De același autor
La 27 octombrie curent, Preafericitul Părinte Daniel a organizat, la București, un eveniment panortodox: și-a invitat omologii pentru a-l sărbători pe Sf. Dumitru, patronul spiritual al Capitalei, în contextul celebrării de către BOR a martirilor creștini din comunism și al marcării unui deceniu de la propria promovare la demnitatea patriarhală. Sigur că e o premieră și se cuvine să-i fixăm, pe cât posibil, semnificațiile. În primul rând, PF Daniel a dorit să închidă o dublă rană: cea a memoriei martirice (căci sute de mii de creștini, clerici și mireni, au fost asasinați pentru credința lor în regimurile marxist-leniniste) și cea a parțialului eșec înregistrat, după decenii de pregătire, la recent încheiatul sinod panortodox din Creta, care (prin boicotarea lui de către Biserica Ortodoxă Rusă și alte câteva) și-a pierdut tocmai proclamatul caracter „ecumenic“. Asistăm deci la o inițiativă complexă, concretizată printr-un eveniment fără precedent în România postcomunistă.
O acțiune care reinventează, la București, realitatea (tot mai estompată) a unei diplomații ecleziastice. Ambele mize contează enorm. Se știe că Bisericile Ortodoxe au fost aproape complet supuse voinței totalitare a regimurilor comuniste din fostul bloc estic. Ele au fost timp de multe decenii sfâșiate între rezistență anticomunistă și adaptare obedientă la „imperativele“ ideologice ale unor dictaturi declarat ateiste. Și-au revenit cu greu din această tragică oscilație de supraviețuire. Aveau nevoie deopotrivă de pocăință pentru colaboraționism (și asta a făcut, la noi, printr-o scrisoare pastorală, fostul Patriarh Teoctist), dar aveau nu mai puțin datoria morală de a-i pomeni pe creștinii (episcopi, clerici, monahi și mireni) care, prin eroismul lor spiritual, au evitat deopotrivă compromisul, apostazia sau dedublarea faustică. Adică pe mărturisitorii creștini ai unor vremuri de intensă prigoană. Asumarea acestui patrimoniu martiric a devenit, printr-o subtilă asociere tactică, numitorul comun al unității regăsite între Bisericile Ortodoxe din aria fostului spațiu sovietic. Se înțelege că nu vorbim decât despre un prilej solemn de a reafirma această unitate văzută, într-un cadru geopolitic fracturat și traversat de tensiuni.
Realitatea acestor fracturi a inspirat și percepția publică, fasonată mediatic, a evenimentului de săptămâna trecută. Căci fostul bloc sovietic s-a dizolvat, dar fostele Biserici Ortodoxe surori s-au regăsit, după două decenii, în tabere geopolitice distincte sau, după recentele evenimente din Ucraina, chiar antagonice. În vreme ce BOR și BO Bulgară se află în NATO și UE, odată cu statele lor, BO Sârbă rămâne suspendată între cele două lumi, BO Ucraineană e în plin elan rusofob (după ce fusese, ca și BO din Republica Moldova, divizată printr-o nefericită suprapunere de jurisdicții), iar BO Rusă e privită în toată lumea euro-americană ca instrument al Kremlinului, în ordinea unui neoimperialism panslav, antioccidental. Nici Patriarhia Ecumenică de Constantinopol nu „se simte“ prea bine în noile circumstanțe dezvoltate în țara tot mai musulmană care o găzduiește, pe malul Bosforului! Evident că toate aceste împrejurări concrete nu au fost surmontate în virtutea unei singure întâlniri, precum cea de la București.
Patriarhii Kiril şi Daniel în Palatul Patriarhiei (foto: Basilica.ro)
Ce s-a schimbat este însă faptul – deja dovedit – că lumea ortodoxă contemporană se poate ralia pe terenul oarecum neutru al unei Biserici de tradiție bizantină și de cultură latină, cum este BOR, cunoscută și pentru deschiderea ei față de dialogul cu alte confesiuni creștine (începând cu puternica Biserică Romano-Catolică). Asta, indiscutabil, crește implicit profilul României ca atare, indiferent cât de disonante – sau de maniheiste – vor (fi) fost comentariile de presă pe marginea evenimentului. E la mintea oricui că toate divergențele canonice, diferențele de așezare geopolitică și înstrăinarea reciprocă deja veche pot și trebuie cumva depășite, dar nu printr-o „internațională ortodoxă“ conservatoare și antieuropeană, cât printr-un dialog realist, cu o agendă la fel de realistă. Fiind autocefale, toate Bisericile Ortodoxe vor continua să lucreze la scară națională, urmând destinul popoarelor pe care le păstoresc. Terenul e plin de oportunități și de pericole. Oportunitatea e aceea de a fortifica sentimentul unei realități spirituale comune, pe marele trunchi al Imperiului Roman de Răsărit. Riscul e acela de a antrena respectivele Biserici în noul război rece dintre Occident și Federația Rusă, supusă sancțiunilor economico-financiare și oarecum izolată. S-a creat acum o dinamică. Patriarhul Daniel - secondat de Sf. Sinod al BOR - va avea desigur responsabilitatea de a-i atribui o configurație care să evite deopotrivă butaforia, iluziile colective și capcanele de parcurs. O misiune deloc simplă, fără urmă de îndoială.