De același autor
La 27 octombrie curent, Preafericitul Părinte Daniel a organizat, la București, un eveniment panortodox: și-a invitat omologii pentru a-l sărbători pe Sf. Dumitru, patronul spiritual al Capitalei, în contextul celebrării de către BOR a martirilor creștini din comunism și al marcării unui deceniu de la propria promovare la demnitatea patriarhală. Sigur că e o premieră și se cuvine să-i fixăm, pe cât posibil, semnificațiile. În primul rând, PF Daniel a dorit să închidă o dublă rană: cea a memoriei martirice (căci sute de mii de creștini, clerici și mireni, au fost asasinați pentru credința lor în regimurile marxist-leniniste) și cea a parțialului eșec înregistrat, după decenii de pregătire, la recent încheiatul sinod panortodox din Creta, care (prin boicotarea lui de către Biserica Ortodoxă Rusă și alte câteva) și-a pierdut tocmai proclamatul caracter „ecumenic“. Asistăm deci la o inițiativă complexă, concretizată printr-un eveniment fără precedent în România postcomunistă.
O acțiune care reinventează, la București, realitatea (tot mai estompată) a unei diplomații ecleziastice. Ambele mize contează enorm. Se știe că Bisericile Ortodoxe au fost aproape complet supuse voinței totalitare a regimurilor comuniste din fostul bloc estic. Ele au fost timp de multe decenii sfâșiate între rezistență anticomunistă și adaptare obedientă la „imperativele“ ideologice ale unor dictaturi declarat ateiste. Și-au revenit cu greu din această tragică oscilație de supraviețuire. Aveau nevoie deopotrivă de pocăință pentru colaboraționism (și asta a făcut, la noi, printr-o scrisoare pastorală, fostul Patriarh Teoctist), dar aveau nu mai puțin datoria morală de a-i pomeni pe creștinii (episcopi, clerici, monahi și mireni) care, prin eroismul lor spiritual, au evitat deopotrivă compromisul, apostazia sau dedublarea faustică. Adică pe mărturisitorii creștini ai unor vremuri de intensă prigoană. Asumarea acestui patrimoniu martiric a devenit, printr-o subtilă asociere tactică, numitorul comun al unității regăsite între Bisericile Ortodoxe din aria fostului spațiu sovietic. Se înțelege că nu vorbim decât despre un prilej solemn de a reafirma această unitate văzută, într-un cadru geopolitic fracturat și traversat de tensiuni.
Realitatea acestor fracturi a inspirat și percepția publică, fasonată mediatic, a evenimentului de săptămâna trecută. Căci fostul bloc sovietic s-a dizolvat, dar fostele Biserici Ortodoxe surori s-au regăsit, după două decenii, în tabere geopolitice distincte sau, după recentele evenimente din Ucraina, chiar antagonice. În vreme ce BOR și BO Bulgară se află în NATO și UE, odată cu statele lor, BO Sârbă rămâne suspendată între cele două lumi, BO Ucraineană e în plin elan rusofob (după ce fusese, ca și BO din Republica Moldova, divizată printr-o nefericită suprapunere de jurisdicții), iar BO Rusă e privită în toată lumea euro-americană ca instrument al Kremlinului, în ordinea unui neoimperialism panslav, antioccidental. Nici Patriarhia Ecumenică de Constantinopol nu „se simte“ prea bine în noile circumstanțe dezvoltate în țara tot mai musulmană care o găzduiește, pe malul Bosforului! Evident că toate aceste împrejurări concrete nu au fost surmontate în virtutea unei singure întâlniri, precum cea de la București.
