De același autor
În martie 2017, când liderii UE se vor reuni în Italia pentru a aniversa 60 de ani de la semnarea Tratatului de la Roma, Marea Britanie intenționează să-și prezinte notificarea oficială cu privire la decizia de a părăsi Uniunea. Dacă lucrurile se desfășoară conform calendarului, negocierile privind ieșirea Marii Britanii vor ajunge într-o etapă esențială în prima jumătate a anului 2019, când România va deține președinția Consiliului European. O serie de actori interni, de la Ministerul de Externe la guvern, președinte și consilierii săi, se vor afla în centrul acestei melodrame.
Preocupările interne vor influența perspectivele românești oficiale. România are o populație cu o rată mare de creștere în Marea Britanie. Banii pe care aceasta îi trimite în țară reprezintă o contribuție esențială la bugetul statului român. Există un consens în România față de necesitatea de a permite acestor cetățeni să trăiască și să lucreze în Marea Britanie fără a fi afectați de Brexit. Altfel, este puțin probabil că România ar susține accesul fără probleme al Londrei la piața unică a UE în absența acestui aspect.
Este pentru prima dată când România deținte președinția europeană și, din motive de mândrie națională, mulți vor dori ca Bucureștiul să treacă acest test important în interacțiunea cu UE. Experiența ar fi mai puțin laborioasă dacă va exista un consens la nivelul UE privind Brexit-ul. Este foarte probabil ca România să adopte poziția Berlinului pe temele europene majore, oricare ar fi ea. Spre deosebire de majoritatea noilor intrați în UE după 2004, Bucureștiul nu a contestat politicile Berlinului privind gestionarea refugiaților sau a relațiilor cu Rusia și Turcia.
Se conturează deja o linie dură pe chestiunea Brexit-ului la nivelul principalelor instituții UE și al națiunilor dominante pentru a descuraja orice alte dezertări potențiale. Este puțin probabil ca România să se abată de la această poziție. Cu toate neajunsurile sale, UE este văzută ca fiind fundamentul care dă stabilitate unui stat român care se luptă să se modernizeze și care este parte a unei regiuni care oferă în mod regulat dovada volatilității sale. Este de la sine înțeles, prin urmare, că România s-ar simți extrem de vulnerabilă în cazul în care criza UE s-ar agrava semnificativ sau entitatea s-ar destrăma.
Beneficiile integrării
În ceea ce privește România, UE a anulat perspectiva izolării, a apărat democrația și independența instituțiilor de stat, atunci când acestea au fost amenințate, a pus la dispoziție multe fonduri europene (oricât ar fi fost ele prost cheltuite, blocate sau chiar pierdute ocazional) și a dat milioanelor de români oportunitatea de a călători și lucra în celelalte 27 de state.
Este greu de spus că UE a fost și un garant al securității. România a fost un membru de încredere al NATO din 2005. Depinde foarte mult de scutul american, iar oficialii din establishmentul de securitate națională au dezvoltat legături strânse cu SUA, de departe cel mai important stat la nivelul NATO. Pe de altă parte, România nu iese prea mult în evidență în ceea ce privește problemele de apărare. Cheltuiește sub ținta de 2% pe apărare, procent despre care unii factori de decizie americani spun că este minimul necesar pentru ca SUA să-și ofere în continuare angajamentul ferm pentru securitatea europeană. Totodată, Bucureștiul pare cuprins de letargie față de o Turcie care regresează tot mai mult spre un stat oriental, aruncând moștenirea seculară kemalistă, experimentând sultanismul și chiar revitalizarea unor ambiții teritoriale.
România adormită
România rămâne absentă din grupul națiunilor de la Vișegrad, în ciuda dimensiunii sale și a nevoii percepute în Europa de Est de a coopera în vremuri tulburi împotriva oricăror aranjamente între Paris, Berlin și Moscova, care ar fi făcute în detrimentul statelor postcomuniste din Europa Centrală. În 2019, o puternică axă franco-rusă s-ar putea să nu ajungă să fie pericolul care pare să-l reprezinte astăzi, pe fondul ascensiunii unor personalități precum François Fillot sau Marine Le Pen. Dar, în 2016, este o perspectivă care pare să genereze foarte puține semnale de alarmă într-un București somnolent. Există o predispoziție spre delegarea direcției politicii externe și de apărare jucătorilor majori din sfera euro-atlantică.
Marea Britanie este o prezență tot mai slabă în politica internă a UE, fiind în același timp un actor major în NATO. Orice s-ar fi întâmplat în spatele scenei în perioadele de incertitudine și de tensiune, cert este că problemele de securitate nu au adus Marea Britanie și România mai aproape. În timpul președinției lui Traian Băsescu, Marea Britanie și-a redus semnificativ cheltuielile militare și uneori părea să acorde o mai mare prioritate problemelor de peste mări decât să se asigure că armata sa este capabilă să reziste incursiunilor rusești, chiar și în propriul spațiu aerian. În timpul președinției lui Klaus Iohannis, Londra a fost eliminată din axa de politică externă, centrată acum pe Washington și Berlin. Astăzi, Dan Mihalache, fostul șef al administrației prezidențiale a lui Iohannis, este ambasador la Londra, dar arată puțin interes față de relațiile bilaterale în sfera apărării și a securității.
