De același autor
Rezolvarea acestei ambiguități va reprezenta testul care ne va permite să spunem dacă avem sau nu o diplomație de succes.
Vizita de opt ore a președintelui Emmanuel Macron la București a dat naștere multor exagerări, semn că în acest colț al Uniunii Europene forma contează mai mult decât conținutul, iar politica externă înseamnă aproape exclusiv exercițiu de imagine pentru alegători. Cum altfel am putea interpreta expresia repetată în exces de „vizită istorică“? Între țările Uniunii Europene vizitele șefilor de stat și de guvern nu pot fi istorice, chiar dacă vizita în România a lui Macron a fost prima bilaterală de la începutul mandatului său, pe data pe 14 mai. Cu atât mai mult nu poate fi istorică o vizită într-o țară în care interesele franceze sunt printre cele mai importante din regiune: aproape 8.500 de firme, între care prezența unor mari companii în sectoare-cheie ale economiei românești, o țară în care prezența economică franceză generează spre 15% din PIB și angajează 120.000 de persoane, o țară în care, în ciuda reculului evident (17.000 de profesori de limba franceză în 1990, reprezentând cel mai mare număr din lume de profesori de limba franceză după Franța, iar în prezent undeva la 8.000), francofonia rămâne o trăsătură importantă în peisajul educațional și cultural local, o țară în care relația bilaterală are rădăcini profunde, ca în puține părți ale lumii (primul consulat general al Franței în Bucureștiul vasal Porții otomane este deschis în ultimul deceniu al secolului al XVIII-lea, iar relațiile bilaterale au împlinit vârsta de 137 de ani). Sau poate că folosirea expresiei de „vizită istorică“ trădează rolul nostru modest în Uniunea Europeană și în politica internațională în general? Profilul diplomatic al unei țări se construiește în timp, iar viabilitatea sa stă în continuitate, iată de ce, chiar dacă ultimele bilaterale (Iohannis-Trump, Philippe-Grindeanu, Iohannis-Merkel și Iohannis-Macron) trebuie salutate din plin, totuși ele reprezintă un început care nu se știe dacă se va materializa într-un succes de politică externă. Politica externă se face cu un stat puternic în interior, cu o economie funcțională, cu stat de drept consolidat, bine conectat la UE prin proiecte de infrastructură și cu o planificare de politică externă care depășește stadiul declarațiilor de intenție și aliniere la pozițiile națiunilor-lider din alianțele din care facem parte. Și mai există un ingredient asbolut necesar pentru a vorbi de succes în politica externă: capacitatea de a înțelege „unde merge lumea“, de a evalua realist dinamicile pe scena internațională.
Din acest punct de vedere, politica lui Macron se înscrie pe coordonatele fundamentale ale politicii externe a celei de-a V-a Republici franceze. Discursul său pronunțat cu ocazia „Săptămânii ambasadorilor“ (Franța, cu a doua rețea diplomatică din lume, reprezentând 182 de ambasadori, are numai trei șefi de misiune cu gradul diplomatic de ambasador, la Bruxelles, Washington și Beijing, față de România, unde acest grad a ajuns precum avansările de generali) arată o diplomație clasică, cu rădăcini în gaullisme și în mitterrandisme. Obiectivul acestei politici este de „a menține rangul Franței într-o lume în mișcare“ pe baza a trei coordonate: securitate, independență politică și autonomie strategică și influență. Elogiul multilateralismului în care Franța „înțelege să își asume pe deplin un rol activ“ arată orientarea lui Emmanuel Macron, ca de altfel a tuturor președinților celei de a V-a Republici, către o lume multipolară în care Hexagonul să își păstreze rolul de putere cu influență mondială și, evident, conservarea spațiului postimperial din Africa.
Avem de-a face cu un realist în politică externă, pentru care Bashar Al-Assad este un interlocutor („Franța dorește să lucreze alături de principalii actori angajați pe teren“), iar primirea simbolică de la Versailles a lui Vladimir Putin și prezența la fel de simbolică a lui Donald Trump în Piața Concorde, dincolo de divergențele clar exprimate, arată disponibilitatea pentru dialog și găsirea de soluții. Această viziune bazată pe „echilibrul puterilor“ (expresie folosită de Macron în primul discurs de după anunțarea rezulatelor din turul al doilea) se regăsește în politica sa europeană, conștient că Brexit-ul crește ponderea Parisului la nivel comunitar: o Uniune a vitezelor și formatelor multiple, cu un nucleu dur în jurul cuplului franco-german, dar instituționalizat (cu un parlament al zonei euro, cu un superbuget și un superministru de Finanțe și cu autonomie strategică), o Uniune în care jocul alianțelor (așa cum s-a văzut și din turneul est-european în care a ocolit și izolat Polonia și Ungaria) stabilește clar relațiile dintre centru și periferie. În discursul ținut în fața comunității franceze la București, Emmanuel Macron a rostit o frază peste care s-a trecut prea ușor cu vederea: „există o ambiguitate românească, a vorbi despre Europa Apărării continuând a avea o fascinație atlantistă“. Rezolvarea acestei ambiguități va reprezenta testul care ne va permite să spunem dacă avem sau nu o diplomație de succes.