Patriarhii Kiril şi Daniel în Palatul Patriarhiei (foto: Basilica.ro)
Ce s-a schimbat este însă faptul – deja dovedit – că lumea ortodoxă contemporană se poate ralia pe terenul oarecum neutru al unei Biserici de tradiție bizantină și de cultură latină, cum este BOR, cunoscută și pentru deschiderea ei față de dialogul cu alte confesiuni creștine (începând cu puternica Biserică Romano-Catolică). Asta, indiscutabil, crește implicit profilul României ca atare, indiferent cât de disonante – sau de maniheiste – vor (fi) fost comentariile de presă pe marginea evenimentului. E la mintea oricui că toate divergențele canonice, diferențele de așezare geopolitică și înstrăinarea reciprocă deja veche pot și trebuie cumva depășite, dar nu printr-o „internațională ortodoxă“ conservatoare și antieuropeană, cât printr-un dialog realist, cu o agendă la fel de realistă. Fiind autocefale, toate Bisericile Ortodoxe vor continua să lucreze la scară națională, urmând destinul popoarelor pe care le păstoresc. Terenul e plin de oportunități și de pericole. Oportunitatea e aceea de a fortifica sentimentul unei realități spirituale comune, pe marele trunchi al Imperiului Roman de Răsărit. Riscul e acela de a antrena respectivele Biserici în noul război rece dintre Occident și Federația Rusă, supusă sancțiunilor economico-financiare și oarecum izolată. S-a creat acum o dinamică. Patriarhul Daniel - secondat de Sf. Sinod al BOR - va avea desigur responsabilitatea de a-i atribui o configurație care să evite deopotrivă butaforia, iluziile colective și capcanele de parcurs. O misiune deloc simplă, fără urmă de îndoială.
Comentarii 5
BASCA - 11-02-2017
Nu-s de ce dar infuzarea in societate a duhului de traire in armonie frateasca nu pleaca din usa bisericilor sau a manastirilor spre ulitele si casele romanilor,undeva e un blocaj.Acest lup in haina de oaie,dedulcit demult la cele lumesti nu poate aduce pacea spirituala si impacarea intre semeni ci poate doar nificarea geostrategica in Eurasia.
Răspundejulius001 - 11-01-2017
..un articol "suav" ...fara multe calitati, fara multe reprosuri... ...poza de la mijlocul articolului face toate paralele...Kiril in actiune, punand niste ghilimele imaginare, cu un Daniel satisfacut, maestru de ceremonii...
RăspundeTeolog - 10-31-2017
Romania are vreo 10 facultati de teologie ortodoxa si nu produce nicio reflectie proprie in domeniu, ce sa mai vorbim de iradiere! Imprumuta tot de la rusi sau ii lasa tot pe ei sa isi impuna ideile nu numai in Basarabia ci peste tot!...cum pe vremuri "consuma" ce se producea la bulharii medievalis si apoi la grecii de sub sultan!...zero creativitate, originalitate, independenta reala de gandire si forta proprie si pe planul asta!
RăspundeTom - 10-31-2017
Fara biserici cu bulb de ceapa si alte caracteristici rusesti la romani! Inclusiv in Basarabia! Avem stiluri arhitecturale proprii vechi sau putem inventa ceva propriu! e foarte important lucrul asta, ca prin imagini si simboluri se transmite ideologia slavica de vasalizare si asimilare!
RăspundeIon - 10-31-2017
BOR nu face suficient pentru a promova un ortodoxism romanesc, o identitate proprie, antislavica, incepand de la arhitectura si imagine si pana la idei si politica bisericeasca. Nu e suficient de categorica in privinta promovarii unei ortodoxii proprii in Basarabia si Bucovina, cum ar dreptul istoric, dar si Serbia si Bulgaria, printre romanii de acolo, preferand aranjamente cu biserica rusa, capul plecat sabia nu-l taie. Dar nu e suficient de constienta de sine si de propria distinctivitate nici intern, unde construieste biserici in stiluri arhitecturale postbizantine care amintesc de arhiepiscopia bulgara din Ohrida mai degraba decqt de arhitectura lui Petru Musat si Stefan cel Mare etc ideologia sa sociala frizeaza adesea ideile bisericii ruse, dupa cum sfintii si sihastrii rusi beneficiaza de un fel de cult in randul clericilor minori si credinciosilor, asa cum o demonstreaza puzderia de tiparituri ieftine de prin magazinele bisericilor cu carti agresiv antioocidentale scrise preoti si calugari rusi, pe scurt BOR nu reuseste sa se transforme intr-un pol de atractie sigur pe el, cu simboluri, idei si politici proprii distincte, ci e ca trestia care se pleaca sub vanturi cand sufla vantul dinstre est, mimand si imitand mai degraba decat conducand, lasandu-se influentata mai degraba decat influentand ea mintea oamenilor, societatea, chiar politica internationala
Răspunde