Ar fi nedrept să ne așteptăm ca Iohannis să-și amintească că Marea Britanie a fost susținătoarea principală a aderării României la UE după 2000. A fost mai degrabă un demers destul de donquijotesc. Din punct de vedere economic, Marea Britanie a câștigat mult mai puțin din aderarea României în 2007 decât Germania, Austria, Italia și Țările de Jos. Aceste țări au investiții economice majore, iar unii dintre cetățenii lor obțin fonduri europene în România datorită terenurilor și investițiilor pe care le au aici. Nemaifiind o putere industrială, ci o economie de servicii de mare succes și foarte adaptabilă, Regatului Unit i-a fost greu să beneficieze de absorbția României în piața unică.
Se poate argumenta că Marea Britanie a beneficiat mai mult decât a pierdut de la intrarea românilor (numărul ajungând în foarte scurt timp la un milion de oameni) pe piața muncii. Românii au un profil economic divers: profesioniști de nivel superior, șoferi, lucrători în asistență socială și în agricultură. Marea Britanie este în prezent o societate mai dinamică decât Italia sau Spania, celelalte destinații europene majore pentru români, iar pe insulă există oportunități mai mari de ascensiune pentru românii ambițiosi și cu aspirații puternice.
O nouă relație strategică
Ar putea conta absența unor relații apropiate la nivel politic, diplomatic sau cultural. Chiar și înainte ca un membru al minorității săsești să devină președinte al României, au existat legături strânse între București și țările din Europa Centrală, în special cu Austria și Germania. Iohannis însuși ar putea fi descris ca un politician central-european transplantat dincolo de Carpați. Ar fi surprinzător dacă el nu ar fi cel puțin receptiv la punctul de vedere oficial german că Brexit-ul este o deviere de la drumul european către o economie și o administrație mai integrată și că un eventual exit bland ar pune în pericol viitorul UE.
O figură proeminentă a Forumului Democrat German din România timp de mai mulți ani, Iohannis a avut numeroase contacte cu toate părțile spectrului politic german (cu excepția dreptei radicale). Dacă anul viitor Angela Merkel este înlocuită de Martin Schulz în funcția de cancelar (coordonând o coaliție de stânga), Iohannis nu ar trebui să aibă mari dificultăți în a se acomoda noului aliniament de putere de la Berlin.
Schulz, șeful în exercițiu al Parlamentului European, este dedicat avansării unui proces de reconsolidare a instituțiilor centrale ale UE, iar pentru el sfidarea Marii Britanii este o ruptură periculoasă cu direcția post-națională pe care o consideră necesară pentru Europa. Cred că, filozofic, are multe în comun cu Iohannis. În zilele lor de glorie, sașii din Transilvania au preferat instituțiile locale puternice de autoguvernare supravegheate de ordinea multinațională de la Viena în defavoarea națiunilor-state dornice să erodeze autoritatea orașelor autonome precum Hermannstadt.
Este foarte posibil ca Iohannis să prefere Europa regiunilor vs. Europa statelor-națiuni, când România își va juca scurtul său rol în afacerile UE în 2019. Dar care va fi atunci starea uniunii celor 28 de state membre? Marea Britanie nu este parte a zonei euro sau a spațiului Schengen. S-ar putea oare ca plecarea Regatului Unit să fie înlocuită cu probleme și mai profunde, precum înrăutățirea mediului de securitate, o criză majoră a zonei euro, mult mai gravă decât a Greciei periferice care să genereze plecarea unui stat fondator al UE, precum Italia, sau existența unor guverne populiste care sfidează Bruxellesul pe numeroase fronturi și paralizând funcționarea entității supranaționale?
O analiză prospectivă
Și având în vedere furtunile care s-au dezlănțuit deja după un an atât de important și de tulburător pentru adepții ordinii internaționale liberale, oricine va deține președinția UE în 2019 va avea o misiune foarte grea. Iohannis ar merita aplaudat dacă și-ar dedica următorii doi ani pentru upgradarea politicii externe și a capacităților de securitate ale României. Bucureștiul trebuie să știe cum să gândească și să acționeze pentru sine.
În caz contrar, există pericolul ca în lumea uneori perfidă a politicii UE, mandarinii să scrie, pur și simplu, scriptul și să i-l prezinte lui Iohannis. El ar putea cu ușurință să devină marioneta unor oameni a căror judecată în 2019 este probabil să fie la fel de eronată pe cât a fost în ultimii 10 ani de când a început criza UE. Dar funcționarii bizantini de la centrul UE sunt foarte buni în a evita asumarea oricărei responsabilități, aruncând vina pe personaje mai puțin agile.
2019 este și anul în care Iohannis speră probabil să fie reales președinte al României. Cum va aborda președinția UE va conta enorm, chiar și într-o țară în care problemele internaționale rareori influențează alegerile interne. Este dezirabil ca Iohannis să comande din timp o analiză cost-beneficiu. Ce ar putea merge prost și cum se pot capitaliza la maximum beneficiile pentru România într-un moment de impredictibilitate acută în afacerile UE? În România, o astfel de gândire prospectivă este neobișnuită în elaborarea deciziilor de politică externă. Poate că el și consilierii săi vor realiza că este un moment crucial, când România va trebui să-și articuleze propria poziție, nu doar să reia euro-jargonul timp de șase luni.
Traducere de OCTAVIAN MANEA