e drept, foarte timid – un singur mandat din 110!).
Pe acest fond, chiar și România, destul de absentă pe spațiul estic, începe să redescopere această țară: ridicarea nivelului de reprezentare prin acreditarea unui ambasador (octombrie 2015), vizita unei delegații guvernamentale la Minsk condusă de un secretar de stat (februarie 2016), urmată de vizita unei delegații a Parlamentului României (aprilie 2016). În ianuarie, Belarusul și-a acreditat un ambasador la București, în trecut nivelul de reprezentare fiind de însărcinat cu afaceri.
Rațiunile pentru care Bruxellesul a reevaluat Minskul nu țin însă doar de înseninarea climatului intern. Ele recompensează politica lui Aleksandr Lukașenko de echilibru între Est și Vest. Dincolo de afinitățile dintre Minsk și Moscova, economia Belarusului este puternic dependentă de cea rusă. 47% din comerțul țării se face cu Rusia. O mare parte din veniturile Belarusului provin și din taxarea activităților de tranzit de hidrocarburi dinspre Rusia spre Uniunea Europeană: 20% din gazul rusesc exportat către UE trece prin gazoductul Yamal, iar petrolul ce tranzitează oleoductul Drujba (cel mai lung din lume) reprezintă 20% din nevoile Germaniei. Este, prin urmare, o placă turnantă a tranzitului de hidrocarburi rusești către Europa. O altă activitate importantă este aceea de reexport de produse petroliere: Belarusul achiziționează petrol rus la preț preferențial pe care îl prelucrează în cele două rafinării – Novopolotsk în nord și Mozir în sud - și apoi îl reexportă către UE, însă la prețul pieței. În ultimii ani, președintele Lukașenko a căutat să reducă această dependență. În 2012, Minskul comanda Venezuelei lui Chavez 800.000 de barili de petrol pe zi, aduși în țară via terminalul din Odesa și oleoductul Odesa-Brodîi. Procesul era însă prea complicat și costisitor și a fost în cele din urmă abandonat. Atunci Minskul se orientează spre energia nucleară: în nordul țării, la Astraveţ, este în construcție o centrală nucleară și din 2020 aceasta ar trebui să acopere integralitatea nevoilor în energie electrică ale țării. În fața refuzului băncilor occidentale de a finanța șantierul, Rusia însăși îl finanțează printr-un credit de 10 miliarde de dolari. Paradoxul este că, acceptând acest credit, Lukașenko mărește dependența față de marea soră de la Est, deși scopul căutat este cel opus.
Eforturile de a menține un echilibru în sfera economică au fost dublate în domeniul politic și diplomatic. Crizele din Georgia și din Ucraina au făcut că Belarusul să apară în fața UE ca actor stabilizator al spațiului ex-sovietic. Minskul a refuzat să recunoască independența republicilor separatiste Ossetia de Sud și Abhazia, iar la izbucnirea crizei din Ucraina, Lukașenko s-a abținut să condamne noul regim ucrainean și să recunoască noul statut al teritoriilor separatiste, devenind singurul mediator acceptat atât de Moscova, cât și de Kiev. Această echilibristică foarte complicată a dat în cele din urmă rezultate, iar prezența președintelui Hollande și a cancelarei Merkel alături de Aleksandr Lukașenko la Minsk reprezintă un succes incontestabil. Rămâne de văzut dacă această politică va mai fi posibilă în fața redefinirii raporturilor dintre națiunile lider ale Occidentului (SUA, Franța, Germania) și Rusia. Pe de o parte, însă, Rusia înseamnă pentru Belarus piață, circuite economice moștenite din perioada sovietică, capitaluri rusești și transfer de tehnologie, de cealaltă parte, Bruxellesul reprezintă o soluție limitată pentru diversificare și contrabalansare, pentru care cere reforme democratice și alegeri libere.